دردهه های اخیر شاهد رویارویی و نبردی در زمینه سئو سایت بوده ایم. از یک طرف متخص SEO (بهینه سازی سایت) و از طرف دیگر کاربردی بودن یک سایت در زمینه طراحی حرفه ای وب سایت ها. هر دوی این موارد یعنی به کار گیری متخصصان سئو سایت یا استفاده صحیح از کاربردهای سایت می تواند روند موفقیت شما را در پی بگیرد.
فرآیندهای کار بر روی یک سایت موفق در دو دسته کلی خواهند بود. از یک طرف باید بر روی قوانین سئو تمرکز کرده و استراتژی های مربوط به آن را پایه ریزی کنید و با کمک دستورالعمل ها یک وب سایت ایده آل از نظر موتورهای جستجو بسازید تا موتورهای جستجو به سایت بهای بیشتری بدهند. در این صورت رتبه سایت بهتر می شود و در نتیجه طراحی سایت شما دارای بازدید رو به رشد خواهد بود.
اما از طرف دیگر می توانید بر روی یک وب سایت مؤثر و مفید وقت بگذارید نه یک سایت پربازدید و سئو شده در این حالت به احتمال زیاد سایت از طراحی ساده تری برخوردار می باشد و از سئوی ضعیفی استفاده می کند. این مورد باعث می شود که کاربران و بازدیدکنندگان سایت به مراتب کمتر باشند اما این کاربران بیشتر با مطالب شما تعامل داشته و وقت بیشتری می گذرانند.
این گونه بازدید کنندگان اغلب به بازدید کننده های ثابت مبدل می شوند. اما همانطور که گفته شد در این حالت ترافیک حاصل از موتورهای جستجو برای سایت خاطر عدم بهینه سازی های لازم در سئو سایت کمتر خواهد بود . باید گفت در دو صورت مزایای خاص خود وجود دارد اما نکته حائز اهمیت این است که هر دو حالت هم دارای معایب خاص خود هستند. در این شرایط باید سعی کنید تا بالانس صحیحی بین این دو حالت برقرار کنید .
برای این مورد، باید دو نکته اصلی یا دو هدف اصلی را سر لوحه کار قرار دهید
ایجاد یک سایت با ترافیک (بازدید) بالا و بهینه سازی شده در سئو سایت
ایجاد یک سایت برای جذب و تعامل هر چه بیشتر بازدید کنندگان
برای طراحی یک وب سایت بهینه شده از لحاظ سئو سایت به موارد زیر نیاز دارید
از تعداد کلمات خیلی بیشتری در متن مطالب خود استفاده کنید. طبق اصول استاندارد سئو ۳۵۰ کلمه کافی خواهد بود اما شما به این مقدار اکتفا نکنید. به فکر متون بالای ۶۰۰ کلمه باشید.
از کلمات کلیدی تکراری استفاده کنید اما بیش از حد آن ها را تکرار نکنید چون ممکن است به مطالب اسپم شباهت پیدا کنند!
عکس ها و تصاویر خود را با Alt Tags انتشار دهید.
مهمترین کلمه کلیدی مورد نظر خود را در ابتدای پاراگراف متن خود قرار دهید.
کلمه کلیدی های مهم را در عناوین و سرتیترها به کار ببرید.
از حداقل یک الی سه لینک خارجی (وب سایت های دیگر) و وب سایت های معتبر در متن خود استفاده کنید. برای مثال به ویکی پدیا لینک بدهید.
از چند لینک داخلی (صفحات دیگر وب سایت خودتان) به همراه کلمات کلیدی مرتبط با آن ها استفاده کنید.
