آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

تفاوت بین دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه IP

 

یکی از مهمترین فاکتورهای تجارت های امروزی امنیت و به ویژه امنیت فیزیکی است. در این خصوص یکی از مهمترین ابزارهای امنیتی که استفاده می شود دوربین های مداربسته امنیتی هستند.

این دوربین ها در انواع و اقسام مختلف به بازار ارائه می شوند اما مهمترین طبقه بندی هایی که بیشتر از آنها در ساختارهای امنیت فیزیکی استفاده می شود دوربین های مداربسته آنالوگ که به آنها Analog CCTV گفته می شود و از طرف دیگر دوربین مداربسته تحت شبکه IP یا IP CCTV می باشند.

 

برای اینکه متوجه شوید کدامیک از این دوربین ها برای تجارت شما مناسب تر است بایستی دقیقا تفاوت های بین آنها را درک کنید ، امروز در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قصد داریم تفاوت این دو نوع طبقه بندی معروف دوربین های مدار بسته را انجام دهیم.

 

مقایسه دوربین مداربسته دیجیتال و آنالوگ مقایسه IP CCTV و Analog CCTV

 

 

دوربین های مدار بسته آنالوگ در واقع از یک روش سنتی برای ضبط کردن تصاویر استفاده می کنند و از دوربین های آنالوگ با تکنولوژی های قدیمی برای ذخیره سازی تصاویر استفاده می کنند. بعد از اینکه تصاویر توسط این دوربین های آنالوگ دریافت شد ، تصاویر بصورت زنده توسط کابل های کواکسیال منتقل می شوند و بر روی یک دستگاه نوار که در قالب VHS است ذخیره سازی می شوند

 

 البته برخی اوقات پیش می آید که تصاویر دریافت شده در حین ذخیره سازی تبدیل به تصاویر دیجیتال شده و بر روی DVD یا هارد دیسک ذخیره سازی می شوند اما ماهیت کاری که در ابتدا انجام می شود کاملا آنالوگ است و فقط تصویر دریافت شده بصورت دیجیتال ذخیره سازی می شود.

 

در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP یا IP CCTV از طرفی دیگر کاملا عملکردی متفاوت از دوربین های مدار بسته آنالوگ را شاهد هستیم ، تصاویری که از طریق این نوع دوربین ها دریافت می شود با استفاده از دوربین های دیجیتال تهیه می شوند ، این تصاویر بصورت خودکار توسط دوربین Encode می شوند و توسط پروتکل Internet Protocol یا IP بصورت دیجیتال در شبکه های کامپیوتری منتقل می شوند و به همین دلیل واژه IP CCTV را به خود اختصاص داده اند.

 

 در چنین شرایطی فرآیند تبدیلی که در دوربین های مدار بسته آنالوگ انجام می شود دیگر در کار نیست ، در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP یک Network Video Recorder یا NVR از عملکرد درست همه دوربین های موجود در شبکه اطمینان حاصل می کند و تمامی آنها را بصورت متمرکز کنترل می کند ، این سیستم بعضا اینقدر دقیق است که حتی در بحث ذخیره سازی داده ها روی دیسک ها می تواند از سالم بودن RAID ها نیز اطمینان حاصل کند.

 

همانطور که برداشت شما احتمالا تا الان بوده است ، دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP از عملکرد بسیار بهتری نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ برخوردارند. یکی از مهمترین تفاوت هایی که در بین این دوربین ها وجود دارد کیفیت بسیار بالای تصاویری است که در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP دریافت می شود.

در CCTV های آنالوگ تصاویر قابلیت بزرگ نمایی زیادی ندارند و شما بعضا نمی توانید موارد دلخواهی که در یک تصویر مشاهده می کنید را به اندازه کافی و با کیفیت لازم بزرگنمایی کنید اما در IP CCTV ها با توجه به اینکه از ساختار دیجیتال برای دریافت تصاویر استفاده می شود و تعداد پیکسل هایی که از تصاویر دریافت می شود بسیار بالا است شما می توانید تصاویر با کیفیتی را دریافت کنید ، در یک IP CCTV بعضا در حالت عادی شما می توانید تا 10 مگاپیکسل کیفیت تصاویر دریافتی را بالا ببرید و با کیفیت بسیار بالایی تصاویر را دریافت کنید.

