نگارش خبر توانائىها و مهارتهاى ویژهاى دارد که توجه به آنها ضرورى است:
تسلط بر موضوع خبر
تندنویسی
رواننویسی
خلاصهنویسی
گزینش مناسب اطلاعات
نوشتن آمار و ارقام
آشنائی با فنون خبری
درستنویسی
سادهنویسی
بهگزینی کلمات و عبارات
تعیین حجم مناسب اطلاعات
تسلط بر موضوع خبر
خبرنگار اخبار ورزشی باید در زوایاى گوناگون موضوع خبر مطالعه و آگاهى کافى داشته باشد تا بتواند خبر مستحکم و استخواندارى را تهیه و تنظیم کند، بىشک بدون آگاهى از کمّ و کیف یک رویداد، نمىتوان دربارهٔ آن خبر مناسبى تهیه کرد و خبرنگاران باید همیشه قبل از تهیهٔ رویداد، در صورت امکان، اندوختههاى خد را دربارهٔ موضوع آن افزایش دهند.
آشنائى با فنون خبرى
خبرنگارى از جمله حرفههائى است که به آگاهىها، مطالعات و توانائىهاى خبرى خاصى نیاز دارد و به یقین بدون علم و به آنها، امکان تهیه خبر میسر نخواهد بود و خبرنگاران باید تلاش کنند که از آخرین دستاوردهاى علمى در زمینهٔ ارتباطات جمعى و شیوههاى خبر آگاهى پیدا کنند.
تندنویسى
بسیار اتفاق مىافتد که ضبط مصاحبهها یا مطالبى که جنبهٔ خبرى دارند امکانپذیر نیست که بتوان دوباره آن را از نوار پیاده و تنظیم کرد. از اینرو فقط مىتوان با سرعت در نوشتن اینگونه خبرها را به هنگام وقوع آنها تهیه کرد. از طرف دیگر حتى اگر امکان ضبط اینگونه سخنرانىها، مصاحبهها یا مطالب خبرى نیز وجود داشته باشد، به لحاظ سرعت در خبررسانی، که رسانهها سعى دارند در این میدان از یکدیگر سبقت گیرند، ضرورت دارد خبرنگاران با تندنویسى مطالب به این هدف تحقق بخشند.
درستنویسى
زبان وسیلهٔ ارتباط انسانها با یکدیگر است و هر زبان قواعد و دستور خاص خود را دارد، از اینرو هنگام نوشتن خبر ضرورى است که مطالب خبر بهدرستى انتخاب و براساس دستور زبان نگارش شوند.
رواننویسى
”خبرنگار باید تا آنجا که امکان دارد متن خبر را با جملات کوتاه نگارش کند. در آغاز اخبار به اصل موضوع بپردازد و از مقدمهچینى خوددارى کند. به کاربردن کلمات و صفات مترادف در بسیارى از موارد بر ابهام جمله افزاید. از تکرار کلمات نیز باید پرهیز شود“.
سادهنویسى
دو رسانهٔ رادیو و تلویزیون معمولاً بُرد وسیع دارند و مخاطبان آنها تمام آحاد جامعه هستند که ممکن است درصد قابل توجهى از آنان افراد بىسواد و کمسواد باشند، از اینرو باید تلاش شود که خبرها ساده نگارش شوند تا تودهٔ مردم و خواص، هر یک متناسب با ادراک خود، بتوانند از آنها بهرهمند شوند.
خلاصهنویسى
خبرنگار باید تلاش کند تا براساس موضوع، موقعیت، زمان و مکان، حساسیتهاى داخل و خارج، نیاز مخاطبان، اهداف رسانه و مجموعهاى از دیگر ارزشها و اولویتها دست به انتخاب مطلب بزند و از اینرو خلاصهنویسى اهمیت زیادى دارد. مثلاً در سخنرانى یکساعته، اگر خبرنگار بخواهد همهٔ آنچه را که بیان شده است براى مخاطب بنویسد، خبر او به دهها صفحه خواهد رسید، در حالىکه خبر یک سخنرانى یکساعته حدود یک دقیقه یا ۱۱۰ کلمه است. از سوى دیگر هرچقدر حجم مطالب نوشته شده بیشتر باشد، تنظیم مطالب دقت بیشترى مىطلبد و ارائهٔ خبر با تأخیر مواجه مىشود که بهسرعت خبررسانى لطمه مىزند.
بهگزینى کلمات و عبارات
هر زبان گنجایش، ظرفیت و بلاغت خاص خود را دارد. از اینرو کلمات نیز بار عاطفى خاصى دارند. با علم به اینکه کنار هم قرار گرفتن کلمات و بار آنها معنى خاصى به جمله مىبخشد، باید بهبار عاطفى کلمات و ایجاد معانى مناسب در جمله توجه کافى کرد.
در هر خبر مکتوب چند لغت و مفهوم کلیدى وجود دارد که به آن معنا و مفهوم مىبخشد؛ از اینرو انتخاب واژهها و نحوهٔ بیان مطالب به مهارت برجسته نیاز دارد.
”بعضى از کلمات ابزار قدرتمندى براى بیان حالت یک حادثه، بىاعتبار کردن، شرافت بخشیدن به مردم یا سازمانها و ملل به شمار مىروند. این کلمات ممکن است عمداً، ناآگاهانه یا حتى بهطور تصادفى انتخاب شوند، اما به هر حال کلمات داراى جهتگیرى هستند و مىتوانند در نگرش گیرندهٔ خبر، صرفنظر از آگاهى یا ناآگاهى او نسبت به آن، مؤثر واقع شوند“.
گزینش مناسب اطلاعات
خبرنگاران اخبار ورزشی براى تهیه به هنگام خبر از سخنرانىها، مصاحبهها و رویدادها با مجموعهٔ فراوانى از اطلاعات مواجه هستند، چگونگى گزینش مطالب مهم و تازه به میزان ادراک آنان بستگى دارد و چنانچه خبرنگار در زمینهٔ موضوع آگاهى نداشته باشد، کار گزینش مطالب با مشکل مواجه مىشود. براى اینکه در خبر تهیه شده اطلاعات گم شده٭ نباشد، ضرورت دارد خبرنگار دربارهٔ موضوع خبر، وقوف و آگاهى کامل داشته باشد تا امر انتخاب مطالب آسان شود.
٭ اطلاعات گم شده در خبر، به اطلاعاتى گفته مىشود که وجود آن در خبر ضروری، ولى از دید خبرنگار پنهان مىماند. (نگارنده