آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

BMS و روشنایی ساختمان

در زیر به مواردی درباره نور و روشنایی منزل و تنظیمات آن در هوشمند سازی ساختمان در منازل و چگونگی استفاده و کاربرد آن می پردازد.

 

کنترل دمای  خانه هوشمند

زمانی که یک فرد در مسافرت به سر می برد با استفاده از تلفن یا موبایل و یا خط اینترنت می تواند سیستم تاسیسات خانه را فعال سازد، دمای دلخواه را تنظیم کند ، در ساعت خاصی تاسیسات سرمایش و گرمایش شروع به کار نمایند و درجه حرارت خانه را به حد مطلوب برساند.

تنطیم کردن دمای منزل و فعال کردن سیستم سرمایشی و گرمایشی برای رسیدن به آن دما تا علاوه بر ایجاد محیطی مطلوب از اتلاف انرژی جلوگیری می نماید.

 

کنترل روشنایی خانه هوشمند

با توجه به اهمیت هوشمند سازی روشنایی در ساختمان های مسکونی و اداری راه حل های متنوعی برای کاربردهای مختلف وجود دارد.

کنترل هوشمند سیستم روشنایی نه تنها میزان نور دهی را تحت کنترل می گیرد بلکه در صرفه جویی در مصرف انرژی نیز بسیار مؤثر است.

در واقع در این روش هم از نور طبیعی و هم از نور تولیدی منابع نور، میزان نور مطلوب تامین خواهد شد و این فرآیند بطور اتوماتیک انجام می گیرد.

بطورکلی این گونه سیستم ها با بهره گیری از سنسورهای تشخیص حرکت و میزان نور محیط و کلیدهای تعبیه شده در هر فضای داخلی می توانند فرآیند مطلوب را پیاده سازی نمایند.

بدیهی است که در حالت اتوماتیک منابع نور با توجه به سنسورهای میزان نور و نقطه مطلوب تعریف شده نوردهی خواهند داشت و برای پیاده سازی و استفاده از این مزایا نیاز به آموزش BMS  و هوشمند سازی ساختمان خواهد داشت .

کنترل نور طبیعی (به کمک باز و بسته کردن خودکار پرده و کرکره ها) خانه هوشمند


کنترل پرده ها براساس شدت روشنایی خورشید یا کنترل پرده ها و شیدرها با توجه به موقعیت خورشید برای استفاده از حد اکثر نور انجام محاسبه پارامترهایی که باعث سایه در محیط بیرونی ساختمان می شود و تنظیم برنامه زمانی با امکان باز و بسته کردن پرده ها به صورت برقی براساس سناریوها و همچنین توسط مانیتور، ریموت ویا شدت نور وارد شده به منزل

تجهیزات حریق

تجهیزات تشخیص حریق ( دتکتورها ) :

دتکتورها وسایل الکترونیکی هستند که در شکل ها و طرح ها ی مختلف و معمولا به رنگ سفید توسط کارخانه های سازنده ارائه می شوند و در محلهای مناسب ساختمان مانند آشپزخانه ، موتورخانه ، اتاق بایگانی ،راهروها، اتاق ها منزل، اتاق های کنفرانس به صورت سقفی یا دیواری روی پایه های مخصوص نصب می شوند و وظیفه آنها تشخیص و آموزش دزدگیر و اعلام  حریق و اعلام آن به مرکز کنترل میباشد . تغذیه دتکتورها معمولا با ولتاژ 24 ولت DC صورت می گیرد ولی دتکتورها یی وجود دارند که از ولتاژ های 12 و 48 ولت DC و یا AC 220 ولت تغذیه می شوند.

جریان عبوری از آن ها در حالت عادی چند ده میلی آمپر است و در مواقع بروز حریق افزایش می یابد. بسته به اینکه دتکتورها از کدام اثر آتش برای تشخیص استفاده می کند در انواع گوناگونی به صورت زیر ساخته می شوند :

1- دتکتور دودی           

2-دتکتور حرارتی

3-دتکتور گاز

4- دکتور منو اکسید کربن

تجهیزات اعلام کننده حریق  برای آگاه کردن ساکنین ساختمان از بروز حریق از وسایل سمعی و بصری خاص سیستم های اعلام حریق استفاده می شوند که به سه گروه تقسیم می گردند:

1- آژیر ( Sounder ) یا زنگ ( Bell )

2- چراغ ها ی نشانگر (Flasher(

3- شستی ها ی اعلام حریق ( ManualCall Point ) ( MCP )

نصب و استقرار تجهیزات سیستم دزدگیر و اعلام حریق طبق استاندارد BS 5839 و کابل کشی طبق استاندارد BS 6207 انجام می گیرد .

نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه

برای آموزش دوربین مدار بسته تحت شبکه (دیجیتال ) به وسایل زیر احتیاج داریم:

1:کابل شبکه cate6

2:سوکت RG45

3:منبع تغذیه

4:دستگاه NVR

5:دوربین تحت شبکه

6:هارد دیسک

7:سیم برق

همان طور که متوجه شدید برای نصب دوربین مداربسته تحت شبکه به وسایل زیادی احتیاج نیست و با دوربین مداربسته آنالوگ فرق چندانی ندارد فقط سیم انقال تصویر و سوکت آن تغییر کرده است .

در آموزش دوربین مدار بسته   تحت شبکه یک بخش بسیار مهم در راه اندازی وجود دارد آن هم بخش تعیین و آدرس IP دادن به هر یک از دوربین ها است که با کمی تمرین و تجربه شما می توانید این کار را به سادگی انجام دهید.