نسل اول دوربین های مداربسته دوربین های آنالوگ میباشند، که برای دریافت و ارسال تصویر و صدا از امواج آنالوگ استفاده میکنند.
تصویر و صدا دردوربین مدار بسته آنالوگ به صورت جداگانه هر یک توسط کابل دورشته ای منتقل میشوند که یک رشته وظیفه جلوگیری از نویز را دارند –
همانطور که در مباحث نویز ها عرض کردم - برای ضبط تصاویر آنالوگ از دستگاه ضبط تصاویردیجیتال (DVR) استفاده میشود.
قیمت پایین دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های دیجیتال باعث رایجتر بودن این نوع دوربین های مداربسته در بازار شده است.
البته از مزایای دیگر این دوربین ها میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
- تنوع بیشتر نسبت به سایر دوربین های تحت شبکه
- نصب راحتر از دوربین های دیجیتال
- ساده و پرکاربرد بودن آنها
- استفاده متداول در منازل کوچک، واحدهای تجاری و اداری
که ما به شما دوربین های آنالوگ ایکس گارد (XGuard)، محصولی جدید در بازار، همراه با یک سال ضمانت پس از فروش را پیشنهاد میدهیم، مزیت کلی این مدل دوربین ها به شرح زیر است:
- قیمت بسیار منسب نسبت به سایر دوربین مدار بسته های آنالوگ
- دارای چیپست Sonny Effio A
- و در برخی مدل ها دارای لنز 2 مگا پیکسل
این ایده گرچه ابتدا تا حد زیادی دور از دسترس بهنظر میرسید، اما اکنون به واقعیت تبدیل شده تا آنجا که پیشبینی میشود در دهه آینده در بسیاری از کشورهای جهان نسل جدیدی از سیستم جاده و خیابانکشی تحت عنوان جادههای خورشیدی به کار گرفته شود که در آن صورت حتی تخمین زده میشود که تحولی بنیادین در طراحی و بهکارگیری تابلوهای کنار جاده و سیستمهای هشداردهنده نیز ایجاد شود.
جادههایی که با تکیه بر این فناوری جدید ساخته میشوند، نهتنها خورشیدی بوده و انرژی تابشی خورشید را جذب میکنند، بلکه با تکیه بر سیستمی کاملا هوشمند نقش قابل توجهی در کمک به حفظ گونههای جانوری و محیطزیست زمین خواهند داشت.
در این راستا محققان دست به کار شده و برای تحقق این ایده و در عین حال تجاریسازی آن، وارد عمل شدهاند. آنها طراحی صفحات و پنل خورشیدی مخصوصی را آغاز کردهاند که از قابلیتهای گوناگونی برخوردار است.
این صفحات ضمن آنکه باید از توان بالایی در تحمل فشار ناشی از حرکت خودروهای سبک و سنگین برخوردار باشند، باید حجم قابل توجهی از پرتوهای خورشیدی را جذب و به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. در حقیقت، این دو خصوصیت اصلی بهعنوان خطمشی اصلی دانشمندان در این پروژه جدید دوستدار محیطزیست بوده است.
در فناوری نوینی که محققان این شرکت روی آن کار میکنند صفحات خورشیدی ویژهای ساخته میشود که انرژی خورشیدی ذخیره شده در آن قابلیت تبدیل به انرژی الکتریکی و استفادههای تجاری و مسکونی را دارد. ترکیب این صفحات با ساختار سنتی آسفالت مهمترین مانع جدی در برابر دانشمندان این پروژه بوده، اما نکته خیرهکننده این است که محققان توانستهاند فناوری الایدی را نیز با این ایده درآمیخته و نسل کاملا جدیدی از جادهها را ارائه کنند. صفحات خورشیدی که برای این منظور ساخته میشود، دربرگیرنده الایدیهایی هستند که همچون علائم هشداردهنده به کمک رانندگان میآیند.
