همیشه از باید های طراحی سایت گفته ایم ، اما در این مقاله می خواهیم ۵ مورد از مزاحم ترین تکنیک های طراحی سایت را برای شما عزیزان نام ببریم که رعایت این نکات می تواند کاربرد پذیری وب سایت طراحی شده را افزایش دهد. دنیای طراحی وب سایت، دنیای بسیار بزرگی است.
در واقع می توان گفت در طراحی وب سایت، جهان وب یک گالری نقاشی است که هیچ بلیتی برای آن به فروش نمی رسد. همچنین طراحان و کدنویسان وب سایت ها نیز هنرمندان این گالری نقاشی هستند.
مانند بسیاری از نقاشان و هنرمندان، همۀ آثار این طراحان دارای یک کیفیت نیستند و مانند یکدیگر کار نمی کنند. مثلا نوع ساخت برخی از وب سایت ها بسیار آزار دهنده است.
مثلا فرض کنید برخی از نقاشان به رنگ آبی علاقه دارند اما اگر در هر قسمتی از نقاشی از این رنگ استفاده شود، دیگر آنها چشم را تحریک نمی کند. در واقع آثار آن نقاشح وصلۀ ما را سر می برد.
طراحی وب سایت نیز به همین صورت است. به عنوان یک طراح یا توسعه دهندۀ وب سات، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که “هنر” شما برای هر یک از مشتریان متفاوت است.
همچنین باید از اشتباهات رایجی که باعث منحرف شدن توجه افراد از محصولات و خدمات می شود، اجتناب نمایید. چیز های زیادی هستند که هنگام طراحی وب سایت و برای اطمینان از مناسب بودن یک وب سایت کامل برای مشتری، باید به درستی، واضح و روشن مشخص باشند.
استفاده از رنگ هایی که برای چشم آزار دهنده هستند
اگر مشتریان شما اصرار به استفاده از تمامی رنگهای رنگین کمان در طراحی سایت خود دارند، این وظیفهء شماست که آنها را مجاب نمایید که این کار در طراحی سایت درست نمی باشد. رنگ هایی که بسیار روشن و یا بیش از حد تیره هستند، برای پیشبرد کار مشتریان اصلاً مناسب نمی باشند.
حتی اگر مشتری شما صاحب یک سیرک باشد، باید طراحی سایت آن به صورتی باشد که بیش از ۳ رنگ در آن به کار نرود. استفادهء بیش از سه رنگ واقعاً تکنیک مناسبی در طراحی سایت نمی باشد.
استفاده از موسیقی های پس زمینه در طراحی سایت
هیچ چیز بدتر از این نیست که در سرتاسر کل یک وب سایت یک صدا، مداوم تکرار شود. بدتر از آن با هر کلیک در صفحات مختلف و باز شدن صفحهء جدید، آن موسیقی از ابتدا پخش شود. تکرار یک آهنگ کامل در وب سایت نیز باعث دلخوری مطلق بیننده خواهد شد.
اشتباهات املایی
در طراحی وب سایت شما با استفاده از یک کامپیوتر و با به کار گیری یک دکمهء “بررسی املایی” می توانید از محتوای وب سایت خود مطمئن شوید. هیچ چیز بدتر از اشتباه بودن دستور زبان، نشانه گذاری های نادرست و یا تلفظ نادرست در طراحی سایت نیست. قبل از هر بارگزاری و به روز رسانی هر متنی، چندین بار تمامی متنها را چند نفره چک کنید. حتی اگر مشتری متنی برای وب سایت خودش فراهم کرده، به درست بودن آن اکتفا نکرده و آن را مجدداً بررسی نمایید.
اندازه فونت
اگر در طراحی سایت در تمامی محتوای وب از حروف بزرگ استفاده شده باشد، افراد احساس خیلی بدی به آن سایت پیدا می کنند. به نظر می رسد آن وب سایت در حال فریاد زدن است. اما به کار بردن حروف با سایز کوچک به صورتی که تمامی متن وب سایت حروف کوچک باشد، افراد احساس می کنند که شما در حال نجوا کردن هستید.
