شاید شما هم در جریان برخی از این ویژگی ها قرار گرفته باشید و حتما میدونید که از چندی پیش تاپیکی در بخش تالار گفتگوی سایت با عنوان (ویژگی های جدید 3ds Max 2017 از زبان شاهدان عینی) ایجاد شد که در اون دوستان بررسی اجمالی رو بر روی این نسخه داشتن.
موارد و آیتم های مختلف و آموزش 3dmax در این تاپیک مورد بررسی قرار گرفت و حالا پس از اعلام ویژگی های جدید میشه گفت که اصلی ترین توسعه ها و بروزرسانی های این نسخه بر اساس همون مواردی هست که در تاپیک دربارشون صحبت شده بود.
ویژگی های جدید این نسخه شامل موارد زیر میشه:
--- 3D animation ---
Animation productivity (enhanced)
Text tool (enhanced)
Geodesic Voxel and Heatmap skinning
Max Creation Graph animation controllers
--- 3D modeling and texturing ---
Fast form hard surfaces
UV mapping (enhanced)
Object tool (enhanced)
Text and shape map
--- 3D rendering ---
Autodesk Raytracer Renderer (ART)
--- Dynamics & effects ---
Simple simulation data import
--- UI, workflow & pipeline ---
Asset Library
High DPI display support
Improved pipeline tools integration
Scene converter
Game exporter
Live link
Better support for Stingray shaders
Integrated Creative Market 3D content store
Max Creation Graph (enhanced)
Scene Explorer and Layer Manager (enhanced)
Design Workspace
Template system
One-click Print Studio access
اما کمپانی Autodesk طبق معمول هرسال ویدئوهایی رو برای معرفی ویژگی های جدید این نسخه از نرم افزار 3ds Max و آموزش 3dmax ارائه کرده که تماشای اونها خالی از لطف نیست.
نرم افزار راینو یک نرم افزار مدل ساز سه بعدی قوی است که توسط شرکت مک نیل عرضه شده است.
این نرم افزار بر پایه خطوط نربز تولید هندسه می کند. خطوط نربز چون تعریف ریاضی دارند دقیقتر از نرم افزار های بر پایه ی مش مثل مکس ، اسکچ آپ، اتوکد و غیره و آموزش نرم افزار Rhino عمل می کنند.
تعریف هندسه با خطوط ریاضی باعث شده است که راینو در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی جلوتر از دیگر نرم افزار های مدل ساز باشد.
از دیگر مزیت این نرم افزار مدل سازی پوسته های پیچیده با دستورات ساده است.
سطوح پیچیده ی تولید شده با راینو خیلی سبک تر از سطوحی مشابه تولید شده با نرم افزار های مش می باشد.
نرم افزار راینو در این چند سال بدلیل تولید ابزار های حرفه ای در زمینه ی مدل سازی سه بعدی توانسته است با دیگر نرم افزار های مدل سازی سه بعدی به صورت جدی به رقابت بپردازد.
راینو ابزار مدلسازی دقیقی در اختیار شما میگذارد که بتوانید طرحهایتان را آمادهی رندر، انیمیشن، تحلیل، ساخت و… کنید.
راینو قابلیت ایجاد، ویرایش، تحلیل، مستندسازی و رندر طرحهایتان را بدون هیچ محدودیتی در میزان پیچیدگی و اندازهی کار در اختیار شما قرار میدهد.
چند برتری های راینو نسبت به نرم افزار های مشابه خود
محیط برنامه طوری طراحی شده است که کاربر می تواند به راحتی با فرمان ها و ابزار ها ارتباط برقرار سازد.
این نرم افزار از دقت بالایی برخوردار است و به خوبی فایل های تولید نرم افزار های دیگر را می پذیرد.
راینو دارای دستوراتی منحصر به فرد بوده و کمتر نرم افزاری از این مزیت برخوردار است.
در آموزش نرم افزار Rhino سرعت بالای این نرم افزار دیگر ویژگی است که آنرا “خاص” نموده است.
همانطور که می دانید در نرم افزار های سه بعدی ، بحث متریال دهی دری ۳d max، تکسچرینگ و باز کردن map و در نهایت رندر تری دی مکس با هم مرتبط می باشند و به عبارتی قسمت های پایانی یک پروژه در نرم افزار های سه بعدی و آموزش 3dmax می باشند .
ساخت تکسچر و متریال دهی یک محیط مناسب بازی
در این آموزش از شرکت معتبر Eat3d یک فضای متروک را متریال دهی می کنید ، در این آموزش علاوه بر تکنیک هایی که در تری دی مکس یاد می گیرید ، نکاتی بسیار مهم و آموزنده را از نرم افزار فتوشاپ یاد خواهید گرف که قطعا در انجام پروژه های خودتان بسیار کارآمد خواهد بود .آموزش های شرکت eat3d همیشه در سطح حرفه ای می باشد .این فضا در موتورهای بازی سازی استفاده می شود.
