در سری آموزش رندرگیری با vray سایت اعلان تا بحال با دو روش ایجاد روشنایی کلی در تری دی مکس و وی ری آشنا شدید ، همچنین مزایا و معایب هرکدام را یاد گرفتید، در درس امروز با سومین روش (الگوریتم) و آموزش وی ری برای روشنایی کلی آشنا می شویم.
روش Brute Force:
این روش که به آن Quasi-monte carlo هم می گویند (این نام برگرفته شده از الگوریتم ریاضی است که بر اساس آن ایجاد شده) نیز می توان به عنوان موتور روشنایی کلی صحنه استفاده کرد .
اما ببینیم مزایا و معایب این روش چیست.
مزایا:
اولین مزیت این روش ، دقت بالای آن می باشد . در واقع از لحاظ دقت محاسبات که منجر به ایجاد تصویر با کیفیت می شود با روش IR رقابت می کند .
دومین مزیت آن این است که تنظیمات کمی دارد
از فضای رم استفاده ی کمتری می کند .
مهمترین مزیت این روش استفاده آن در صحنه های متحرک می باشد ، در مورد رندر انیمیشن و تنظیمات وی ری برای انیمیشن در درس های آینده صحبت خواهیم کرد.
معایب:
بزرگترین و تنها ترین عیب این روش که برای اغلب کابران وی ری نیز اهمیت دارد ، مدت زمان طولانی رندر در این روش می باشد . زیرا اگر تنظیمات آن را پایین در نظر بگیرید نسبت به حالت های دیگر کیفیت کمی خواهد داشت، اگر بخواهید یک صحنه را با کیفیت رندر بگیرید و تنظیمات Brute Force را بالا قرار دهید ، مدت زمان زیادی را باید صرف رندر کنید .به همین علت معمولا از Brute force به عنوان جهش فرعی استفاده نمی شود .
تنظیمات Brute Force :
تنظیمات Brute Force را در تصویر زیر می بینید
این روش هم می توانید به عنوان جهش اصلی و هم جهش فرعی انتخاب کنید ، اگر تنها به عنوان جهش اصلی انتخاب کنید گرینه Secondary Bounce غیر فعال می باشد !
Subdivs: همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردم این مقدار مشخص کننده تعداد نمونه های ایجاد شده است ، هرچه تعداد این نمونه های بیشتر باشد ، کیفیت بالاتر و زمان رندر نیز بیشتر می شود .
فقط دقت داشته باشید زیاد کردن بدون حساب کتاب این مقادیر فقط باعث اضافه شدن زمان رندر می شود و شما باید به عنوان یک کاربر حرفه ای در صحنه های مختلف بهترین و مناسب ترین مقادیر را برای تنظیمات مختلف وی ری پیدا کنید که علاوه بر بهترین کیفیت کمترین زمان را از شما بگیرد.
Secondary Bounce : تعداد جهش های ثانویه از روی سطوح را مشخص می کند ، وقتی فعال می شود که بروت فورس به عنوان جهش فرعی انتخاب شده باشد.برای مثال می توانید تعیین کنید که جهش های نور ثانویه فقط تا دو بار انجام شود ، این کار باعث پایین آمدن زمان رندر می شود .
کاربران معمولا برای جهش های فرعی و در رندر های داخلی از LC به عنوان جهش فرعی استفاده می کنند ، زیرا در صحنه های رندر داخلی جهش های فرعی پرتو نور خیلی مهم می باشد و باعث افزایش کیفیت رندر می شود اما در صحنه های رندر خارجی می توان از آن چشم پوشی کرد بنابراین بعضی از کاربران در صحنه های خارجی که وسعت زیادی دارد از Brute force به عنوان جهش فرعی استفاده می کنند و علت هم محدود کردن تعداد جهش های فرعی و در نتیجه کاهش زمان رندر است .
اما برای تنظیمات بهتر Brute force از قسمت V-ray::DMC Sampler هم می توان استفاده کرد .اما تغییر این مقادیر فقط بر روی Brute Force اثر نمی گذارد.تغییر مقادیر این بخش بر روی اثرات محوی مانند motion blur (افکت محو شدن آبجکت هایی که در حال حرکت هستند ) ، VRay Depth of Field (ایجاد حالت فوکوس در عکاسی) و …در مورد این افکت ها در درس های آینده توضیح خواهم داد ، فقط فعلا تا همین حد بدانید که تغییر در تنظیمات این گزینه علاوه بر تاثیر بر عملکرد Brute force بر عملکرد کل وی ری نیز اثر گذار است .