 

تفاوت دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال تحت شبکه

 

 

Network Video Recorder یا NVR از دستگاه های قدیمی تری مثل Digital Video Recorder ها یا DVR ها کیفیت تصاویر بسیار بهتری را ارائه می دهند. در NVR هر دوربین یک قسمت مجزا در نظر گرفته می شوند که به تنهایی قابل مانیتور شدن ، کنترل شدن ، مشاهده و ضبط شدن تصویر است. NVR به کاربران اجازه می دهد که بتوانند محتویات ویدیوها را مشاهده و آن را ویرایش و یا محتویات آن را دستکاری کنند.

در DVR تمامی این موارد بصورت از راه دور امکانپذیر نیست و این به دلیل آن است که محل ذخیره سازی تصاویر و دوربین مداربسته یکجا و در یک مکان کوچک است.زمانیکه صحبت از امنیت در ضبط تصاویر می شود ، قطعا IP CCTV امنیت بهتری را نسبت Analog CCTV ها ارائه می دهند و بهترین گزینه امنیتی می باشند.

دلیل این امنیت بالا این است که در IP CCTV ها شما می توانید همه چیز را رمزنگاری کنید ، از ضبط تصاویر گرفته تا انتقال آنها در شبکه و در نهایت ذخیره سازی آنها بر روی دستگاه مورد نظر همه و همه قابل رمزنگاری و امن سازی هستند ، در چنین شرایطی دسترسی به داده ها فقط برای افرادی ممکن است که اطلاعات احراز هویت درستی برای ارائه کردن به IP CCTV داشته باشند.

 

 در دوربین های مدار بسته آنالوگ یا Analog CCTV ها فقط کافیست که به CCTV دسترسی پیدا کنید و با همین کار شما به تمامی داده های موجود در آن و تصاویر ضبط شده دسترسی پیدا خواهید کرد.

 

نکته بعدی که باعث می شود بهتر بودن IP CCTV به Analog CCTV اثبات شود تاثیر فاصله در کیفیت است. در فواصل طولانی دوربین های مداربسته آنالوگ دارای افت کیفیت تصویر می شوند و تصاویر آنها به شدت کاهش کیفیت پیدا می کند اما این در حالی است که در IP CCTV ها کیفیت تصویر بسیار بهتری را به نسبت دریافت خواهید کرد حتی اگر شخص یا دستگاهی که اطلاعات را دریافت می کند در فاصله بسیار دوری قرار گرفته باشد باز هم کیفیت چندان تفاوتی نخواهد داشت.

 

 در دوربین های آنالوگ تمام چیزهایی که ضبط می شود ثبت هم می شود. اما این کاری نیست که در IP CCTV ها انجام می شود زیرا در IP CCTV بحث Zoom کردن و قابلیت های متمرکز شدن بر روی تصویر از مهمترین نکاتی است که برای بالا بردن کارایی تصاویر رعایت می شود. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد . ITPRO باشید

 

نویسنده : محمد نصیری

اهداف تحلیل مالی در طرح های توجیهی

 

در راستای شرح اهداف یک تحلیل مالی، ابتدا لازم است سه واژه اصلی که از اینجا به بعد، برخورد زیادی با آنها خواهیم داشت، معرفی و تعریف گردند. با فهم کامل این سه واژه، درک سایرمباحث سادهتر خواهد بود.

 

«سرمایهگذاری» یک تعهد بلند مدت در راستای تخصیص منابع اقتصادی یه منظور ایجاد و تحصیل درآمد خالص (علاوه بر بازگشت مبلغ اولیه سرمایهگذاری) در آینده میباشد. جنبه اصلی این تعهد، انتقال منابع مالی (حاصل از صدور سهام به سرمایهگذاران ـ سرمایه مؤسسین و یا وجوه وام گرفته شده) به داراییهای مولد میباشد. منظور از داراییهای مولد، همان سرمایهگذاریهای ثابت و خالص سرمایه در گردشی است که در مدت استفاده از آنها، وجوه نقد (و به عبارتی درآمد خالص) در طرح توجیهی ایجاد میگردد.

 

«مطالعات امکانسنجی» به مجموعه مطالعاتی اطلاق میگردد که در نهایت ابزاری جهت سرمایهگذاران و وامدهندگان بالقوه یک پروژه ایجاد میکند که بتوانند تصمیم بگیرند که آیا در این پروژه سرمایهگذاری کنند یا نه و از سوی دیگر این مطالعات منجر به این نتیجهگیری خواهد شد که آیا و چگونه بایستی این پروژه را تأمین مالی نمود.

