آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

دیافراگم (Iris) چیست؟

 

شاید عده­ی زیادی از کاربران ندانند دیافراگم یا همان آیریس در دوربین ها چیست و چگونه عمل می­کند؟!

 رابطه­ی دیافراگم و اپرچر (Aperture) مثل رابطه­ی عنبیه و مردمک  در دوربین مداربسته است. همه­ی ما در دوران مدرسه با نحوه­ی عملکرد عنبیه و مردمک در چشم آشنا شده­ایم و می­دانیم که برای مشاهده یک جسم باید انعکاس نور دریافتی از مردمک عبور کند تا به عدسی برسد.

 

 اگر فضا روشن و نور زیاد باشد، عنبیه تنگ تر شده و در نتیجه مردمک کوچکتر می­شود.

در این حالت ما دید بهتری داریم و جسم را روشن تر با  جزئیات، وضوح و نور بیشتری می­بینیم.

حال اگر نور کم باشد، عنبیه بازتر می­شود ودر نتیجه مردمک بزرگتر خواهد بود.

در این حالت که به فرض مثال در فضای تاریک رخ می­دهد، ما نمی­توانیم اجسام را واضح و با جزئیات ببینیم.

 

در دوربین­ها دیافراگم مثل عنبیه عمل می­کند و اپرچر حکم مردمک را دارد.

 

هر دیافراگم شامل پره­هایی است که اپرچر با کمک آن­ها باز و بسته می­شود. با توجه به نوع دیافراگم و ضریب F به طور معمول تعداد این پره­ها بین ۶ تا ۹ عدد است.

اندازه­ی دیافراگم و درنتیجه اپرچر با توجه به میزان نور موجود ممکن است بین f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22 تغییر کند.

 

میزان نوری که از اپرچر عبور می­کند با ضریب F اندازه گیری می­کنند. روی هر لنز ماکسیمم ضریب F مشهود است.

 این عدد از فرمول فاصله کانونی بر قطر دیافراگم (F=f/D)  به دست می­آید.

 هرچه عدد F بزرگتر باشد، اندازه­ی دیافراگم و میزان نور عبوری کوچکتر خواهد بود.

 همانطور که در تصویر برای دوربین مداربسته  مشاهده می­کنید، لنزی که عدد F کوچکتری دارد تصویر بهتری ارائه می­کند.

لنز دوربین مدار بسته چیست؟

 

همانطور که می­دانید برای تشکیل تصویر باید بازتاب نور از جسم روی پرده ای تشکیل شود. مثلا برای اینکه ما جسمی را ببینیم، عدسی چشم ما  باید نور انعکاسی از جسم را روی شبکیه متمرکز کند.

 در دوربین مداربسته  انجام این کار به عهده­ی لنز است.

لنز سیگنال­های نوری را جمع آوری می­کند و روی سنسور متمرکز می­کند تا تصویر تشکیل شود.

لنزها بر اساس میلی­متر نشان داده می­شوند مثل لنز ۲.۸ میلی­متر، لنز ۳.۶ میلی­متر و غیره.

 در هر لنز یک یا چند عدسی وجود دارد که با کمک آنها پرتوهای نوری متمرکز می­شوند.

 

+ انواع لنز

 

    لنز ثابت Fixed: لنزی که فاصله کانونی ثابت و در نتیجه عمق میدان و زاویه دید ثابتی دارد. 

به عنوان مثال در یک لنز ثابت ۲.۸ میلی­متری، زاویه دید حدود ۸۶ درجه است. در صورتی می­توانیم از این لنز استفاده کنیم که زاویه دید و عمق میدان مشخص شده باشد.

 

 

    لنز متغیر Varifocal : لنزی که فاصله کانونی آن متغییر و قابل تنظیم است. در نتیجه زاویه دید و عمق میدان به دلخواه شما بستگی دارد.

برای مثال در یک لنز متغیر ۸~۱۲ میلی­متری میدان دید بین ۲.۸ تا ۱۲ قابل تغییر و تنظیم است. در صورتی می­توانیم از این لنز استفاده کنیم که زاویه دید و عمق میدان مشخص نشده باشد.

 

    لنز موتورایز Motorized : عملکرد این لنز دوربین مداربسته همانند لنز متغیر است و فاصله کانونی آن از طریق یک موتور تنظیم می­شود.

علاوه بر این، زوم و فوکس این لنز از راه دور و از طریق نرم افزار، NVR یا DVR قابل کنترل است. از این نوع لنز زمانی استفاده می شود که نیاز مداوم به زوم دوربین و تغییر میدان دید دوربین وجود داشته باشد.

