آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

IR CUT در دوربین مدار بسته

 

IR Cut یک فیلتر در دوربین مداربسته است که برای ایجاد تصاویر بهتر بر روی لنز دوربین مداربسته نصب می شود.

این فیلتر امواج نوری مزاحم را در طول روز از دوربین دور می کند.

 

وظیفه IR Cut چیست؟

 

 دوربین های مداربسته دید در شب طوری ساخته می شوند که بتوانند به جز امواج نور مرئی امواج مادون قرمز یا IR را هم نمایش دهند.

چنین قابلیت امکان دید در شب IR را برای نصب دوربین مداربسته فراهم می کند. دوربین در طول شب از طریق LEDهای مادون قرمز محیط را روشن کرده و تصاویر را در طول شب دریافت می کند.

 

اما این موضوع مشکلی را برای دوربین های مداربسته به وجود می آورد. در طول روز که دوربین نیازی به امواج مادون قرمز ندارد هم این امواج را جذب می کند.

حجم امواج مادون قرمز در طول روز خیلی زیاد است و جذب آنها باعث می شود رنگ و نور بندی دوربین غیر طبیعی به نظر برسد. برای رفع این مشکل از فیلتر IR Cut استفاده می کنند.

 

 

IR Cut چطور کار می کند؟

 

عملکرد این فیلتر  در دوربین مدار بسته بسیار ساده است. این فیلتر تنها اجازه عبور نور مرئی را می دهد و تمام امواج مادون قرمز محیط را جذب می کند.

 با فعال شدن فیلتر در طول روز امکان عبور نور مادون قرمز و رسیدن آن به چیپ تصویر دوربین وجود نخواهد داشت. در طول شب و زمانی که LEDهای IR دوربین فعال می شوند IR CUT غیر فعال می شود و امکان دیدن امواج مادون قرمز به وجود می آید.

 

درب اتوماتیک شیشه ای گرد

 

درب اتوماتیک شیشه ای گرد از ترکیب زیبایی شناختی و خلاقیت با آسودگی و سودمندی ساخته و طراحی می شود.

 

درب های اتوماتیک شیشه ای گرد ؛ زیبایی شناختی ماهرانه

 

درب اتوماتیک گرد به فضای ورودی برتری منحصر به فرد می بخشد .این متأثر شدن از زیبایی و ظرافت در نماهای بیرونی منحنی شکل به طور ویژه ای جذاب و جالب توجه می باشد.

 

 

درب های اتوماتیک شیشه ای گرد ؛ استفاده اصولی از فضای خالی موجود

 

به دلیل شکل منحنی گونه درب شیشه ای گرد حتی در موقعیت هایی که فضا محدود می باشد امکان ساخت محل های عبور مناسب و راحتی را فراهم می سازد.

 

درب اتوماتیک شیشه ای گرد ؛ آزادی  عمل در طراحی

 

شکل های محدب و مقعر  در نصب درب اتوماتیک در شعاع دلخواه در حین اینکه آزادی و اختیار مناسبی در طراحی و ساخت را امکان پذیر می سازد هم چنین به هم پیوستگی موزونی را نسبت به معماری اطراف تأمین می کند.

 

درب اتوماتیک شیشه ای گرد ؛ تسهیلات و ایمنی

 

مدل های مونتاژ به خوبی مورد آزمایش قرار گرقته بیشترین راحتی و آسایش استفاده کننده و بالاترین درجه از سودمندی (مقبولیت وقابلیت استفاده داشتن) را تضمین می کند. مدل های خروج اضطراری برای استفاده در گذرگاه های نجات و فرار مناسب می باشد.

 

درب های اتوماتیک شیشه ای گرد ؛ استفاده آسان مشتری

 

دامنه وسیعی از ویژگی های اساسی و عوامل ایمنی و کنترل که برای سازگاری با موقعیت ساختمانی انتخاب می شود .راه حل های در رابطه با مشتری را تضمین می نماید.