بهترین روش استفاده از سایز معمولی با نشانه گذاری به موقع در طراحی سایت می باشد. به این ترتیب با استفاده از سایز و فونت نرمال در متون وب سایت، بیننده احساس راحتی کرده و از برقراری ارتباط با سایت شما لذت خواهد برد.
استفاده از لینک های چشمک زن و pop up های ویندوز
این آیتم ها در وب سایت مانند دریافت ایمیل های ناخواسته در صندوق پستی شماست. در واقع اطلاعات بیهوده را از طریقی که به نظر شما اطلاعات مهمی بیاید، به بیننده می رساند. از استفاده از pop up های ویندوزی و لینک های چشمک زن برای جلب توجه مخاطب در طراحی وب سایت تان جداً خودداری نمایید. زیرا این روش فقط برای بازدیدکننده مزاحمت ایجاد می نماید
شرکت تولید فیبرنوری و برق خورشیدی(متعلق به شرکت مخابرات ایران)
در اواخر سال 1367 و بعد از راه اندازی کارخانه تولید کابل نوری یزد طرح توجیهی فنی و اقتصادی تولید فیبر نوری و پنل خورشیدی در داخل کشوربه مسئولین امر در وزارت پست و تلگراف و تلفن ارائه شد . این طرح در سال 1368 به تصویب رسید و مقرر شد شرکتی به این منظور تشکیل و اجرای طرح مذکور به عنوان هدف اصلی آن تعیین شود .
شرکت تولید فیبر نوری در سال1368 به ثبت رسید . در همین سال با کسب اطلاع از علاقه مندی شرکت مخابرات ایران برای استفاده از سیستمهای برق خورشیدی ( فتوولتائیک ) ، امکان ساخت سلول و مدول خورشیدی در کشور مورد مطالعه قرار گرفت و با تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی آن در سال 1369 مورد تایید مسئولین وقت وزارت پست و تلگراف و تافن واقع شده و مسئولیت اجرای آن به عهده شرکت تولید فیبر نوری و برق خورشیدی تغییر یافت .
شرکت تولید فیبر نوری و برق خورشیدی در اردیبهشت ماه سال 1373 باحضور ریاست محترم جمهوری افتتاح و بهره برداری از کارخانجات تولید فیبر نوری و تولید سلول و مدول خورشیدی میسر گردید .
سرمایهگذاری :
میزان سرمایهگذاری این شرکت برای کارخانجات تولید فیبرنوری و سلول و مدول خورشیدی 9940 میلیون ریال است که معادل 20 میلیون دلار هزینه ارزی نیز در مبلغ سرمایه منظور شده است.
ظرفیت تولید :
ماشینآلات تولید فیبرنوری در بخش ساخت پیش سازه برای ظرفیت اسمی 50 هزار کیلومتر فیبرنوری استاندارد در سه شیفت کاری طراحی شدهاند و عملاً میتوانند پیش سازه لازم برای ساخت 30 هزار کیلومتر فیبرنوری استاندارد را تولید کنند.
ظرفیت اسمی تولید سلول خورشیدی ، ساخت 2 میلیون و چهارصد هزار عدد سلول خورشیدی در سه شیفت کاری است و با احتساب بازده متوسط برای سلولها که 5/12 درصد است . معادل 3 مگاوات پیک برق خورشیدی است.
ظرفیت تولید اسمی مدول خورشیدی در سه شیفت کاری 600 و66 دستگاه است که معادل 3 مگاوات برق خورشیدی است
فزایش بازده سلولهای خورشیدی در ایران
پژوهشکده سبز یکی از مراکز علمی وابسته به دانشگاه علم و صنعت ایران است. گروه انرژیهای تجدیدپذیر یکی از سه گروه فعال این پژوهشکده میباشد (دو گروه دیگر، گروههای انرژی و محیط زیست هستند). در این گروه بحث پیدا کردن جایگزین برای سوختهای فسیلی مطرح میباشد که هدف از آن پیدا کردن جایگزین مناسب برای انرژیهای فسیلی است.