فون(پرده پشت زمینه) و بریل در عکاسی چیست؟

 

فونی که هنگام عکسبرداری انتخاب می شود، تاثیر بسزایی بر روی کیفیت و وضوح عکس خواهد داشت. همچنین هنگامی که فون عکاسی (پرده بکگراند) را با دقت انتخاب می کنید، می توانید حالت و شخصیت سوژه عکاسی را به طور کامل در عکس به نمایش بگذارید.

 

تاثیر فون(پرده) عکاسی در کیفیت تصاویر

 

یکی از چالش های مهم عکاسان انتخاب فون مناسب برای عکسبرداری می باشد. فون های استاندارد با تنوعی از رنگ ها برای افزایش دید عکاسان هنگام عکسبرداری مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین فون عکاسی و کیف دوربین  یکی از مهمترین لوازم عکاسی داخل یک آتلیه می باشد.

 

 

 

انواع فون (پرده پشت زمینه) عکاسی

 

اگر در نظر دارید تا در آتلیه خود از فون های سنتی استفاده کنید، رایج ترین انواع آن به شرح زیر می باشد:

 

    فون پارچه ای: این فون ها از رنگ های خالص تهیه شده اند و گزینه ایده آلی برای عکسبرداری پرتره می باشند، همچنین قابلیت شستشو و استفاده مجدد را نیز دارند، فون های مخملی و شطرنجی نیز جزئی از این خانواده می باشند.

    فون کاغذی: این نوع از فون ها به صورت یک رول کاغذ و یکبار مصرف می باشند. در این نوع از فون های عکاسی امکان پیدا کردن انواع مختلف رنگ ها وجود دارد.

    فون بوم نقاشی(آکرلیک): عمدتا به دلیل وزن سنگین و جاگیر بودن آن ها، فقط در آتلیه های عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت سفارشی توسط نقاش طراحی می شود.

 

 

فون ها و نورها

 

فون ها و نورها مکمل هم هستند و هنگام عکسبرداری با هم مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده همزمان از این لوازم عکاسی و کیف دوربین  بر روی رنگ پوست و موی سوژه تاثیر می گذارد و باعث می شود تا کیفیت عکس افزایش یابد.

 

فون پرتابل فنری

 

پس زمینه هایی شبیه به رفلکتور که به راحتی جمع شده و رنگ های آن قابل تعویض است که برای کار هایی با جابجایی بسیار انجام می شود و میتوان از رفلکتور هولدر برای برپایی آن استفاده نمود.

 

انتخاب صحیح رنگ فون عکاسی

 

یکی از مهمترین فاکتورها در عکاسی انتخاب رنگ مناسب فون می باشد، به همین دلیل باید مطمئن شوید که هنگام عکاسی رنگ فون باعث نمی شود تا تمرکز شما از سوژه عکاسی به سمت فون(پرده پشت زمینه عکاسی) برود. هرگز فونی را انتخاب نکنید که افکار و توجه شما را از سوژه عکاسی دور می کند.

 

هنگامیکه شروع به عکس برداری از سوژه در مقابل فون می کنید باید اطمینان حاصل کنید که سوژه عکاسی خیلی به فون نزدیک نباشد تا سوژه در فون محو شود و  کیفیت عکس خروجی کاهش یابد.

 

قوانین استفاده از فون عکاسی

 

انتخاب فون عکاسی سخت است، اما می توان آن را به یک کار آسان تبدیل کرد. هنگامیکه شما عکسبرداری را شروع می کنید با پیروی از قوانین زیر مطمئن خواهید شد که فون انتخابی با سوژه عکاسی همخوانی دارد و نتیجه آن عکس با کیفیت همراه با نورپردازی مناسب خواهد بود.

 

    سطح فون را قبل از عکاسی بررسی و چنانچه گرد و غبار و یا چیزهایی به آن چسبیده است آن ها را جدا نمایید.

    اگر هنگام عکسبرداری فون مورد استفاده باعث پرت شدن حواس شخص مدنظر برای عکاسی می شود، مکان آن شخص را تغییر دهید.

    زوایای عکاسی خود را تغییر دهید تا تمرکز بر روی سوژه مورد نظر بیشتر شود.

 

هنگامیکه از این قوانین پیروی کردید، عکسبرداری شما با بهترین کیفیت انجام خواهد شد ولی تعداد زیادی از عکاسان به فون عکاسی خود توجه نمی کنند و همین امر باعث پشیمانی آنها بعد از چاپ عکس ها می شود.