 

«تأمین مالی پروژه» به طراحی یک ساختار مناسب مالی اطلاق میگردد که در آن کلیه شرایط و امکاناتی که میتوان توسط آنها وجوهی را در دسترس پروژه قرار داد، در نظر گرفته میشود و در این ساختار توع تأمین مالی اتخاذ شده برای سرمایهگذاران و مؤسسین شرکت بهینه خواهد بود.

 

پس از آشنایی با این سه واژه به سراغ مبحث تحلیل مالی میرویم. تحلیل مالی و ارزیابی نهایی یک پروژه (بسته به تعریف سرمایهگذاری) شامل برآورد، تحلیل و ارزیالی ورودیهای یک پروژه و خروجیهای آن و درآمدهای خالص ایجاد شده میباشد. هدف اصلی تحلیل مالی، تعیین، تحلیل و تفسیرکلیه تبعات مالی یک سرمایهگذاری است که جهت تصمیمگیری سرمایهگذاران و تأمینکنندگان مالی میتواند مفید واقع گردد. از سوی دیگر تحلیل مالی بایستی در سطح معقولی از اطمینان، در رابطه با موارد ذیل به تصمیمگیرندگان مالی اطمینان دهد که:

 

1- جذابترین انتخاب ممکن در رابطه با تصمیمات سرمایهگذاری تحت شرایط عدم اطمینان انجام شده است.

 

2- متغیرهای اصلی و کلیدی (بحرانی) از یک طرف و استراتژیهای لازم برای مدیریت و کنترل ریسک تعریف گردیدهاند.

 

3- در طرح توجیهی جریان منابع مالی مورد نیاز در ط.ل سرمایهگذاری و فازهای مقدماتی و عملیاتی پروژه تعیین شده و منابع مالی در دسترس به کمترین هزینه و در زمان مورد نظر تأمین و به کاراترین و مؤثرترین روش به مصرف رسیدهاند

 

لازم به ذکر است که جهت تحقق موارد فوق، مفاهیم مناسب، روشهای تحلیل و اصول کلی برای تحلیل مالی به همراه سطوح مناسبی از قضاوت ذهنی کاربرد خواهد داشت که در بخشهای بعدی بدانها خواهیم پرداخت

 

 

کدک H.265 انقلاب نوین یا اسطوره پوشالی

 

یکی از مهمترین مباحث در سیستمهای نظارت تصویری و دوربین مداربسته و در ارتباط با عملکرد دوربین مداربسته مبحث کدکها و بخصوص کدک H.265 است. کدکهایی که بیش از قبل به استفاده بهینه از حافظه و پهنای باند در سیستمهای نوین نظارت تصویری 4K و حتی 8K جامه عمل می پوشانند.

 

این تکنولوژی ادعا دارد که می تواند میزان انتقال بیتها (Bitrate) و مصرف حافظه را نسبت به کدک H.264 بیش از 50 درصد کاهش دهد. یعنی با بهینه سازی بیش از 50 درصدی توسط کدک جدید در سیستم نظارت تصویری روبرو خواهیم بود. البته هنوز هم محدودیتهایی وجود خواهد داشت. قبل از اینکه تکنولوژی تصویری H.265 بطور کامل جای تکنولوژی H.264 را در سیستمهای نظارت تصویری بگیرد، چالشها و مسائل بسیاری پیش رو دارد که باید حل شود.

 

یکی از چالشهای پیش روی تکنولوژی H.265، تنوع محصولات و برندهاست. با توجه به وجود دو برند سازنده چیپست H.265 با مشخصات مشابه بر روی پلتفرمهای اختصاصی، عملا تفاوتهایی هم در ویژگیهای محصولات بر اساس پلتفرمهایشان وجود خواهد داشت. برای مثال می توان به قابلیتهای کاهش نویز و WDR اشاره نمود. قابلیتهای پردازشی بهتری بر روی سنسورهای تصویری بر اساس تکنولوژی H.265 قابل پیاده سازی است.

