آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

منظور از اموال غیرمنقول چیست؟

 

خبرگزاری میزان- اموال غیرمنقول به چهار دسته‌ غیرمنقول ذاتی، غیرمنقول در اثر عمل انسان (اکتسابی)، غیرمنقول حکمی و غیرمنقول تبعی تقسیم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، اموال غیرمنقول به چهاردسته‌ غیرمنقول ذاتی، غیرمنقول در اثر عمل انسان (اکتسابی)، غیر منقول حکمی و غیر منقول تبعی تقسیم می‌شوند.

 

الف. غیرمنقول ذاتی: آن نوع مالی است که اولاً و با لذات و بدون دخالتی وصف غیرمنقول را کسب کرده و جابجایی آن از جایی به جای دیگر حتی با خرابی محل استقرار نیز ممکن نمی‌باشد (زمین و معدن).

 

ب. غیرمنقول اکتسابی (در اثر عمل انسان) آن مال منقولی و اخبار بانکی است که در اثر عملیات یک شخصی، دیگر جا به جایی آن بدون خسارت به محل استقرار فعلی ممکن نمی باشد و بدین جهت آنرا غیر منقول در اثر عمل انسان می‌نامیم. ( آجر یا لوله‌ به کار رفته در ساختمان).

 

ج. غیرمنقول حکمی (در حکم غیرمنقول): مال منقولی است که قانونگذار می‌گوید من می‌دانم این مال، منقول است ولی به جهاتی به شما حکم می‌کنم که آن را غیرمنقول در نظر بگیرید (تراکتور و ادوات کشاورزی و حیوانات که برای کشاورزی به کار می‌روند از حیث صلاحیت محاکم و توقیف اموال با دو شرط غیرمنقول حکمی‌اند:

 

الف. مالک حیوانات یا اشیاء و زمین یک شخص باشد.

ب. مالک آن اموال را برای زراعت و آبیاری و اخبار بانکی اختصاص دهد.

 

د.غیر منقول تبعی: کلیه‌ حقوق عینی بر روی اموال غیرمنقول، غیرمنقول تبعی محسوب می‌شوند (حق انتفاع از یک مال غیرمنقول).

 

راهکارهای بالابردن ضریب امنیتی چک صادره

 

خبرگزاری میزان- شاید برای شما نیز این سئوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توان ضریب امنیتی چکی که صادر می‌کنیم، بالا ببریم؟

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، شاید برای شما نیز این سئوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توان ضریب امنین چکی که صادر می‌کنیم، بالا ببریم؟

 

اخبار بانکی چسب زدن روی تاریخ و مبلغ چک، شیوه مرسوم اما غیر قابل اعتمادی است، چسب با کوچکترین حرارتی از روی چک جدا شده و امنیتی را برای شما ایجاد نمی کند.

 

نوشتن عبارت فاقد قلم خوردگی روی متن چک، نیز روش مرسومی است؛در حالی که هر چند این روش، خوب است، چنانچه بانک با چکی مواجه شود که روی آن این عبارت درج شده و در پشت آن با پشت نویسی اصلاح گردیده،اقدام به پرداخت آن خواهد کرد.

 

متن چک را با خودنویس و یا حداقل با روان نویس، به جای خودکار بنویسید.

 

یک کاربن برعکس را، زیر چک بگذارید و سپس مبلغ و تاریخ چک را بنویسید تا نوشته کاربنی شما پشت چک درج شود.

 

به جای نوشتن مثلا دویست میلیون ریال معادل بیست میلیون تومان،بنویسید دویست میلیون ریال که نصف آن ده میلیون تومان است؛ یا که ربع آن پنج میلیون تومان است؛ یا که ثمن آن دو و نیم میلیون تومان است.

 

چک را با خط خوش و با آرامش بنویسید تا فاصله کلمات و اندازه آنها یکسان باشد.

 

نوشتن مبلغ، روی محل بریدن کاغذ چک،به نحوی که بخشی از نوشته روی چک و بخش دیگر،روی ته چک درج گردد.بدین ترتیب باید از ترکیب چک به علاوه ته چک یک کلمه صحیح حاصل شود.