بررسی سؤالاتی که در این مورد پیش خواهد آمد
سؤال: اگر شما این دستورالعمل های ذکر شده را انجام دهید، آیا می توانید به صورت موفقیت آمیز توجه بازدید کنندگان را جلب کرده و آن ها را به بازدید از سایت خود مجاب کنید؟
جواب: تنها انجام این مراحل کافی نیست. شما باید جوانب مختلف دیگر را هم در نظر بگیرید و این دستورالعمل ها را بیش از اندازه در روند کاری خود اعمال نکنید! برای مثال ما گفتیم تعداد کلمات بالا را چاشنی کار خود قرار دهید. اگر شما چندین مطلب بالای ۱۰۰۰ کلمه یا حتی بیشتر منتشر کنید، ممکن است با این کار کاربران را از خواندن متون خسته کنید. و یا اگر بیش از اندازه اقدام به لینک دهی به سایت های دیگر یا صفحات داخلی سایت خودتان کنید، احتمالاً کاربران از اینکه مدام باید لینک های مختلف را بررسی کنند آزرده شوند! فراموش نکنید که خیلی موارد می تواند باعث جذب یک بازدید کننده باشد و بسیاری موارد دیگر نیز می تواند باعث دلسردی آن ها شود. اگر بازدیدکننده ها سایت شما را ترک کرده و آن را مفید ندانند شک نکنید که موتورهای جستجو نیز این مورد را درک کرده و شما را از لیست رقابت کنار می زنند . دقت کنید که لینک دادن به وب سایت های معتبر و محبوب یکی از اصول اصلی سئو می باشد. اما به این مورد توجه کنید که اگر بازدید کننده ها، سایت شما را به مقصد لینک هایی که قرار داده اید ترک کنند و اگر این لینک ها حاوی اطلاعات بیش از حد جذاب از لحاظ بازدید کننده ها باشند، احتمالاً آن ها منبع این لینک ها یعنی طراحی سایت شما را فراموش خواهند کرد! پس می توان دریافت که رعایت تعادل در هر چیزی بهترین کار است .
برای ایجاد یک سایت با طراحی مناسب شما نیاز به انجام این کارها دارید
باید مقدار کمتری متن، عکس و لینک به کار ببرید تا نوشته های شما شلوغ و نا منظم نباشد. باید از این بابت مطمئن شوید که اطلاعات مفید و جذابی برای کاربران ارائه می دهید، آن هم به صورت مستقیم و مختصر! یکی از راه های مناسب در این مورد ایجاد یک لیست از مطالب می باشد. در این صورت کاربران می توانند اطلاعاتی که به دنبالش هستند را خیلی سریع تر و راحت تر اسکن کرده و پیدا کنند.
بایداز لینک ها و دکمه های کمتری در صفحات استفاده کنید تا بازدیدکننده ها دچار سردرگمی نشوند.
چطور سئو سایت و کاربردی بودن یک سایت را ترکیب کنیم .
. رضایت موتورهای جستجو مهم تر است (SEO) یا رضایت بازدید کننده ها (کاربردی بودن یک سایت)
جواب این سؤال بسیار مهم این است: تعادل ! اگر بتوانید محتوای سایت خود را برای کاربران و بازدید کننده ها جذاب و مناسب ایجاد کنید و به عبارتی سایت خود را مفید و کاربردی معرفی کنید و در کنار این مورد اصول سئو و عناصر مرتبط با بهینه سازی رتبه سایت از نظر موتورهای جستجو را نیز مورد توجه قرار دهید، شما وارد مسیر موفقیت و روند رو به رشد شده اید .
درب اتوماتیک مثلثی با تکنولوژی که دارد می تواند در محل های با زاویه ۹۰ درجه بکار برده شود و به صورت عمود بر هم باز و بسته می شوند.
عملکرد و نصب درب اتوماتیک مشابه درب کشویی عادی می باشد با این تفاوت که از نظر ظاهری به صورت مثلثی طراحی می شود.
ان نوع درب اتوماتیک مناسب مکان هایی است که دو بر دارند و کمترین فضا را اشغال می کند و در عین حال دارای بیشتری بازشو برای ورودی افراد می باشد.
درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی در ساختمانهایی که دارای معماری و نماهای خاص می باشند توصیه می گردد.