 

نظر Pieter Van de Looveren مدیر ارشد بازاریابی شرکت Bosch Security System در مورد سیستمهای H.265:

 

    راهی که یک شرکت را قادر به کاهش نویز تصویر نماید می تواند عامل تمایز و رقابت باشد. این عوامل رقابتی می تواند براساس طراحی فنی، کیفیت قطعات و مدیریت شرایط نوری همچنان حفظ شوند.

کاربران هم معمولا به قابلیتهایی مثل کاهش نویز دیجیتالی، تنظیم دینامیک میزان Exposure و بهبود کیفیت تصاویر بر اساس اهداف یا محیط مورد نظر، بسیار اهمیت می دهند.

 

چالش دیگر با کارکرد دوربین مداربسته سرشاخ می شود. بیشتر تاکیدها به کاهش 50 درصدی نرخ انتقال بیتها (bitrate) بوسیله کدک H.265 بر می گردد که بر روی یک جریان تصویری اعمال می شود.

 اما شاید H.265 بتواند همین میزان کاهش نرخ انتقال داده ها را بر روی انتقال چندین جریان تصویری همزمان (Multistream) هم پیاده سازی نماید که البته این سوال هنوز پاسخ قطعی ندارد!

 

بیشتر برندهای سازنده دوربین مداربسته بدنبال راهی برای کاهش bitrate براساس کدکهای هوشمند خودشان بر مبنای کدک H.265 هستند. برای مثال شرکت IDIS در مورد میزان فشرده سازی و پیاده سازی تکنولوژی فشرده سازی پیشرفته اختصاصی خود حتی یک قدم هم فراتر رفته است. کدک هوشمند IDIS می تواند حتی 30 درصد بیشتر از کدک H.265 به کاهش نرخ انتقال داده ها کمک نماید. یعنی عملا کدک هوشمند جدید IDIS (بر مبنای H.265) می تواند نسبت به کدک H.264 میزان نرخ انتقال بیتها را 65% کاهش دهد.

 

بگفته Brain Song مدیرعامل شرکت IDIS Europe :

 

تکنیک MAT (انتقال مطابق حرکت) شرکت IDIS، میزان bitrate را بوسیله تنظیم هوشمند انتقال داده ها(هم در پخش زنده هم در زمان ضبط) بخوبی کاهش دهد. برای خواندن مقاله اختصاصی می توانید به مقاله فشرده سازی 65 درصدی کدک هوشمند IDIS نگاهی بیندازید.

 

شرکت پاناسونیک هم قابلیتهای مشابهی ارائه می نماید. بگفته Karen Sangha مدیر بازاریابی بخش Security Solution شرکت پاناسونیک کارایی و قابلیتهای H.265 فراتر خواهد رفت. علت آنکه آخرین محصول شرکت پاناسونیک، i-PRO Extreme از ترکیب کدک H.265 و تکنولوژی کدینگ هوشمند اختصاصی استفاده می نماید به همین موضوع باز می گردد. درواقع دوره های بعدی انتقال داده ها بوسیله اولویت فعالیتها در صحنه و براساس میزان کیفیت تصاویر ضبط شده می تواند متفاوت باشد.

 

در انتها چیزی که کاربران در این دوره بدنبالش هستند، رزولوشن بالاتر، حافظه و استفاده بهینه تر از پهنای باند می باشد که H.265 این نیازها را مرتفع می نماید. ضمن اینکه هزینه های کاربران را نیز کاهش می دهد. اگرچه هنوز این تکنولوژی در ابتدای راه است و هنوز مسائل فنی بسیاری برای حل وجود دارد ولی محبوبیت و حتی فروش محصولات نظارت تصویری با کدک H.265 نشان از آینده غیر قابل انکار این تکنولوژی خواهد داشت.

تایپوگرافی چیست ؟

 

در پوستر های اولیه که وظیفه معرفی یک کالا یا یک اثر هنری را بر عهده داشتند کلمات و حروف تنها به اطلاع رسانی پوستر و چاپ کاتالوگ کمک می کردند و به عنوان یک عنصر بصری در اندازه های مختلف فضای پوستر را در می گرفتند.

 

برای نمونه اولین پوستر هایی که پدر و پدربزرگ های ما را برای دیدن نخستین فیلم های سینمای ایران، ترغیب می کردند دارای چنین ویژگی بودند در این پوستر ها مشخصات فیلم از جمله نام بازیگران، کارگردان و... به ساده ترین شکل و به سه زبان فارسی، فرانسه و روسی منتشر می شد.