من به طور خلاصه کار هرکدام از گزینه ها را توضیح می دهم ، خیلی وارد جزییات نمی شوم ، چون ممکن است کمی پیچیده گردد.
Adaptive amount :وی ری در قسمت هایی که افکت محو ایجاد می شود به صورت جداگانه نمونه گیری می کند و آن قسمت ها را جدا بررسی می کند.مقدار adaptive amount اگر صفر باشد به وی ری می گویید که نمیخواهید نمونه برداری مهم را انجام دهد .و اگه ۱ باشد بیشترین نمونه گیری را در قسمت های محو شده انجام می دهد . اثرات محوی بیشتر در انیمشن کاربرد دارد و همانطور که گفتم Brute force هم بیشتر در انیمیشن استفاده می شود .به طور مثال وقتی در یک فیلم یا انیمیشن یک جسم در حال حرکت سریع باشد ، در تصویر به صورت تار دیده می شود ، برای مثال حرکت بال های یک هلیکوپتر.
Noise threshold : در وی ری این چنین نیست که یک گزینه را خیلی بالا و پایین برده و توقع داشته باشد که بر کیفیت رندر تاٍِر بگذارد ، در واقع بعضی موقع ها تاثیر برعکس نیز دارد . زیرا خیلی از پارامترهایی که در وی ری به کار می برید مرتبط به هم هستند .یکی از این پارامترها که عملکرد آن بستگی به تنظیم پارامترهای بخش دیگر دارد همین Noise threshold می باشد.
اگر شما مقدار adaptive amount را ۰ قرار داده باشید ، یعنی در قسمت هایی که افکت های محوی دارد نمی خواهید vray کاری انجام دهد .و مقدار Noise threshold برای کاهش نویز در قسمت های محوی می باشد . پس اگر مقدار adaptive amount صفر باشد و مقدار کاهش نویز را بیشترین مقدار خود یعنی ۱ بگذارید ، علاوه بر اینکه بر کیفیت عکس تاثیری نمی گذارد (حتی ممکن است کیفیت را پایین تر هم بیاورد ) ، زمان رندر را بی جهت افزایش داده اید .
نکته : noise threshold هنگامی عمل می کند که adaptive amount را صفر قرار نداده باشید!و adaptive amount هنگامی بر کیفیت عکس اثر مثبت دارد که مقدار مناسب Subdivs مناسب باشد.
نکته : این روش روشنایی کلی بیشتر در زمینه انیمیشن کاربرد دارد و یا نهایتا برای صحنه های خارجی بزرگ، همچنین تغییر بر روی V-ray::dmc sampler بر روی افکت های محوی (اجسام در حال حرکت ، افکت فوکوس در رندر و …) اثر می گذارد ، پس در تنظیمات این قسمت دقت کنید ، ابتدا تنظیمهای دیگر را درست انجام دهید .
خلاصه مطلب:
Brute Force تنظیمات کمی در آموزش وی ری دارد .
تنظیمات مربوط به افزایش کیفیت آن از طریق دو پنجره V-ray::Brute force GI وSampler V-Ray::DMC تنظیم می شود .
بیشتر در صحنه های خارجی به کار برده می شود
هم به عنوان جهش اصلی هم جهش فرعی می تواند عمل کند .
توی این مقاله سعی داریم به بررسی سومین آپدیت انجین وی ری (Service Pack 3) اشاره کنیم که با عنوان قابل توجه آپدیتی بزرگ برای افزایش سرعت رندر از 20 تا 50 درصد!!! مواجه می شیم.
شاید با دیدن این عنوان اولش فکر کنیم خواب هستیم یا بیدار! شاید میشه موضوع مسابقه خوابمون رو گسترش بدیم!
کاشکی رندری بگیریم که با یه فوت تصویر بیاد جلو، اما جالب اینجاست همه ما حتی توی خوابمون هم زمان رندر داریم! حتی بعضی اوقات بدتر از واقعیت! بگذریم ...
مطمئنم وقتی شما هم اولین بار دمو تبلیغاتی این نسخه از آموزش وی ری رو ببینید آنچنان محو میشین که بعد از 3 دقیقه تنها چیزی که بعد از اتمام فیلم می مونه یه لبخند زیبا برای روی لباتون هست!