مشخصات درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی :
یکی از مشخصات بارز درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی جلوگیری از هدر رفتن سرمایش در تابستان و گرمایش در زمستانها می باشد.
درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی دارای غلتکی می باشد که جنس آن از تفلون است و دارای عمر طولانی و عملکرد بی صدا می باشد.
درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی دارای موتورهای بدون نیاز به ذغال (brushless) برای کارکرد طولانی بدون محدودیت در حرکت می باشد.
ریل استفاده شده در درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی از جنس آلومینیوم اجین شده ضد سایش و فرسایش می باشد.
قابلیت های درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی :
نصب کلیدهای ۶ حالته که دارای حالت باز ، حالت نیمه باز، فقط خروج ، فقط ورود، قفل ، اتوماتیک می باشد.
حمل لنگه های درب تا وزن ۱۶۰ کیلوگرم
نصب ریموت درب اتوماتیک با چهار حالت : باز دائم ، یکبار باز ، قفل ، نیمه باز
اتصال درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی به هر گونه وسیله و یا سستم کنترل کننده امنیتی یا ساده ، دستگاه اثر انگشت ، دستگاه کارت خوان ، دستگاه حضور و غیاب (Access control)
نصب درب اتوماتیک باطری پشتیبان و استاپلایزر
دستی شدن سیستم درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی در مواقع اظطراری و ضروری
اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک و نوپا هستید , تا الان متوجه شده اید که برای بودن در عرصه رقابت تجاریتان , داشتن یک وب سایت امری ضروری می باشد .
صاحبان کسب و کارهای قدیمی هم تا حدی متوجه شده اند که برای بقا و ارتباط با مشتریانشان به شیوه های سنتی دیگر موفق نخواهند بود , زیرا مشتریان دیگر نیازهای خود را در عرصه وب و اینترنت جستجو می نمایند .
اما چند سوال :
آیا داشتن یک وب سایت به معنی موفقیت در تجارتمان است ؟
آیا با داشتن و طراحی سایت می توان خیالمان راحت باشد که مشتریانمان به ما وفادار خواهند بود ؟
آیا با داشتن یک وب سایت باید به داشتن مخاطبان همیشگی افتخار کنیم ؟
جواب این سوال ها را خودتان هم می دانید , که همگی منفی می باشند . گاهی اوقات همین وب سایت بلای وجود تجارتمان خواهد شد . گاهی همین وب سایت ها رشته ارتباطی شما با مشتریانتان را برای همیشه پاره خواهند کرد .
وب سایت را برای خودتان طراحی نکنید
مشتریانتان وقتی وارد وب سایت شما می شوند به دنبال شخص شما نمی گردند , به دنبال سلایق شخصی شما نمی گردند , به دنبال دغدغه های زندگی شما نیستند . آنها نیازهایشان را جستجو می نمایند . در وب سایتتان سعی کنید نیازهای مشتریانتان را پاسخ دهید . از دردهای آنها بگویید و راه حل های مناسب در اختیارشان بگذارید .
من زمانی در جستجوی یک قطعه موسیقی وارد یک وب سایت شدم صاحب آن وب سایت در صفحه اول وب سایت که مهمترین صفحه می باشد فقط در مورد مشکلات خودش پیرامون گرفتن جواز پخش , گرانی استودیوها , بداخلاقی تهیه کنندگان و ... صحبت کرده بود .
نمی دانم , آقای گوگل این وب سایت را به اشتباه به من معرفی کرده بود و یا صاحب آن وب سایت به اشتباه درون وب سایتش به جای رفع نیاز مخاطبانش به دنبال درد و دل کردن با من بود . در هر صورت من فقط به دنبال یک لینک برای دانلود آن قطعه موسیقی بودم اما با یک تجربه نسبتا بد از آن سایت خارج شدم . نتیجه را خودتان می توانید حدس بزنید .
