آموزش مقدماتی 3D Max 2012
سرفصلهای آموزش 3D Max 2012 مقدماتی :
هر کس که در مورد ساخت تصاویر متحرک سه بعدی اطلاعات اندکی داشته باشد، میداند که تری دی مکس یکی از مطرحترین نرم افزارهای کامپیوتری و آموزش 3dmax در این زمینه به شمار می آید.
در واقع، اغلب انیمیشنهای سه بعدی کوتاه (مانند فیلمهای تبلیغاتی) توسط این نرم افزار تهیه میشوند. نرم افزار آموزشی این نرم افزار در دو دوره تهیه شده است که هریک مباحث خاص خود را شامل میگردند.
فصل اول : آشنایی با محیط 3ds max ( رایگان )
شروع کار با 3ds max
آشنایی با Viewport ها
کار با پانلهای فرمان
آشنایی با ابزارهای کنترلی
مدیریت فایلها
عملیات Hold و Fetch
تهیه پشتیبان از اطلاعات
ادغام و تعویض اجسام (Merge & Replace)
Import و Export فایلها در 3ds max
فصل دوم : نحوه تنظیم محیط کار و شیوه های نمایش صحنه ( رایگان )
نحوه انتخاب یک Viewport
آشنایی با ابزارهای تغییر Viewport
دوران نمای داخل Viewport
پنهان نمودن اجسام (Hide)
منجمد کردن اجسام (Freeze)
استفاده از شبکه های شطرنجی راهنما
تغییر واحدهای اندازه گیری
کنترلهای Snap
فصل سوم : ساختن اجسام در 3ds max
مفاهیم اولیه برای رسم اجسام Primitives
نحوه رسم کره (Sphere)
نحوه رسم مکعب (Box)
رسم اجسام با استفاده از صفحه کلید
نحوه رسم استوانه (Cylinder)
روش ساخت Chamfer Box
نحوه رسم اشکال دو بعدی
نحوه رسم خط (Line)
نحوه رسم کمان (Arc)
نحوه رسم دایره (Circle)
استفده از متن (Text)
فصل چهارم : انتخاب اجسام و تبدیلات
روشهای انتخاب اجسام
روش انتخاب چند جسم
انتخاب بصورت گروهی
نحوه انتخاب معکوس
روش گروهبندی اجسام
آشنایی با سیستم های مختصات 3ds max
کار با دکمه های Axis Constraints
روش تغییر محل نقطه قطب
تغییر مرکز دوران
روش تغییر مقیاس
تراز کردن اجسام (Align)
ایجاد قرینه از اجسام (Mirror)
کار با آرایه ها
کار با لایه ها
فصل پنجم : متحرک سازی (انیمیشن) در 3ds max
مفاهیم اولیه انیمیشن
تغییر محیط کار 3ds max به مد Animate
آشنایی با پنجره Time Configuration
تغییر مقیاس زمان
تغییر سرعت اجرای فریم ها
اجرای معکوس انیمیشن
دستورات تبدیل
انتخاب مسیر حرکت
کار با ابزار Link
کار با شی Dummy
فصل ششم : استفاده از مواد و نقوش
کاربرد مواد و نقوش
آشنایی با پنجره Material Editor
آشنایی با کتابخانه پیش فرض 3ds max
نسبت دادن مواد به اجسام
تعیین رنگ مواد
تعیین شفافیت اجسام
تعیین درخشندگی مواد
کار با نقش ها (Map)
انواع فرمتهای گرافیکی برای ساخت نقوش
روش ساخت انعکاسها و سطوح آینه ای
نمایش تصویر در وجوه حجم هندسی
ایجاد جلوه کارتونی
فصل هفتم : یک پروژه عملی
ساخت شیء پایه
اضافه کردن کنترلهای Dummy
تعریف فریمهای حرکتی
اعمال Material به قسمتهای مختلف شیء
Render نهایی صحنه
دوره مقدماتی شامل مباحث کلی زیر است:
-آشنایی با محیط کار تری دی مکس
- کار با ابزارهای کنترل
- ادغام (Merge) و تعویض اجسام
- صادرکردن (Export) فایلهای Max
- روش استفاده از دریچه ها ( Viewport)
- آشنایی با تکنیکهای مختلف انتخاب اشیاء در آموزش 3dmax
- منجمد کردن اجسام (Freeze)
- استفاده از شبکه های شطرنجی (Grid)
- نحوه ایجاد و رسم اجسام ساده و پیچیده
- ساخت اشکال دو بعدی (Shape)
- آشنایی با سیستمهای مختصات
- استفاده از آرایه ها و قرینه ها
- روشهای ایجاد تصاویر متحرک (Animation)
- نحوه انتخاب مسیرهای حرکتی
- کاربردهای مواد (Material) و نقوش (Map)
- کار با کتابخانه های max
- چگونگی ترکیب کردن مواد
- روش ساخت انعکاسها و سطوح آینه ای
- به همراه یک پروژه عملی
- و چندین نکته دیگر در تری دی مکس ...