 

درب اتوماتیک شیشه ای گرد ؛ به عنوان یک راهرو جمع و جور

 

با در مقابل هم قرار دادن دو عدد درب اتوماتیک شیشه ای گرد ( یکی محدب و دیگری مقعر ) می توان یک راهروی فشرده و زیبا ایجاد نمود که در شرایط آب و هوایی مختلف می توانند هوای داخل ساختمان را حفظ کند، پس علاوه بر زیبایی، کارایی و استفاده بهینه از فضا را به به دنبال دارد. این سیستم ها در برابر تردد بسیار زیاد نیز بدون کمترین اشکالی به کار خود با کیفیت ادامه می دهند

 

درب های اتوماتیک شیشه ای گرد ؛ به عنوان یک نیم دایره

 

یک حالت محدب یا مقعر می تواند برای ورودی زیبا باشد که می تواند توسط یک نیم دایره ایجاد شود. جهت تحدب یا تقعر می تواند با ساختار معماری سازه هماهنگ شود و درجه قوس های مختلفی داشته باشد.

 

 

درب های اتوماتیک شیشه ای گرد ؛ به عنوان مقطعی از یک منحنی با زاویه ای خاص

 

می توان درب اتوماتیک شیشه ای گرد را با زاویه انحنا دلخواه و هماهنگ با محیط طراحی و اجرا کرد. این انحنا حتماً نباید بخشی از یک دایره باشد بلکه می تواند زاویه نمای ساختمان تعیین کننده زاویه درب اتوماتیک شیشه ای گرد باشد.

کنترل سیستم های حفاظتی و امنیتی

 

یکی از مهمترین دلایل استفاده از سیستم خانه هوشمند، ایجاد محیطی امن و حفاظت شده برای ما می باشد.

 در یک خانه هوشمند شما میتوانید هنگام خروج از منزل سیستم امنیتی را فعال نمائید.

به این ترتیب سنسورهای نصب شده در خانه نقش نگهبانان خانه را برای شما ایفا خواهند کرد.

 

به عنوان مثال چنانچه آموزش BMS وهوشمند سازی ساختمان هر یک از درها یا پنجره هایی که سنسور در آنها تعبیه شده است باز شود و یا اگر حرکتی توسط سنسورهای حرکتی نصب شده تشخیص داده شود و یا اگر از سیستم های کارتی یا کدی در ورودی خانه استفاده کرده اید و مکرراً کدهای غلط به دستگاه وارد میشود.

سیستم تمامی این موارد را به منزله ورود افراد غیر مجاز به منزل تشخیص داده و ضمن پخش آژیر، موضوع را از طریق خط تلفن متصل به سیستم و یا از طریق ارسال SMS گزارش نماید.

 

همزمان شما میتوانید دوربین های مدار بسته خود را به سیستم خانه هوشمند متصل نمائید و تصاویر را از طریق پنل لمسی (PDA) مشاهده نمائید.

حتی در صورتی که سیستم دوربین مدار بسته استفاده شده امکان اتصال به سیستم خانه هوشمند را داشته باشد، در صورت ورود اشخاص به منطقه تحت پوشش دوربین ها و یا مشاهده هرگونه جابه جایی توسط دوربین ها، این امر میتواند از طریق تلفن و یا SMS به شما گزارش شود.

 

 

سیستم های اعلام حریق

 

در آموزش BMS وهوشمند سازی ساختمان آتش سوزی یا حریق یکی از زیانبار ترین حوادث در کمین انسان میباشد و همواره سعی شده تا با روشهایی ضمن کاهش احتمال آتش سوزی، صدمات و خسارات ناشی از بروز این حادثه را به حداقل رساند.

 به همین جهت از سالها پیش درکشورهای پیشرفته نصب سیستمهای اعلام حریق در ساختمانها یکی از استانداردهایی است که شرکتهای ساختمانی ملزم به رعایت آن می باشند.

 

در ساختمان های هوشمند علاوه بر امکان اعلام حریق ، نشت گاز و یا نشت آب، میتوان با یکپارچه سازی این تجهیزات با سایر تجهیزات نصب شده در ساختمان امکانات ویژه ای را فراهم آورد.