V-Ray 3.3
افزایش سرعت 20 تا 50 درصدی در اکثر صحنه ها ! اولین چیزی که توی این آپدیت مطرح میشه معرفی انجین تصویر ساز (image sampler) جدید با نام variance-based adaptive sampler هست. بنا به گفته شرکت سازنده، الگوریتیمی جدید برای گرفتن رندری سریع تر با تنظیمات ساده تر هست.
نکته جالب توجه اینجاست که توی این انجین تصویر ساز دیگه نیازی به مدیریت subdivis توی تنظیمات نور و متریال نداریم. به نظر میرسه میشه خیلی سریع تر به کیفیت مطلوب رندر دست پیدا بکنیم.
دلایل ارائه شده برای این افزایش سرعت
انجین Variance-based adaptive sample با نام اختصاری VBAS
سمپل سازی بهتر در نقاط تاریک و سرعت بیشتر از نقاط اوربرایت
سازگاری بیشتر در شناسایی نویز تصویر و آموزش وی ری
وابستگی کمتر به تنظیمات نور و متریال برای رندر نهایی
بهینه شدن لایه آلفا مخصوصا در صحنه های دارای عمق میدان و موشن بلر
سازگاری این موتور جدید با حالت براکت و progressive
سرور یا NVR
سرور یا NVR در دوربین مدار بسته
همانطور که در مقالات گذشته درباره دوربین های مدار بسته آنالوگ و دستگاهDVR توضیح دادیم ساختار این سیستم های مداربسته بسیار ساده است ولی در دوربین های مداربسته تحت شبکه چند نکته حائز اهمیت وجود دارد که مهمترین آن انتخاب NVR یا سرور برای شبکه دوربین مداربسته تحت شبکه خود است که در این مقاله به صورت مختصر کمی درباره آن و نصب دوربین مداربسته توضیح داده می شود.
ابتدا در مورد دستگاه NVR توضیح می دهیم:
دستگاه NVR معمولا برای دوربین های تعداد کم (مثلا تا ۱۶ دوربین) مناسب است و اگر تعداد دوربین ها بالا برود دیگر دستگاه NVR کارائی خاصی نمیتواند داشته باشد مگر برند های خاص که قیمت بسیار بالایی دارند .
عموما از مزایای انتخاب NVR برای دوربین های مداربسته تحت شبکه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
– استفاده ساده از دستگاه با منو های آسان
– قیمت مناسب دستگاه NVR
– اشغال فضای کم
و از معایب آن میتوان به کارائی محدود و پشتیبانی محدود از هارد دیسک درایو نام برد.
حال چه زمان نیاز به انتخاب و نصب سرور بر روی سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه است؟
سرور دوربین مدار بسته شبکه
بهتر است مثالی برا شما بزنیم:
بسیاری از کسبه و صاحبین مشاغل برای محیط کار خود نیاز به نصب دوربین مداربسته ای دارند که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم بتواند کمکی برای کنترل ورود و خروج خریداران و مراجعه کنندگان و همچنین کارمندان خود را کنترل کنند و از سرقت کالا ها و آسیب به مجموعه خود جلو گیری کنند .
خوب همه این کار ها با NVR قابل انجام است اما زمانی میرسد که شما برای فروشگاه خود نیاز به امکانات بیشتری دارید برای مثال میخواهید ساعت پر رفت و آمد خود را در طول روز مطلع شوید یا تعداد افراد بازدید کننده از فروشگاه خود را در طول روز یا هفته یا حتی ماه را سر شماری کنید و ببینید کدام غرفه بازدید بیشتر و کدام کمتر دارد و بر همین اساس تصمیم به حراج یا تغییر در کسب و کار خود شود.
دوربین مداربسته فروشگاه
و یا سارقی از محل کسب شما سرقت کرده و شما با دیدن تصویر آن نیاز به جلو گیری از ورود مجدد آن هستید و… خوب حال نیاز به نرم افزاری با برنامه نویسی بسیار قوی دارین که بتواند تمام این موارد را برای شما انجام دهد مانند نرم افزار مایلستون، خوب این نرم افزار بر رویNVR قابل اجرا نیست و شما باید بر روی سرور نصب کرده و استفاده های بیشماری از آن کنید.
