آموزش مقدماتی 3D Max 2012
سرفصلهای آموزش 3D Max 2012 مقدماتی :
هر کس که در مورد ساخت تصاویر متحرک سه بعدی اطلاعات اندکی داشته باشد، میداند که تری دی مکس یکی از مطرحترین نرم افزارهای کامپیوتری و آموزش 3dmax در این زمینه به شمار می آید.
در واقع، اغلب انیمیشنهای سه بعدی کوتاه (مانند فیلمهای تبلیغاتی) توسط این نرم افزار تهیه میشوند. نرم افزار آموزشی این نرم افزار در دو دوره تهیه شده است که هریک مباحث خاص خود را شامل میگردند.
فصل اول : آشنایی با محیط 3ds max ( رایگان )
شروع کار با 3ds max
آشنایی با Viewport ها
کار با پانلهای فرمان
آشنایی با ابزارهای کنترلی
مدیریت فایلها
عملیات Hold و Fetch
تهیه پشتیبان از اطلاعات
ادغام و تعویض اجسام (Merge & Replace)
Import و Export فایلها در 3ds max
فصل دوم : نحوه تنظیم محیط کار و شیوه های نمایش صحنه ( رایگان )
نحوه انتخاب یک Viewport
آشنایی با ابزارهای تغییر Viewport
دوران نمای داخل Viewport
پنهان نمودن اجسام (Hide)
منجمد کردن اجسام (Freeze)
استفاده از شبکه های شطرنجی راهنما
تغییر واحدهای اندازه گیری
کنترلهای Snap
فصل سوم : ساختن اجسام در 3ds max
مفاهیم اولیه برای رسم اجسام Primitives
نحوه رسم کره (Sphere)
نحوه رسم مکعب (Box)
رسم اجسام با استفاده از صفحه کلید
نحوه رسم استوانه (Cylinder)
روش ساخت Chamfer Box
نحوه رسم اشکال دو بعدی
نحوه رسم خط (Line)
نحوه رسم کمان (Arc)
نحوه رسم دایره (Circle)
استفده از متن (Text)
فصل چهارم : انتخاب اجسام و تبدیلات
روشهای انتخاب اجسام
روش انتخاب چند جسم
انتخاب بصورت گروهی
نحوه انتخاب معکوس
روش گروهبندی اجسام
آشنایی با سیستم های مختصات 3ds max
کار با دکمه های Axis Constraints
روش تغییر محل نقطه قطب
تغییر مرکز دوران
روش تغییر مقیاس
تراز کردن اجسام (Align)
ایجاد قرینه از اجسام (Mirror)
کار با آرایه ها
کار با لایه ها
فصل پنجم : متحرک سازی (انیمیشن) در 3ds max
مفاهیم اولیه انیمیشن
تغییر محیط کار 3ds max به مد Animate
آشنایی با پنجره Time Configuration
تغییر مقیاس زمان
تغییر سرعت اجرای فریم ها
اجرای معکوس انیمیشن
دستورات تبدیل
انتخاب مسیر حرکت
کار با ابزار Link
کار با شی Dummy
فصل ششم : استفاده از مواد و نقوش
کاربرد مواد و نقوش
آشنایی با پنجره Material Editor
آشنایی با کتابخانه پیش فرض 3ds max
نسبت دادن مواد به اجسام
تعیین رنگ مواد
تعیین شفافیت اجسام
تعیین درخشندگی مواد
کار با نقش ها (Map)
انواع فرمتهای گرافیکی برای ساخت نقوش
روش ساخت انعکاسها و سطوح آینه ای
نمایش تصویر در وجوه حجم هندسی
ایجاد جلوه کارتونی
فصل هفتم : یک پروژه عملی
ساخت شیء پایه
اضافه کردن کنترلهای Dummy
تعریف فریمهای حرکتی
اعمال Material به قسمتهای مختلف شیء
Render نهایی صحنه
دوره مقدماتی شامل مباحث کلی زیر است:
-آشنایی با محیط کار تری دی مکس
- کار با ابزارهای کنترل
- ادغام (Merge) و تعویض اجسام
- صادرکردن (Export) فایلهای Max
- روش استفاده از دریچه ها ( Viewport)
- آشنایی با تکنیکهای مختلف انتخاب اشیاء در آموزش 3dmax
- منجمد کردن اجسام (Freeze)
- استفاده از شبکه های شطرنجی (Grid)
- نحوه ایجاد و رسم اجسام ساده و پیچیده
- ساخت اشکال دو بعدی (Shape)
- آشنایی با سیستمهای مختصات
- استفاده از آرایه ها و قرینه ها
- روشهای ایجاد تصاویر متحرک (Animation)
- نحوه انتخاب مسیرهای حرکتی
- کاربردهای مواد (Material) و نقوش (Map)
- کار با کتابخانه های max
- چگونگی ترکیب کردن مواد
- روش ساخت انعکاسها و سطوح آینه ای
- به همراه یک پروژه عملی
- و چندین نکته دیگر در تری دی مکس ...
