آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

بخش های پخش خبر در رادیو و تلویزیون

 

اخبار معمولاً به سه شکل مکتوب، صدائى و تصویرى تهیه و تنظیم مى‌شوند. اخبار صدائى و تصویرى در بخش‌هاى تدوین صدا و تصویر آماده و تحویل پخش خبر و اخبار مکتوب وارد سیستم رایانه‌اى پخش خبر مى‌شوند. در ادارهٔ پخش، تحریریه‌هاى متعددى با وظایف متمایز، شبانه روز فعالیت مى‌کنند. تحریریهٔ پخش خبر، مرکز دریافت اخبار داخلى و خارجى است. سردبیران پخش خبر با مجموعهٔ زیادى از خبرها و اخبار ورزشی مواجه هستند و این در حالى است که مدت زمان کوتاهى براى پخش آنها در اختیار دارند و از این‌رو انتخاب تعداد و مدت خبرها و تنظیم فهرست اخبار به شناخت و دقت فراوان نیاز دارد.

 

اهم فعالیت‌هائى که در تحریریهٔ پخش خبر انجام مى‌شود، به‌شرح زیر است:

 

۱. تعیین خبرهاى مهم و اولویت آنها براى پخش

 

۲. تلفیق کردن خبرهاى با موضوع واحد

 

۳. دسته‌بندى موضوعى خبر و انتخاب آنها

 

۴. تنظیم خبر متناسب با زبان رادیو و تلویزیون

 

دبیران تحریریهٔ خبر رادیو، خبرها را با توصیف بیشترى از محیط رویداد تنظیم مى‌کنند که از طریق شنیدن آنها مخاطبان از خبر بهتر آگاه مى‌شوند و دبیران تحریریهٔ خبر تلویزیون، علاوه بر انتخاب بخش‌هاى تصویرى مهم هر رویداد بر موارد ضرورى که از طریق تصویر قابل ارائه نیست، تأکید مى‌کنند. خبرهاى تلویزیونى موجزتر از خبرهاى رادیوئى و مکتوب است.

 

۵. رعایت اختصار

 

خبرهائى که حجم آنها زیاد است و امکان اختصار آنها نیست، به لحاظ اهمیت، آنها را به چند خبر کوتاه تقسیم مى‌کنند و هر پاراگراف خبر در یک بخش خبرى پخش مى‌شود.

 

۶. تنظیم و بازنویسى مجدد خبر در صورت نیاز

 

۷. نظارت بر تدوین خبرها و گزارش‌هاى رادیوئى و تلویزیونى

 

۸. ارتباط با تحریریهٔ تولید خبر براى رفع نقایص

 

۹. مستند کردن اخبار با صدا و تصویر

 

۱۰. مشخص کردن تلفظ کلمات دشوار براى گویندگان خبر

 

۱۱. رعایت منافع ملى براى انتخاب خبرهاى قابل پخش و اخبار ورزشی

 

۱۲. توجه به حساسیت‌هاى سیاسی، اجتماعى و امنیتى کشور

 

براى نمونه وقتى کالائى در جامعه با کمبود مواجه است و کمبود تصنعى نیست پخش خبر درباره علل کمبود کالا ممکن است به گرانى و کمبود بیشتر آن دامن زند. یا مثلاً وقتى روابط دو کشور با یکدیگر رو به بهبود است، آشکار کردن اختلاف‌ها به روابط دو کشور لطمه خواهد زد

امنیت تلگرام خود را بالا ببرید

 

تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های محبوب و پرطرفدار در دنیاست که در کشورمان نیز محبوبیت فراوانی دارد. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از 14 میلیون ایرانی عضو تلگرام  و حذف تلگرام هستند و از آن استفاده می‌کنند. این پیام‌رسان روسی روزگار پرحاشیه‌ای را در ایران سپری کرده و تا آستانه فیلتر شدن پیش رفته است اما با توجه به اقبال عمومی و نگاه مثبت مسئولان به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهد.