این الایدیها در شب هنگام از کارایی بیشتری برخوردار هستند و این زمانی است که با نمایش علائم هشداردهنده در کف جاده، راننده را از وضعیت پیش رو مطلع کرده و در عین حال ضریب خطاهای وی را با هشدارهای متناوبی که نمایش میدهد، به حداقل میرساند
استفاده ترکیبی از الایدیها در این فناوری نوین به نوعی موجب رنگآمیزی دیجیتال جادهها نیز میشود و این امکان را برای کارشناسان فراهم میکند تا در هر نقطهای که نیاز باشد، علائم هشداردهنده را به اطلاع رانندگان برسانند.
یکی دیگر از مزایای این فناوری نوین، توجه به حیات وحش اطراف جاده است. همه ساله شمار قابل توجهی از احشام وحشی در حالی که از جادهها عبور میکنند، قربانی برخورد شدید با خودروهای عبوری میشوند.
درصورت توسعه این فناوری نوین، این مشکل برای همیشه برطرف میشود؛ چون محققان با استفاده از حسگرهایی مخصوص، این صفحات را بهگونهای ساختهاند که به راحتی احشام در حال عبور را تشخیص داده و در چنین حالتی علائم هشداردهندهای را منتشر میکند که حتی در شبهنگام نیز به راحتی قابل رویت است اما این پایان جاهطلبی محققان در چنین پروژهای نبوده است. آنها بهدنبال ارائه فناوریای بودهاند که سهم جاده در تصادفات رانندگی و تلفات جادهای را به حداقل برساند. از اینرو در دل روکش این آسفالت جدید، المنتهای حرارتی را جاسازی کردهاند که در زمان بارندگی و احتمال ایجاد لایه یخ روی جاده، از هرگونه یخزدگی سطح آن جلوگیری میکند.
این ایده در حالی در این فناوری به واقعیت تبدیل میشود که در فصول سرد سال ازجمله زمستان که بارش برف و باران و احتمال یخزدگی معابر به طرز قابل توجهی افزایش پیدا میکند، احتمال وقوع تصادفات مرگبار نیز بیشتر میشود اما با استفاده از این فناوری نوین، رانندگی در زمستان بسیار دلپذیرتر از گذشته میشود. کارشناسان بر این باورند که این تلاش آغازی امیدوارکننده برای تحقق ایده جادههای هوشمند در آیندهای نهچندان دور است. پیشبینی میشود در آیندهای نهچندان دور بسیاری از جادهها و خیابانها در کشورهای مختلف جهان به لطف استفاده از فناوریهایی همچون الایدیها و حسگرهای هوشمند به معابر تردد هوشمند تبدیل شوند.
اما توسعه این فناوری و پنل خورشیدی با این هدف که تصادفات و تلفات جادهای به حداقل خود برسد، بخشی از هدف اصلی محققان از انجام چنین تلاشهایی را تشکیل میدهد. به عقیده آنها، جایگزین ساختن آسفالت جادهها با این صفحات خورشیدی جدید میتواند گامی جدی به سوی مقابله با تغییرات جوی و گرمترشدن زمین باشد. درصورتی که این فناوری به سرعت توسعه پیدا کند، آنگاه نسل آتی خودروهای سبک و سنگین برقی نیز میتوانند با تکیه بر برق تولید شده در این جادهها به حرکت خود
ادامه دهند و در نتیجه حجم قابل توجهی از آلایندگیهای ناشی از سوختهشدن سوختهای فسیلی از بین میرود.
صفحات و پنل خورشیدی از ترکیبات نیمه هادی ساخته شده اند که وظیفه آن ها تبدیل انرژی نورانی خورشید به انرژی الکتریکی می باشد.
این صفحات با نام فتوولتائیک (PhotoVoltaic) یا سولار (Solar) شناخته می شوند. صفحات فتوولتائیک (PhotoVoltaic) از نظر تکنولوژی به 3 دسته تقسیم بندی می شوند.
