ایده تبلت چندان جدید نیست و به سال 1968 برمیگردد.
یک دانشمند به نام آلن کی(Alan Kay) پیشنهاد کرد با پیشرفت در فناوریهای صفحات نمایشگر مسطح، واسطهای کاربر، کوچکسازی اجزای رایانهای و برخی آزمایشها در زمینه فناوری WiFi میتوان دستگاه رایانهای پیشرفتهای ساخت.
آلن کی ایده خود را توسعه داد و پیشنهاد کرد این دستگاه میتواند برای اهداف کمک آموزشی و آموزش تعمیرات تبلت مناسب باشد.
سال 1972 او مقالهای درباره این دستگاه منتشر کرد و آن را کتاب پویا(Dynabook) نامید.
یکی از تبلتهای اولیه GRiDPad است که برای اولین بار سال 1989 ساخته شد. GRiDPad شامل یک صفحه لمسی خازنی تک رنگ و قلمی سیمی بود.
وزن آن حدود 2/2 کیلوگرم میشد.
در مقایسه با تبلتهای امروزی GRiDPad زمخت، سنگین و عمر باتریاش کوتاه (حدود 3 ساعت) بود.
به دنبال GRiDPad تبلتهای دیگری بر پایه قلم ارائه شدند که هیچکدام با اقبال عمومی رو به رو نشدند.
اپل برای اولین بار با تبلت نیوتن وارد این کارزار شد.
دستگاهی که بعد از چند سال همان اندازه که تحسین شد مورد تمسخر قرار گرفت.
عمده انتقادها به نیوتن در خصوص نرمافزار شناسایی دستنوشته آن بود.
واقعا تا زمانی که استیو جابز برای اولین بار آیپد را به جمعیت مشتاق نشان دهد، رایانههای لوحهای محصول مناسبی برای کاربران نبود.
امروزه، شرکتهایی مانند اپل، گوگل، مایکروسافت و HP در حال تلاش برای پیشبینی نیاز مصرفکننده به منظور طراحی نسل بعدی دستگاههای تبلت و آموزش تعمیرات تبلت هستند.
باید دید نسلهای بعدی تبلتها چگونه خواهند بود.
صفحات لمسی در تبلت ها
2 روش اساسی برای ساخت صفحات لمسی تبلتها وجود دارد: صفحات مقاومتی و خازنی. کارخانه سازنده باید یکی از این دو روش را انتخاب کند، زیرا این دو باهم سازگار نیستند.
سیستم مقاومتی، لمس صفحه نمایشگر را با کمک فشار تشخیص میدهد.
تبلتهایی با سیستم مقاومتی اغلب نیاز به قلم دارند؛
اما این سیستم چگونه کار میکند؟
در آموزش تعمیرات تبلت این سیستم دارای دو لایه است که یکی از آنها از جنس رساناست. بین این دو لایه فضای خالی وجود دارد.
وقتی تبلت روشن است، جریان الکتریکی در سراسر دو لایه وجود دارد.
اگر شما به صفحه نمایشگر فشار وارد کنید باعث ایجاد تماس بین دو لایه میشود و این کار تغییر میدان الکتریکی در دو لایه را رقم میزند.
این تغییرات توسط یک ریزتراشه تشخیص داده شده و روی صفحه نمایشگر ترجمه میشود.
CPU این مختصات را دریافت و آنها را برای سیستمعامل ارسال میکند و به این صورت محل تماس تشخیص داده میشود.
سیستم مقاومتی بسیار آسیبپذیر است.
وارد آمدن فشار زیاد ممکن است فضای بین لایه مقاومتی و رسانا را از بین ببرد و موجب خرابی سیستم شود.
این صفحات نسبت نوع خازنی، وضوح تصویر کمتری دارند.
سیستم خازنی اما نیازی به فشار ندارد.
این سیستم شامل لایهای از یک ماده برای ذخیره بار الکتریکی است. وقتی شما صفحه رسانای این نمایشگر را لمس میکنید، مقداری از این بار الکتریکی به وسیلهای که با آن صفحه را لمس کردهاید انتقال مییابد.
به عبارت دیگر، شما برای استفاده از صفحات مقاومتی میتوانید از هر وسیلهای استفاده کنید اما برای استفاده از صفحات خازنی باید از وسایل رسانا استفاده شود.