 

این روزها که استفاده از ربات ها در تلگرام رایج شده شایعات زیادی مبنی بر این که این ربات ها قادر به هک کردن گوشی شما و دستیابی به اطلاعات شخصی شما را دارا هستند رواج یافته که می تواند ساخت کانال تلگرام توسط شما را تحت شعاع خود قرار دهد.

 

نکات دانستنی برای جلوگیری از هک تلگرام

 

روشی که خیلی ها پیشنهاد می کنند تا بتوانید مطمئن شوید گوشی شما هک شده یا نه به این صورت است که به قسمت setting تلگرام خود بروید. گزینه privacy and security را انتخاب نمایید و بعد گزینه active sessions را بزنید. صفحه ای باز می شود که تعداد دستگاه هایی که با خط شما در حال استفاده از تلگرام هستند را نمایش می دهد.

 

شاید شما هم با دیدن چندین کاربر در این صفحه که در حال استفاده از اطلاعات تلگرام شما هستند، متعجب و متحیر شوید. واقعیت چیست؟؟ آیا واقعا چندین نفر گوشی شما را هک کرده اند و از یوزر تلگرام شما استفاده می کنند؟؟

 

پاسخ این است که الزاما این گونه نیست ولی می تواند همین معنی را نیز داشته باشد. در واقع تعداد کاربرانی که در این جا به شما نشان می دهد کسانی هستند که با یوزر شما و از دستگاهی غیر از گوشی فعلی شما به تلگرام متصل شدند. اگر شما از لپ تاپ یا گوشی دیگری قبلا یا در حال حاضر به تلگرام وصل شدید در این صفحه نشان داده می شود. ولی اگر شما هرگز از دستگاه دیگری برای وصل شدن به تلگرامتان استفاده نکردید در واقع اشخاص دیگری در حال انجام این کار هستند و شما را هک کرده اند!!

 

دو راه رایج برای این عمل وجود دارد. وقتی کسی از گوشی یا لپ تاپ دیگری با وارد کردن شماره خط شما قصد وصل شدن به تلگرام را داشته باشد، تلگرام برای اطمینان یک کد فعال سازی به خط شما اس ام اس می کند و فرد تنها با وارد کردن آن کد می تواند تلگرام را باز کند.

 

حال اگر شما گوشی خود را به کسی مثلا برای تعمیرات سپرده باشید، آن فرد به راحتی به آن کد دسترسی پیدا می کند و بعد هم می تواند آن اس ام اس را از گوشی شما پاک کند و شما هرگز متوجه آن نشوید.

 

بهترین راه برای جلوگیری از چنین اقدامی این است که همیشه بخواهید در حضور خودتان گوشی تان را تعمیر کنند. البته اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد خوشبختانه تلگرام راهی برای غیر فعال کردن استفاده از اکانت شما توسط دستگاه های دیگر قرار داده است.

کافی است گزینه terminate all other session را بزنید تا تمام دستگاه های دیگر که به اکانت شما دسترسی دارند غیر از گوشی فعلی تان دسترسی شان قطع شود.

 

راه دیگر نصب برنامه هایی خاص بر روی گوشی شماست. این برنامه ها معمولا ظاهری فریبنده دارند و از ظاهر آن ها مشخص نیست که یک برنامه هکر می باشند. یکی از معروف ترین آن ها با نام setting در دستگاه شما ذخیره می شوند. این برنامه ها قادرند تمام اطلاعات گوشی شما را به ایمیلی که در آن وارد می شود ارسال کنند. کافی است شما این برنامه را پیدا کنید و پاک کنید تا عملکرد آن متوقف شود.

 

افزایش امنیت در تلگرام

قابلیت‌های رمزنگاری خاص این اپلیکیشن باعث شده تا بسیاری از افراد به آن اعتماد کنند، زیرا در این حالت خواندن پیام‌ها بین مبدا و مقصد بسیار سخت‌تر خواهد بود. همچنین این اپلیکیشن جز اولین اپ‌هایی بوده که قابلیت چت خصوصی رمزنگاری شده دونفره را ارایه کرد. اما برویم به سراغ آمار! این سرویس هم اکنون بیش از 50 میلیون کاربر فعال در هر ماه دارد.

