نکته اصلی در طراحی یک بروشور شناخت خوب و کامل سفارش دهنده و مخاطبی که این بروشور را دریافت میکند. شکیل، زیبا و در عین حال ساده بر اساس تناسب با موضوع و مخاطب که در مورد خدمات و محصولات هر چه ساده تر، بهتر و موثر تر اطلاع رسانی کند.
از ویژگی بروشور و چاپ کاتالوگ ، برای جلب خواننده و ایجاد رغبت بیشتر در مخاطب استفاده از عکس و طرحهای جالب و دیدنی، ضروری و لازم است.
بروشور هم می تواند روی جلد و پشت جلد داشته باشد و باید به اندازه یک جلد کتاب یامجله و حتی پوستر برای آن احمیت قائل شد. بروشور به دلیل صفحات کم معمولاً عطف ندارد. توجه به سه نکته همیشگی در طراحی گرافیک بروشور باید در نظر گرفته شود.
با کمترین المان،و در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین پیام را انتقال دهد.
کاتالوگ
کاتالوگ ها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
1- تبلیغاتی : وظیفه آن معرفی وترویج اهداف سازمان یا کار خانه سفارش دهنده.
2- اطلاع رسانی : راهنما و مشخصات و شرایط استفاده از اماکن ، کالایا خد مات ارائه شده است.
کاتالوگ به دلیل بر خوردار بودن از فضای بیشتر برای ارئه اطلاعات سفارش دهنده می تواند شامل اطلاعات ریز تری باشد.
کاتالوگ یعنی کالانما، کارنما، یعنی دفتر راهنمای کالاها و فعالیت ها و مشاغل مختلف یعنی فهرست نامه و صورت کالاها و خدمات یعنی اطلاعات ارائه شده جزئی و ریزتر و حاوی شرح کاتالوگ مختصات و ظرایف موضوع و کالاهای مورد نظر ، کاتالوگ در واقع راهنمای کالا و کالانامه محسوب می شود و حاوی فهرست کالاهای تولیدی توسط یک موسسه و کارخانه است و می تواند حاوی معرفی مشاغل و موسسه های خدماتی، اجتماعی و فرهنگی نیز باشد.
در یک کاتالوگ صنعتی نام هر کالا، مدل، شماره یا شکل و تصویر مشخصات فنی و توضیحات ضروری است تا خریدار را کمک کند.
بعضی کاتالوگها برای سفارش خرید در دسترس مردم قرار داده می شوند تا اجناس مورد نیاز خود را مطابق لیست چاپ کاتالوگ از فروشگاههای مورد نظر درخواست کنند.
قطع و اندازه کاتالوگ
قطع کاتالوگ ها همانند بروشور و کتاب متنوع است و باید به نحوی طراحی شود که اطلاعات لازم را به صورت سریع و کامل در اختیار مخاطب قرار دهد.
سه ویژگی اصلی بروشور و کاتالوگ
1- معرفی
2- ایجاد سوال
3- پاسخگویی سوالات مخاطبان
دادن آگاهیهای لازم و ضروری به مخاطب است که ضمن معرفی کالا و خدمات، نقش و هدف تبلیغ هم دارد که باعث تصمیم گیری می شود.
آگاهی و اطلاع حاصل کردن از وجود موسسات، سازمانها و تولیدات و خدمات آنها، آشنایی با احزاب، نهادها، جمعیت ها و فعالیت های آنها، میزان تحولات اجتماعی، سیاسی و تکنولوژیکی و نوع زندگی را برای مخاطب روشن می کنند و در انجام فعالیت ها و تصمیم گیری ها کمک می کنند همراه با اطلاعاتی که در روزنامه ها و مجله ها ممکن نیست ولی شباهتی با هم دارندکه به شیوه ای مرغوبتر، بهتر و لوکس تر از نظر کاغذ، مقوا و چاپ ارائه می شوند.
اگر از این دو کالای تبلیغاتی و اطلاع رسانی به خوبی استفاده شود و شاخصه های لازم در ارتباط تصویری در آن در نظر گرفته شود اثر تبلیغاتی و تاثیر چاپ کاتالوگ و بروشور می تواند بسیار زیاد باشد و در انتخاب و تغییر سلیقه مخاطب نقش بسیار زیادی داشته باشد
کاتالوگ ها حاوی اطلاعاتی از قبیل اندازه، رنگ، وزن، قیمت، شیوه نگهداری و ویژگی های مورد نیاز مخاطبان است و جواب سوالهای مخاطبان را می دهد
تعریف بروشور
بروشور کالای اطلاع رسانی است که ارائه اطلاعاتی مربوط به کالا ، خدمات یا رخداد اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و یا فرهنگی میباشد.