 

پیشرفت صنعت چاپ و پیدایش هنر عکاسی با ایجاد تحولی شگرف در طراحی پوستر به تدریج تصاویر را به درون پوستر ها کشاند تا پوستر ها به ترکیبی از نوشته و تصویر بدل شوند.

 

در این شرایط بود که طراح پوستر مجبور شد برای انتقال پیام به مخاطب به فراگیری اصول زیبا شناسی بپردازد و این امر رفته رفته به اصول و قواعد طراحی پوستر هویتی مستقل بخشید.

 

در واقع با ورود تصاویر به پوستر ها نه تنها از اهمیت نوشتار در آنها کاسته نشد بلکه به ایجاد جنبشی جدید در نحوه طراحی حروف پوستر انجامید.

 

چرا که از آن زمان به بعد حروف می بایست در کنار تصاویر که دارای قدرت بصری بالایی بودند جلوه کرده و به انتقال پیام و شعار مورد نظربه مخاطب کمک کنند.

 

در نتیجه این تحولات لزوم ایجاد یک دگرگونی در فرم ، اندازه و شکل نوشتار در پوستر بیش از پیش حس شد و با گذشت زمان و با شکل گیری شیوه های گوناگون تایپوگرافی، حروف و نوشتار جایگاه ویژه ای در پوستر پیدا کردند. رونالد بارتز ادیب و فیلسوف فرانسوی می گوید: «در گذشته عکس ها و تصاویر معنا را به تصویر می کشیدند و امروزه نوشتار تصاویر را با خود حمل می کنند و تصاویر را با فرهنگ و تصورات آمیخته می سازند»

 

نوشتار جدا از رسالتی که بر عهده دارد (خبررسانی) با تبدیل شدن به یک فرم در ترکیب بندی (کمپوزیسیون) با کل پوستر و چاپ کاتالوگ یگانه شده و به عنوان یک اثر تجسمی مستقل، نقوش ماندگاری را در ذهن مخاطب بر جای می گذارد. به عبارت دیگر پوستر با جدا شدن از موضوع خود همچون هر اثر هنری دیگر فارغ از زمان و مکان باقی می ماند.

 

حروف پوستر باید در درجه اول خوانا و سپس خواندنی باشد. خوانا از لحاظ وضوح روشنی و رسا بودن به گونه ای که مخاطب هنگام مشاهده حروف بر خواندن آن هیچ مشکلی برنخورد. خواندنی از این جهت که قرائت کردن نوشتار برای خواننده همراه با نوعی چالش توأم با لذت وعلاقه باشد و هیجان مخاطب را برانگیزد.

چرا باید تبلیغ کنیم؟

معرفی محصول جدید بازار

 

تبلیغ و چاپ کاتالوگ نقش مهمی در معرفی محصول جدید در بازار بازی می کند. در حقیقت تبلیغات مشتریان را به خرید ترغیب می کند.

 

گسترش بازار

 

 تبلیغ به تولید کنندگان این امکان را می دهد تا بازارشان را گسترش دهند. همچنین تبلیغ کردن باعث کشف بازارهای جدید برای محصولات می شود و حفظ بازارهای موجود را نیز ممکن ساز می سازد.

 از سوی دیگر تبلیغات نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان محصولات تولید کنندگان با مشتریانی دارد که با آنها از لحاظ بعد مکان بسیار فاصله دارند.

 

مقابله با رقبا

 

تبلیغ موثر، ابزار بسیار سودمندی برای مواجهه با فشار رقبا در بازار است. در حقیقت تبلیغات ادامه دار و با برنامه، یکی از راه های موثر برای حفظ محصولات در مقابل چنگال رقباست.

 

از میان بردن واسطه ها

 

یکی دیگر از مزیت های تبلیغ ایجاد یک ارتباط مسقیم میان تولید کنندگان و مشتریان است. این مساله باعث حذف دلال های بازار می شود. از همین روی تبلیغات این فایده را دارد که مشتریان با قیمت کمتری، محصولات را خریداری کند.

 

آموزش مصرف کنندگان

 

تبلیغات و چاپ کاتالوگ در ذات خود آموزش پویای را بهمراه دارد و باعث آشنایی مشتریان با محصولات جدید و تنوع کاربردشان می گردد. همچنین زمینه آموزش آنها را راجع به کاربرهای جدید محصولات مواجه فراهم می شود.