 

تلگرام برای افزایش ضریب اطمینان امنیت خود سیستمی را به نام تایید هویت دو مرحله طراحی کرده است که با فعا‌‌ل‌سازی آن می‌توانید مطمئن شوید که هیچ فردی به‌جز خود شما نمی‌تواند تلگرام را روی دستگاه‌های دیگر فعال کند. با فعال کردن این قابلیت هنگام فعال‌سازی هر یک از دستگاه‌های جدید علاوه بر پین‌کد، ‌باید رمز عبوری را نیز وارد کنید.

 

برای فعال‌سازی این قابلیت در اپلیکیشن تلگرام مراحل زیر را انجام دهید:

اپلیکیشن تلگرام را اجرا کنید.

به بخش تنظیمات (Settings) وارد شوید.

به بخش "Privacy and Security" وارد شوید و گزینه "Two-Step Verification" را انتخاب کنید.

حالا گزینه "Set Additional password" را انتخاب کنید و رمز عبور دلخواه خود را وارد کنید. در آخر آدرس ایمیل خود را برای بازیابی رمز فراموش شده وارد کنید.

 

تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های محبوب و پرطرفدار در دنیاست

 

به ایمیل خود مراجعه کنید. ایمیلی از تلگرام برای شما ارسال شده است. آن را باز کنید و روی لینک کلیک کنید تا عملیات فعال‌سازی با موفقیت انجام شود.

 

برای فعال‌سازی در نسخه دسکتاپ اپلیکیشن تلگرام هم باید موارد زیر را انجام دهید:

به بخش تنظیمات (Settings) وارد شوید.

روی گزینه "Enable Two-Step Verification" کلیک کنید.

رمز عبور دلخواه خود را وارد کنید و در آخر آدرس ایمیل خود را برای بازیابی رمز فراموش شده وارد کنید و بر روی "Save" کلیک کنید.

 

به ایمیل خود مراجعه کنید. ایمیلی از تلگرام برای شما ارسال شده است. آن را باز کنید و روی لینک کلیک کنید تا عملیات فعال‌سازی با موفقیت انجام شود.

 

با فعال‌سازی قابلیت تایید هویت دو مرحله‌ای، امنیت تلگرام خود را بالا ببرید.

متن لینک‌دار در تلگرام

 

ایجاد متن‌های هایپرلینک در تلگرام, بروزرسانی تلگرام

 

روش های ایجاد متن‌های هایپرلینک در تلگرام

 

این روزها تلگرام و حذف تلگرام را با کانال‌های‌ مفید و کاربردی می‌شناسند و تبلیغات در این کانال‌ها برای جذب کاربران بیشتر به جزئی جدایی‌ناپذیر از این کانال‌ها تبدیل شده است.

 

 

همان‌طور که شما نیز مشاهده کرده‌اید برخی کاربران ضمن تبلیغ کانال خود در دیگر کانال‌ها نام کاربری کانال را در مطلب خود منتشر می‌کنند و برخی دیگر نیز برای عضویت سریع‌تر کاربران، از لینک‌های اختصاصی که به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به انتخاب گزینه Join کاربران را به فهرست اعضای کانال اضافه می‌کند، کمک می‌گیرند. روش جدیدی نیز استفاده می‌شود که به‌جای وارد کردن لینک طولانی Join شدن به کانال، عبارتی دلخواه همچون نام کانال درج شده و فشار روی آن موجب می‌شود تا کاربر به لینک مستقیم عضویت در کانال هدایت شود. ایجاد این عبارات که در اصطلاح هایپرلینک شده‌اند، کار دشواری نیست و براحتی با استفاده از یکی از دو روش زیر می‌توانید برای خودتان متن‌های هایپرلینک در تلگرام ارسال کنید:

 

روش اول: ربات bold@

1ـ پیش از هر چیز مطمئن شوید تلگرام نصب شده روی دستگاه شما به آخرین نسخه به‌روزرسانی شده است.