صفحات فتوولتائیک پلی کریستال (Photovoltaic Polycrystalline Panels)، صفحات فتوولتائیک مونوکریستال (Photovoltaic Monocrystalline Panels) و صفحات فتوولتائیک نواری (Thin Film).
در ایران میتوان از صفحات خورشیدی قابل نصب روی سقف منازل و شرکتهای دولتی بهمنظور صرفهجویی در انرژی استفاده کرد.
البته با استفاده از انرژی خورشیدی نمیتوان تمامی برق مورد نیاز یک واحد مسکونی و مخصوصا یک شرکت بزرگ را تأمین کرد اما میتوان با تأمین بخشی از الکتریسیته مورد نیاز، بخش دیگر را ذخیره کرد.
از سوی دیگر میتوان از فناوری صفحات خورشیدی در جادهها و خیابانها برای تولید برق نیز استفاده کرد.
تفاوت سلول خورشیدی با صفحه خورشیدی چیست؟
از نظر عملکرد تفاوتی ندارند. از کنار هم قرار دادن تعدادی سلولو خورشیدی (PV Cell) یک ماژول خورشیدی (PV Module) ساخته می شود.
از قرار دادن چند ماژول و پنل خورشیدی(PV Module) در کنار هم یک صفحه خورشیدی (PV Panel) ساخته می شود که عموما در مصارف بزرگ ردیف های زیادی از صفحه خورشیدی (PV Panel) در کنار هم قرار می گیرند و یک سری خورشیدی (PV Array) تشکیل می دهند.
دوربین PTZ خارجی کوچک Ulisse از شرکت Videotec SPA اکنون به سیستم فول اچ دی 1080P مجهز شده است.
Ulisse یک دوربین شبکه PTZ فول اچ دی IP66 است که برای ثبت تصویر با کیفیت عالی اچ دی طراحی شده است.
این دوربین مداربسته شب / روز فول اچ دی مجهز به یک لنز زوم با بزرگنمایی 20 برابر است که قادر است به دقت همه جزییات یک صحنه را تشخیص دهد.
قسمت کنترل منعطف دستگاه با عملیات زوم / پن/ تیلت اجازه انتقال تصویر از طریق اترنت با فشرده سازی MJPEG و AVC/264.H را تا مجموع 20 مگابایت بر ثانیه به طور همزمان ارائه دهد. این محصول بدون درنگ بر دستورات اپراتور پاسخ میدهد.
دوربین برای کیفیت بیشتر تصاویر در شرایط کم نور دارای قابلیت روز / شب می باشد. به علاوه روشن کننده LED اختیاری همراه آن، تصاویری شفاف و دقیق از محیط اطراف را ارائه میدهد.
پاک کننده تعبیه شده در آن تضمین میکندکه تصاویر همیشه تمیز و شفاف باشند و کیت های شوینده مختلفی نیز برای انتخاب وجود دارد.
این دوربین میتواند شرایط محیط خارجی سخت را تحمل کرده و شناسایی دقیق اهداف را همزمان، بدون نیاز به نگهداری خاصی، تضمین کند.
بر اساس گفته کمپانی، ویژگی های دقیق، قوی و قابل اعتماد این دستگاه، میتواند در بازار به عنوان وسیله ای که برای کاربرد های امنیتی مهم از جمله:
کنترل ترافیک و بزرگراه ها، مرزها، ورزشگاه ها و نظارت دستگاهها، زندان ها، نصب این دوربین مداربسته در مناطق نظامی و کاربرد های نظارت محیط، ایدآل باشد، به کار آید.
دوربین عکاسی در شکل ابتدایی آن مانند جعبه تاریک و کوچکی است که بسیار شبیه چشم انسان عمل می کند ، این جعبه اجازه می دهد تا نور محیط روبروی آن یا سوژه عکاسی از طریق عدسیهای لنز از دیافراگم دوربین عبور کرده و به صفحه ای که قابلیت ضبط تصوی را دارد بتابد تا گیرنده عکس بتواند با فشار دادن یک دکمه آنرا ثبت کند.