 

شکی نیست که عوامل زیادی هنگام عکسبرداری با فون عکاسی در ایجاد تصویر مطلوب تاثیر بسزایی دارد که عوامل زیر از مهمترین عوامل می باشد:

 

    نورپردازی

 

ترکیب هر یک از موارد بالا با فونی که انتخاب کرده اید باعث می شود تا کیفیت عکس ها بهتر شود. حتی در برخی موارد مجبور به استفاده از یک فرایند آزمون و خطا هستید تا بتوانید فونی را انتخاب کنید که نتیجه مناسبی را ارائه می دهد.

 

انواع نگه دارنده پرده فون

 

سه روش برای برپایی و نصب فون وجود دارد

 

1.بریل زنجیری

 2. بریل برقی

 3. پایه فون پرتابل

 

بریل دستگاهی است که در استودیو های عکاسی به صورت ثابت  به سقف یا دیوار نصب می شودو قابلیت تعویض تا حداکثر 6 پرده را دارا می باشد در دونوع برقی و دستی در بازار موجود است . تفاوت عمده بریل برقی و دستی در نوع نیروی کشنده آن هاست .

 

پایه فون پرتابل  وسیله ایست که از دو پایه شبیه به  سه پایه نور های استودیویی و یک میله نگه دارنده( پل) به عرض حداکثر 3 متر که این دو  ،سه پایه را به هم متصل می کند، تشکیل شده است که می توان تنها یک رنگ فون را به آن متصل نمود.

 

 برای نگه داری  فون های فنری مانند رفلکتور باید از پایه های نگه دارنده رفلکتور (رفلکتور هولدر) استفاده کرد.

دوربین مداربسته کیوب

دوربین مداربسته کیوب یا مکعبی (Cube CCTV camera) به دسته ای از دوربین های مداربسته اطلاق می شود که بدنه مربعی شکل دارند و از امکاناتی برای استفاده در محیطهای اداری برخوردارند.

 

مشخصه های مهم دوربین های کیوب

 

    اصلی ترین مشخصه دوربین مداربسته کیوب شکل بدنه آنهاست. این دوربین های بدنه ای، مکعبی یا مستطیل شکل دارند.

    تقریبا همه دوربین های کیوب، تحت شبکه هستند.

    دوربین های کیوب معمولا ضد آب نیستند و بدنه ضد ضربه هم ندارند. پس استفاده از آنها محدود به کاربردهای نظارتی در محیط اداری یا منزل است.

    دوربین های کیوب معمولا دارای میکروفن داخلی هستند. این میکروفن به شما کمک می کند صدای محیط اطراف دوربین را به همراه تصویر دریافت کنید.

    دوربین های کیوب با توجه به نوع کاربری، عموما لنز ثابت با زاویه دید بالا (حدود 90 درجه) دارند. این قابلیت امکان نصب این دوربین ها برای گرفتن تصویر کامل یک اتاق را فراهم می کند.

    برخی از دوربین های کیوب دارای سنسور PIR هم هستند و می توان از آنها به عنوان دتکتور یا حسگر دزدگیر هم استفاده کرد. این قابلیت استفاده از آنها را در منزل و محیط اداری ایده آل می کند.

    برخی از دوربین های کیوب دارای امکان اتصال بیسیم wifi به شبکه هستند. در صورت اتصال دوربین به شبکه بیسیم شما تنها کافیست برق دوربین را تامین کنید.

    برخی از دوربین مداربسته های کیوب امکان نصب حافظه داخلی SD کارت را دارند. این موضوع به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به یک دستگاه ضبط کننده یک سیستم مداربسته کامل را راه اندازی کنید.

کیف دوربین باید یا نباید؟ بخریم یا نخریم؟

برای خرید یک کیف دوربین لازم نیست تا شما هم یک عکاس حرفه‌ای باشید و یا دوربین چند میلیونی داشته باشید! دوربین عکاسی هم به مانند دیگر تجهیزات الکترونیکی نیاز به تجهیزات جانبی خاص خود را دارد که کیف‌های دوربین هم جزو آن‌ها است.

 شما در هر سطح و درجه کاری و علمی هم که باشید و یا هر نوع دوربین را داشته باشید چه دوربین‌های کوچک و چه دوربین‌های اس آل ار حرفه‌ای نیاز دارید تا با کیف‌های کوچک یا بزرگ دوربین خود را تجهیز کنید تا از آن‌ها در مقابل ضربه، گرد و خاک، رطوبت و یا خیلی از موارد دیگر محافظت کند.

 

این روزها تقریباً دوربین‌های عکاسی به مانند موبایل جای خود را در وسایل روزمره همه ما باز کرده و عکس گرفتن هم جزو یکی از عادت‌های روزانه ما در آمده  پس برای حمل و نقل و همین طور محافظت از آن نیاز داریم تا کیف دوربینی به فراخور جیب خود خریداری کنیم.

