آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

هزینه تولید برق خورشیدی خانگی

 

هر وات پنل در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تومان پس از گمرک قیمت پیدا می کند که برای ۳۰۰۰ وات این مقدار حدود ۶ میلیون تومان خواهد بود. سیستم مورد نیاز برای ۵۰۰ وات مصرف متوسط ،حدود ۱۰ میلیون تومان است.

سرویس علمی برق نیوز - مهرشاد منصوری: در آینده نه چندان دور بحران آب کشور را فرا خواهد گرفت و استفاده از گولرهای گازی راندمان بالا در کنار سیستم  صفحه خورشیدی بهترین گزینه می تواند باشد.

 

از طرفی وزارت نیرو هم شروع به تصمیم گیری هایی در زمینه برق خورشیدی خانگی کرده که باید آن را به فال نیک گرفت.

 

متاسفانه انرژی ارزان و سود بانکی بالا هر دو باعث می شود که هزینه کردن در سیستم برق خورشیدی در کشور ما مقرون به صرفه به نظر نیاید در صورتی که در دراز مدت این سیستم ها بسیار مقرون به صرفه هستند و تاثیر بسزایی در کم کردن آلودگی هوا نیز خواهند داشت.

 

هر متر مربع از سطحی که خورشید - در یک روز بدون ابر و الودگی - بر اون می تابد حدودا ۱۰۰۰ وات توان تابشی دریافت می کند. (در جاهایی این مقدار کمی کمتر یا بیشتر است)

 

این انرژی تقریبا شامل تمام طیف های مرئی و نامرئی نور هست که تبدیل همه اون به الکتریسیته ممکن نیست.

 

پنل های خورشیدی موجود در بازار تجاری، راندمان حدود ۱۲ تا ۱۷ درصد دارند و با توجه با اینکه تمامی سطح یک پنل خورشیدی شامل سیلیکون های دریافت انرژی نیست، هر متر مربع از این پنل ها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ وات دریافت انرژی می توانند داشته باشند.

 

البته باید توجه کرد که این مقدار انرژی در صورت تابش عمود نور خورشید به پنل است و زاویه پنل ها در فصول مختلف سال باید تنظیم بشود. ( برای مثال در مناطق مرکزی ایران در تابستان تقریبا عمود و در زمستان حدود ۴۰ درجه نسبت به خط عمود)

 

نکته دیگری که باید به اون توجه کرد این هست که نور خورشید در طول روز متغیر است و در ساعات زیادی -منجمله شب ها- به خصوص در زمستان این پنل ها انرژی تولید نمی کنند و حتی در روزهای ابری، پنل خورشیدی تقریبا یک دهم یا کمتر دریافت انرژی خواهد داشت. (بر خلاف تصور عمومی)

 

مقدار متوسط انرژی در هر منطقه تابع روزهای ابری و طول روز و غیره است و محاسبه اون بسیار پیچیده، ولی خوشبختانه این مقادیر برای بیشتر مناطق دنیا محاسبه شده و در دسترس هستند.

 

در مناطقی مثل تهران و اصفهان ضریب یک پنل سولار حدود یک ششم است به این معنا که یک پنل ۶ وات به طور متوسط در طول سال یک وات توان تولید می کند. نتیجتا برای خانه ای با مصرف متوسط ۵۰۰ وات نیاز به یک پنل ۳۰۰۰ واتی خواهد بود. هر وات پنل در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تومان پس از گمرک قیمت پیدا می کند که برای ۳۰۰۰ وات این مقدار حدود ۶ میلیون تومان خواهد بود.

 

سیستم مبدل الکترونیکی که این انرژی را از پنل دریافت و اون را به شبکه تزریق می کند قیمتی حدود ۱ میلیون تومان دارد ( روی تعداد بالا با ۵۰۰ هزار تومان هم میشه در همین ایران اون را به راحتی تولید کرد) و اگر سیستم پایه و سازه های مربوطه حدود ۳ میلیون تومن قیمت داشته باشه، نهایتا حدود ۱۰ میلیون تومن هزینه کلی خواهیم داشت. البته هزینه ای نصب و غیره هم به اون اضافه می شود که باید با بسته های حمایتی دولت به حداقل یا حتی صفر برسند.

