آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزش سئو دامنه و فاکتور های سئو دامنه

 

 سئو دامنه چیست؟

 

    به تمامی اقداماتی که جهت قوی کردن زیرساخت یک دامنه صورت می گیرد سئو دامنه (دومین – دامین – Domain) گفته می شود.

 

یکی از مهم ترین تجربیات شخصی که من در طول این چند سال فعالیتم در حوضه سئو و بهینه سازی سایت بدست آوردم اینه که بهترین راه برای شروع بهینه سازی سایت های نوپا و جدید قوی کردن زیرساخت دامنه سایت از همان ابتدای ثبت دامنه است.

 

این یعنی چی؟ بزارید تا با ذکر یک مثال براتون توضیح بدم: فکر کنید 2 دامنه با آدرس های: seo1.com و seo2.com در یک روز و توسط یک نفر ثبت و ایندکس شدند، هر دوی آنها محتوای بسیار مفید و تازه دارن و از نظر سئو داخلی هر دو دامین هیچ نقصی ندارن و هر دوی آنها قصد سئو سایت در کلمه کلیدی سئو را دارند، تا اینجای کار هر دو دامین ما  امتیازی مساوی دارند و هیچ کدوم از دیگری قوی تر نیست، اما ثبت کننده دامنه، دامنه اول رو 1 ساله و دامنه دوم رو 5 ساله ثبت کرده! اینجاست که دامنه ی دوم نسبت به دامنه دوم برتری پیدا می کنه و یکی از فاکتور های مهم در سئو دامین رو کسب می کنه.  در ادامه قصد معرفی فاکتور های مهم در سئو دامنه رو خدمت شما عزیزان دارم:

 

فاکتور های سئو دامنه

 

اول از همه باید بگم که بنده از صحت ترتیب ارزش فاکتور ها مطمئن نیستم و چیدمان فاکتور ها رو بر اساس اندک تجربه ای در زمینه سئو و بهینه سازی سایت دارم انجام دادم.

1- عمر دامنه

 

 به جرات میشه گفت که مهم ترین فاکتور در سئو و بهینه سازی دامنه سایت عمر دامنه ی سایته. ارزش یک  یک سایتی که عمر دامنه 2 ماهه داره با یک سایتی که عمر دامنه 1 ساله داره قابل قیاس نیست و قطعا سایت 1 ساله می تونه رتبه خیلی بهتری داشته باشه اما این به این معنی نیست که سایت هایی که عمر دامنه کمی دارند هیچ شانسی برای رتبه مناسب ندارند.

 

نکته:  یک اشتباه رایجی که بین مردم وجود داره اینه که فکر می کنن منظور از عمر دامنه زمان ثبت دامنه است، اما اصلا اینطور نیست. موتور های جستجوگر به خصوص گوگل عمر دامنه را از زمان ایندکس (Index) شدن سایت در خودشون حساب می کنن و هیچ توجهی به زمان ثبت دامنه ندارند، بهتره بگیم که زمان ثبت دامنه هیچ تاثیری بر روی سئو وب سایت نداره (البته شایدم داشته بشه! ولی تا اون جایی که من می دونم نداره).

2- تاریخ انقضای دامنه

 

دومین فاکتور مهم در سئو دامنه، تاریخ انقضای دامنه است، دامنه هایی تاریخ انقضای دیرتری دارند از ارزش بیشتری برخور دارند. اگر تاریخ انقضای دامین شما 2 تا 3 سال  از زمان حال باشد شما امتیاز کامل از این فاکتور رو می گیرد. اما بهتره تا دامنه های جدید رو به صورت 5 ساله ثبت کنید.