یکی از فعالیتهای این گروه، افزایش راندمان سلولهای و پنل خورشیدی میباشد. این کار با کمک ردیابهای الکترونیکی (Electronical trackers) انجام میگیرد. شرکت فیبر نوری و برق خورشیدی واردکننده و تولید کننده سلولهای خورشیدی در ایران است. راندمان این سلولها در حدود 10 درصد میباشد. پژوهشکده با اضافه نمودن سیستم ردیاب الکترونیکی موفق شده است که راندمان این سلولها را تا حداکثر 18 درصد افزایش دهد. رسیدن به راندمان 20 و 22 درصد در مراحل بعدی مد نظر متخصصین پژوهکشده میباشد
هزینه تولید هر کیلووات برق از انرژی خورشیدی در کشور
تولید هر کیلووات برق از انرژی خورشیدی در کشور ۵۰۰ تا ۱۹۰۰ ریال، برآورد شد. درحال حاضر تنها یک ژنراتور خورشیدی با ظرفیت ۲۵۰ کیلووات در شیراز وجود دارد.
همچنین استان های تهران و فارس دارای نیروگاه های فتوولتائیک با ظرفیت ۲ مگاوات هستند و ۲ کارخانه، درحال ساخت با همین منظور در طالقان و شیراز وجود دارند.
بر پایه گزارشات "پروژه بازنگری زیست محیطی انرژی در ایران" سایر روش های تولید انرژی در کشور کمتر از ۲۰۰ ریال برای هر کیلووات هزینه دربر دارد. اما به رغم پتانسیل بالایی که هزینه تولید انرژی از این راه دارد بازهم تولید انرژی از خورشیدی برای مناطق دور از دسترس که از جمعیت اندکی برخوردار هستند می تواند یک گزینه موثر باشد
امروزه در کشور ما استفاده از دوربین مدار بسته در شرکت ها ، کارخانجات و بسیاری از اماکن دیگر جهت امور حفاظتی و نظارتی مورد استفاده قرارمی گیرد.
از همین رو یکی از مشاغل پر درآمدی که در کشور ما ایجاد شده است، طراحی و نصب و راه اندازی اینگونه سیستم ها امنیتی است.
دوره آموزش نصب دوربین های مداربسته که در مجتمع فنی ملی پایتخت برگزار می گردد ، شامل مراحل کلی شناخت و نصب و راه اندازی و طریقه تنظیم و حتی آموزش رفع عیوب بعد از نصب میباشد.
کارآموز در دوره آموزش نصب دوربین های مداربسته با روشهای نوین نصب و راه اندازی وآموزش کار عملی با دستگاههای جدید و قدیمی آشنا میشود و میتواند در پایان به راحتی نصب انواع دوربین های مداربسته را انجام دهد.
سرفصلهای دوره آموزش نصب دوربین های مداربسته :
معرفی انواع دوربین ها مانند دوربین صنعتی ، دید در شب، دوربین دام ، دوربین های شبکه ، وایرلس
معرفی انواع لنزها و طریقه نصب آنها
آموزش نکات مهم پیرامون انتخاب نوع سیم و منبع تغذیه
معرفی انواع کارت دی وی آر DVR و طریقه نصب آن روی مادربرد کامپیوتر
معرفی کامل دستگاه دی وی آر و آموزش طریقه نصب هارد دیسک بر روی آن
معرفی کواد برای تقسیم بندی تصویر بر روی تلویزیون
آموزش نحوه مانیتورینگ صحیح و پیشرفته در دوربین مدار بسته
آموزش طریقه سیم کشی صحیح و رفع اشکال نویز تصویر
آشنایی کامل با سرورهای تحت شبکه Network Video Recorder
آشنایی با سرورهای ضبط تصاویر دیجیتال برای ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ
آموزش تعمیر برد اصلی دستگاههای DVR
آموزش تئوریک شگردها و نکات پیشرفته در ارسال تصویر روی شبکه و بر روی تلفن همراه
توسعه سلولهای خورشیدی برای مقاصد زیر است:
1- احتیاج داشتن به منابع الکتریسته مناسب برای مکانهای دور از شبکة برق اصلی
2- پمپ کردن آب در پنل خورشیدی
3- فانوس برجها
4- ماشینحسابها و دوربینهای عکاسی
5- احتیاج داشتن به توان تجدیدشدنی و قابل حمل
چند نوع سلول خورشیدی ساختهشده است؟
سه نوع سلول بلوری وجود دارد: سیلیسیم تک بلوری چندبلوری و بیشکل.