 

ضمنا کارکرد این سیستم طوری است که وقتی مصرف برق منزل از تولید پنل و صفحه خورشیدی بیشتر شود این اختلاف از برق شهر تامین میشه و در حالت معکوس این انرژی به شبکه داده می‌شود و از مصرف کلی قبلی کسر خواهد شد. البته حالتی که تراز مصرف کلی منفی بشه و اداره برق بخواد بجای قبض به شما چک بده (!) کمی دور از دسترس است و فعلا به نظر بنده نباید خیلی در نظر گرفته شود.

 

نگهداری این سیستم ها شامل پاک کردن دوره ای پنل ها است به خصوص در شهرهای آلوده و عمر این پنل ها هم حدود ۲۰ سال است. (عمر مفید نقطه ای هست که پنل ۸۰ درصد انرژی اولیه را تولید می کند)

 

همچنین سیستم الکترونیک ممکن است هر چند سال نیاز به تعمیر جزیی داشته باشه که در کل قابل صرف نظر کردن هست و یک سیستم خوب سال ها بدون دردسر کار خواهد کرد.

 

برای محاسبه مصرف متوسط منزل خود بر حسب وات کافیه از فرمول زیر استفاده کنید:

 

(کیلو وات ساعت مصرفی تقسیم بر تعداد روز قبض تقسیم بر ۲۴) ضربدر ۱۰۰۰

 

به طور مثال اگر مصرف یک ماهه شما ۳۶۰ کیلو وات ساعت باشه مصرف متوسط شما (۳۶۰ تقسیم بر ۳۰ تقسیم بر ۲۴) ضربدر ۱۰۰۰= ۵۰۰ وات خواهد بود. با توجه به اینکه سیستم مورد نیاز برای ۵۰۰ وات مصرف متوسط ،حدود ۱۰ میلیون تومان است، شما می توانید برای مصارف مختلف هزینه مورد نظر را محاسبه کنید.

آهنگسازی چیست؟

 تنظیم کننده کیست؟

 

موسیقی که میشنوید ترکیب میشه از ۲ بخش اصلی که یکی ملودی اصلی است،یکی همراهی کننده که این همراهی شامل آکورد،آرپژ،ریتم و غیره میباشد.

 

آهنگسازی و تنظیم و در زبان ساده میتوان گفت آهنگسازی به معنای ساخت آن ملودی اصلی است و به کسی که این کار را میکند آهنگسازی میگویند،

 

دوستان ما در آهنگسازی قواعد هم داریم،ولی بیشتر از این قوانین در موسیقی کلاسیک و در سبک های دیگر خیلی کم استفاده می شود،بیشتر آهنگسازی مربوط میشه به استعداد و خلاقیت شخص در خلق ملودی های جدید است

 

 و شاید آهنگساز بغیر از علم نوازندگی و شناختن گام ها،علم دیگری نداشته باشد،ولی این ملودی را حالا چه در آهنگ بیکلام و یا با کلام که بر روی شعر این آهنگسازی صورت میگیرد،با حس کار انجام میدهد.

 

آهنگساز بعنوان خالق ملودی اصلی آهنگ که حتی میتواند هیچ گونه تحصیلات مویسقی و یا آشنایی به تئوری موسیقی هم نداشته باشد

 

وی میتواند ملودی اصلی را روی یک ساز بسازد و بنوازد و یا فقط آنرا بخواند یا زمزمه کند

 

ملودی را در قالب یک موسیقی بدون کلام زمزمه کند و یا آنرا روی شعری بخواندخلاصه او فقط خالق ملودی اولیه بر اساس حس خود میباشد

 

البته او میتواند موسیقی دان و حتی تنظیم کننده هم باشد که در آنصورت کار خیلی راحتر میشود

 

به زبان ساده میتوان گفت تنظیم کننده کسی است که ملودی را از آهنگساز میگیرد و بر اساس ملودی قسمت همراهی کننده آهنگ را میسازد،