3- نام دامنه

 

به نظر من نام دامنه نه تنها یکی از فاکتور های مهم سئو دامنه ئه بلکه یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک وب سایته. از نظر سئو دامنه بهترین نام دامنه، نامی است که با موضوع وب سایت و کلمه کلیدی مورد نظر شما یکی باشه، به طور مثال اگر قرار سایتی رو در کلمه طراحی وب سایت سئو کنید، با دامنه Sitedesign.ir شانس خیلی خیلی بهتری نسبت به دامنه Sitecode.ir دارید (جهت اطلاع بیشتر باید بگم که این نوع دامنه ها که کلمات کلیدی عیننا در آن ها قرار داره به Exact Match Domain معروف هستند). اما اگر Exact Match Domain شما قبلا ثبت شده دلسرد نشید و به دنبال یک دامنه مخفف بگردید که بتونید کلمه کلیدیتون رو داخلش لحاظ کنید. باز هم از مثال بالا استفاده می کنم، دامنه Sitecode.ir با این که Exact Match Domain نیست اما قسمتی از کلمه کلیدی مورد نظر ما یعنی site رو داخلش داره که این خودش برای گرفتن امتیاز لازم از این فاکتور کافیه. البته این رو هم اضافه کنم که گوگل فعلا درک زیادی از کلمات مخفف فارسی نداره و فقط مخفف کلمات کلیدی پایه رو می فهمه. لطفا به عکس زیر دقت کنید:

 

سئوی دامنههمونجور که در عکس بالا پیداست مشاهده می کنید که دامنه اولین به صورت معمولی یعنی: npco.net و قسمتی از دامنه دومین دوم به صورت Bold یعنی sitecode.ir نوشته شده است که این به این معنیه که گوگل تونسته ترجمه کلمه سایت فارسی رو که به انگلیسی site میشه رو متوجه بشه و در نتایج جستجو اون رو به صورت bold به نمایش بزاره.

4- امنیت، نصب SSL و https بودن دامنه

 

گوگل عادت داره تا اکثر فاکتور های منفی و مثبت تاثیر گذار بر روی رتبه ی سایت ها رو اعلام نکنه اما خوشبختانه یکی از فاکتور های رتبه بندی ای که به صورت علنی به اون اعتراف کرده امن بودن دامنه و نصب SSL و تبدیل آدرس یک دامین از http به https است که یکی از فاکتور های مثبت در سئو و بهینه سازی سایته. همانطور که می بینید ما در سئو فاکس به این توصیه گوگل عمل کردیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم.

 

شما می توانید اطلاعات بیشتر در این باره رو از طریق این لینک بدست بیارید.

5- پسوند دامنه و استفاده از پسوند های کشوری

 

پسوند دامنه در زمان های قدیم سومین فاکتور مهم در سئو دامنه بود اما این اواخر با اضافه شدن international targeting به گوگل وب مستر تولز تاثیرش خیلی کم شده یا از بین رفته. نحوه کارکرد این فاکتور هم به این صورت بود که سایت هایی که پسوند مربوط به کشور خودشون رو داشتن رتبه بهتری در کاربرانی که با ip اون کشور جستجو می کردن به دست می آوردن اما همان طور که گفتم گوگل بخشی با عنوان international targeting به وب مستر تولز خودش اضافه کرده که شما در اون بخش می تونید target country مورد نظر خودتونو مشخص کنید.

 

نکته دیگه ای هم که باید درباره تاثیر پسوند دامنه بر سئو دامنه بدونید اینه که این فاکتور اصلا داخل ایران کار نمیکنه چرا که گوگل هیچ سایت مخصوصی برای ایران نداره، اگر بخوام واضح تر بگم اینجوری میشه که اگر شما مثلا با ip فرانسه google.com رو داخل مرورگر خودتون بزنید به طور اتوماتیک وارد سایت google.fr که سایت مخصوص کشور فرانسه و فرانسوی زبانان است هدایت می شید و در اونجا سایت هایی رتبه بهتری می گیرند یا می گرفتند که پسوند دامنه آن ها .fr بود یا هست. اما همانطور که گفتم در حال حاضر گوگل فارسی ما ایرانیا این لینکه https://www.google.ru/?hl=fa که نتایجش هیچ فرقی با گوگل آمریکا که گوگل Default (پیش فرض) دنیا هست نداره.