دزدی در فروشگاه
از مزایای نصب سرور بر روی سیستم های مدار بسته تحت شبکه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
– نصب نا محدود دوربین مداربسته IP
– نصب نرم افزار های مختلف کنترل و نظارت
– پشتیبانی از هارد دیسک درایوهای نامحدود هارد دیسک درایو ( البته به وسیله سخت افزار های مخصوص)
– سرعت بسیار بالاتر نسبت به NVR ها به دلیل داشتن پردازنده بسیار قوی
– انعطاف پذیری بسیار بالاتر نسبت به NVR چه در سخت افزار و چه نرم افزار
ااز معایب آن هم میتوان به قیمت بالاتر و فضای اشغالی بیشتر نام برد.
با توجه به اینکه نرم افزار VRAY در محیط نرم افزار 3DSMAX کار می شود در بخش مقدماتی آموزش وی ری برای هنرجویانی که آشنایی با نرم افزار تری دی مکس ندارند یک بخش آموزش مقدماتی خواهد بود .
این بخش برای هنرجویان قبلی نرم افزار REVIT نیز مفید خواهد بود .
بخش مـقدماتی
آشنایی با محیط نرم افزار 3DsMax و نصب Vray
آماده سازی مدل جهت نورپردازی و متریال دهی
اتصال فایل مدلسازی Revit به 3DsMax
دوربین و پرسپکتیو CAMERA
آشنایی با اصول دوربین و اصول عکاسی
ترکیب بندی ( کادر بندی ) عکس در فضای داخل و خارج
دوربین Vray
نورپردازی LIGHTING
آشنایی با انواع نورهای Vray
تکنیکهای نورپردازی خارجی
تکنیکهای نورپردازی داخلی
مواد و متریال MATERIAL
آشنایی با خصوصیات پایه متریالهای معماری و دکوراسیون داخلی
استفاده از کتابخانه متریال های از پیش ساخته شده معماری
ساخت متریال
اختصاص متریال ها به اجسام و آموزش وی ری
رندرگیری RENDERING
آشنایی با اصول اولیه رندرگیری
اصول رندرگیری ( از تست تا رندر )
تکنیکهای رندرگیری فضای خارجی
تکنیکهای رندرگیری فضای داخلی
وی ری (VRay) یکی از محبوبترین پلاگینهای رندر در برنامههای مدلسازی سه بعدی می باشد. این پلاگین وی ری ضمن افزایش چشمگیر کارایی در رندر کردن تصاویر واقعنما سرعت کار رو هم بالا میبره.
در حال حاضر این پلاگین
- تریدیاسمکس (۳D Studio Max)
- مایا (Maya)
- رینو سروس تریدی (Rhinoceros 3D)
- اسکچ آپ (Sketch up)
موجوده که نحوه کار با آنها تقریبا مثل هم هست. این پلاگین توسط شرکت اروپایی Chaosgroup ساخته شده
رندرینگ چیست؟
ارائه ماشینی تصاویر یا رندرینگ (Rendering) فرایند تولید ماشینی تصاویر بر پایه مدلهای محاسباتی، و سپس، ارائه رایانهای آنها بر روی صفحهٔ نمایش را شامل میگردد.
در تعریف کلی: رندرینگ به فرایند نمایش تصاویر اجسام سه بعدی( 3D ) برروی صفحه نمایشگر دوبعدی گفته میشود.
پلاگین وی ری vray چیست؟
Vray : وی ری از پلاگین های ( افزودنی ها ) برنامه تری دی مکس می باشد که با استفاده از آن می توان رندر های بسیار طبیعی و واقعی برای کارهای معماری تهیه نمود.
تاکید در این مجموعه آموزشی به یاددهی و آموزش وی ری در شاخه معماری می باشد به همین منظور نیز در تمام آموزش ها ، پروژه هایی معماری را تعریف می نماید و سپس شروع به ساخت صحنه ، تنظیمات وی ری و رندر وی ری می نماید و در نهایت خروجی را به شما نشان می دهد و شما در طول این مسیر پروژه را با استفاده از فایل های اولیه ای که به شما داده شده پیش می برید.
در مورد پلاگین رندر V-Ray میتوان به کیفیت عالی آن اشاره کرد، این موتور رندر که توسط شرکت chaos group به بازار عرضه شده و نسخه جدید آن که V-Ray ۲٫۳ میباشد.
این موتور اغلب برای نماهای معماری استفاده می شود اما نتایج استفاده از آن در انیمیشن نیز مطلوب است.