 

 

مشخص میکند هر سازی چه نتی باید بزند،ریتم ها،پاساژ ها،آکورد ها،آرپژ ها و غیره را همه و همه تنظیم کننده مشخص میکند و می نویسد،

 

بر خلاف آهنگساز،تنظیم کننده باید علم زیادی داشته باشد و علاوه بر دانستن موسیقی و هارمونی و غیره باید بر تمام ساز ها آشنایی داشته باشد تا بتواند آهنگی را برای آن ساز بنویسد، تنظیم کننده، بیشتر از استعداد،نیازمند به علم بالایی هست.

 

یا به زبان ساده ترتنظیم کننده ، کسی است که وظیفه رنگ آمیزی نتهای اصلی ملودی آهنگساز را بر عهده دارد.او باید کاملا با علم موسیقی و تئوریات پیشرفته موسیقی آشنا باشد.

 

به قابلیت اجرای انواع سازها و حس و روح صدای آنها آشنا باشد.

 از علومی مثل کنتر پوان و هارمونی در موسیقی کاملا مطلع و داری مهارتهای عملی دربکار گیری آنها در آمیزش نتها باشد.

 

در کل او کسی است که وظیفه نوشتن و آماده کردن تمام نتهای آهنگ برای هرکدام از سازها انتخابی(توسط خودش یا آهنگساز و آهنگسازی و تنظیم ) و نیز حفظ هماهنگی تمام این نتها وحس و حال آهنگ و در کل ایجاد ترکیبی زیبا از نتها و صداها و تکنیکهای مختلف را بر عهده دارد و به نظر من اوست که میتواند

 

 یک ملودی ساده را به زیباترین حالت به گوش ما برساند و یا یک ملودی زیبا را بسیار ساده و حتی تکراری نشان دهد.

دوربین مداربسته های تله ای سلولی

 

معمولا شرکت های تجاری و صاحبان خانه ها مایلند دوربین مداربسته های نظارتی را با  فاصله از ساختمان نصب کنند تا افرادی که قصد وارد شدن به ساختمان را دارند زیر نظر بگیرند . در این مواقع گزینه ای که به کار می رود دوربین تله ای است . این دوربین ها هم کم هزینه هستند و هم به سادگی قابل نصب می باشند .

اگر چه مشکلی که همواره در رابطه با دوربین مدار بسته هایی که در فاصله های دور نصب دوربین مداربسته می شوند وجود دارد این است که برای دسترسی به فایل ها و تصاویر ضبط شده باید به محل نصب دوربین مدار بسته مراجعه نمود . هر چند یکی از سازندگان دوربین های تله ای به نام ریکانیس با ارائه دوربین مدار بسته های نظارتی شبکه سلولی این شکل را رفع کرده است . در این مقاله می خوانیم که چگونه در مقایسه با کمپانی های کیواستار و ویدوفید . این ویژگی دردسرهای موجود در ین دوربین مداربسته ها را حل کرده است .

 

اساس این دوربین مدار بسته ها

 

اساس ساخت دوربین های ریکانیکس مشابه سایر دوربین مدار بسته های این دسته اند : 1080P/3.1MP، Fov 42  ضبط تصاویر به روی حافظه های اس دی سنسورهای حرکت مجتمع و منورهای آی آر ، ضبط ماکزیمم 2FPS علاو ه بر این ویژگی ها ، ریکانیکس یک واحد ثبت پلاک اتوموبیل جدا با ویژگی 720P/1.3MP را ارائه نموده است که قادر است از پلاک وسایل نقلیه با سرعت عبور تا 50Mph  عکس برداری نماید .