6- کیفیت دامنه

 

کیفیت نام دامنه هم یکی از عوامل تاثیر گذار همیشگی بر روی سئو سایت هست و بر اساس دانسته های من تاثیرش توی این چند ساله کم و یا زیاد نشده، کیفیت یک دامنه در سئو دومین به عوامل مختلفی بستگی داره که اون ها رو به ترتیب براتون لیست می کنم:

 

    کوتاه بودن تعداد حروف دامنه

    یک سره بودن و نداشتن خط فاصله (-) در دامنه

    Public بودن Whois دامنه

    خرید و فروشی نبودن دامنه

    سابقه نداشتن صاحب امتیاز دامنه

 

احسان اسکندری

 

ویدئو سرور و مبدل دوربین آنالوگ به شبکه

 

ویدئو سرور دستگاهی است برای تبدیل انواع دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته AHD به دوربین مداربسته تحت شبکه، تا بدین وسیله امکان اتصال دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته AHD به سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه فراهم شود.

 

ویدئو سرور در بازار نام‌های دیگری نیز دارد، که عبارتند از: ویدئو انکودر | ویدئو دیکدر | مبدل دوربین آنالوگ به دوربین IP | مبدل دوربین آنالوگ به دوربین دیجیتال | و مبدل دوربین مداربسته AHD به دوربین مداربسته تحت شبکه

 

 

 

ویدئو سرورهای موجود در بازار تولید برندهای گوناگونی از اکتی و هایک ویژن گرفته تا سایر برندها می‌باشند. ویدئو سرورها یا ویدئو انکودرهای موجود در بازار به صورت تک کاناله، چهار کاناله، هشت کاناله و شانزده کاناله و بالاتر موجود می‌باشند.

 

کاربردهای ویدئو سرورها، ویدئو انکودرها و ویدئو دیکدرها در صنعت دوربین مداربسته و تجهیزات سیستم نظارت تصویری و سیستم‌های مانیتورینگ راه دور بسیارند. یکی از این کاربردها زمانی پیش می‌آید که قرار است در یک سیستم هم از دوربین های آنالوگ و هم از دوربین های تحت شبکه دیجیتال استفاده شود، و سیستم ذخیره سازی تصاویر نیز یک سیستم ذخیره ساز تحت شبکه (دستگاه NVR) میباشد. در چنین سیستمی یک یا چند دوربین آنالوگ نزدیک به یکدیگر را به یک دستگاه ویدئو سرور متصل میکنند و سپس با خروجی کابل شبکه، تصاویر را بر روی بستر شبکه به سوی سیستم ذخیره ساز تحت شبکه انتقال میدهند.

 

یکی دیگر از کاربردهای ویدئو سرور در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ می باشد که به دلیل فاصله زیاد دوربین ها از سیستم ذخیره ساز آنالوگ، استفاده از رادیو آنتن‌های وایرلس برای ارتباط بین دوربین و دستگاه ذخیره ساز گزینه مناسبی می باشد. ولی برای انتقال تصاویر یک دوربین مداربسته آنالوگ بر روی بستر شبکه و از طریق آنتن وایرلس نیاز به تبدیل تصاویر آنالوگ به تصاویر دیجیتال دارد.

از اینرو می توان از یک دستگاه ویدئو سرور (ویدئو انکودر) برای تبدیل تصاویر چندین دوربین مداربسته آنالوگ به تصاویر دیجیتال استفاده نمود، سپس این تصاویر دیجیتال را از طریق آنتن وایرلس انتقال داد. در این سیستم از آنجایی که دستگاه ذخیره دستگاه DVR آنالوگ می باشد، قبل از انتقال مستقیم تصاویر دریافت شده از آنتن وایرلس، این تصاویر دیجیتال از طریق یک ویدئو دیکدر تبدیل به تصاویر آنالوگ شده، سپس به دستگاه DVR از طریق کابل RG59 و سوکت BNC انتقال می یابند.

 

ویدئو سرور و مبدل دوربین آنالوگ به شبکه

 

ویدئو سرور دستگاهی است برای تبدیل انواع دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته AHD به دوربین مداربسته تحت شبکه، تا بدین وسیله امکان اتصال دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته AHD به سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه فراهم شود.