قالب های مختلف انیمیشن:
انیمیشن دو بعدی
انیمیشن سه بعدی (اجسام یا عروسک ها ....)
تکنیک های تلفیقی
انیمیشن کامپیوتری و آموزش 3dmax
شیوه های مختلف ساخت انیمیشن:
انیمیشن روی تلق (cell animation)
انیمیشن روی کاغذ
انیمیشن بدون دوربین (without camera animation)
انیمیشن با بریده مقوا(cut out)
انیمیشن سه بعدی
انیمیشن با عکس
جن نمایی یا زنده نمایی
تخته سنجاق (screen pin)
انیمیشن زیر دوربین
روتوسکپی (rotoscopy)
دانیامیشن (dinamation)
دیاگرام انیمیشن
انیمیشن کامپیوتری
انیمیشن های کامپیوتری
انیمیشن کامپیوتری محدود به فقط سه بعد نمی شود بلکه نرم افزار هایی وجود دارند که می توانند انیمیشن های دو بعدی و هم انیمیشن های یک بعدی را ساخت.
با ورود نرم افزار هایی همچون flash به بازار انیمیشن های سه بعدی کامپیوتری بوجود آمدند.
از این نرم افزار فقط می توان انیمیشن های کوتاه یا تبلیغاتی ساخت و برای انیمیشن های بلند کاری بسیار دشوار است.
اما این دشواری ساخت انیمیشن های سه بعدی را نرم افزارهای بسیار قدرتمند دیگری حل کرده اند.
در آغاز ورود نرم افزارهای سه بعدی سازی کسی زیاد به سراغ آنها نمی رفت زیرا یادگیری آنها سخت بود و کم تر کسی بود که برای انیمیشن سرمایه گزاری می کرد.
البته کسانی هم به سراغ آنها رفتند و انیمیشن های کوتاهی ساختند، ولی کسی آن انیمیشن ها را جدی نگرفت. اما این بی توجهی ها بعد از ساخت اولین انیمیشن بلند و زیبا با نام داستان اسباب بازیهای 1 (Toy Story 1) به پایان رسید.
بعد از ساخت این انیمیشن شرکت های بزرگ انیمیشن سازی 2بعدی همچون والت دیزنی با آن مخالفت کردند، ولی دیدند که مخالفت آنها فایده ای ندارد و چون بسیاری از مردم جذب انیمیشن های 3بعدی شده اند. به همین علت شرکت والت دیزنی ودیگر شرکت های مخالف کم کم به طرف انیمیشن های 3بعدی کامپیوتری و آموزش 3dmax کشیده شدند...
مایکل کراندول پدر انیمیشن های دو بعدی:
انیمیشن بایستی که به عنوان یک هنر باشد،اما به عنوان تجارت پا به عرصهﻯ وجود نهاد. ودر این راه مایکل کراندول به عنوان پدر انیمنشن کاغذی صنعت انیمیشن را درست کرد. از سال 1911 تا 1921 مایکل کراندول انیمیشن را با حقه های دوربینی ساده طوری پرورش داد که انیمیشن 20 سال جلو افتاد. مایکل کراندول انیمیشن هایش را به تنهایی می ساخت و برای بعضی از انیمیشن ها که فقط 5 دقیقه بودند یک سال وقت می گذاشت.