 

فعال در شبکه سلولی :

آن چه که ریکانیکس را جذاب می نماید ، مودم سلولی جی اس ام چهار باند است که این قابلیت را به دوربین مدار بسته می دهد که تصاویر ثبت شده را از طریق پیامک های متنی و یا از راه پست الکترونیکی با تی – موبایل یا وایرلس ای تی و تی AT&T

4 تلفن همراه و دو ایمیل آدرس بفرستد. هر چند دوربین مدار بسته های نظارتی مخفی شده ، قادر به انتقال تصاویری با تعداد پیکسل کمتر اس دی 512*384 هستند ( با اینکه تصاویری در روی کارتهای حافظه داخلی با رزولوشن بالاتری ضبط می شود ) همچنین دوربین های ثبت پلاک وسایل نقلیه نیز در مواقع اعلام خطر تصاویر را با رزولوشن FULL720 P  می فرستد تعداد تصاویری که در هر یک از این مواقع انتقال داده می شود در پیکر بندی دوربین ها تنظیم می گردد به طور معمول ریکانیکس بهترین تعداد را 5 عدد پیشنهاد می دهد این گزینه در دوربین های سلولی ریکانیکس راه حل عملی تری نسبت به نمونه های مشابه غیر سلولی قبلی است . که در آنها تصاویر به صورت دستی و معمولا پس از زمان طولانی از رخ دان حادثه بدست

می آید . دوربین های تله ای سلولی تنها در آمریکا بوده است نحوه ارتباط با دوربین های سلولی مسئله دیگر است کابران نمی توانند به طور زنده تصاویر این دوربین مدار بسته ها از طریق دوربین مدار بسته های هوشمند و یا سیستم های خانگی شما پیگیری نمایند . عمر باطری آنها نیز بین 2000 تا 5000 تصویر است .

 یک باطری خارجی  12VDC نیز برای موارد نیاز در نظر گرفته شده است یک کیت انرژی خورشیدی نیز برای زمانهایی که نصب دوربین مداربسته ها برای مدت طولانی تری جا سازی می شود نیز موجود است .

ریکانیکس مودم های سلولی را با سیم کارت در نظر گرفته است . این گزینه در اختیار کاربر قرار داده شده که این سرویس را با  تی – موبایل یا ای تی و تی راه اندازی نمایند یا خیر .

مودم به عنوان یک خط اضافی یا وسیله موبایل به حساب های موجود در همان حالت افزوده می شود .

آنچه درباره عینک ها و انواعشان نمی دانستید

 

بعضی برای تقویت بینایی و درمان کاهش قدرت بینایی از عینک استفاده می کنند برخی هم از آن برای درمان لوچی چشم و یا تنبلی چشم استفاده می کنند پس عینک ورزشی ممکن است کاربردهای متفاوتی داشته باشد بر حسب نوع کاربرد, نوع عینکی که به کار می رود هم متفاوت است

 

در هر جایی که هستید کمی به دور وبرتان نگاه کنید. از هر چند نفر حداقل یکی از آنها یک وسیله اضافی روی صورت خود دارد که همان عینک است. هرکدام از این افراد عینکی به مقصود خاصی از این عینک استفاده می کنند. بعضی از آنها تنها به خاطر زیبایی عینک می‌زنند. بعضی برای محافظت از چشم در برابر آفتاب عینک ‌می‌زنند. ‌

 

بعضی برای تقویت بینایی و درمان کاهش قدرت بینایی از آن استفاده می‌کنند. برخی هم از آن برای درمان لوچی چشم و یا تنبلی چشم استفاده می‌کنند. پس عینک ممکن است کاربردهای متفاوتی داشته باشد. بر حسب نوع کاربرد، نوع عینکی که به کار می‌رود هم متفاوت است.

 

● عینک‌های آفتابی و تزئینی

 

همان طور که گفته شد هدف از به کار گرفتن این عینک‌ها‌، محافظت چشم‌ها در برابر اشعه‌های آسیب‌ رسان خورشید است. برخی هم تنها به علت جنبه تزئینی و زیبایی از آن استفاده می‌کنند. نکته‌ای‌ که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که گاهی این عینک‌ها نه تنها از چشم‌ها در برابر اشعه‌های نور خورشید محافظت نمی‌کنند بلکه باعث می‌شود آسیب بیشتری هم به چشم وارد شود.