 

2ـ یک پنجره گفت‌وگو در تلگرام را باز کرده و متن موردنظر خود را در قالب زیر وارد کنید: (متن را ارسال نکنید)

 

(bold [text](URL@

 

توجه داشته باشید به‌جای عبارت Text ‌باید عنوان یا عبارتی را که قصد دارید برای کاربر نمایش داده شود، وارد کنید و در ادامه به‌جای URL نیز باید لینک موردنظر همچون لینک مستقیم عضویت در کانال را وارد کنید.

 

3ـ در ادامه پنجره‌ای توسط ربات داخلی bold@ نمایش داده می‌شود که با انتخاب گزینه‌ Custom Markdown می‌توانید متن را ارسال و نتیجه را مشاهده کنید.

 

نکته: پس از عبارت bold@ یک فاصله خالی قرار داده و بین دو عبارت Text و URL هیچ فاصله اضافه‌ای قرار ندهید؛ زیرا این فاصله‌ها ممکن است در نهایت به نمایش داده نشدن گزینه‌ Custom Markdown منجر شوند. همچنین می‌توانید برای درج چند لینک داخلی در خطوط مختلف یک‌بار bold@ را وارد کرده و به هر تعداد که تمایل داشتید فرمان (text](URL] را وارد کنید.

 

 

روش دوم: ربات درج زیرنویس

1ـ پس از اطمینان از به‌روز بودن تلگرام به آخرین نسخه، عبارت hzcaptionbot@ را در کادر جستجو وارد کرده و از فهرست نتایج روی «ربات درج زیرنویس» فشار دهید.

 

 

2ـ روی گزینه‌ start در پنجره ربات فشار داده و متن موردنظرتان را به‌صورت زیر وارد و ارسال کنید:

 

(Text](URL]

 

به‌جای عبارت Text عبارت موردنظر برای تبدیل به متن لینک‌دار و به‌جای URL نیز لینک موردنظرتان را وارد کنید.

 

3ـ پس از ارسال متن در این فرمت برای ربات، آن را Reply کرده و در پاسخ به وضع‌ Reply حرف B را تایپ کنید.

 

4ـ با ارسال Reply شامل حرف B متن شما به‌صورت لینک‌دار توسط ربات برایتان ارسال می‌شود و می‌توانید این متن را برای کانال‌های مختلف یا کاربران موردنظرتان Forward کنید.

 

نکته: می‌توانید دیگر متون دلخواه را در کنار این فرمت وارد کرده یا این فرمت را در چند خط برای ایجاد چند هایپرلینک در متن خود وارد کنید. در نهایت با ارسال متن آماده شده برای ربات و انتخاب Reply و تایپ حرف B، همه بخش‌های مشخص شده در متن شما توسط ربات به هایپرلینک تبدیل می‌شوند.

مهارت های نگارش خبر

 

نگارش خبر توانائى‌ها و مهارت‌هاى ویژه‌اى دارد که توجه به آنها ضرورى است:

 

تسلط بر موضوع خبر

 

تندنویسی

 

روان‌نویسی

 

خلاصه‌نویسی

 

گزینش مناسب اطلاعات

 

نوشتن آمار و ارقام

 

آشنائی با فنون خبری

 

درست‌نویسی

 

ساده‌نویسی

 

به‌گزینی کلمات و عبارات

 

تعیین حجم مناسب اطلاعات

 

تسلط بر موضوع خبر

           

خبرنگار اخبار ورزشی باید در زوایاى گوناگون موضوع خبر مطالعه و آگاهى کافى داشته باشد تا بتواند خبر مستحکم و استخوان‌دارى را تهیه و تنظیم کند، بى‌شک بدون آگاهى از کمّ و کیف یک رویداد، نمى‌توان دربارهٔ آن خبر مناسبى تهیه کرد و خبرنگاران باید همیشه قبل از تهیهٔ رویداد، در صورت امکان، اندوخته‌هاى خد را دربارهٔ موضوع آن افزایش دهند.

