آموزش استفاده از ربات های درخط تلگرام
مدت زمانی است که تلگرام و حذف تلگرام،رباتهای درخط خود را معرفی کرده است. اما همچنان بسیاری از کاربران از توانمندیهای این رباتهای درخط بیخبر هستند.
رباتهای درخط با هدف تعامل آسانتر و هدفمندتر کاربر با رباتهای تلگرام ساخته شدهاند، برای استفاده از رباتهای دیگر تلگرام نیاز است که در یک صفحهی چت مجزا برای ربات پیام ارسال کنید و منتظر جواب بمانید. اما از رباتهای درخط میتوانید در صفحات چت شخصی، گروهها و کانالها استفاده کنید. همچنین نیازی به هیچ کار اضافهتری نظیر عضو کردن ربات در گروهها وجود ندارد.
از این رباتهای درخط میتوان برای ارسال یک تصویر متحرک (GIF) مرتبط با موضوع مکالمه، جستجو و ارسال یک تصویر از وب یا یک ویدیو از یوتیوب، جستجو و ارسال یک مقاله از ویکیپدیا و... استفاده کرد. حال در این گزارش می خواهیم ربات های در خط را به شما معرفی کنیم.
نحوهی استفاده
برای استفاده از این رباتهای درخط ، پیش از هر کاری اطمینان پیدا کنید تلگرام خود را به آخرین نسخه بهروزرسانی کردهاید. در نسخههای قدیمی تلگرام خبری از این رباتها نیست.
برای فراخوانی این رباتها، کافی است در محیط چت شخصی، گروه یا کانال، در قسمت وارد نمودن متن، ابتدا کاراکتر @ را وارد نموده و سپس نام ربات را تایپ نمایید. اکنون یک فاصله تایپ کرده و عنوان مورد جستجو در ربات را وارد نمایید. با این کار لیست نتایج نمایان میشود و کافی است نتیجهی مورد نظر را انتخاب کنید تا ارسال گردد.
ربات gif
به وسیلهی این ربات میتوانید هزاران تصویر متحرک جالب را از طریق آرشیو بزرگ سایت Giphy جستجو کرده و ارسال کنید. به عنوان مثال وقتی خوشحال هستید به جای استفاده از یک ایموجی یا استیکر، میتوانید عبارت happy را از طریق این ربات جستجو کنید و یک تصویر متحرک خوشحالی ارسال کنید:
@gif happy
ربات vid
با استفاده از این ربات میتوانید ویدیوهای موجود در Youtube را جستجو کرده و آنها را ارسال کنید.
ربات pic
به وسیلهی این ربات میتوانید تصاویر موجود در وب را جستجو کرده و ارسال کنید. این ربات از موتور جستجوی Yandex برای جستجوی تصاویر استفاده میکند. به عنوان مثال برای جستجو و ارسال تصویر یک سگ این عبارت را تایپ مینماییم:
@pic dog
ربات bing
این ربات نیز عملکردی همانند ربات pic دارد با این تفاوت که برای جستجوی تصاویر از موتور جستجوی Bing استفاده میکند. به عنوان مثال برای جستجوی تصویر یک سگ، از این عبارت استفاده میکنیم:
@bing dog
ربات wiki
با استفاده از این ربات میتوانید مقالات موجود در وبسایت ویکیپدیا را جستجو کرده و ارسال کنید. به عنوان مثال برای جستجو و ارسال یک مقاله با عنوان Information این عبارت را تایپ میکنیم:
@wiki Information
ربات imdb
وبسایت IMDB بزرگترین وبسایت مربوط به اطلاعات فیلمها و سریالها است. با استفاده از این ربات میتوانید محتوای این سایت را جستجو کرده و صفحهی مربوط به فیلم، سریال یا هنرمند مورد نظر خود را ارسال کنید. به عنوان مثال برای جستجوی صفحهی مربوط به فیلم Deadpool این عبارت را وارد میکنیم:
@imdb deadpool
ربات bold
با استفاده از این ربات میتوانید متون خود را به صورت درشت، کج و یا با فونت Fixedsys ارسال کنید. برای بهرهگیری از این ربات، پس از درج کاراکتر @ و تایپ عبارت bold یک فاصله تایپ کنید و سپس متن مورد نظر خود را تایپ نمایید. در نهایت حالت مورد نظر را انتخاب کنید تا متن طبق آن حالت ارسال شود.