اما جهان سینما نمی توانست برای محدودیت انیمیشن صبر کند و به همین علت استدوهای پیشرفته ای به وجود آمد. حتی قبل از مایکل کراندول هم هنر انیمیشن به جهان نشان داده شد، ولی برای اولین بار انیمیشن دایاناسورها در سال 1914 به عنوان اولین انیمیشن استدویی پخش شد و در طی 5 سال بعد شرکت های انیمیشن سازی در نیویورک متولد شدند. موفق ترین و تاثیر گذارترین استدیوهای اولیه استدوی جان بری بود. این استدیو انیمیشن های قسمتی می ساخت که ساخت آنها بسیار سخت طاقت فرسا و وقت گیر بود. این استدو در سبک انیمیشن سازی اختراعاتی به وجود آورد اما در نهایت در سال 1932 عمر این استدیو به پایان رسید.
بعد از آن استدیوی پن سالیوان یکه تاز انیمیشن در آن سال ها بود وبعضی از کارمندان استدیوی جان بری در آن استدیو استخدام شدند و از نبوغ آنها استدیوی پن سالیوان میلیونها دلار به دست آورد.برای اولین بار یک استدیو انیمیشن را به عنوان یک هنر عرضه کرد.
والت دیزنی با نفوذ ترین استدیو در جهان:
والت دیزنی با نفوذترن استدو در جهان در هنر انیمیشن همچون تجارت پایدار است. این شرکت کار خود را با انیمیشنی در سال 1924 به عنوان میکی ماوس آغاز کرد.این استدیو با قدرتی که داشت بهترن و بدترین تاثیر را بر این هنر گذاشت. بدون دیزنی و افراد پر استعداد و خلاقش انیمیشن های کارتونی هرگز به این به زیبایی وپیشرفت نمی شد.
۱. سه بعدی چیست ؟
افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است.
در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد.
۲. کاربرد تری دی در معماری
معماران و گرافیستها نیز میتوانند از این برنامه و آموزش 3dmax برای پیشنمایش بناها و مدلهایی که هنوز ساخته نشدهاند، استفاده کنند.
کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در
نرم افزار autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک 3dsmax میتوان نماهای داخلی ساختمان
را طراحی و مشاهده نمود.
interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازهای خود را قبل از اجرا
مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.
۳. مدل سازی
مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل میباشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک میکند
در نرم افزار مکس 3 روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:
- Mesh\Polygon Modeling
- Patch Modeling
- NURBS Modeling
دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از :
Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار میگیرد و با تغییر در وجوه و گرههای یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر میرسند. (Mesh\Polygon Modeling)
Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گرههای (vertex) آن به صورت سه بعدی در میآید. (Patch Modeling)
۴. متحرکسازی (پویانمایی)
از جمله تواناییهای دیگر این نرمافزار قابلیت متحرک سازی آن میباشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرمافزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی میباشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار میگیرد
character animation که در نسخه جدید این نرم افزار 3dsmax 2011 به آن توجه بسیار شده است دارای توانایهای جدیدی میباشد که از این توانایها میتوان به پلاگین CAT و آموزش 3dmax اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائظ اهمیت میباشد
در فهرست زیر به ابزارهای ساخت انیمیشن اشاره میشود :
Biped - Bone - IK Solvers - Animation CAT - Reactor
۵. رندر
عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامههای گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) میباشد نرمافزار مکس دارای موتورهای رندر زیر میباشد
scanline renderer
mental ray
RenderMan(پلاگین)
ویری V-Ray(پلاگین)
Brazil R/S(پلاگین)
FinalRender(پلاگین)
Maxwell Render(پلاگین)
Fry Render(پلاگین)
در مورد پلاگین رندر V-Ray میتوان به کیفیت عالی آن اشاره کرد این موتر رندر که توسط شرکت chaos group به بازار عرضه شده
و نسخه جدید آن که V-Ray 2.0 میباشد
نرم افزار های سه بعدی و به طور خاص نرم افزار تری دی مکس کاربردهای زیادی در بخش های مختلف صنعت ، هنر ، سرگرمی و … ایفا می کند.اما سوال اینجاست که نرم افزار۳d max چیست؟و مناسب چه کسانی می باشد .سعی میکنم بصورت خلاصه و کلی کارایی نرم افزار ۳d max را توضیح بدهم , و به معرفی نرم افزار و آموزش 3dmax بپردازم .