منحصر به فرد باشید
زمانی که محتوای وب سایت شما و یا حتی گرافیک آن و یا حتی نمونه کارهای شما در صفحه Portfolio با دیگر رقبایتان شبیه باشد , از مشتری چه انتظاری دارید ؟
ما انسان ها برای رفع نیازهایمان همیشه در حال مقایسه و به دنبال انتخاب بهترین ها هستیم . خانمی را تصور کنید که به دنبال یک آتلیه عکاسی برای شب عروسیش وارد گوگل می شود و کلمه آتلیه عکاسی را جستجو می نماید . 5 نتیجه اول را باز می کند , که اتفاقا سایت شما هم جز آن 5 سایت اول می باشد . اما همه 5 وب سایت را شبیه به هم پیدا می کند , حتی نمونه کارها هم یکی می باشد . خوب احتمال انتخاب شما به عنوان فیلم بردار و عکاس شب عروسی آن خانم فقط 20 درصد است . اما با کمی تفاوت و خلاقیت به راحتی می توانید این 20 درصد را افزایش دهید .
همیشه برای مشتریانتان یک پیشنهاد داشته باشید
من این را انصاف نمی دانم که فردی وارد وب سایت من شود و زمان زیادی را سپری کند و صفحه های مختلفی را ببیند و بر روی لینک های مختلف کلیک نماید اما دست خالی از وب سایت من خارج شود.
حداقل یک پیشنهاد ارسال خبر , که می توانم برای او داشته باشم . در یک طراحی سایت حرفه ای کاربر هیچ گاه نباید آن وب سایت را دست خالی ترک نماید .
عضویت در یک خبرنامه خوب , عضویت در کانال تلگرام , عضویت در پیج اینستاگرام , یک خدمت رسانی رایگان و یا قول یک تخفیف برای یک کالا می تواند هدیه شما به مشتری باشد . به شما قول می دهم اگر من وارد وب سایتتان شوم و برای من یک پیشنهاد خوب داشته باشید , دوباره به شما سر خواهم زد .
اگر شما صاحب سایت هستید، اگر خرید و فروش از طریق وب سایت انجام می دهید باید بدانید چگونه وب سایت خود را محبوبتر سازید.این امر باعث افزایش بازدید ها می شود
وب مانند یک جنگل در حال رشد می باشد.امروزه پیدا کردن وب سایت های خوب با محتوا مناسب کار چندان آسانی نیست.اگر شما صاحب سایت هستید، اگر خرید و فروش از طریق وب سایت انجام می دهید باید بدانید چگونه وب سایت خود را محبوبتر سازید.این امر باعث افزایش تعداد بازدید های شما می شود.
میزبان (هاستینگ) قدرتمند
بعد از تعیین نام دامنه مرحله بعدی انتخاب یک پلن میزبانی می باشد. شما باید به نکاتی در انتخاب هاستینگ بعد از طراحی سایت خود توجه کنید.
یکی از مهمترین موارد کیفیت و سرعت وب سایت شما است. تصور کنید که میزبان خود را از جاهای نا معتبر و با قیمت ارزان تهیه کرده اید! این گونه میزبانی ها، میزبانی های اشتراکی هستند. یعنی وب سایت شما به همراه تعدادی وب سایت دیگر بر روی یک سرور قرار دارند.
در این نوع میزبانی، منابع سرور به صورت اشتراکی توسط وب سایت ها استفاده می شود. حال اگر تعداد وب سایت ها بر روی یک سرور زیاد باشد، منابعی که به سایت شما تعلق می گیرد کمتر خواهد بود. همچنین در بعضی از ساعات روز که تعداد بازدید ها بالا است ممکن است سرور توانایی پاسخگویی به ایم تعداد بازدید را نداشته باشد. درنتیجه سایت شما بالا نمی آید و یا سرعت بالا آمدن آن بسیار کند می شود.