 

آشنائى با فنون خبرى

           

 

خبرنگارى از جمله حرفه‌هائى است که به آگاهى‌ها، مطالعات و توانائى‌هاى خبرى خاصى نیاز دارد و به یقین بدون علم و به آنها، امکان تهیه خبر میسر نخواهد بود و خبرنگاران باید تلاش کنند که از آخرین دستاوردهاى علمى در زمینهٔ ارتباطات جمعى و شیوه‌هاى خبر آگاهى پیدا کنند.

           

 

تندنویسى

           

 

بسیار اتفاق مى‌افتد که ضبط مصاحبه‌ها یا مطالبى که جنبهٔ خبرى دارند امکان‌پذیر نیست که بتوان دوباره آن را از نوار پیاده و تنظیم کرد. از این‌رو فقط مى‌توان با سرعت در نوشتن این‌گونه خبرها را به هنگام وقوع آنها تهیه کرد. از طرف دیگر حتى اگر امکان ضبط این‌گونه سخنرانى‌ها، مصاحبه‌ها یا مطالب خبرى نیز وجود داشته باشد، به لحاظ سرعت در خبررسانی، که رسانه‌ها سعى دارند در این میدان از یکدیگر سبقت گیرند، ضرورت دارد خبرنگاران با تندنویسى مطالب به این هدف تحقق بخشند.

           

 

درست‌نویسى

           

زبان وسیلهٔ ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است و هر زبان قواعد و دستور خاص خود را دارد، از این‌رو هنگام نوشتن خبر ضرورى است که مطالب خبر به‌درستى انتخاب و براساس دستور زبان نگارش شوند.

           

 

روان‌نویسى

 

”خبرنگار باید تا آنجا که امکان دارد متن خبر را با جملات کوتاه نگارش کند. در آغاز اخبار به اصل موضوع بپردازد و از مقدمه‌چینى خوددارى کند. به کاربردن کلمات و صفات مترادف در بسیارى از موارد بر ابهام جمله افزاید. از تکرار کلمات نیز باید پرهیز شود“.

 

ساده‌نویسى

           

دو رسانهٔ رادیو و تلویزیون معمولاً بُرد وسیع دارند و مخاطبان آنها تمام آحاد جامعه هستند که ممکن است درصد قابل توجهى از آنان افراد بى‌سواد و کم‌سواد باشند، از این‌رو باید تلاش شود که خبرها ساده نگارش شوند تا تودهٔ مردم و خواص، هر یک متناسب با ادراک خود، بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

           

 

خلاصه‌نویسى

           

خبرنگار باید تلاش کند تا براساس موضوع، موقعیت، زمان و مکان، حساسیت‌هاى داخل و خارج، نیاز مخاطبان، اهداف رسانه و مجموعه‌اى از دیگر ارزش‌ها و اولویت‌ها دست به انتخاب مطلب بزند و از این‌رو خلاصه‌نویسى اهمیت زیادى دارد. مثلاً در سخنرانى یک‌ساعته، اگر خبرنگار بخواهد همهٔ آنچه را که بیان شده است براى مخاطب بنویسد، خبر او به ده‌ها صفحه خواهد رسید، در حالى‌که خبر یک سخنرانى یک‌ساعته حدود یک دقیقه یا ۱۱۰ کلمه است. از سوى دیگر هرچقدر حجم مطالب نوشته شده بیشتر باشد، تنظیم مطالب دقت بیشترى مى‌طلبد و ارائهٔ خبر با تأخیر مواجه مى‌شود که به‌سرعت خبررسانى لطمه مى‌زند.

           

 

به‌گزینى کلمات و عبارات

           

هر زبان گنجایش، ظرفیت و بلاغت خاص خود را دارد. از این‌رو کلمات نیز بار عاطفى خاصى دارند. با علم به اینکه کنار هم قرار گرفتن کلمات و بار آنها معنى خاصى به جمله مى‌بخشد، باید به‌بار عاطفى کلمات و ایجاد معانى مناسب در جمله توجه کافى کرد.

 

در هر خبر مکتوب چند لغت و مفهوم کلیدى وجود دارد که به آن معنا و مفهوم مى‌بخشد؛ از این‌رو انتخاب واژه‌ها و نحوهٔ بیان مطالب به مهارت برجسته نیاز دارد.