 

اخبار بانکی تهیه یک برگ فتوکپی از چک صادره و نگهداری آن تا زمان وصول چک در بانک و حتی الامکان،گرفتن امضا گیرنده چک، زیر فتوکپی چک.

 

برنامه ریزی برای حل مشکلات ساختاری اقتصاد

 

با توجه به آمارهای بانک مرکزی و اداره آمار وضعیت اقتصادی کشور در حال تغییر است که تورم و رشد قیمت و شاخص مسکن و تولیدات نفتی و غیره حکایت از رونق اقتصادی در کشور را دارد.

بازار نیوز - اغلب شاخص‌های کلان حکایت از تغییر وضعیت اقتصاد دارند. تورم نقطه به نقطه بهمن‌ماه حکایت از رشد دورقمی قیمت‌ها طی یک سال اخیر دارد. رشد شاخص قیمت تولیدکننده و رشد قیمت مسکن، در کنار رشد مثبت تولیدات غیرنفتی همه شرایط رونق اقتصادی را نشان می‌دهند. در این شرایط باز هم افرادی بانک مرکزی را متهم به اجرای سیاست‌های انقباضی می‌کنند و خواستار افزایش عرضه پول در اقتصاد و اخبار بانکی هستند.

 

در حالی که با توجه به این تحولات، دولت و بانک مرکزی باید از شدت سیاست‌های انبساطی بکاهند تا خطر تلاطم‌های خودساخته که می‌تواند ثبات اقتصادی را تهدید کند، کاهش یابد.

 

رشد حجم پول از یک‌سال گذشته افزایش یافته است و به‌تدریج اثر آن بر سطح قیمت‌ها نمایان می‌شود. این واقعیت نشان از یک سیاست پولی انبساطی دارد که ادامه آن می‌تواند به رشد سریع‌تر قیمت‌ها منجر شود؛ پس لازم است هرچه سریع‌تر و متناسب با شرایط جدید اقتصاد، سیاست‌های جاری تعدیل شوند. البته همچنان بخش‌های تولیدی از کمبود نقدینگی شکایت دارند. برای درک این مساله باید به تمایز میان حجم نقدینگی و نقدینگی اعتباری توجه کرد. حجم نقدینگی معیاری برای سنجش عرضه پول در اقتصاد است که در سال‌های گذشته به‌طور مستمر افزایش یافته است؛ اما نقدینگی اعتباری دسترسی به منابع لازم برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی را نشان می‌دهد. هرگاه عرضه نقدینگی اعتباری کم شود، شرایط اخذ تسهیلات برای انجام فعالیت‌های اقتصادی دشوار می‌شود و نرخ سود تسهیلات را افزایش می‌دهد. مشکل فعلی اقتصاد ایران کمبود نقدینگی اعتباری است که از آن با عنوان تنگنای مالی یاد می‌شود. کمبود نقدینگی اعتباری و بالا بودن نرخ سود در شبکه بانکی ناشی از وضعیت نابسامان ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری است که دارایی‌هایی غیرمولد دارند؛ دارایی‌هایی که نگهداری آنها سودی برای بانک‌ها ندارد و فاقد جریان درآمدی هستند؛ بنابراین مشکل بی‌کیفیتی دارایی‌‌های بانک‌ها را نمی‌توان با اجرای سیاست‌های پولی متعارف برطرف ساخت و استفاده از سیاست‌های پولی انبساطی تنها ثبات پولی را به‌خطر می‌اندازد.

 

اخبار بانکی بهبود دسترسی به نقدینگی اعتباری نیازمند اجرای اصلاحات اساسی در نظام مالی است. اصلاحاتی که تضمین کند پس‌اندازهای خانوارها به بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داده می‌شوند. بهترین سرمایه‌گذاری‌ها نیز آنها هستند که توجیه اقتصادی دارند؛ یعنی می‌توانند به اندازه کافی سود ایجاد کنند تا هزینه فرصت پس‌اندازها را پرداخت کنند. اجرای استانداردهای حسابداری در صورت‌های مالی بانک‌ها نشان داد که این نهادهای مالی وضعیت مناسبی ندارند؛ زیرا بانک‌ها در یک دهه گذشته پس‌اندازهای خانوارها را صرف طرح‌های غیراقتصادی کرده‌اند و جریان درآمدی کنونی بانک‌ها متناسب با تعهداتشان نسبت به سپرده‌گذاران نیست.