به عنوان مثال برای ارسال یک متن به صورت درشت ابتدا این عبارت وارد میشود و سپس Bold انتخاب میگردد:
@bold text
آموزش کار با اپلیکیشن Prisma
اپلیکیشن Prisma، یکی از اپلیکیشنهای محبوب این روزها در میان کاربران محسوب میشود. با استفاده از Prisma میتوانید با اعمال فیلترهای متنوع عکسهای خود را به نقاشی و اثر هنری تبدیل کنید. اما جالب است بدانید با استفاده از پیامرسان تلگرام نیز میتوانید به آسانی تمامی افکتها و فیلترهای Prisma را بر روی تصاویر خود اعمال کنید و از نصب Prisma نیز بینیاز و حذف تلگرام خواهید بود. در این ترفند به نحوهی انجام این کار میپردازیم.
این کار از طریق رباتی به نام Prisma انجام میگیرد که ربات رسمی اپلیکیشن Prisma نیز محسوب میشود.
برای دسترسی به این ربات، عبارت زیر را در محیط چت با خودتان یا دوستتان و یا حتی یکی از گروهها، ارسال نمایید:
@PrismaBot
اکنون لینک آن را لمس نمایید.
یا این که در مرورگر اینترنتی خود وارد لینک زیر شوید:
https://telegram.me/PrismaBot
پس از باز شدن صفحه در مرورگر، به طور خودکار اپلیکیشن تلگرام بازشده و صفحهی مربوط به ربات نمایان میشود.
اکنون دکمهی Start را انتخاب کنید تا ربات راهاندازی شود.
حالا دستور filters/ را برای ربات ارسال نمایید تا لیست فیلترها با یک تصویر نمونه نمایان شوند.
با انتخاب دکمهی More، لیست بیشتری از فیلترها نمایان میگردند.
اکنون فیلتر مورد نظر را با انتخاب دکمهی زیر هر تصویر نمونه، انتخاب کنید.
تصویر مورد نظر خود را برای ربات ارسال نمایید (از طریق انتخاب از گالری دستگاه و یا عکسبرداری در همان لحظه).
پس از آپلود تصویر، بعد از چند لحظه، تصویر با اعمال فیلتر برایتان پدیدار میشود. میتوانید این تصویر را ذخیره کرده یا برای دوستان خود ارسال کنید.
خبر و اخبار ورزشی عرصه ای است که هرچقدر هم در آن مهارت داشته باشی بازهم در اول راهی ، این موضوع را با تمام وجود لمس کرده ام و به نوعی می توانم بگویم خبرنگاری در تلویزیون بازیگری است، بازیگری طبیعی ...
برای توصیف چگونگی به انجام رساندن کار به بهترین شکل ممکن برای خبرنگاران تلویزیونی اعم از تازه واردها و با سابقه ها ، هیچ کس بر دیگری برتری ندارد ، برتری در نبوغ، استعداد و استفاده از تمام زمینه های فکری و خلاقیت های اجتماعی است.
پیت همیل در کتابی تالیف شده از سوی وین ری می گوید: توصیه من به شما این است که طرح پالایش و توسعه قدرت خود را در سراسر زندگی و عمر خود پیشه کنید که در این صورت آنچه را که دوست دارم " چشمان معصوم " بنامم هرگز از کف نخواهید داد بدین معنا که از توان دیدن هر رویداد تازه ای به گونه ای برخوردار خواهید شد که تاکنون هیچ بنی بشری آن را تجربه نکرده باشد
نمی خواهم بگویم اه به به خبرنگاری؛ بلکه منظورم حفظ این توانایی است که جهان را از یک طرف هر روز تازه تر ببینید و در عین حال با عمق بخشی به دانش و معرفت خود از مکنونات قلبی انسان ها آگاه شوید و آنچه را که می دانید با تردید و کنایه محک بزنید.
