آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

نرم افزارهای سه بعدی و روش کار

  

۱. سه بعدی چیست ؟

 

افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است.

در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد.

 

۲. کاربرد تری دی در معماری

 

معماران و گرافیست‌ها نیز می‌توانند از این برنامه و آموزش 3dmax  برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند.

 

کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در

 

نرم افزار autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک 3dsmax میتوان نماهای داخلی ساختمان

 

را طراحی و مشاهده نمود.

 

interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازهای خود را قبل از اجرا

 

مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است. 

 

۳. مدل سازی

 

مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل می‌باشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک می‌کند

 

 

در نرم افزار مکس 3 روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:

 

- Mesh\Polygon Modeling

 

- Patch Modeling

 

- NURBS Modeling

 

دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از :

 

Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند. (Mesh\Polygon Modeling)

 

Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گره‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در می‌آید. (Patch Modeling)

 

۴. متحرکسازی (پویانمایی)

 

از جمله توانایی‌های دیگر این نرم‌افزار قابلیت متحرک سازی آن می‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد

 

character animation که در نسخه جدید این نرم افزار 3dsmax 2011 به آن توجه بسیار شده است دارای توانایهای جدیدی میباشد که از این توانایها میتوان به پلاگین CAT و آموزش 3dmax اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائظ اهمیت میباشد

 

در فهرست زیر به ابزارهای ساخت انیمیشن اشاره میشود :

 

Biped - Bone - IK Solvers - Animation CAT - Reactor

 

۵. رندر

 

عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) می‌باشد نرم‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر می‌باشد

 

scanline renderer

 

mental ray

 

RenderMan(پلاگین)

 

وی‌ری V-Ray(پلاگین)

 

Brazil R/S(پلاگین)

 

FinalRender(پلاگین)

 

Maxwell Render(پلاگین)

 

Fry Render(پلاگین)

 

 

در مورد پلاگین رندر V-Ray میتوان به کیفیت عالی آن اشاره کرد این موتر رندر که توسط شرکت chaos group به بازار عرضه شده

 

و نسخه جدید آن که V-Ray 2.0 میباشد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.