 

به طور کلی اگر مانعی جلوی رسیدن نور به چشم‌ها را بگیرد یا اگر شما در اتاقی که نور کمی دارد قرار بگیرید، مردمک چشم‌ها گشاد می‌شود و بنابراین احتمال ورود نورهای خارجی به درون محفظه چشم بیشتر می‌شود. پس اگر به دلیل هرگونه بیماری چشمی نیاز به استفاده از عینک آفتابی دارید، حتماٌ باید در انتخاب آن دقت کنید؛ چون عینک‌های غیر استاندارد تنها با تاریک کردن جلوی چشمان شما، مردمک را گشاد کرده و بدون ایجاد سدی در برابر اشعه‌های آسیب‌رسان، اجازه ورود آنها به محوطه داخل چشم را فراهم می‌کنند.

 

● عینک‌های طبی

 

این عینک‌ها با مدل‌های گوناگون و با مواد مختلفی ساخته می‌شوند. اگر جهت تصحیح دور‌بینی یا نزدیک‌بینی باشند به شکل محدب یا مقعر هستند و اگر جهت تصحیح لوچی چشم باشند، به شکل منشور خواهند بود. البته تفاوت این اشکال در عمل به طوری نیست که بتوان به راحتی متوجه شد.

 

● عینک های طبی- آفتابی

 

این عینک‌ها هم در اصل مصارف طبی دارند و برای ترمیم و تصحیح اختلالات انکساری چشم‌ها به کار می‌روند اما جزء دیگر هم به آن اضا فه می‌شود که هم می‌تواند جنبه زیبایی داشته باشد و هم گاهی خود جزئی از عملکرد طبی و درمانی عینک را تشکیل می‌دهد. این عینک‌ها نباید برای شما چندان ناآشنا باشند. اینها عینک‌هایی هستند که شیشه آنها به اصطلاح فتوکرومیک است. در بسیاری از موارد رنگ وتیرگی شیشه توسط خود بیمار انتخاب می‌شود.

 

● عینک‌های صنعتی و حفاظتی

 

احتمالاٌ از نام این عینک ورزشی ها متوجه مصارف آنها شده‌اید. این عینک‌ها در مشاغل مختلفی نظیر جوشکاری، آهنگری و رادیولوژی و غیره به کار گرفته می‌شود تا از چشم‌ها در برابر نفوذ اجسام خارجی و نیز اشعه‌های مضر محافظت کنند.

 

● عینک‌های متفرقه

 

انواع دیگری از این عینک‌ها وجود دارند که چون کاربردهای آنها بسیار محدود و مختص به موارد بسیار اختصاصی است، در اینجا زیاد مورد بحث قرار نمی‌گیرند. از این میان می‌توان به عینک‌های الکترونیکی برای نابینایان، عینک‌های سمعک‌دار برای ناشنوایان و عینک ورزشی برای ورزشکاران را نام برد.

 

به طور کلی همه عینک‌ها از دو قسمت اصلی تشکیل شده‌اند که یکی قاب‌ است و دیگری شیشه یا عدسی عینک. قاب اگر‌چه در ساختمان عینک شاید به اندازه عدسی اهمیت نداشته باشد اما معمولا در نگاه اول توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند و بنابراین اکثر مردم در انتخاب آن وسواس زیادی به خرج می‌دهند. قاب از چند قسمت اصلی تشکیل می‌شود.

 

▪ ریم یا Ryewire که در اصل حلقه‌ای از قاب است که دور و اطراف عدسی را در بر می‌گیرد و در اصل جایگاه قرارگیری عدسی است. البته بسیاری از عینک‌های جدید فاقد این قطعه هستند و عدسی در آنها توسط پیچ و مهره‌هایی به اجزاء قاب وصل می‌شود.

 

▪ پل یا Bridge قطعه‌ای از قاب است که از روی بینی عبور می‌کند و در اصل ریم‌های طرفین را به هم متصل نگه می‌دارد.

 

▪ بالشتک یا pad قطعاتی هستند ۲(تا) که در هر یک از طرفین بینی قرار می‌گیرند و در اصل باعث می‌شوند که وزن عینک با ملایمت روی بینی پخش شود.