بهترین بودن در خبرنگاری
جان هامفریس از مجریان بی بی سی در کتاب راهنمای اخبار تلویزیون می گوید " شرط لازم خبرنگاری ناباوری آمیخته با حیرت دائمی، همراه با قدری خشم از نحوه کارکرد پدیده های جهان است.
این ویژگی باید برای به چالش کشیدن مراجع قدرت و اخبار ورزشی ، یافتن پاسخ برخی پرسش ها و انتقال انها همراه باشد. هرگاه این ویژگی را از دست دادید، باید این حرفه را کنار بگذارید، من این را مدام به خودم می گویم.
در بسیاری موارد، سازمان های خبری ملی به رسانه های خبری داخلی یا محلی وابسته هستند و برای کسب اطلاعات و اخبار و جدیدترین اخبار ورزشی ابتدا به سراغ آنها می روند و پس از آن به گزارشگران خود وظیفه جمع آوری اطلاعات بیشتر و بررسی موضوع از زوایای دیگر را محول می کنند. در برخی موارد هم سازمان های خبری ملی منتظر می مانند تا منبع با یگ گزارشگر تماس بگیرد و ایده خبری خود را به آنها بفروشد. البته استثنائاتی هم وجود دارد مانند اخبار مربوط به افشاگری ها که روزنامه نگاران در اینگونه موارد فعالانه به استخراج منابع روی می آورند. مجلات نیز برای کشف منابع جدیدی که بتواند دریچه ای تازه برای گزارشات مهم هفته باشد با یکدیگر به رقابت می پردازند.
گانز در جای دیگری از کتاب می گوید رابطه بین روزنامه نگار و منبع شبیه «مسابقه طناب کشی است، هر یک از شرکت کنندگان در مسابقه بسته به میزان قدرتی که دارند می توانند برنده مسابقه باشند.
قابلیت دسترسی
یکی از عوامل موثر در رابطه بین روزنامه نگار و منبع پیام قابلیت دسترسی روزنامه نگار به منبع و بالعکس، منبع به روزنامه نگار است. روزنامه نگار عمدتا افراد را به عنوان منبع خبری بالقوه می بیند در حالیکه منابع خود را همان افرادی می بینند که شانس فراهم آوردن اطلاعاتی را دارند که منافع شان را تامین و افزایش دهد، ایده هایشان را عمومیت بخشد یا در برخی موارد نام و اعتبارشان را به درون اخبار بکشاند. در هر رویدادی منابع می توانند تنها خود را در دسترس روزنامه نگار قرار دهند. این روزنامه نگار است که تصمیم خواهد گرفت آیا اخبار آنها مناسب است یا خیر. در صورت مناسب بودن، اطلاعاتی که منبع پیشنهاد می دهد با مشاهدات و ملاحظات روزنامه نگار غربالگری می شود. بنابراین می توان دید که رابطه بین روزنامه نگار و منبع پیام او شبیه به مسابقه طناب کشی است: در حالیکه منبع تلاش می کند تا با مطرح کردن خود خبر را مدیریت کند، روزنامه نگار نیز همزمان سعی می کند تا منابع را به منظور استخراج اطلاعاتی که می خواهد مدیریت کند.