اگر شما ذوق هنری مثل نقاشی کردن یا تخیل قوی دارید ، نرم افزار های سه بعدی از جمله تری دی مکس این اجازه را به شما می دهد تا به ذهنیت و ایده خود عینیت ببخشید. برای مثال امروزه هنر نقاشی جنبه دیگری به خود گرفته که به آن میتوان نقاشی سه بعدی (از لحاظ تکنیک ساخت )یا نقاشی دیجیتالی گفت ، که نمونه های آن فراون در اینترنت وجود دارد.
ممکن است شما در زمینه طراحی صنعتی فعالیت میکنید یا فکر میکند در این زمینه استعداد دارید! باز هم تری دی مکس امکان نشان دادن استعداد شما را دارد به این صورت که ایده ی خود را مدل سازی می کنید مثلاً یک خودرو ! یا نه ! ممکن است ایده شما یک وسیله باشد که طرز کار آن مد نظر شما باشد ، بازهم بوسیله نرم افزار ۳d max شما می توانید علاوه بر طراحی ظاهر ایده ی خود ، طرز کار آنرا نیز انیمت کنید ( انیمت -animate- به معنی متحرک کردن و جان بخشیدن می باشد ) .
یکی دیگر از کاربردهای این نرم افزار استفاده در زمینه معماری می باشد ، اگر شما یک معمار یا دانشجوی معماری هستید مسلماً اسم تری دی مکس را شنیده اید. و البته وی ری !! وی ری چیست؟به این سوال در پست های آینده توضیح خواهم داد و البته یک قسمت نیز برای آموزش وی ری به زبان فارسی در نظر گرفته شده است که در آینده می توانید آموزش های جالب و کاربردی در مورد vray را از آنجا مطالعه نمایید . اما تری دی مکس در معماری در زمینه ی طراحی نما ، طراحی داخلی و طراحی کابینت وطراحی دکور و …یکی از مطرح ترین نرم افزارهایی می باشد که به همراه نرم افزار اتوکد استفاده می شود .جدیدا شرکت اتودسک یک ورژن مخصوص طراحان معماری و مهندسان شهر سازی و … بنام ۳ds Max Design ارئه دااده است که فرق چندانی با ورژن عادی 3ds max ندارد .
از کاربردها دیگر نرم افزار های سه بعدی می توان به استفاده آن در صنعت رو به رشد گیم و بازی سازی اشاره کرد . دقت داشته باشید با نرم افزار تری دی مکس مستقیم نمیتوانید بازی درست کنید ! بلکه مدل سازی فضا و کاراکترها ، ایجاد حرکت ها و .. در نرم افزار تری دی مکس (به عنوان یکی از نرم افزار های تری دی ، از نرم افزارهای دیگر مانند مایا و … نیز استفاده می شود) ایجاد شده و در یک موتور بازی (game engine) مدل ها و حرکات جمع آوری و برنامه نویسی می شود و در نهایت خروجی بازی تولید می شود. ( این بطور خیلی خلاصه مراحل ساخت بازی بود!! به این راحتی ها هم نیست ).
یکی دیگر از کاربردهای این نرم افزار استفاده در جلوه های ویژه سینمایی می باشد جلوه های ویژه تری دی مکس این امکان را به این نرم افزار داده است تا در خیلی از پروژهای سینمایی و فیلم های مشهوری که شما نام آنرا حتما شنیده اید استفاده شود فیلم های مشهوری مانند : آواتار ، ۲۰۱۲ ، ترانسفورمر (تبدیل شوندگان) ، مرد عنکبوتی ، مقصد نهایی و ….البته باید توجه کنید تری دی مکس یکی از نرم افزارهای مورد استفاده در این پروژه ها می باشد ، مثلا در خلق جلوه های ویزه از نرم افزارهای دیگری مانند after effects و nuke و … نیز استفاده می شود .
اما مهمترین کار تری دی مکس استفاده ی آن در زمینه پویا نمایی یا انیمیشن است . توضیح در این مورد مفصل ست که در پست های آینده در مورد آن توضیح خواهم داد و یکی از عمده بخش های آموزشی این سایت در این زمینه می باشد .امیدوارم که مطالبی که در این سایت می گذارم مورد توجه و استفاده ی علاقه مندان قرار گیرد .