 

برای کمک به بخش تولید باید مشکلات نظام مالی حل شود تا دسترسی به منابع برای تولیدکنندگان بهبود یابد. نظام مالی وظیفه تخصیص منابع و مدیریت ریسک را دارد؛ اما نظام جاری نه تنها در تخصیص منابع ناکارآمد است، بلکه خود به یک عامل عدم‌اطمینان در اقتصاد تبدیل شده است. به‌روزرسانی استانداردهای گزارش‌دهی مالی و کشف زیان در صورت‌های مالی بانک‌ها نشان داد که ضعف‌های اساسی در قوانین و مقررات وجود دارد که نتوانسته است به کاهش عدم‌تقارن اطلاعات در نظام مالی کمک کند؛ بنابراین به جای فشار بر بانک مرکزی برای افزایش عرضه پول یا فشار بر دولت برای افزایش هزینه‌ها لازم است مشکلات ساختاری اقتصاد مرتفع شود. در این صورت علاوه‌بر خروج از رکود، رشد بلندمدت و کامیابی جامعه تضمین می‌شود.

دکتر رضا بوستانی

تسهیلات جدید تولید و اشتغال زایی در راه است

 

اصغر نورالله زاده،مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در خصوص عملکرد صندوق کارآفرینی امید گفت: ما توانسته ایم ۱۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی از ابتدای امسال پرداخت کنیم.

بازار نیوز در اخبار بانکی - مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به پرداخت ۱۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی از ابتدای امسال، از بررسی لایحه ۱.۵ میلیاردی صندوق توسعه ملی برای اشتغال تا پایان سال در مجلس خبرداد.

 

 با تشریح عملکلرد صندوق کارآفرینی امید در سال ۹۵ گفت: در سال جاری تاکنون ۱۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی توسط صندوق پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه این میزان تسهیلات به ۱۰۸ هزار نفر پرداخت شده که ۵۰ درصد بیش از سنوات گذشته عملکرد صندوق است، گفت: تسهیلات اشتغالزایی صندوق در بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی پرداخت شده است؛ البته بخشی از تسهیلات در بخش ازدواج پرداخت شد.

 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره آخرین وضعیت اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه برای اشتغال گفت: با توجه به اینکه با بحران بیکاری مواجه شدیم و خیل عظیمی از جمعیت بیکار از سال‌های گذشته و فارغ التحصیلان فعلی متقاضی شغل شدند از همین رو با کسب مجوز از رهبر معظم انقلاب و نظر مساعد ایشان، لایحه اختصاص ۱.۵میلیارد از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

 

وی ادامه داد: یک فوریت این لایحه پیش از ورود مجلس به لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی به تصویب رسید اما با توجه به روزهای فشرده مجلس برای بررسی لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۶، رسیدگی به این لایحه به زودی و تا پیش از پایان سال در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

 

این تسهیلات معادل حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که در صورت تصویب در مجلس، برای طرح‌های اشتغالزا با کارمزد ۴ درصد و البته به صورت مدیریت شده پرداخت می‌شود.

 

متقاضیان از زمان دریافت این تسهیلات یک سال فرصت دارند تا طرح خود را اجرا کنند؛ این طرح‌ها می‌تواند شامل احداث یک واحد تولیدی یا تامین و تجهیز ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی باشد، ضمن اینکه این تسهیلات نیز به صورت مرحله‌ای به تناسب پیشرفت فیزیکی طرح مورد نظر اختصاص می‌یابد.