اگر به این رابطه از دیدگاه منبع پیام نگریسته شود، دسترسی موفقیت آمیز منبع پیام به روزنامه نگار به چهار عامل بستگی خواهد داشت:
1. انگیزه
2. قدرت
3. توانایی تهیه اطلاعات مناسب
4. نزدیکی اجتماعی و جغرافیایی به روزنامه نگار
انگیزه: منابع مشتاق، موافق و سرسخت
از آنجاییکه اغلب روزنامه نگاران اجازه می دهند تا منابع به آنها مراجعه کنند، خبر به نفع منابعی خواهد بود که برای فراهم آوردن اطلاعات مشتاق تر باشند. برخی منابع تمایل بیشتری دارند، به این دلیل که از محبوبیت گسترده و مشروعی که رسانه های خبری برای آنها به ارمغان می آورند، سود می برند. در نهایت منابع مشتاق تبدیل به منابع همیشگی و عادی می شوند که هر روز در خبرها دیده می شوند. اکثر منابعی که به شکل متناوب و ادواری ظاهر می شوند در زمره منابع موافق به شمار می آیند. چنین منابعی برای بقا نیاز به اخبار ندارند اما تمایل دارند سودی نصیب آنها شود مثلا افزایش اعتبار که می تواند حاصل حضور در رسانه های داخلی باشد. تعداد منابع سرسخت هم بسیار کم است ]منابعی هستند که به هیچ عنوان تمایلی برای روبرو شدن با روزنامه نگار و رسانه ها ندارند[، اگرچه بسیاری از سیاستمداران و مقامات دولتی بطور معمول در گروه منابع مشتاق قرار دارند ولی زمانی که شاهد به خطر افتادن موقعیت خود از طریق انعکاس خبری شوند، به سرعت ویژگی های منابع سرسخت را به خود می گیرند. یکی از منابعی که دائما در حال سرسختی است جماعت تبهکاران است، در نتیجه اخبارشان تنها زمانی به رسانه ها راه پیدا می کند که یا رهبرانشان به قتل رسیده باشند یا به زندان افتاده باشند.
قدرت منابع
دسترسی منابع به روزنامه نگار متاثر از جایگاه آن ها در نظام سلسله مراتب اجتماعی و ملی است. رئیس جمهور هر وقت که اراده کند می تواند به همه رسانه های خبری دسترسی آنی و فوری داشته باشد و از آنها بخواهد که اخبار او را منتشر کنند در حالی که گروهی که از قدرت لازم برخوردار نیست، ممکن است برای دسترسی به رسانه های خبری متوسل به آشوب های مدنی شود. البته منابع قدرتمند به ندرت از قدرت خود به عنوان ابزار تهدید برای قرار گرفتن در فهرست گزارش های رسانه ای استفاده می کنند، در حقیقت سعی می کنند از قدرت خود برای ایجاد اخبار مناسب بهره مند شوند. انتخابگران گزارش یا خبر هم به راحتی تسلیم منبع نمی شوند آنها حق انتخاب منبع مناسب را برای خود محفوظ می دانند. به طور کلی، هر چه قدرت منبع کمتر باشد، دسترسی به روزنامه نگار یا گزارشگر هم کمتر می شود.
توانایی تدارک اطلاعات مناسب
با فراهم آوردن و ارائه اطلاعات به روزنامه نگارانی که اشتهای سیری ناپذیری نسبت به ایده ها و گزارش های خبری دارند می توان بر کمبود قدرت منبع غلبه کرد. توانایی در جلب توجه روزنامه نگاران جهت انتشار اطلاعات و اخبار در رسانهها نیازمند وسایل و مهارت هایی است که بسیاری از آنها از قدرت اقتصادی نیز متاثر هستند.
نزدیکی اجتماعی و جغرافیایی
منابع ممکن است مشتاق، قدرتمند و آماده فراهم آوردن اطلاعات مناسب باشند اما برای این که مورد انتخاب روزنامه نگاران و گزارشگران قرار گیرند، باید از نزدیکی اجتماعی و جغرافیایی به روزنامه نگار نیز بهره مند باشند. منابع قدرتمند و ماهر می دانند که چگونه با گزارشگران در تماس باشند اما بسیاری از آن ها و حتی شاید اکثریت از این توانایی برخوردار نباشند. برخی از منابع حتی نمی دانند چگونه با روزنامه نگارانی که وابسته به رسانه های خبری محلی هستند ارتباط برقرار کنند.