 

▪ قطعات‌انتهایی‌یا Endpiecها که در انتهای طرفین راست وچپ در قسمت خارجی ریم‌ها قرار دارند.این قطعات محل اتصال دسته عینک به ریم هستند. انواع مختلفی از قطعات انتهایی وجود دارد. به طور مثال برخی از آنها در این بخش دارای فنری هستند که باز و بسته شدن دسته‌ها را تسهیل می‌کند.

 

▪ دسته عینک قسمتی است که عینک را در گوش‌ها نگه می‌دارد و در اصل خود از چند بخش مختلف تشکیل شده است. دسته عینک می‌تواند از نوع مدل جمجمه‌ای (یعنی قسمت انتهایی آن به پشت گوش خم شود) از نوع انتها صاف و یا از نوع تغییرپذیر باشد (یعنی در صورت تمایل بیمار آن را خم می‌کند) اکثر قاب‌ها از موادی پلاستیکی یا فلزی ساخته می‌شوند و در اصل گاهی ساختار آنها ترکیبی از دو ماده مزبور است. به هر حال ساختار و ماده سازنده قاب باید ویژگی های زیر را داشته باشد تا یک عینک مطلوب در نظر گرفته شود. ‌‌قابلیت کشش، شکل پذیری و انعطاف داشته باشد تا عدسی را درخود جای دهد.

 

درجاتی از انعطاف‌پذیری و نرمی داشته باشد تا در برابر فشارها و کشش‌ها به راحتی آسیب نبیند ودر ضمن، گذاشتن عینک بر روی صورت را نیز تسهیل کند. جنس آنها طوری باشد که در مواجهه با عوامل شیمیایی، آب، تعریق صورت، نور خورشید و غیره تغییر رنگ وتغییر شکل ندهد. سبک باشد.

 

● مقرون به صرفه باشد

 

مسلما شکل ظاهری هم بسیار مهم است. با توجه به اینکه عینک در بخش‌ قابل توجهی از روز توسط فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخش مهمی از صورت و نمای ظاهری فرد را تشکیل می‌دهد و بنابراین باید با فرم صورت فرد هماهنگی داشته باشد.

 

با این حساب اندازه قاب، رنگ قاب، طراحی قاب و از طرف دیگر ویژگی‌های عدسی یا شیشه عینک همگی باید با سلیقه فرد و نیز ویژگی‌های صورت وی هماهنگی داشته باشند. به طور مثال باید در هنگام انتخاب عینک به وضعیت بالشتک‌ها و پل عینک بسیارتوجه کرد تا فشار بیش از حد به بینی وارد نکند و به راحتی بر روی آن سوار شوند.

 

در ضمن باید توجه داشت که نوع عدسی هم در انتخاب قاب بسیار با اهمیت است. برخی از قاب ها این توانایی را ندارند که هر نوع عدسی را در خود جای دهند و بنابراین در زمان انتخاب قاب. ویژگی‌های عدسی (مثل قطر عدسی، شکل و تحدب عدسی، قطر کانون عدسی و......) هم باید مد نظر قرار بگیرند.

 

یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی که در هنگام انتخاب قاب باید توجه کرد، ویژگی های حساسیتی بدن است. به طور مثال برخی از افراد به انواعی از فلزات و طلاجات حساسیت دارند و در مواجهه با آنها دچار ضایعات پوستی، کهیر و اگزما می‌شوند. به ویژه بسیاری از افراد به نیکل که در ساختار بسیاری از وسایل تزئینی مثل گوشواره‌ها، گردن‌‌بند‌ها، ساعت و دستبند به کار می‌روند، حساسیت دارند. طلا نیز از ویژگی مشابهی برخوردار است ودر بسیاری از افراد ایجاد واکنش‌های حساسیتی می‌کند. در صورتی که سابقه ابتلا به چنین حساسیت‌ها و آلرژی‌هایی دارید، حتما باید در زمان انتخاب قاب از مواد سازنده قاب اطلاع کافی کسب کنید.