پیشنهاد ما استفاده از سرور های قوی با تعداد کاربران کمتر و یا استفاده از سرور های اختصاصی می باشد. در صورتی که از میزبانی خوبی برای کاربران خود استفاده نکنید و به هر دلیل کاربران از سرعت وب سایت شما ناراضی باشند، دیگر به سایت شما باز نخواهند گشت. و این به معنی از دست دادن کاربران می باشد.
بهینه سازی سایت
بهینه سازی سایت یکی از مهمترین موارد داشتن یک وب سایت خوب، کارآمد و دقیق ، بهینه سازی سایت می باشد. موتور های جستجو همانند گوگل و یاهو قواعدی خاص و استاندار هایی را تعیین کرده اند. در صورت رعایت این استاندار ها موتور های جستجوگر راحتتر وب سایت شما را پیمایش می کنند. همچنین مطالبی که برای شما مهم است را متوجه می شوند.
در نتیجه رتبه شما در موتور های جستجو گر بهتر می شود. و این بدان معنی است که تعداد بازدید های شما بالاتر می رود، فروش محصولات و خدمات شما بیشتر میبشود. این عملیات را اصطلاحا سئو (SEO) می نامند. این عملیات زمان بر بوده و برای وب سایت ها حدود 4 ماه تا 1 سال به طول می انجامد.
استفاده از بهینه سازی رسانه های اجتماعی
استفاده از بهینه سازی رسانه های اجتماعی بهینه سازی وب سایت پایان کار نیست! مرحله بعدی استفاده بهینه سازی شبکه ها و سرانه های اجتماعی می باشد. امروزه شبکه های اجتماعی به پایگاه های و ابزارهای قدرتمند تجارت و بازاریابی تبدیل شده اند! استفاده از بهینه سازی رسانه های اجتماعی شامل چندین نکته می باشد. در ابتدا، اطمینان حاصل کنید محتوا سایت شما با محتوا موضوع شما در این رسانه ها یکی است ، مغایرتی ندارد و تاریخ گذشته نیست.قسمت دوم وب گردی می باشد. شما وب گردی می کنید، در سایت ها پیام و نظر می گذارید.نگران نباشد که چی در ذهن شما می گذرد. آن را به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید با این کار بک لینک برای سایت خود بدست آورید
بک لینک ها، پیوند هایی هستند که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود. این امر باعث بالا تر رفتن اعتبار سایت شما می شود.
کاربران را در سایت خود دخالت دهید!
کاربران را در سایت خود دخالت دهید! هدف اصلی شما از طراحی سایت، جمع آوری هرچه بیشتر کاربران است تا در مواقع بخصوص کالا و یا خدمات و یا تبلیغات خود را به آنها نمایش دهید.
برای این کار لازم است شما با ترفندهایی کاربران را جذب سایت کنید.یکی از این ترفند ها اجازه دخالت و نظر دهی کاربران است.
نگران ایجاد سوالات باز نباشید! بگذارید کاربران نظرات خود را اعلام کنند.این کار باعث جذب کاربران می شود. همچنین شما می توانید برای وب سایت خوب یک تالار (انجمن) درست کنید. کاربران داخل این انحمن ها تبادل نظر می کنند. این کار باعث افزایش کارایی و جذب کاربران میشود.
استفاده از گرافیک ظاهری زیبا، سبک و مرتبط با زمینه کاری
استفاده از گرافیک ظاهری زیبا، سبک و مرتبط با زمینه کاری یکی دیگر از مهمترین قسمت های ایجاد یک سایت، طراحی گرافیکی ظاهر سایت می باشد. شاید یکی از دلایلی که برخی شغل طراحی سایت را یک شغل تخصصی می نامند این موضوع باشد. استفاده از رنگ های مناسب.استفاده از چینش مناسب متون.
استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها. اشنایی کامل با روانشناسی رنگها و...
پیشنهاد می شود بعد از تکمیل یک طرح گرافیکی، آن را به نظر سنجی بگذارید. این مهم است که کاربران سایت شما از این طرح راضی هستند؟ آیا ارتباط برقرار کردن با این طرح برای آنها راحت است؟
شما با رعایت 5 راه ساده و در عین حال مهم می توانید محبوبیت سایت خود را بالا ببرید. این کار باعث افزایش ترافیک سایت شما نیز می شود.