این کالا نشریه ای است که بسته به مقدار محتوای بروشور می تواند در یک یا چند صفحه ، تک رنگ ، دورنگ یا چهار رنگ با استفاده از متن عکس و گرافیک چاپ میگردد.
برو شور ها معمولا رایگان توزیع میگردد و به همین دلیل اگر از ساختار گرافیکی و اطلاع رسانی خوبی بر خوردار باشد برای مدت بیشتری نزد مخاطب خواهد ماند.
انواع بروشور
تک برگی - یک لت
دو برگی - دو لتی
آکاردئونی و چند برگی مفتولی یا سیمی
فانتزی
اطلاعات مندرج
مجموعه اطلاعاتی که در بروشور و چاپ کاتالوگ ارائه میشود به دلیل حجم کم و کوچک بودن آن باید بسیار خلاصه و موجز بوده و در ابعاد و اندازه ای که برای آن در نظر گرفته شده بتواند اهداف کلی سفارش دهنده که می تواند اقتصادی، تجاری، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، دارویی، بهداشتی، پزشکی، سیاسی و حزبی باشد را در آن بگنجاند.
توجه به اطلاعات زیر برای تهیه یک بروشور مفید خواهد بود:
شرح عملکرد، عنوان کلی فعالیتها و تولیدات، محصولات و خدمات ، معرفی اجمالی تولیدات و فعالیتها ، اطلاعاتی در مورد مواد اولیه محصولات، مشخصات کامل محصول، شیوه های مصرف و نگهداری، خدمات پس از فروش و محل تعمیرات، آموزش های لازم، نشانی کامل موسسه، فروشگاهها، مراکز خدمات پس از فروش، تلفن و فکس، وب سایت و پست الکترونیکی.
سیستمهای ضبط کننده DVR :
سیستم های DVR مخفف Digital Video Recorder (ضبط ویدیوی دیجیتال) است که با اتصال به دوربین های مداربسته آنالوگ برای ضبط تصاویر استفاده می شوند . یک سیستم DVR شامل هارد دیسک درایو می باشد که فیلم های آنالوگ در دوربین مداربسته را جهت مشاهده و ضبط به دیجیتال ذخیره می کند . اکثر سیستم ها ، فیلم ها را توسط کدک های ویدیویی استاندارد فشرده سازی می کنند . این فشرده سازی باعث به وجود آمدن میزان فضای مورد درخواست جهت ضبط همان مقدار از فیلم می شود .
کارت dvr
سیستم های DVR می تواند به صورت کارت , با توجه به مقدار کارت های ضبط که می تواند در یک کامپیوتر قرار گیرد و تعداد پورت های موجود روی هر کارت , مقیاس پذیری محدودی دارند . سیستمهای DVR مشترک ممکن است کارت های ضبط شده را به همراه 4 , 8 , 16 یا 32 دوربین مداربسته به کار برند .
یک سیستم DVR به معنای ساده عنوان یک سیستم هشت پا برای اتصال به دوربین های مداربسته باید استفاده شود . این به این معنی است که هر دوربین مداربسته به یک کابل کواکسیکال اختصاصی در حال انتقال تصاویر از دوربین به دستگاه DVR می باشد . دوربین ها ممکن است به وسیله یک کابل ترکیبی که شامل یک کابل کواکسیکال برای سیگنال های ویدیوئی , به علاوه دو سیم برای انتقال برق به دوربین مداربسته وصل شوند . گزینه ی دیگر این است که برق دوربین توسط یک آداپتور متصل به پریز تأمین شود.
هنگام استفاده از دوربین های مداربسته آنالوگ و انتقال سیگنال های دوربین مداربسته از کابل کواکسیکال , رزولوشن به 0.3مگاپیکسل محدود می شود . این امر تصاویر با کیفیت پایین را ارائه می دهد که در مقابل NVR ها ,دوربین های مداربسته IP با کیفیت چند مگاپیکسلی را ساپورت می کنند که جزئیات تصویر به وضوح دیده می شود . مزیت عمده در استفاده از DVR ها , استفاده از دوربین های مداربسته آنالوگ می باشد که قیمت دوربین ارزان می باشد . دوربین های مداربسته آنالوگ عموما از همتایان IP خود ارزانتر هستند .