 

حتما توجه داشته باشید که در هنگام تهیه عینک‌های طبی باید با نسخه چشم پزشک مراجعه کنید. علاوه بر اینکه تعیین نمره عینک حتماٌ باید توسط چشم پزشک شما صورت گیرد. خصوصیات دیگری نیز وجود دارد که به جز چشم پزشک فرد دیگری قادر به تعیین آنها نیست.

 

● آستیگماتیسم

 

آستیگماتیسم که یکی از اختلالات شایع انکساری در چشم‌هاست، برای ترمیم به عدسی‌های خاصی احتیاج دارد که آن هم نیازمند محاسبات بسیار دقیق توسط چشم پزشک است.

 

● تعیین فاصله مردمک‌ها یا PD

 

شاید یکی از اصلی‌ترین کارهایی که چشم پزشکان در هنگام نوشتن نسخه عینک انجام می‌دهند تعیین PD یا فاصله بین دو مردمک است. در صورتی که این عدد تعیین نشود، عینک ساز قادر نخواهد بود عینک مناسبی برای شما تهیه کند و برای همین چشم پزشکان معمولاٌ با وسایل بسیار دقیقی این عدد را برای شما مشخص می‌کنند. در صورتی‌که این فاصله درست تخمین زده نشود، دید مطلوب برای شما ایجاد نمی‌شود.

 

به هر حال با توجه با اینکه به طور معمول تجربه افراد در تهیه عینک مناسب چندان زیاد نیست، همیشه تبادل نظر با مسئول فنی محل خریداری عینک، کمک کننده است. با این وجود، از نظر ظرافت و زیبایی،انتخاب نهایی با بیمار است. اما در صورت نیاز می‌توان از اطلاعات و تجارب مسئول فنی در مورد انواع قاب‌های موجود در بازار و نیز تجربه چهره شناسی وی استفاده کرد. برای یک انتخاب مناسب توجه به خطوطی که صورت شخص را تشکیل می‌دهند و نیز شکل هندسی صورت بسیار با اهمیت است.

 

حالات خاص و ویژگی‌های صورت، موها، ریش و سبیل، رنگ مو و میزان تیرگی پوست نیز باید مد نظر باشد. از طرف دیگر،شغل و شخصیت اجتماعی، سن، جنس وحتی نحوه لباس پوشیدن فرد نیز از عواملی هستند که در انتخاب باید مورد توجه قرارگیرند. همیشه باید در نظر داشت که هماهنگی قسمت فوقانی قاب با ابروها و بخش پائینی قاب با گونه‌ها و نیز موازی بودن دماغه قاب با شیب بینی کمک قابل توجهی به مناسب بودن قاب برای صورت فرد می‌کند.

 

تمام این ملاحظات در مورد کودکان هم صدق می‌کند. به ویژه جنبه‌های زیبایی و ظرافت قاب در مورد کودکان بسیار مهم است چرا که اگر این موارد رعایت نشوند باعث از بین رفتن علاقه به استفاده از عینک در کودکان می‌شود و حتی ممکن است به علت تخریب و زشت کردن چهره کودک، از نظر روحی و شخصیتی برای وی مشکل ساز شود. در ضمن با توجه به میزان فعالیت و جنب وجوش بچه‌ها باید میزان مقاومت و ایستادگی قاب کمی بیشتر از بزرگسالان باشد تا به راحتی آسیب نبیند. آموزش استفاده صحیح و نگهداری عینک به کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و والدین در این امر نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.

 

به طور کلی بر اساس شکل کلی صورت، می‌توان توصیه‌هایی در مورد شکل قاب و عدسی داشت: برای چهره‌های مربعی شکل، قاب‌های گرد؛برای چهره‌های لوزی شکل، قاب‌های بدون ریم ؛ برای چهره‌های کشیده، قاب‌های طرح ریبان با عمق زیاد؛ برای چهره‌های مثلثی شکل با قاعده در بالا قاب‌های طرح ریبان با عمق کم؛ برای چهره‌های مثلثی شکل با قاعده در پائین، قاب های بیضی شکل؛ و برای چهره‌های گرد، قاب‌های چهار‌گوش بیشتر از نظر زیبایی مناسب هستند.