آموزش مفاهیم مربوط به UV
در این آموزش ها مسائل مربوط به uv را از ابتدا تا انتها فرا خواهید گرفت ، بحث Unwrapping map از بحث های مهم در هر نرم افزار سه بعدی می باشد که شما با این آموزش آن ها را فرا خواهید گرفت .
متریال دهی و نورپردازی یک صحنه خارجی و یک صحنه داخلی بوسیله منتال ری
همانطور که می دانید منتال ری یک موتور رندر بسیار قوی می باشد که از اکثر نرم افزارهای سه بعدی پشتیبانی می کند ، موتور منتنال ری به صورت پیش فرض در نرم افزار تری دی مکس قرار داده شده و از قدرت رندر فوق العاده ای برخوردار است ، شما در این آموزش نخوه متریال دهی و نورپردازی و در نهایت رندر با سیستم mental ray را فرا خواهید گرفت.
آموزش ساخت و رندر یک مدل تخیلی در نرم افزار keyshot
معمولا علاوه بر نرم افزار تری دی مکس ، از نرم افزار های دیگری برای رندر هم استفاده می شود .یکی از این نرم افزار ها keyshot می باشد که علاوه بر راحت بودن رابط کاربری ، از قدرت خیلی خوبی هم برخوردار است .در این آموزش یک مدل را در نرم افزار keyshot متریال دهی و رندر می کنید .
آموزش ساخت پوست طبیعی انسان در وی ری
در این آموزش زیبا و کاربردی با نحوه ایجاد متریال پوست انسان آشنا می شوید .شما این کار را به صورت حرفه ای انجام خواهید داد و خروجی کار شما به صورت یک مدل طبیعی خواهد بود .
متریال دهی و رندر طبیعی صورت
در این آموزش نیز یک مدل انسان را به صورت طبیعی متریال دهی و رندر خواهید کرد.ساخت تکسچر صورت معمولا یکی ازکارهای مشکل می باشد که در این آموزش شما این مراحل را از ابتدا تا انتها انجام خواهید داد .
نورپردازی و متریال دهی یک دوچرخه به صورت حرفه ای در وی ری
وی ری نیز یکی دیگر از موتورهای قدرتمند رندر می باشد که برای اغلب نرم افزار های سه بعدی موجود می باشد و یکی از اولین نرم افزارهایی که وی ری برای آن ارائه شد، تری دی مکس می باشد .وی ری قدرت آن را دارد تا از صحنه های شما به صورت طبیعی رندر تهیه کند.
شما در این آموزش یک استودیوی عکاسی مجازی درست می کنید و مراحل نورپردازی و متریال دهی به یک دوچرخه را انجام خواهید داد .
کاری که اغلب کمپانی های بزرگ دنیا انجام می دهند .این یک تمرین کامل برای ساخت متریال و رندر در وی ری می باشد.
تکسچرینگ یک توپخانه در تری دی مکس و فتوشاپ
در این آموزش با نحوه ساخت و تخصیص تکسچر بر روی یک مدل توپخانه آشنا می شوید ، شما این کار را در تری دی مکس و فوتوشاپ انجام خواهید داد .
متریال دهی و ساخت تکسچر یک قلعه فانتزی و کارتونی
در این آموزش با نحوه ایجاد متریال کارتونی آشنا می شوید و یک قلعه فانتزی را متریال دهی می کنید .
متریال دهی مدل انسان فانتزی
در این تمرین تمام در آموزش 3dmax مراحل مربوط با ساخت متریال و بازکردن UV یک مدل فانتزی را یاد خواهید گرفت ، این آموزش بسیار کاربردی و جذاب می باشد .
– سازگاری و هماهنگی با نرمافزارها و سختافزارها؛ راینو از تمام فرمتهای دوبعدی و سه بعدی رایج پشتیبانی میکند و امکان تبادل فایل با تمام نرمافزارهای مدلسازی (از جمله Solidworks, Catia, 3DsMax, Sketchup و…) را به شما میدهد.
همچنین برای نمونهسازی سریع (Rapid Prototyping)، آموزش نرم افزار Rhino با سختافزارهای موجود نیز به خوبی هماهنگ است.
– یادگیری سریع و آسان؛ بدون اینکه زمان ارزشمند خود را صرف یادگیری نرم افزارهای پیچیده کنید، بر روی طراحی متمرکز شوید و از طراحی لذت ببرید.
– سرعت؛ راینو حتی روی قدیمیترین سیستمها و ابتداییترین لپتاپها هم سریع و روان کار میکند و نیاز به سخت افزار قدرتمند خاصی ندارد.
این نرم افزار به کسانی که میخواهند سه بعدی های معماری را در سریعترین زمان ممکن انجام دهند توصیه می شود.
از ویژگی های خوب نرم افزار قابلیت ورودی و خروجی دادن فایل ها به نرم افزار های دیگر از جمله Solidworks, Catia, 3DsMax, Sketchup و… است.
کیفیت رندر این نرم افزار در مقایسه با نرم افزار های مشابه بسیار بالا است ضمن اینکه نیازی به پلاگین های دیگر برای رندر گرفتن ندارد و خود همه این ها را دارد.