سیستم های NVR :
دستگاههای NVR : Network Video Recorder (ضبط کننده ویدئویی شبکه) برای اتصال دوربین های مداربسته IP استفاده می شوند . دوربین های مداربسته IP , تصویری دیجیتال را ضبط و منتقل می کنند که از طریق پروتکل های شبکه استاندارد به NVR ارسال می شود . یک NVR باید با قدرت کافی برای پردازش , حافظه و ذخیره سازی ساخته شده باشد که بتواند تعدادی از دوربین های مداربسته نصب شده در حال اجرا را ساپورت کند .
با استفاده از NVR , محدودیت استفاده از دوربین مداربسته مگاپیکسلی IP , دیگر مطرح نخواهد بود . در دستگاه DVR از دوربین مداربسته آنالوگ با محدودیت وضوح 0.3 مگاپیکسل می توان استفاده کرد ولی در NVR با دوربین های مداربسته IP , این محدودیت وجود ندارد . در این حالت وضوح تصویر بالا , باعث می شود که جزئیات تصویر بیشتر نمایش داده شود .
سیستم های DVR/NVR) Hybrid) :
سیستمهای Hybrid می توانند به چند دلیل مورد توجه قرار گیرند . رایج ترین دلیل استفاده از این سیستم ها , دوربین های مداربسته آنالوگ موجود با قیمت مناسب در کنار دوربین های مداربسته IP با وضوح تصویر بالاست . با یک سیستم Hybrid شما ممکن است دوربین های مداربسته خود را به بخش dvr سیستم متصل کرده و از امکانات آن قسمت بهره مند شوید .
با استفاده از این دستگاه ها , می توان دوربین های مداربسته آنالوگ را در مکان هایی که وضوح تصویر و دقت در تصویرمورد نیاز نیست به کار برد و در مقابل در مکان هایی که نیاز به دقت بیشتر در تصویر و جزئیات می باشد از دوربین های مداربسته IP استفاده نمود .
فن آوری هایک ویژن HLS (بازگشت نور بالا) :
دوربین HLS
در سال های اخیر , عملکرد تصویر دوربین در طول شب / شرایط کم نور تا حد زیادی در تصویر دوربین مداربسته باعث بهبود در صنعت میشود ;
با این حال خوانا بودن تحت آرایه وسیعی از فرکانس های نور است که هنوز هم یک مانع سازگار برای تشخیص جزئیات همیشه خواستار است.
تصویر (1) یک مثال خوب برای تشخیص خودرو در طول شب را می توان توصیف کرد ,
لنز دوربین های معمولی ممکن است تداخلات تابش خیره کننده ای را ایجاد کند در حالی که یک وسیله نقلیه وارد میدان هدف میشود تصویر واضحی را ایجاد نمیکند.
در اینجا، جزئیات خودرو مانند پلاک آن قابل رویت نیست.
تا حد معینی، چراغ جلو یک وسیله نقلیه کوچک به راحتی می تواند در یک لحظه حیاتی یک سیستم امنیتی را منحدم کند.
با تلاش مستمر دربالا بردن کیفیت تصویر , هایک ویژن HLS (بازگشت نور بالا) فن آوری توسعه داده شده برای حل این مسئله است
به عنوان مثال به تصویر (2) اشاره شده است، تکنولوژی HLS قادر به کاهش حداکثر اختلال تابش خیره کننده است
مانند چراغ جلو خودرو , ساخت کل سیستم نظارت تصویر و دوربین مداربسته برای مشاهده وسیله نقلیه در حال حرکت در شب اهمیت بیشتری دارد , به ویژه در شرایط مدیریت پارکینگ، بازده کنترل دسترسی، تشخیص نفوذ و غیره .
شاید شما تاکنون تجربه طراحی کاتالوگ یا بروشور داشته باشید و یا برای شرکت خود به یک طراح سفارش داده باشید.
ممکن است در ابتدا کار راحتی بنظر برسد ولی توجه به نکاتی که در ادامه خواهیم گفت میتواند تاثیر زیادی بر جذابیت و زیبایی طراحی و چاپ کاتالوگ شما داشته باشد.