 

برای مثال سیستم اعلام حریق تحت کنترل خانه هوشمند میتواند در هنگام بروز حادثه علاوه بر اعلام هشدار، روشنائی و تهویه راهروها و مسیر های خروج را فعال نموده و مسیر را برای خروج امن از ساختمان آماده نماید.

ضمناً با بستن خودکار شیر اصلی گاز ، و همچنین قطع آب، بطور همزمان از طریق خط تلفن متصل به سیستم هوشمند با مراکز امداد رسانی مثل آتش نشانی ، اورژانس و پلیس تماس گرفته و ضمن اعلام وقوع اتش سوزی آدرس ساختمان را نیز به اطلاع آن ها برساند تا آسیب و تلفات احتمالی به حداقل برسد.

 

راهنمای استفاده از درهای اتوماتیک کشویی، لولایی، گردان

 

 مقررات ساختمان

 

تمام سیستم های درهای اتوماتیک باید مطابق مقررات ساختمانی بوده و از لحاظ استانداردها و آیین نامه های فنی ، قابل اجرا باشند.

 

چکیده ای از اهداف مقررات ساخمانی که باید برای نصب سیستم های اتوماتیک در حتماً مورد توجه قرار گرفته باشند:

 

فراهم نمودن ورودی قابل دسترس

 

به حداقل رساندن خطر حین ورود به ساختمان

 

حسگرهای اتوماتیک برای کنترل حرکت درب

 

تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از بسته شدن ناگهانی درب

 

مکانیزم برق اضطراری در صورت قطعی برق

 

تعبه کنترل کننده مناسب و قابل دسترس

 

 

انتخاب درب مناسب

 

با توجه به پیشرفت فناوری و نوآوری سازندگان، هم اکنون طیف وسیعی از انواع دربها متناسب با شرایط مختلف فراهم شده است، ولی انتخاب مناسب ترین در بسته به کاربرد و هدف، حوزه تخصصی افرادی است که به تمام موارد (مسائل مربوط به اطفاء حریق، حجم و توالی رفت و آمد، شرایط محیطی، جهت وزش باد، نوع اضطراری و ... توجه می کنند

 

نکات:

 

در نظر گرفتن فضای کافی در هر دو طرف در و متناسب با کاربران مورد نظر. قابل رویت بودن دربها از هر دو طرف ورودی و خروجی

 

خودداری از نصب در سطوح شیب دار

 

محل قرارگیری متناسب با تعداد عابرین مورد نظر

 

عدم وجود موانع (نرده، تیر، تابلو و ...) در مسیرهای دسترسی

 

عدم وجود مسیرهای متقاطع در نزدیکی درها

 

وضوح علایم یک طرفه بودن درها

 

جزئیات

 

به اندازه کافی بزرگ و صیقلی بدون درها برای مشخص و نمایان بدون آنها در صورتی که شیشه ها بسیار بزرگ هستند حتما با علایم مناسب هنگام نصب درب اتوماتیک مشخص شوند.

 

شیشه درها 500 تا 1500 میلی متر بالای سطح کف نصب گردند.

 

علایم کاملا مسطح بوده و برای جلوگیری از گیر کردن دست و پا با فاصله از سطح زمین نصب گردند.

 

آستانه و چهارچوب تراز کف باشند

 

 

روش های فعال سازی درهای اتوماتیک

 

حسگر حرکت: شامل حسگرهای رادار یا مادون قرمز که در وسط و بالای چهارچوب ها نصب می شوند.

 

حسگر حضور: حسگرهایی که حرکت و اشیا را در حوزه ای مشخص ردیابی می کنند. ( این حسگرای می توانند حرکت آرام را نیز تشخیص دهند پس می توانند به عنوان تجهیزات ایمنی نیز استفاده گردند

 

 

تجهیزات ایمنی

 

تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از گیر کردن یا ضربه خوردن افراد، نصب تجهیزات ایمنی یک ضرورت محسوب می شود.

 

حسگرهای حضوری که قادر به حس اشیاء ثابت می باشند.