 

 حداقل آورده متقاضیان برای تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، باید ۱۰ درصد از تسهیلات درخواستی باشد به عنوان مثال اگر فردی تقاضای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان برای طرحی داشته باشد باید حداقل ۱۰ میلیون تومان آورده داشته باشد. همچنین حداقل آورده متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد از کل تسهیلات درخواستی است.

 

حتی چند فرد در یک روستا یا مناطق محروم می‌توانند با مشارکت یکدیگر نسبت به دریافت یک فقره تسهیلات اقدام کنند تا ضمن تقسیم حداقل آورده بین متقاضیان، اشتغال منطقه مورد نظر نیز با اشتغال افراد رونق بیشتری بگیرد.

 

بر اساس این گزارش اخبار بانکی، یک فوریت لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در جلسه علنی ۱۴ آذر بررسی شد که در نهایت نمایندگان مجلس با یک فوریت این لایحه با ۱۶۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در صحن علنی، موافقت کردند.

سال ۹۵ چقدر وام اشتغال پرداخت شده است؟

 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به پرداخت ۱۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی از ابتدای امسال، از بررسی لایحه ۱.۵ میلیاردی صندوق توسعه ملی برای اشتغال تا پایان سال در مجلس خبرداد.

به گزارش مشرق در اخبار بانکی، اصغر نورالله زاده با تشریح عملکلرد صندوق کارآفرینی امید در سال ۹۵ گفت: در سال جاری تاکنون ۱۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی توسط صندوق پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه این میزان تسهیلات به ۱۰۸ هزار نفر پرداخت شده که ۵۰ درصد بیش از سنوات گذشته عملکرد صندوق است، گفت: تسهیلات اشتغالزایی صندوق در بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی پرداخت شده است؛ البته بخشی از تسهیلات در بخش ازدواج پرداخت شد.

 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره آخرین وضعیت اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه برای اشتغال گفت: با توجه به اینکه با بحران بیکاری مواجه شدیم و خیل عظیمی از جمعیت بیکار از سال‌های گذشته و فارغ التحصیلان فعلی متقاضی شغل شدند از همین رو با کسب مجوز از رهبر معظم انقلاب و نظر مساعد ایشان، لایحه اختصاص ۱.۵میلیارد از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

 

وی ادامه داد: یک فوریت این لایحه پیش از ورود مجلس به لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی به تصویب رسید اما با توجه به روزهای فشرده مجلس برای بررسی لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۶، رسیدگی به این لایحه به زودی و تا پیش از پایان سال در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

 

این تسهیلات معادل حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که در صورت تصویب در مجلس، برای طرح‌های اشتغالزا با کارمزد ۴ درصد و البته به صورت مدیریت شده پرداخت می‌شود.

 

متقاضیان از زمان دریافت این تسهیلات یک سال فرصت دارند تا طرح خود را اجرا کنند؛ این طرح‌ها می‌تواند شامل احداث یک واحد تولیدی یا تامین و تجهیز ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی باشد، ضمن اینکه این تسهیلات نیز به صورت مرحله‌ای به تناسب پیشرفت فیزیکی طرح مورد نظر اختصاص می‌یابد.

 

 حداقل آورده متقاضیان برای تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، باید ۱۰ درصد از تسهیلات درخواستی باشد به عنوان مثال اگر فردی تقاضای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان برای طرحی داشته باشد باید حداقل ۱۰ میلیون تومان آورده داشته باشد. همچنین حداقل آورده متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد از کل تسهیلات درخواستی در اخبار بانکی است.

 

حتی چند فرد در یک روستا یا مناطق محروم می‌توانند با مشارکت یکدیگر نسبت به دریافت یک فقره تسهیلات اقدام کنند تا ضمن تقسیم حداقل آورده بین متقاضیان، اشتغال منطقه مورد نظر نیز با اشتغال افراد رونق بیشتری بگیرد.

 

بر اساس این گزارش، یک فوریت لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در جلسه علنی ۱۴ آذر بررسی شد که در نهایت نمایندگان مجلس با یک فوریت این لایحه با ۱۶۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در صحن علنی، موافقت کردند.