 

ویدئو سرور در بازار نام‌های دیگری نیز دارد، که عبارتند از: ویدئو انکودر | ویدئو دیکدر | مبدل دوربین آنالوگ به دوربین IP | مبدل دوربین آنالوگ به دوربین دیجیتال | و مبدل دوربین مداربسته AHD به دوربین مداربسته تحت شبکه

 

 

 

ویدئو سرورهای موجود در بازار تولید برندهای گوناگونی از اکتی و هایک ویژن گرفته تا سایر برندها می‌باشند. ویدئو سرورها یا ویدئو انکودرهای موجود در بازار به صورت تک کاناله، چهار کاناله، هشت کاناله و شانزده کاناله و بالاتر موجود می‌باشند.

 

کاربردهای ویدئو سرورها، ویدئو انکودرها و ویدئو دیکدرها در صنعت دوربین مداربسته و تجهیزات سیستم نظارت تصویری و سیستم‌های مانیتورینگ راه دور بسیارند. یکی از این کاربردها زمانی پیش می‌آید که قرار است در یک سیستم هم از دوربین های آنالوگ و هم از دوربین های تحت شبکه دیجیتال استفاده شود، و سیستم ذخیره سازی تصاویر نیز یک سیستم ذخیره ساز تحت شبکه (دستگاه NVR) میباشد. در چنین سیستمی یک یا چند دوربین آنالوگ نزدیک به یکدیگر را به یک دستگاه ویدئو سرور متصل میکنند و سپس با خروجی کابل شبکه، تصاویر را بر روی بستر شبکه به سوی سیستم ذخیره ساز تحت شبکه انتقال میدهند.

 

یکی دیگر از کاربردهای ویدئو سرور در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ می باشد که به دلیل فاصله زیاد دوربین ها از سیستم ذخیره ساز آنالوگ، استفاده از رادیو آنتن‌های وایرلس برای ارتباط بین دوربین و دستگاه ذخیره ساز گزینه مناسبی می باشد. ولی برای انتقال تصاویر یک دوربین مداربسته آنالوگ بر روی بستر شبکه و از طریق آنتن وایرلس نیاز به تبدیل تصاویر آنالوگ به تصاویر دیجیتال دارد.

از اینرو می توان از یک دستگاه ویدئو سرور (ویدئو انکودر) برای تبدیل تصاویر چندین دوربین مداربسته آنالوگ به تصاویر دیجیتال استفاده نمود، سپس این تصاویر دیجیتال را از طریق آنتن وایرلس انتقال داد. در این سیستم از آنجایی که دستگاه ذخیره دستگاه DVR آنالوگ می باشد، قبل از انتقال مستقیم تصاویر دریافت شده از آنتن وایرلس، این تصاویر دیجیتال از طریق یک ویدئو دیکدر تبدیل به تصاویر آنالوگ شده، سپس به دستگاه DVR از طریق کابل RG59 و سوکت BNC انتقال می یابند.

 

درباره کمپانی PACOM استرالیا

 

این کمپانی به عنوان یکی از بزرگ ترین و معتبر ترین تولید کنندگان سیستم های کنترل تردد  ودرب اتوماتیک لیا بوده و محصولات آن به واسطه امنیت و کیفیت بالا ، در معتبرترین موسسات مالی و اعتباری دنیا نصب و راه اندازی گردیده است .

 

کمپانی بزرگ pacom از سال 1983 ، اولین سیستم های کنترل ترددی خود را در بزرگترین موسسات دنیا نصب و راه اندازی نمود .

پکوم به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه ارائه راهکار های جامع امنیتی بر بستر ارتباطات شبکه ای و با رویکرد تولید تجهیزات مالتی سایت ، توانسته نبض بازار این سیستم ها را در دست داشته باشد و پیشینه قدرتمند و سوابق اجرایی بی نظیر ، همواره نقطه قوتی برای مشتریان جدید آن محسوب می گردد.