سلولهای تکبلوری : ( به ضخامت تقریبی 2/1 تا 3/1 میلی متر) از یک قطعه تکبلوری بزرگ در دمای حدود 1400 درجه سانتیگراد تشکیل شده است و این مرحله بسیار پرهزینه است.
سیلیسیم باید خالص بوده و یک ساختار بلوری کامل داشته باشد این فرآیند تولید با سطح بازده بالا را ضمانت میکند.
سلولهای چندبلوری: لایه های چندبلوری به وسیله فرآیند ریختهگری تهیه می شوند سیلیسیم مذاب را در یک قالب می ریزندو اجازه می دهند متبلور شوند.
لایه های چند بلوری که به وسیله ریختهگری درست شدهاند عمدتاً ارزانتر هستند و بازده پایینتر دارند
( به خاطر نقص در ساختار بلور حاصل از فرآیند ریختهگری)
سیلیسیم بی شکل: اگر یک لایه سیلیسیم روی شیشه یا یک ماده دیگر قرار گیرد معروف به سلول لایه بی شکل یا نازک در پنل خورشیدی است.
ضخامت این لایه کمتر از یک میکرومتر است(ضخامت یک موی انسان: 50 تا 100 میکرومتر ) بنابراین تولید این سلولها و هزینه آن پایینتر است.
به هر حال، بازده سلولهای بی شکل خیلی پایینتر از دو سلول دیگراست. به این علت است که ، اساساً آنها در وسائل با توان کم به کاررفتهاند(مانند ماشینحساب)
لایههای نازک دیگر:
تعدادی از مواد امیدبخش دیگر از قبیل کادمیم تلورید ( (CdTe و مس ایندیم دی سلنید ((CuInSe2 نیز به عنوان مواد پایه در تهیه سلول های خورشیدی به کار می رود جاذبه این تکنولوژی ها این است
که آنها به وسیله روشهای صنعتی ارزان میتوانند ساختهشوند ، مطمئناً در مقایسه با سیلیسیم بلوری، آنها رابه جای سیلیسیم بیریخت پیشنهاد میکند.
معماری محتوا چیست؟
و جایگاه آن در طراحی سایت کجاست؟
قبل از اینکه مشخص کنیم معماری محتوا در طراحی سایت واقعا چیست باید مرز بین معماری محتوا و مدیریت محتوا را از یکدیگر مشخص کنیم.
بسیاری از افراد در تعریف معماری محتوا ویژگی ها و مشخصات تعریف شده برای مفهوم مدیریت محتوا را ذکر میکنند.
چیزی که لازم است در همین ابتدا بدانیم اینکه این کاملا اشتباه است. در واقع در فرآیند تولید و انتشار محتوا، معماری محتوا قبل از مدیریت محتوا قرار میگیرد.
به بیان ساده تر، معماری محتوا در یک وب سایت، ایجاد ساختار طبقه بندی انتشار محتوا و اطلاعات، ایجاد مسیرهای دسترسی به اطلاعات و چینش اجزای اطلاعاتی وب سایت به نحوی است که حداکثر دسترس پذیری و اثرگذاری بر مخاطب را فراهم کند.
همانگونه که پیداست این فعالیت در فرآیند تولید و انتشار محتوا قبل از فعالیت مدیریت محتوا میبایست انجام پذیرفته باشد.
مدیریت محتوا فعالیتی است که عموما کارفرما و یا مالک یک وب سایت اقدام به آن میکند. مانند درج محتوای محصولات، درج اخبار، درج تصاویر و به صورت کلی بروز رسانی وب سایت و پورتال؛
اما معماری محتوا فعالیتی است که طراح وب سایت در زمان طراحی وب سایت و یا طراحی پورتال نسبت به آن اقدام میکند.
یک معماری محتوای مناسب علاوه بر ایجاد حداکثر دسترس پذیری و اثرگذاری بر مخاطب آثار ویژه ای نیز در نتایج حاصل در موتور های جستجو و بهینه سازی یک وب سایت در طراحی سایت دارد.
تصویر زیر به خوبی جایگاه فعالیت معماری محتوا در فرآیند طراحی وب سایت را نمایش میدهد.