Sitemapاز از اصلی ترین و میشه گفت مهم ترین کار های شما برای سئو و بهینه سازی سایتان ایجاد نقشه سایت است و معرفی آن به موتور های جستجو همانند گوگل ، بینگ ، یاهو و … است. شما هر گاه قصد مسافرت به مکان ناشناخته اید را دارید اولین کار شما این است راه رسید به آنجا را پیدا کنید چه کمکی بهتر از یک نقشه می تواند باشد.
نقشه سایت چیست؟
این سوالی است که هر مدیر سایت تازه کاری بعد از راه اندازی سایت خود با آن مواجه می شود ، همان گونه که در مطلب گذشته ” فایل روبات تکست چیست و چگونه ساخته می شود؟ ” بحث شد که فایل روبوت تکست برای جلوگیری از دسترسی موتورهای جستجو به بخش های از سایت است که ما مایل هستیم آن بخش های دیده نشوند ، اما نقشه سایت برعکس این فایل به موتورهای جستجو اعلام می کند در سایت شما چه مطالبی در چه آدرس های در طراحی سایت وجود دارد که باعث افزایش سئو سایت شما می شود این نقشه به موتور های جستجو کمک می کند تا سایت شما را بهتر ببینند و از تغییراتی مثل ایجاد مطلب جدید ، تغییرات درمطالب گذشته شما آگاه شوند که در نتیجه به بهتر و سریع تر ایندکس مطالب سایت شما کمک کند و درصد سئو سایتان بالا خواهد رفت.
نقشه سایت که با پسوند XML (زبان نشانه گذاری قابل توسعه) مشخص می شود در اصل یک فایل متنی است که در آن آدرس های سایت شما قرار به صورت کامل قرارگرفته شد است . در نقشه سایت تاریخ ایجاد هر آدرس ، درصد اهمیت ، به روز رسانی ها و . .. نیز ثبت می شود.
یک سری تک هم به آن اضافه شده است که در زیر به بررسی آنها خواهیم پرداخت :
= urlset برای شروع و پایان ازاین تگ در نقشه سایت استفاده میشود.
url = محتوای لینک هر صفحه در این برچسب قرار می گیرد
Loc = آدرس هر صفحه از سایت را در نقشه سایت مشخص می کند.
Lastmod = تاریخ ایجاد یا اعمال تغییرات مشخص می شود.
Changefreq = این برچشب حدود تغییرات آدرس را تعیین می کند.
چگونه نقشه سایت را ایجاد کنیم
برای ایجاد نقشه در طراحی سایت که موجب بهینه سازی و افزایش سئو شما می شود ،می توانید از افزونه ها و یا سایت های که برای تولید خودکار نقشه سایت شما وجود دارند استفاده کنید و سپس فایل نقشه سایت را در روت سایت خود آپلود کنید .
ثبت نقشه سایت در موتور های جستجو
اولا به یاد داشته باشید ثبت نقشه سایت در موتور های جستجو آدرس نقشه سایت را در فایل ربوت تکس ثبت کنید . برای آمورش مطلب “فایل روبات تکست چیست و چگونه ساخته می شود؟” را بخوانید . بعد شما باید نقشه سایت خود را به موتور های جستجو که مهمترین آنها گوگل و بینگ است معرفی و ثبت کنید. برای این کار باید در گوگل وبمستر و بینگ مستر ثبت نام و سایت خود و سپس نقشه آن را ثبت کنید .
در این مقاله باهم در مورد نقشه سایت که یکی از ملاک های ارزیابی سئو و بهینه سازی سایت شما است تا حدودی آشنا شدیم در آینده سعی خواهم کرد افزونه ها ایجاد نقشه سایت برای سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس ، مای بی بی ، جوملا و … را بیشتر توضیح بدم