 

کلیه محصولات این کمپانی مجهز به قوی ترین سیستم های امنیتی برای ارتباط بین سرورها و مراکز بوده و قابلیت کار تحت شبکه های مختلف و با فاصله های حتی چند هزار کیلومتری را دارا می باشد.

 

محصولات این کمپانی برای اجرای سیستم های امنیتی و کنترل ترددی حرفه ای مناسب بوده و قابلیت اتصال به انواع کارت خوان ، گیت ، درب اتوماتیک ، دوربین مدار بسته و سایر سیستم های امنیتی را دارا می باشند .

 

نرم افزار قدرتمند کمپانی pacom با استفاده از اینتر فیس های سفارشی سازی شده آن ، قابلیت برقراری ارتباط با سایر نرم افزار های یک مجموعه از جمله سیستم حضور و غیاب ، رستوران ، سیستم ارسال پیام ، اعلان حریق ، مدیریت منابع انسانی ، اتوماسیون ، سیستم هوشمند سازی ساختمان و ... را دارا بوده و از لحاظ امنیتی ، از درجه بسیار بالایی برخوردار است .

 

مسلماً ارائه راهکارهای سازمانی یک پارچه در زمینه مدیریت سیستم های کنترل ترددی و نظارت تصویری ، آن هم در سطح جهانی ، بدون ایجاد یک پلت فرم واحد بر بستر شبکه های آی پی امکان پذیر نمی باشد.

پکوم توانسته به خوبی این امکان را برای مشتریان خود فراهم نموده و با ایجاد یک بستر امن و قابل اعتماد ، توجه بسیاری از موسسات مالی اداری و مانیتورینگ دنیا را به خود جلب نماید .

 

جهت آشنایی بیشتر با محصولات و رزومه قدرتمند این کمپانی معتبر ، با کلیک بر روی لوگو آن در بالای صفحه ، از وب سایت Pacom بازدید فرمایید .

مجموعه بتیس مفتخر است که محصولات و درب اتوماتیک را بصورت انحصاری در ایران عرضه کرده و تابحال در پروژه های بزرگ و حساس زیادی در سراسر کشور ، اجرا نموده است .

 

تاثیر هاست بر سئو

 

هاست چه تاثیری در سئو دارد و تاثیر هاست بر سئو چیست؟

 

به طور یک هاست مناسب تاثیری چندانی بر روی وضعیت سئو سایت و یا به طور کلی موقعیت سایت در موتور های جستجوگر نداره، اما یک هاست غیر استاندارد می تونه به تنهایی یک سایت رو نابود کنه!

 

مهم ترین فاکتور برای انتخاب هاست مناسب که در جهت بهینه سازی وب سایت دو عامله که این عوامل عبارتند از: سرعت هاست و پایداری هاست که به آپتایم هم معروفه. عوامل دیگه ای هم در کیفیت میزبانی وب مثل موقعیت سرور، امنیت و پشتیبانی ملاکه اما تنها نکاتی که جهت بهینه سازی وبسایت باید توجه کنید سرعت و آپتایمه.

آپتایم و یا پایداری سرور چیست؟

 

    آپتایم و یا زمان پایداری سرور به مقدار زمانی گفته می شود که سایت در دسترس و اصتلاحا بالا است، میزان آپتایم یک سرور را معمولا به صورت درصدی و ماهیانه اندازه گیری می کنند به طوری که می گویند آپتایم این سرور 99% است، این یعنی سرور مورد نظر در مدت زمان 30 روز بمدت 7 ساعت و 10 دقیقه در دسترس نبوده.

 

آپتایم مورد قبول و استانداردی که شرکت های میزبانی وب باید ارائه دهند 99% است و اگر کمتر از آن باشد قابل قبول نیست. حال سوال اینجاست که اگر آپتایم هاست ما کمتر از 99% باشد چه مشکلی برای سایت و سئو ما پیش می آید؟ لطفا به عکس زیر نگاه کنید.