اجزاء اصلی دوربینهای عکاسی
1. لنز ( LENS )
این لوله استوانه ای شکل که در جلوی دوربین عکاسی نصب شده یا می شود ( لنزهای ثابت و لنزهای قابل تعویض ) از تعدادی عدسیهای مختلف که بر هم منطبق شده است تشکیل شده و وظیفه آن عبور دادن نور و تشکیل تصویر بر روی ضبط کننده داخلی دوربین عکاسی می باشد. در ساختمان لنزها مجموعه عدسیهای مختلفی بکار گرفته می شود تا تصویر واضحی از سوژه را در فاصله ثابت تشکیل دهد که آنرا فاصله کانونی لنز و سطحی که تصویر روی آن شکل می گیرد سطح کانونی عدسی می نامند.کیف دوربین و لنزها قادر هستند به دو حالت دستی و اتوماتیک هم فاصله کانونی خود را تغییر دهند و هم عمل فوکوس کردن ( تنظیم فاصله بین دوربین عکاسی و سوژه ) را انجام دهند
2. دیافراگم ( IRIS ) یا ( APERTURE )
روزنه ای در دوربین عکاسی است که با بزرگ و کوچک کردن آن می توان شدت رسیدن نور به نگاتیو ( در سیستم آنالوگ ) یا حسگرهای CCD و CMOS ( در سیستم دیجیتال ) را کنترل نمود ، در دوربینهای عکاسی ساده و ارزان قیمت مقدار دیافرام ثابت است ولی در اکثر دوربینهای عکاسی حلقه هایی بر روی بدنه لنز وجود دارد که می توان با کمک آن مقدار دیافرگم را کم و زیاد نمود ، در دوربینهای عکاسی پیشرفته با اجرای برنامه عکاسی اتوماتیک یا در روش اولویت با سرعت عکس گرفتن ، مقدار دیافراگم بصورت اتوماتیک و با توجه به شدت نور توسط دوربین انتخاب می شود.
کارکرد دیافراگم در دوربینهای عکاسی همانند چشم انسان است که با توجه به شدت نور بسته تر یا بازتر می شود که در چشم انسان این عمل بطور اتوماتیک و سریع انجام می شود ولی در دوربینهای عکاسی اگر نخواهیم از روش اتوماتیک یا اولویت سرعت عکس گرفتن استفاده کنیم به کمک حلقه های نصب شده در روی لنز باید مقدار دیافراگم مناسب را انتخاب نمود.
3. شاتر ( SHUTTER )
تیغه ای فلزی یا تیغه ای پرده ای است که معمولا در جلوی نگاتیو ( در سیستم آنالوگ ) یا حسگرهای دیجیتالی قرار دارد تا نور محیط و سوژه به آنان نرسد و فقط زمانیکه که عکس گرفته می شود با سرعتی که توسط عکاس یا دوربین عکاسی انتخاب می شود باز و بسته خواهند شد ، مدت زمان لازم نور دیدن ( که معمولا کسری از ثانیه است ) برای ضبط تصویر بر روی نگاتیو و یا حسگر توسط این تیغه انجام می شود ، می توان گفت بطور کلی وظیفه شاتر کنترل مدت زمان نور دیدن نگاتیو یا حسگر می باشد. در بعضی از دوربینهای عکاسی این تیغه در بین یا پشت اجزای تشکیل دهنده لنز و کیف دوربین و لنز تعبیه شده است که به شاتر پره ای معروف هستند ولی در اغلب دوربینهای عکاسی در مقابل نگاتیو یا حسگر کار گذاشته شده اند و ملقب به شاتر سطح کانونی می باشند.
4. ثبت کنندگان تصویر
همانطور که مختصرا در قسمتهای بالایی گفته شد وظیفه دوربینهای عکاسی ثبت سوژه های مقابل دوربین است که توسط عکاس به دوربین دیکته می شود ، ثبت تصویر بر روی چه چیزی ؟