سیستمهای خازنی مقاوم تر از سیستم مقاومتی است و نیازی به ایجاد فشار زیاد برای تشخیص محل تماس ندارد.
همچنین سیستم خازنی وضوح تصویر بالاتری نسبت به سیستم مقاومتی در آموزش تعمیرات تبلت دارد.
با توجه به کارخانه سازنده، یک تبلت ممکن است برای کار خاصی ساخته شده باشد. CPU رایانهها دستورات را در چرخههای زمانی اجرا میکند که بیشتر این چرخهها در هر ثانیه اجرا میشود و بنابراین CPU دستورالعملهای بیشتری را میتواند پردازش کند.
برخی تبلتها پردازشگر تحت ساعت (underclocked) دارند، به این معنا که تعداد فرامینی که CPU در هر ثانیه اجرا میکند کمتر از میزان توانایی واقعی آن است.
دلیل این که CPU را به این صورت میسازند، مصرف انرژی کم و کاهش تولید گرماست.
بیشتر تبلتها نیازی به قدرت پردازش اضافی ندارند. برنامههایی که برای تبلتها وجود دارد نسبت به برنامههای رایانهای از پیچیدگی کمتر و آموزش تعمیرات تبلت برخوردارند.
اصطلاح رایج برای این برنامهها اپلیکیشن(application) یا اپ (app) است.
علاوه بر باتری وCPU ، اجزای دیگر در یک تبلت معمولی عبارت است از:
شتاب سنج
ژیروسکوپ
پردازندههای گرافیک
حافظه مبتنی بر فلش
WiFiیا تراشههای تلفن همراه و آنتن
پورتUSB و منبع تغذیه
بلندگو
تراشه کنترلکننده صفحه نمایش لمسی
حسگر دوربین، لنز و تراشهها
شتاب سنج و ژیروسکوپ به تبلت در تعیین جهتش کمک میکند تا نمایشگر گرافیک آن تصاویر را به صورت افقی یا عمودی در آموزش تعمیرات تبلت نشان بدهد.
پردازشگر گرافیک یا GPU برای تولید تصاویر مستقل عمل میکند.
WiFi یا تراشههای تلفن همراه به شما امکان اتصال به شبکههای رایانهای را میدهد.
تبلتها ممکن است دارای گیرنده بلوتوث هم باشند.
تنها چیزی که شما نمیتوانید در تبلتها پیدا کنید فن است که دلیل آن کمبود فضاست.
در سادهترین تعریف میتوان گفت؛ تبلت یک دستگاه همراه محاسباتی است که از تلفنهای هوشمند بزرگتر است.
البته تبلت، اندازه خاصی ندارد؛ برای مثال صفحه نمایش iPad مقداری کمتر از 10 اینچ است، اما تبلتهای دیگر میتوانند بزرگتر یا کوچک تر باشند. به طور کلی، اگر یک دستگاه محاسباتی از یک صفحه نمایشگر لمسی استفاده کند و تلفن همراه نباشد، آنگاه یک تبلت است و آموزش تعمیرات تبلت مورد نیاز .
سال 2010، شرکت Lenovo دستگاهی به نام IdeaPad U1 را در نمایشگاه محصولات الکترونیک لاسوگاس معرفی کرد.
در نگاه اول، این دستگاه شبیه یک لپتاپ معمولی به نظر میرسید، اما اگر شما صفحه نمایشگر را از پایهاش جدا میکردید، لپتاپ به تبلتی با سیستم عامل مستقل تبدیل میشد.
در همان سال Lenovo نام این دستگاه را به LePad تغییر داد و در چین روانه بازار کرد.
اگرچه تبلتها در شکل، اندازه و ویژگیها متنوع هستند، اما آنها مشخصات مشابه زیادی دارند.
تقریبا همه آنها صفحه نمایشگر لمسی دارند و سیستمعاملشان توانایی اجرای برنامههای کوچک را دارد.
لزومی ندارد که تبلتها جایگزین رایانههای قدرتمند شوند؛ اما آنها یک فرآیند جدید در زمینه دستگاههای محاسباتی به شمار میآیند.