 

”بعضى از کلمات ابزار قدرتمندى براى بیان حالت یک حادثه، بى‌اعتبار کردن، شرافت بخشیدن به مردم یا سازمان‌ها و ملل به شمار مى‌روند. این کلمات ممکن است عمداً، ناآگاهانه یا حتى به‌طور تصادفى انتخاب شوند، اما به هر حال کلمات داراى جهت‌گیرى هستند و مى‌توانند در نگرش گیرندهٔ خبر، صرف‌نظر از آگاهى یا ناآگاهى او نسبت به آن، مؤثر واقع شوند“.

 

گزینش مناسب اطلاعات

           

 

خبرنگاران  اخبار ورزشی براى تهیه به هنگام خبر از سخنرانى‌ها، مصاحبه‌ها و رویدادها با مجموعهٔ فراوانى از اطلاعات مواجه هستند، چگونگى گزینش مطالب مهم و تازه به میزان ادراک آنان بستگى دارد و چنانچه خبرنگار در زمینهٔ موضوع آگاهى نداشته باشد، کار گزینش مطالب با مشکل مواجه مى‌شود. براى اینکه در خبر تهیه شده اطلاعات گم شده٭ نباشد، ضرورت دارد خبرنگار دربارهٔ موضوع خبر، وقوف و آگاهى کامل داشته باشد تا امر انتخاب مطالب آسان شود.

 

٭ اطلاعات گم شده در خبر، به اطلاعاتى گفته مى‌شود که وجود آن در خبر ضروری، ولى از دید خبرنگار پنهان مى‌ماند. (نگارنده

 

مصاحبه برای تلویزیون

 

هر گزارش تلویزیونی و اخبار ورزشی معمولا شامل دست کم دو تا سه مصاحبه کوتاه است که به ان ساندبایت (sb) می گویند. این مصاحبه ها در ارتباط تنگاتنگ با موضوع گزارش است.

 

مدت زمان هر گزارش تلویزیونی خدود نود ثانیه است پس هر یک از مصاحبه ها نمی تواند بیش از 20 ثانیه باشد. حال نکاتی برای بهتر شدن محتوای این مصاحبه های کوتاه  را بیان می کنم. 

 

نباید با پرسیدن سوالاتی، مصاحبه شونده را گیج و سر در گم کرد. مصاحبه شوندگان خوب آنانی هستند که از قبل اطلاعاتی را آماده کنند که فردی دیگری در اختیار نداشته باشد. آنان باید بتوانند با اطلاعاتشان، شرح منحصر به فردی به شما ارائه دهند.

 

مصاحبه حرفه یی:  مصاحبه کننده و مصاحبه شونده مانند هر وضعیت ارتباطی دیگری، یکدیگر را تحت تاثیر قرار می دهند. تصاویر بدون ویرایش ،‌ به اسانی نشان می دهد که اخلاق و روحیه  دو فرد بر یکدیگر تاثیر می گذارد. ضرباهنگ تحمیل شده از سوی یکی از اشخاص بر روند گفتگو تاثیر می گذارد. معتثدم چیزی به عنوان مصاحبه شونده ی بد وجود ندارد. به طور کلی کسی نیست که برایش پاسخگویی بهپرسشهای شما انهم در در 20 تا 30 ثانیه طبیعی باشد. شما خبرنگار ید و این کار برایتان عادی است. هماهنگ کردن مصاحبه شونده با شما و شرایط حاکم بر فضای مصاحبه ، به شما بستگی دارد. این بخشی از حرفه ی شماست.