 

هاست و میزبانی وب برای سئو

 

 در این عکس وضعیت سایتی رو می بینید که صفحات سایتش به دلیل استفاده از هاست غیر مناسب در حال حذف شدن از نتایج گوگله. این اتفاق زمانی میفته که آپتایم سایت کمتر از 99% درصد باشه و باعث میشه هنگامی که خزنده های گوگل وارد سایت می شن قادر به ایندکس کردن سایت نباشن و اون ها رو به عنوان صفحات 404 شناسایی می کنند و پس از مدتی از نتایج حذف می کنند، اینجاست که اهمیت هاست معلوم میشه!

 

سرور های خطرناک و بلک لیست!

 

یکی دیگه از مهم ترین فاکتور های تاثیر هاست بر سئو سایت که موضوعی بسیار مهمیه وضعیت ip هاست در موتور های های جستجوگره، ما مشتریانی داشتیم که سایت های بسیار قدرتمند و محتوا محوری داشتن و در بعضی مواقع Authority دامنه آن ها به +40 هم می رسید اما رتبه خوبی در گوگل نداشتند و یا در بعضی مواقع اصلا در نتایج گوگل نبودند! اما وقتی که سایت رو به دقت برسی کردیم متوجه شدیم که ip سرور میزبانی سایت در بک لیست گوگل قرار گرفته و این باعث میشه تا تمامی سایت هایی که بر روی این ip هستند نتیجه خوبی نگیرند.

 

این اتفاق زمانی میفته که شرکت میزبانی وب خدمات میزبانی وب رو به صورت غیر استاندارد ارائه کنه و سایت های زیادی رو روی تنها بر روی یک ip میزبانی کنه و تنها کافیه که یکی از سایت هایی که روی اون ip میزبانی میشه به عنوان اسپمر شناسایی شه، اون موقست که فاتحه تمام سایت های روی اون ip خوندست.

 

پس سعی کنید تا خدمات میزبانی وب خود را از شرکت های معتبر و مورد اطمینان تهیه کنید و حتما قبل از خرید هاست ip سرور را از شرکت بخواهید و با وارد کردن ip سرور در Mxtoolbox.com وضعیت سرور را برسی کنید.

 

نکته: اگر ip سرور میزبانی شما توسط شرکت هایی که خدمات وب میل ارائه می دن مثل گوگل و یاهو شناسایی بشه تمامی ایمیل هایی که از سمت این ip ها ارسال میشه یا به مقصد نمیرسه و یا در فولدر Spam قرار می گیره.

 

موقعیت سرور:

 

بسیاری بر این باورند که موقعیت سرور میزبانی سایت یکی از فاکتور های اثر گذاری هاست بر سئو و رتبه بندی موتور های جستجوگره و مثلا اگر یک سایتی بر روی سرور فرانسه میزبانی بشه رتبه بهتری در گوگل فرانسه http://google.fr می گیره اما اصلا اینطور نیست و موقعیت سرور هیچ تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت بهینه سازی و سئو سایت نداره. اما موقعیت سرور تنها در مواقعی نادری می تونه باعث بهبود رتبه سایت بشه که به بحث Local SEO و نتایج کشوری بر می گرده.

 

به طور مثال: اگر سایت هایی که خدمات فروش محصولات ارائه می دهند (فروشگاه های اینترنتی) بر روی سرور کشوری باشند رتبه بهتری در نتایج تب Shopping گوگل دریافت می کنند.

 

سرعت ایندکس شدن سایت:

 

عده ای دیگری هم بر این باورند که ربات های گوگل و سئو صفحات سایت هایی که در سرور های خارجی هستند رو زود تر ایندکس می کنه و بیشتر به سایتشون سر می زنه که این مورد هم کاملا غلطه و سرعت ایندکس صفحات هیچ ربطی به موقعیت سرور نداره. این باور هم از آنجایی شکل گرفته که بسیاری فکر می کنند چون گوگل در ایران سرور نداره نمی تونه به خوبی و سرعت به سایت سر بزنه و اونو ایندکس کنه، اما این عده نمی دونن که گوگل در اکثر کشور های دنیا سرور نداره و اکثر سرور های اون در آمریکا و هند قرار دارند! پس این نظریه دوستان کاملا غیر منطقی و دور از اهدف گوگله.

احسان اسکندری