1- قبل از شروع طراحی هدف را تعیین کنید
برای شروع طراحی کاتالوگ باید بدانید که هدف مشتری از سفارش آن چیست و به چه منظوری از آن استفاده خواهد شد. به توضیحات و انتظارات مشتری به خوبی گوش دهید و سبک طراحی خود را براساس نیازهای او انتخاب کنید. بسیاری از مشتریان شما در گذشته هم کاتالوگ داشته اند و دلیل طراحی مجدد ناکارآمد بودن نمونه های قبلی است. دقت داشته باشید که ممکن است مشکل از طرح نبوده باشد بلکه تناسبی بین طراحی کاتالوگ و نیاز مشتری وجود نداشته.
2- محدود کردن فونت ها
شما به فونت های زیادی برای طراحی کاتالوگ نیاز ندارید. بعضی از طراحان فکر میکنند که با زیاد شدن تعداد صفحات یک بروشور باید از فونت های بیشتری استفاده کنند تا بر جذابیت آن افزوده شود، ولی این ایده مناسبی نیست. بهتر است شما از سه فونت متفاوت ولی متناسب استفاده کنید، اولی برای عنوان های اصلی، دومی در عنوان های فرعی و سومی در نوشته های صفحات. استفاده از فونت های جدید و نا آشنا نیز در طراحی کاتالوگ توصیه نمی شود.
3- انتخاب کاغذ مناسب کاتالوگ
انتخاب سایز و جنس کاغذ اهمیت بالایی در طراحی کاتالوگ خواهد داشت، تعیین رنگ ها مورد استفاده برای کاغذهای مختلف متفاوت خواهد بود. طراحی برای یک کاتالوگ سایز A4 و سایز A5 تفاوت زیادی خواهد داشت پس قبل از هرچیز مشخصات کاغذ مصرفی را مشخص کنید.
4- رعایت اصول نگارشی
بازبینی متن، انتخاب مناسب عنوان ها و رعایت اصول نگارشی عموما در طراحی کاتالوگ دست کم گرفته میشوند. در حالیکه مهمترین بخش برای انتقال اطلاعات به خوانندگان یک کاتالوگ، متون آن هستند و مشخص بودن آنها کمک زیادی به چیدمان صفحات داخلی و انتخاب سایز تصاویر در طراحی کاتالوگ خواهد کرد.
5- طراحی کاتالوگ با قلم و کاغذ
قبل از اجرای ایده های خود در نرم افزارهای گرافیکی، شکل کلی و طرح اصلی کاتالوگ را با دست بکشید. بزرگترین ایده های طراحی و حتی فیلم های سینمایی در ابتدا با طراحی روی کاغذ شکل گرفتند. در طی دو هفته دو یا سه طرح اصلی را آماده کرده و به مشتری خود نشان دهید. هرکدام که مورد تایید نهایی قرار گرفت بر روی کامپیوتر اجرا کنید.
6- تناسب طراحی کاتالوگ با زمینه کاری
طرح شما باید بعد از چاپ و رسیدن به دست افراد حس خوبی را در نگاه اول منتقل کند. برای اینکار باید تناسب کافی میان طرح شما، محصول ارائه شده، زمینه کاری شرکت و مشتریان هدف شرکت ایجاد کنید. بعنوان مثال اگر برای یک موسسه خیریه کاتالوگ طراحی میکنید نباید خیلی لوکس و گران قیمت بنظر برسد زیرا ممکن است افرادی که آن را می بینند با خود فکر کنند که چقدر هزینه برای اینکار شده! در مقابل برای معرفی محصول جدید یک شرکت بزرگ شما باید تا جاییکه میتوانید به کیفیت کاغذ و طراحی خاص و متفاوت توجه کنید.
7- عکاسی از محصولات کاتالوگ
برای بالابردن کیفیت طراحی کاتالوگ و بخصوص برای محصولات یک شرکت شما نیاز به عکاسی صنعتی از محصولات خواهید داشت. در دست داشتن تصاویر مناسب کمک زیادی به شکل نهایی بروشور خواهد کرد. در صورتیکه امکان مالی برای عکاسی از محصولات را نداشته یا به هر دلیلی مجبور به استفاده از تصاویر اینترنتی هستید در انتخاب خود بسیار دقت کنید. تصاویری را انتخاب کنید که واقعی بنظر برسند و کمتر دیده شده باشند.
در میان روش های تبلیغاتی، طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور تاثیر زیادی بر اعتبار شرکت نزد مشتریان خواهد داشت و بهترین روش ممکن برای معرفی محصولات و خدمات شرکت شماست.