 

 بیننده را فراموش نکنید: حتی اگر  تبادل اطلاعات میان مصاحبه شونده و مصاحبه کننده مانند یک گفتگو باشد ، باز هم حضور بیننده را در نظر بگیرید. مصاحبه کننده باید گاهی به بیننده  اطلاعاتی را  در باره آنچه گفته شد ،‌بدهد. وظیفه خبرنگار این است که اگر جوابی دریافت نکرده است و یا جواب سوالش مبهم و گنگ بوده است،آن را دوباره بپرسد. به هرحال حتی اگر  شما هم متوجه جواب شدید،باز هم کمی تامل کنید و از مصاحبه شونده بخواهید که عبارتهای فنی و اختصاری را کامل توضیح بدهد. شما باید مراقب باشید که بیننده اگرچه باهوش است اما کارشناس آن موضوع نیست. البته خبرنگار باید اطلاعات دقیقی درمورد موضوع مصاحبه داشته باشد. خبرنگار باید خودش را در جایگاه بیننده قرار دهد و سعی کند جواب هایی بگیرد که برای بیننده شفاف باشد.

 

 کسب بیشترین اطلاعات از یک مصاحبه:برخلاف یک مناظره ، زمان گفتگو در مصاحبه به صورت مساوی تقسیم نمی شود. به طور معمول انتظار می رود که مصاحبه شونده بیشتر صحبت کند. مصاحبه کننده یی که در یک حوزه خاص متخصص است باید تضمین کند که علایقش را در موضوع مصاحبه دخیل نکند.حالت دیگر مصاحبه های نامتقارن کلاسیکی وجود دارند که در حقیقت کاملا با هم در تضاد هستند . این موضوع اغلب به خاطر شخصیت  ویژه مصاحبه شونده  است.  مصاحبه شونده می تواند ارتباط با مصاحبه کننده را برقرار کند. شخص مصاحبه شونده منبع اطلاعاتی خوبی است. البته باید بتوانیم ارتباط خوبی را میان او و دوربین ایجاد کنیم. در این وضعیت با دو حالت مواجه خواهیم شد :

 

 1-برخلاف جهت جریان آب،شنا کردن:مصاحبه راهی برای ارائه ی خبر است. این خبر فقط توسط مصاحبه شونده می تواند انتقال یابد. حتی اگر اظهارات مصاحبه شونده با پیام خبرتان مغایرت داشته باشد. شما باید صحبت های وی را ضبط کنید اما نباید اجازه دهید که سخنان وی شما را هیجان زده کند و کنترل مصاحبه را از دستتان خارج سازد. شما باید بتوانید که به سخنان کلیشه ای پایان ببخشید. اگر مصاحبه شونده یک تعمیم وسیعی را ایجاد کند،سوالات شما باید منجر به روشن شدن جزئیات شود. از طرف دیگر مثال های واقعی باید در چشم اندازی وسیع قرار گیرد. یک رویداد باید در یک متن تاریخی و چارچوب بین المللی گنجانده شود.

 

برای پایان بخشیدن به جدال لفاظی ،شما باید بتوانید کنترل مصاحبه را در دست گیرید. این امر فقط با آشنا بودن به دیدگاه مصاحبه شونده امکان پذیر است. تنها راه  مقابله با استدلال فرد مصاحبه شونده ، گفتن حقایق است و نه نظرات شخصی.

 

 2-همراه با جریان :برخلاف حالت اول،مصاحبه شونده در وضعیت سختی قرار دارد. به این خاطر که هنوز در وضعیت شوک بعد از حادثه به سر می برد. وی در تلاش است که چیزی را بگوید که فکر می کند و نه چیزی را که می داند. شاید مصاحبه شونده متوجه سوال شما نشود و این شمایید که موظف به توضیح بیشتر هستید. تهیه  یک خبر با پیامی  خاص که تلاش در ارائه  آن دارید نیازمند آن است که سوء تفاهمی در فهم مصاحبه شونده ایجاد نشود. در اصطلاحات کاربردی، تکنیک مصاحبه برعکس حالت قبل است. شما باید به مصاحبه شونده اطمینان دهید که مصاحبه،کار پیچیده ای نیست و او می داند که چطور به سوالات پاسخ دهد. با پرسیدن سوالات آشنا و ساده که جواب های ساده را طلب می کند،وی را آماده سازید.