اگر شما یک دستگاه تبلت را باز کنید تا درون آن را نگاه کنید، متوجه 3 نکته میشوید؛ ا
ول این که شما ضمانتنامه دستگاه را باطل کردهاید، دوم کارخانه سازنده تمام اجزای تبلت را کنار هم قرار داده تا دستگاهی مناسب و کارآمد بسازد و سوم بیشتر اجزایی که در تبلت میبینید مشابه اجزایی است که در یک رایانه معمولی پیدا میشود.
مغز متفکر یک تبلت، ریزپردازنده آن است. به طور معمول، تبلتها از پردازندهای کوچکتر از پردازندههای یک رایانه تمامعیار استفاده میکنند.
این ویژگی باعث میشود فضای کمتری اشغال شود و میزان گرما تولیدی کاهش یابد که مبحثی در آموزش تعمیرات تبلت است .
گرما برای رایانهها مضر است و به لحاظ مکانیکی به دستگاه آسیب میرساند.
یکی از عواملی که باعث محبوبیت راینو و آموزش نرم افزار Rhino در میان انبوه کاربران از رشتهها و تخصصهای مختلف شده، در کنار بیشمار عوامل دیگه مثل یادگیری سریع و آسون، سازگاری با نرمافزارهای دیگه، محیط کاربرپسند و… قطعا پلاگینهای این نرمافزار دوست داشتنیه! Plug-in (که فرهنگستان زبان و ادب فارسی اون رو به افزایه ترجمه کرده) به نرمافزار کوچکتری گفته میشه که روی نرمافزار میزبان نصب میشه و قابلیتها و امکاناتی رو به اون اضافه میکنه.
برخی پلاگین های راینو برای کاربردهای عمومی (مانند موتورهای رندر) و برخی برای کاربردهای تخصصی (مانند VisualARQ برای معماری، RhinoGold برای طراحی جواهرات و…) طراحی شدهاند. بعضی از این پلاگینها تجاری هستن و بعضی هم به رایگان توسط سازندگانشان در اختیار شما قرار گرفتن. (که البته چون شرایط خرید نسخه اصلی در ایران برامون فراهم نیست، در هر صورت برای هیچکدومش هزینه ای پرداخت نمیکنیم!!) در پستهای بعدی به بعضی پلاگینها به صورت خاص میپردازیم و حتی در مورد روشهای توسعه راینو صحبت خواهیم کرد و توضیح میدیم که چطور میتونید به کمک Macroنویسی و Scriptنویسی دستورات جدیدی برای راینو بنویسید و اگه خواستید خودتون یه پلاگین برای راینو بنویسید چه مقدماتی لازم دارید و از کجا باید شروع کنید. اما در این پست به معرفی کلی پلاگینها و دو تا منبع برای مشاهده لیست پلاگینها و کسب اطلاعات اولیه در مورد اونها بسنده میکنیم.
مطمئنا هیچ منبعی موثق تر و کاملتر از خود سایت سازنده نرم افزار نمیتونه باشه. پس اولین مرجعی که برای معرفی پلاگینهای راینو معرفی میکنم بخش Resource های سایت راینو به آدرس www.rhino3d.com/resources هستش. در این صفحه لیستی از منابع راینو (شامل کتابها و پلاگینها) به صورت موضوعی دستهبندی شدن که در ستون سمت چپ لیست این دستهبندیها رو میتونید ببینید.
منبع ارزشمند دیگهای که برای آموزش نرم افزار Rhino پلاگینهای راینو -و گرسهاپر- وجود داره وبسایت Food4Rhino هستش. تو این وبسایت پلاگین ها بر اساس موضوع، قیمت، بیشترین تعداد دانلود و… دسته بندی شدن و می تونید به راحتی پلاگین های مورد علاقه خودتون رو پیدا کنید و ازش لذت ببرید.
خبر خوب اینکه برای گشت و گذار بین پلاگینهای فهرست شده در Food4Rhino لازم نیست حتما هربار با مرورگر اینترنتتون وارد این سایت بشید.
کافیه پلاگین Remote Panel این سایت رو دانلود و نصب کنید تا یه پنل با عنوان Food4Rhino Remote به لیست پنلهای راینوتون اضافه بشه و از طریق این پنل بتونید بین پلاگینها بگردید و پلاگین مورد علاقه تون رو دانلود و نصب کنید.
تو این پنل به جز پلاگینهای راینو و گرسهاپر فهرست به درد بخوری از متریالها و محیطهای آماده هم میتونید برای راینو پیدا کنید.