 

نوارها و سوئیچ هایی که در صورت اتصال از حرکت در جلوگیری می کنند

 

 

خروج اضطراری

 

درهای خروج اضطراری حتماً باید دارای دو خصوصیت زیر باشند:

 

تجهیزات دستی برای بازکردن اضطراری درب اتوماتیک

 

اتصال به سیستم اطفاء حریق و سیستم باز کردن برق در صورت قطع برق

 

انواع درهای کشویی

 

درهای کشویی تکی، دو تکه تلسکوپی

 

درهای هلالی تکی، دو تکه و منشوری

 

درهای تاشو

 

سیستم کنترل این درها می تواند به شکل دستی، خودکار، فقط خروج، کاملاً باز و نیمه باز تنظیم گردند. (برای ورودی های باریک نباید به حالت نیمه باز تنظیم گردد)

 

برای جلوگیری از گیر کردن انگشتان یا بدن بین این نوع در و چهارچوب باید موارد زیر را رعایت کرد:

 

تنظیم صحیح فاصله بین لنگه و جزئی که به سوی آن بسته می شود.

 

در نظر گرفتن فاصله حداقل 25 میلیمتر بین در و قسمت ها ثابت.

 

استفاده از حفاظ انگشتان

 

نصب علائم مراقب باشید

 

عیب یابی در دیفرانسیل و پولوس

صدا کردن دیفرانسیل:

 

علت:

 

1.زیاد بودن لقی بین کرانویل و پنیون.

2.شکستگی یا خرابی بلبرینگها.

3.ساییدگی کرانویل و یا پنیون.

 

 

گرم کردن دیفرانسیل:

 

علت:

 

1.کم داشتن و یا نداشتن واسکازین.

2.سفت بستن کرانویل و یا پنیون.

3.گرفتن هواکش دیفرانسیل و آموزش تعمیراتecu

 

 

تشخیص خوردگی دنده های پنیون و کرانویل:

صدای دیفرانسیل در دور زیاد و قطع شدن ان در موقع گاز دادن.

 

 

علت صدای دیفرانسیل در موقع دور زدن:

 

علتها:

 

1.از مجموعه ی هوزینگ سفت بودن دنده های هرز گرد روی شفت هرزگرد.

2.سفت بودن دنده های سر پولوس در هوزینگ.

3.خرابی واشرهای جانبی بین دنده ها.

4.خرابی دنده ها.

 

 

صدای ضربه از دیفرانسیل:

بلبرینگ یا چرخ دنده ها معیوب یا زیاد ساییده شده باشد.

 

 

معایب گرفتگی هواکش دیفرانسیل:

 

1.روغن زدگی چرخ.

2.گرم کردن دیفرانسیل.

3.خرابی کاسه نمدها.

 

 

راه تشخیص خرابی بلبرینگ پنیون:

پس از ازمایش بلبرینگ چرخها اگر باز هم صدا تولید شود معمولا از خرابی بلبرینگ پنیون است.

 

معایب شل بودن مهره های چانکیت چرخ عقب:

 

1.بیرون زدن چرخ عقب.

2.کچل کردن بلبرینگها یا خرابی کاسه نمد.

 

بیرون زدن چرخ عقب:

 

علتها:

 

1.شکستن بلبرینگها.

2.در بعضی از خودروها بریدن پولوس.

3.شل بودن و باز شدن مهره های چانکیت

 

بریدن پولوس:

 

علتها:

1.تاب برداشتن پولوس.

2.تاب داشتن پوسته ی دیفرانسیل و ای سی یو خودرو .

3.رها کردن کلاچ به طور ناگهانی در موقع حرکت.

4.ترک داشتن پولوس.

5.بار زیاد.

علت تیز کردن دنده کرانویل و پنیون:

 

علتها:

 

1.نداشتن و کم داشتن واسکازین در دیفرانسیل.

2.سفت بسته شدن دیفرانسیل.

 3.کار زیاد و از بین رفتن خاصیت واسکازین.

 

علت شنیده شدن صدا از دیفرانسیل در موقع بار دادن به خودرو:

 

احتمالا تماس زیادی در ناحیه ی پاشنه بین دنده ها وجود دارد و کرانویل را باید به پنیون نزذیک تر کرد.

 

 

v