برخی از نمونه های کارشده با نرم افزار راینو را میتوانید از عکس های زیر تماشا فرمایید ( برای دیدن عکس ها در سایز بزرگتر برروی آنها کلیک کنید)
هر کس که در مورد ساخت تصاویر متحرک سه بعدی اطلاعات اندکی داشته باشد، میداند که تری دی مکس یکی از مطرحترین نرم افزارهای کامپیوتری در این زمینه به شمار می آید.
در واقع، اغلب انیمیشنهای سه بعدی کوتاه (مانند فیلمهای تبلیغاتی) توسط این نرم افزار تهیه میشوند. نرم افزار آموزش 3dmax در دو دوره تهیه شده است که هریک مباحث خاص خود را شامل میگردند.
فصل اول: اصلاح اجسام در 3ds max
مقدمه ای بر آموزش پیشرفته 3ds max 2012
آشنایی با امکانات برگه Modify
معرفی دستورات تغییر شکل سطح اجسام
آشنایی با شیوه های ویرایش Spline ها
کار با دستورات XForm
فصل دوم : روش های پیشرفته ویرایش اجسام ( رایگان )
مقدمه ای بر روش های پیشرفته ویرایش اجسام
روش های کلی ویرایش اجسام
آشنایی با نحوه انتخاب قسمتی از حجم یک جسم
معرفی امکان "انتخاب نرم" یا Soft Selection
ویرایش اجسام با استفاده از دستور Edit Mesh
کار با Mesh های ویرایش پذیر یا Editable Mesh
شیوه های همسو سازی اشیا فرعی یک Mesh ویرایش پذیر
حذف و ایجاد اجزای جدید در یک Mesh ویرایش پذیر
معرفی تکنیکهای جدید در ویرایش Spline ها
گرد کردن و پخ زدن گوشه های یک Spline
انجام عملیات بولی بر روی Spline ها
فصل سوم : کار با اجسام مرکب (پیچیده)
معرفی اجسام مرکب و قابلیتهای آن
ایجاد اجسام مرکب با استفاده از عملیات بولی
متحرک سازی با استفاده از اجسام مرکب
پراکنده سازی اجسام در سطح جسم دیگر
مدلسازی عوارض زمین
ساختن اجسام از طریق حرکت دان یک شی در طول مسیرویرایش یک جسم Loft
کار با اشیا فرعی یک جسم Loft
Morph کردن اجسام
فصل چهارم: استفاده از نور و دوربین
مقدمه ای بر استفاده از نور و دوربین در 3ds max
آشنایی با دوربین های هدف دار و آزاد
معرفی شیوه تنظیم دوربین ها
اصول استقرار دوربین ها
آشنایی با ابزارهای کنترل Viewport دوربین
متحرک کردن دوربین ها
نورها در نرم افزار 3ds max
آشنایی با نورهای جهت دار و نور افکن ها
شبیه سازی نور خورشید
تنظیم مشخصات نورها
کار با Viewport های دید یک نور
فصل پنجم : سایه ها، جلوه های ویژه و رندر سازی
آشنایی با انواع سایه ها
نحوه ایجاد تصاویر زمینه
آشنایی با جلوه ویژه مه
ایجاد مه چند لایه
نحوه ایجاد مه حجمی
نحوه ایجاد جلوه آتش
اعمال تنظیمات بر روی تصویر رندر شده نهایی
آشنایی با روشهای رندر کردن صفحه
مشاهده فایل ایجاد شده نهایی
فصل ششم : بهینه سازی محیط و امکانات جدید در 3ds max 2012
مقدمه ای بر استفاده بهینه از امکانات 3ds max
معرفی و استفاده از منوهای Quad
کار با برگه های فرمان بسط پذیر
آشنایی با چند امکان جدید
آشنایی با تکنیکهای جدید نورپردازی در 3ds max
نور پردازی در فضای بسته
آشنایی با قابلیت Network Rendering
فصل هفتم : یک پروژه عملی
ساخت شکل پایه
ایجاد حرکت برای دوربین
تعریف یک کلید جدید
اضافه کردن نور و Material به صحنه
Render نهایی صحنه
دوره پیشرفته شامل مباحث کلی:
-کار با برگه Modify
- معرفی دستورات تغییر شکل اجسام
- شیوه های ویرایش Spline ها
- کار با دستورات Xform
- روشهای پیشرفته ویرایش اجسام
- استفاده از عملیات جبر بولی برای ترکیب چند جسم
- ایجاد و متحرک سازی اجسام مرکب
- کار با اجسام Loft و Dummy
- آشنایی با دستور Morph
- ایجاد و استفاده از انواع دوربینها
- ساخت و تنظیم انواع نورپردازی
- افزودن جلوه های سایه , مه و آتش در آموزش 3dmax
- تنظیمات مربوط به رندر کردن (Rendering)
- ایجاد و استفاده از منوهای Quad
- شیوه کار با تصاویر پس زمینه (Background)
- مدلسازی عوارض زمین
- به همراه یک پروژه عملی
- و چندین نکته دیگر در تری دی مکس ...