 

 سوالاتی چون اسم،سن و آدرس او،سوالات مناسبی است. پس از آن می توانید سوالات مورد نظرتان در مورد موضوع را بپرسید. عبارت من مشکل دارم باید با سوال مشکلات همراه آورده شود و نه اینکه مستقیما پرسیده شود"چه نوع مشکلی".

 

 مصاحبه به عنوان یک تمرین رسمی: بحث در مورد مسائل با افراد،یک امر طبیعی است. مصاحبه ها اغلب به عنوان یک مکالمه شروع می شود. بحث ابتدایی این مزیت را دارد که مصاحبه شونده را آرام می کند و به قولی یخ او را آب می کند. زمانی که شخص فکر می کند که ارتباط به درستی ایجاد شده،خبرنگار می تواند مصاحبه را شروع کند. سوالات به سرعت پرسیده می شود و محتوایشان دقیق تر است. جواب ها نیز باید به موضوع خبر گزارش مربوط باشد. در عمل،برخی خبرنگاران اعتقاد دارند که لزومی ندارد که مصاحبه شونده را از تغییر در حالت بین مکالمه و مصاحبه آگاه کنیم.به این خاطر که پاسخ دادن در 20ثانیه غیر طبیعی است و این شخص را دچار دلهره می کند که بداند تنها 20ثانیه از سخنانش مورد استفاده قرار می گیرد.

 

به هرحال صادقانه تر این است که به مصاحبه شونده، قوانین بازی را متذکر شویم. شما باید به او بگویید که چه انتظاراتی از وی دارید. به او بگویید که فرد حرفه ای هستید اما او می تواند مرتکب اشتباه شود. البته اگر فکر می کنید این توصیه سبب تضعیف روحیه  او می شود، باید تصمیم دیگری اتخاذ کنید.

 

بعد از مصاحبه سوالات و جواب ها ، ویرایش خواهد شد. اگر در طول مصاحبه شما مصاحبه را تحت کنترل داشته اید، ویرایش بسیار ساده خواهد بود. هرگز فراموش نکنید که مصاحبه کردن نیز مانند همه  کارها نیازمند تکنیک هایی است که به صورت تجربی به دست خواهد آمد.

 

 اعتماد کردن به مصاحبه شونده: یک سوال و جواب مانند یک موضوع و پیام است. سوال و جواب یک بسته معنایی را  تشکیل می دهند. سوال،تعیین کننده ی موضوع و جواب، تعیین کننده ی پیام است. مصاحبه کننده اغلب موضوع و پیام را با یک عبارت به هم پیوند می زند. به بیان دیگر،گاهی مصاحبه کننده سوالی را می پرسد اما شگفت زده می شود وقتی می بیند که مصاحبه شونده فقط با یک بله یا خیر جواب داده است.

 

از پرسیدن سوالات پیام موضوع محور اخبار ورزشی،‌ خودداری کنید. مانند: "فکر نمی کنید باید اینجا روزی خراب شود؟"   مورد زیر را جایگزین کنید:

 

چه اتفاقی قرار است بر سر این پل بیفتد؟

 

 کتاب های راهنما،اغلب با سوال های خودمانی و بسته مخالفند و سوالهای باز را توصیه می کنند. این بدین معناست که بهتر است،خبرنگار موضوع را مشخص کند و اجازه  دهد که مصاحبه شونده،خودش پیامش را برساند.

 

به خودتان به عنوان یک مصاحبه کننده،اعتماد داشته باشید:باید آنقدر سوالتان را تکرار نمایید تا به جوابی که می خواهید،برسید. همان سوال را اما از زوایای مختلف از مصاحبه شونده ، بپرسید.

 

هرگز یک سوال را در یک جمله،2بار نپرسید. مانند: حقوقتان چقدر است؟منظورم این است که درآمدتان چقدر است؟

 

به همین ترتیب از پرسیدن سوالاتی که ،عبارات " منظورم این است که" و یا "می دانی که" و به طور کلی عباراتی که قصد توجیه دارند، خودداری کنید. اینگونه عبارات، ضرباهنگ سوال و جواب را خراب می کند. به این ترتیب مصاحبه شونده،نمی داند که کی می تواند پاسخگوی سوالات باشد.