نزدیکی اجتماعی تحت تاثیر عوامل ساختاری و جمعیت شناختی شکل دهنده سایر روابط اجتماعی است. در حقیقت، افرادی که نزدیکی اجتماعی بیشتری با یکدیگر داشته باشند، راحت تر با هم ارتباط برقرار می کنند. روزنامه نگاران جدیدترین اخبار ورزشی هم بخشی از اعضای جامعه را تشکیل می دهند. منابعی که از طبقه متوسط رو به بالا هستند به احتمال زیاد مشکلی برای دسترسی به روزنامه نگاران نخواهند داشت، حتی ممکن است رابطه دوستی با آنها برقرار کنند؛ در حالی که افرادی که از طبقه پایین اجتماع هستند نمیدانند چگونه می توانند با روزنامه نگاران ارتباط برقرار کنند.
پژوهشگرانی دیگری همچون کارلسون (2009,2011 ) نیز طی یک دهه اخیر با الهام گرفتن از نظریات هربرت گانز به بررسی رابطه بین روزنامه نگار و منبع پرداخته اند و این رابطه را پویا و داینامیک توصیف کرده اند. اما به نظر می رسد رابطه روزنامه نگار و منبع خبر تا حد زیادی متاثر از نظام هنجاری و مدیریت رسانه ای حاکم در هر کشور باشد. مطالعات و تحقیقات گانز، سیگال، کارلسون و سایرین در خصوص رابطه بین روزنامه نگار و منبع خبر در جوامع غربی بوده است و به نظر می رسد برای رسیدن به شناخت دقیق تری از رابطه بین منبع و روزنامه نگار در جوامع شرقی و در سایر نظام های هنجاری رسانه ای، پژوهش های بیشتری نیاز است
منبع: روزنامه نگاری - ترجمه اشرف احدزاده
ترفندهای اپلیکیشن الو
اپلیکیشن الو (Allo) ازجمله ابزارهای پیامرسانی است که بتازگی توسط شرکت گوگل معرفی شده و به پشتوانه گوگل انتظار میرود در مدت کوتاهی کاربران زیادی را در سراسر دنیا بهخود اختصاص داده و رقیبی جدی برای تلگرام، واتساپ و دیگر پیامرسانهای محبوب و حذف تلگرام باشد.
این اپلیکیشن درحال حاضر امکانات پایهای برای ارسال انواع پیام (متن، عکس، صوت، موقعیت مکانی، استیکر) را در اختیار کاربران قرار میدهد، اما همین امکانات بظاهر ساده نیز ترفندهایی را در دل خود جای دادهاند.
یکی از این ترفندها که در دیگر اپلیکیشنهای پیامرسان ردی از آن مشاهده نمیشود، ارسال متن در اندازههای مختلف است.
بهعبارت دیگر شما میتوانید با این ترفند ساده متون موردنظرتان را در اندازههای مختلف بهصورت ریز یا درشت برای مخاطبتان ارسال کنید و به این ترتیب در مواردی که نیازمند جلب توجه بیشتر برای متن ارسالی هستید براحتی این کار را انجام دهید.
اگر جزو کاربران فعلی الو بهشمار میروید با اجرای مراحل زیر میتوانید همین حالا این ترفند را بررسی کنید.
اپلیکیشن الو را اجرا کرده و از پایین سمت راست صفحه روی آیکون ارسال پیام جدید فشار دهید.
یکی از گزینههای دلخواه برای ایجاد چت گروهی، چت خصوصی یا هریک از مخاطبان را فشار داده و در پنجره گفتوگو، متن موردنظرتان را وارد کنید.
هنگام ارسال متن موردنظر روی آیکون ارسال فشار داده و نگهدارید تا یک نوار عمودی برای شما نمایش داده شود.
با مشاهده این نوار میتوانید انگشت خود را روی صفحه به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا اندازه قلم متن تایپ شده کوچک و بزرگ شود.
پس از انتخاب اندازه دلخواه انگشت خود را از روی صفحه بلند کنید تا متن مورد نظر در اندازه قلم انتخابی ارسال شود.
نکته: برای خروج از این حالت و ارسال نشدن متن کافی است انگشت خود را به سمت چپ حرکت دهید.