پس در اصل خرید کیف دوربین  نباید نقطه مبهمی در ذهن ما وجود داشته باشد و به داشتن و نیاز آن واقف هستیم. حال بر می‌گردیم به این که چگونه کیفی مناسب دوربین ما و احوال خود ما است!

 

خود من با توجه به علاقه‌مندیم به عکاسی و داشتن دوربین از سال‌ها پیش با کیف‌های اصلی و مارک دار آشنایی داشتم و به دلیل آن که از دوربین‌های کوچک ۱۳۵ میلی متری شروع کرده بودم در نتیجه کیف‌های جمع و جور را که معمولاً درون کارتن خود دوربین هم بود به استفاده در می‌آوردم تا اینکه سالیان پیش و رو آوردن به دوربین‌های حرفه‌ای اس ال آر به نقطه انتخاب کیف دوربین رسیدم!

برای حمل و نقل دوربین‌های خود تا کنون چندین کیف دوربین چه به صورت دستی چه کوله‌ای و یا شانه‌ای را خریداری و امتحان کرده‌ام و برای رسیدن به این که چه کیفی برای من و دوربین من مناسب است هزینه‌های زیادی را پرداخته‌ام!

 چرا که در اولین خرید خود هنوز نمی‌دانستم که به چه کیفی نیاز دارم و پس از آن هم تازه متوجه شدم که چه کیفی برای حمل و نقل دوربین من مناسب‌تر است و خلاصه در حال حاضر بعد از عوض کردن شاید ۶ الی ۷ کیف دوربین به این جا رسیده‌ام که در حال حاضر ۲ کیف را برای دوربین و تجهیزات عکاسی خود دارم یکی به صورت کوله‌ای و دیگری شانه‌ای که استفاده‌های متفاوتی را در زمان و مکان‌های خاص از آن‌ها دارم.

 

شاید شما هم نیاز به تجربه کردن و امتحان کیف‌های متعدد و متفاوت داشته باشید تا بتوانید به آن چه واقعاً می‌خواهید برسید و متأسفانه این گونه تجربیات همیشه گران و سنگین است!

 نه تنها باید از مارک‌های مخصوص صنعت کیف سازی دوربین خرید خود را انجام دهید بلکه با توجه به گوناگونی این گونه کیف‌های تخصصی نیاز دارید تا یا از تجربیات فروشنده و یا خریداران قبلی بهره برده و یا در سایت‌های اینترنتی به دنبال معایب و محسنات کیف مورد نظر خود باشید.

برای داشتن کیف دوربین مناسب باید این را در نظر بگیرید که کیف علاوه بر راحتی در حمل و نقل باید دارای پوشش مناسب برای هوای بارانی و یا گرد و خاک باشد و همین طور استحکام کافی را برای ضربه‌های احتمالی به دوربین شما داشته باشد و یا برای تجهیزات عکاسی دیگر شما هم جای مخصوص به خود را داشته باشد.

 

معمولاً برای سفرهای درون شهری خود نیازی به کوله‌های عکاسی پیدا نمی‌کنید چرا که علاوه بر بد بار بودن آن‌ها در محیط‌های شهری بیش از حد توجه مردم عادی را به شما جلب خواهد کرد و همین طور از دست سارقان نیز خلاصی نخواهید داشت و طعمه خوبی برای آن‌ها خواهید بود پس برای عکس برداری از مناظر شهری به کیف‌های کوچک و یا شانه‌ای نیاز خواهید داشت.

 بر عکس آن برای سفرهای بیرون از شهر خود و یا سفر به شهر های دیگر یقیناً نیاز دارید تا از کیف‌های کوله‌ای بهره برید تا علاوه بر دوربین و تجهیزات مورد نیاز خود بتوانید لوازم مختصر و شخصی خود را نیز حمل نمایید.

 

 علاوه بر این‌ها ذهنیت شما و علاقه‌مندی شما به نوع و شکل و رنگ کیف در اولویت است تا در یک جمله کیف دوربین خود را دوست داشته باشید و بتوانید با در دست داشتن آن از عکاسی خود نیز لذت ببرید.

در آخر توصیه می‌کنم کیف‌های دوربین را از هر مدل که در نظر دارید از مارک‌های مشهور و حرفه‌ای خریداری کنید تا به مشکلات عدم تخصص حمل و نقل دوربین‌ها مواجه نشوید و این را در نظر داشته باشید که همان گونه که برای خرید دوربین خود هزینه کرده‌اید لازم است تا برای کیف دوربین هم هزینه مناسبی را انجام داده تا از خطرات ذکر شده دوربین خود را به دور سازید.

 

سروش نفیسی