 

دسته عینک هم در انتخاب نوع عینک و نمای نهایی چهره فرد، اثر بسیار زیادی دارد. به طور مثال دسته‌هایی که در قسمت پائین قاب لولا شده باشند، چهره را کوتاهتر نشان می‌دهند و بر عکس دسته‌هایی که در بالای قاب لولا شده باشند، صورت را کشیده‌تر نشان می‌دهند.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های عینک عدسی است. تعیین یک عدسی مناسب کاری نسبتا تخصصی است و به عوامل متعددی نظیر: قطرعدسی، محدب یا مقعر بودن عدسی، مقاومت آن در برابر ضربات و غیره بستگی دارد. در صورتی که تمایل دارید عدسی عینک شما رنگی یا به اصطلاح فتوکرومیک باشد، متناسب بودن رنگ آن با قاب و دیگر اجزاء صورت مهم است. گاهی عدسی‌ها ویژگی‌های دیگری نظیر ویژگی ضد رفلکس (Anti-reflex) دارند که برای درمان برخی از اختلالات چشم پزشکی مفید است.

 

در مورد عینک‌های طبی اکیدا به استفاده کنندگان توصیه می‌شود که پس از اتمام مراحل ساخت عدسی و کارگذاری آن پس از تحویل از عینک‌سازی و قبل از استفاده، حتما یک بار عینک را با چشم پزشک خود کنترل کنید تا از صحت و درستی اقدامات تکنیکی ونیز مناسب بودن عدسی و دیگر ویژگی‌های عینک اطمینان حاصل کنید.

 

    ‌دکتر علی غلامرضا‌نژاد

 

ساعت گارمین فنیکس کرونوس بخرم یا فنیکس 3 اچ آر ؟

 

1- سایز ساعت فنیکس 3 اچ آر (51.5*51.5*16 میلیمتر ) است در حالی که فنیکس کرونوس کمی کوچکتر  (49*49*15 میلیمتر) شده است.

2- وزن فنیکس 3 اچ آر 86 گرم اما فنیکس کرونوس بند چرمی 94 گرم، بند استیل 186 گرم و بند تیتانیوم 112 گرم است

3-ساعت گارمین و باتری فنیکس 3 اچ آر 300 میلی آمپر و باتری سری کرونوس 180 میلی آمپر است (سری کرونوس باتری ضعیف تری دارد)

4- مدت کارکرد باتری فنیکس 3 اچ آر (در حالت جی پی اس دائمی 16 ساعت، حالت جی پی اس الترا 40 ساعت و فقط ساعت و ضربان سنج قلب 2 هفته) و مدت کارکرد باتری فنیکس کرونوس (در حالت جی پی اس دائمی 13 ساعت، حالت جی پی اس الترا 25 ساعت و فقط ساعت و ضربان سنج قلب 1 هفته) است.

 

 

5- ساعت فنیکس 3 اچ آر از وای_فای، سنسور دما پشتیبانی می کند، اما فنیکس کرونوس این موارد را پشتیبانی نمی کند.

6 – ساعت های سری کرونوس دارای بدنه ها و بند های متفاوتی هستند که ساعت را بسیار شیک تر و مقاوم تر کرده که البته این موضوع باعث می گردد تا هزینه ای را تقریبا تا 2.5 برابر قیمت ساعت فنیکس 3 اچ آر بپردازید

 

این موارد مهمترین اختلاف های این دو سری از ساعت های فنیکس می باشد.

 

 

ساعت فنیکس کرونوس گارمین با بند فولادی

 

 

 توصیه اسپرت واچ : اگر کارکردهای ساعت گارمین مد نظر شماست، ساعت فنیکس  سه اچ آر ساعت کامل تر و دارای کارآیی های بیشتر می باشد.

اما اگر ساعت های لاکچری (لوکس) را می پسندید سری کرونوس انتخاب شماست