آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

4 عنصر اساسی در تنظیمات دوربین

دوربین‌های دیجیتال امروزه دارای گزینه‌های بسیار مشترکی با گوشی‌های هوشمند هستند. بسیاری از تنظیمات در دوربین‌های DSLR و گوشی‌های هوشمند یکسان است، پس آموختن این موارد اساسی در عکاسی با گوشی هوشمند نیز به شما کمک می‌کند. این عناصر، عناصری هستند که همه عکاسان هرروز با آن‌ها سروکار دارند ولی شاید به‌اندازه کافی در این مفاهیم عمیق نمی‌شوند. استفاده از حالت اتوماتیک در دوربین گزینه اصلاً مناسبی نیست و هیچ عکاس حرفه‌ای استفاده از حالت اتوماتیک را تائید نمی‌کند؛ پس بهتر است هرچه صحیح‌تر مفاهیم پایه عکاسی و کیت نور را بیاموزیم.

 

ایزو

 

ایزو یکی از مفاهیم بسیار مهمی است که در عکاسی در شب و عکاسی در محیط‌های کم‌نور به کمک عکاس می‌آید، می‌توان ایزو 800 را در دوربین‌های کانن، نیکون، فوجی عدد مناسبی بدانیم که در این عدد معمولاً نویزهای بزرگی دیده نمی‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان بالاترین ایزو در نظر بگیریم. در دوربین‌های نسل جدید سعی می‌شود تا از سنسور دیجیک استفاده شود تا نویزهای سفید ایجاد شود، نویزهای سفید در تصویر آسیب کمتری به کیفیت می‌زنند تا نویزهای قرمزرنگ، درهرصورت امروزه کمپانی‌های مشهوری مانند نیکون و کانن در زمینه ایزو پیشرفت‌های بسیار زیادی کرده‌اند.

 

ایزو چیست؟ درواقع ایزو میزان حساسیت سنسور دوربین شما به نور است. هرچه عدد ایزو بالا برود، میزان حساسیت سنسور نیز بالاتر است و هر چه ایزو پایین‌تر باشد حساسیت به نور کمتر است. ایزو دست شمارا باز می‌گذارد تا در شرایط نوری بسیار کم با بالا بردن عدد ایزو و حساس‌تر کردن سنسور، عکس خوبی بگیرید.

 

اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که نباید از ایزو بالا در هرجایی استفاده کرد، علت این موضوع به این شرح است که نویزهایی که ایجاد می‌شود در LCD دوربین شما به‌خوبی مشاهده نمی‌شود و شما عکس خود را می‌گیرید و سپس در سیستم عکس را مشاهده می‌کنید و شاهد نویزهای بسیار زیادی هستید. البته در شرایطی که شما برای عکاسی در شب به‌سرعت شاتر بالا برای فریز کردن نیاز دارید مجبور هستید که از ایزو بسیار بالا استفاده کنید، در استفاده از ایزو بالا باید به این نکته توجه کنید که از فایل RAW برای عکاسی استفاده کنید.

 

سرعت شاتر

 

 

میزان و مدت‌زمانی که نور به سنسور شما می‌رسد، درواقع همان سرعت شاتر است. درواقع مدت‌زمان شاتر، مدت‌زمانی است که شما به شاتر اجازه می‌دهید بازبماند و نور به سنسور برسد. سرعت شاتر در عکاسی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد، شما با زیاد کردن سرعت شاتر می‌توانید حرکات را فریز کنید و با پایین آوردن سرعت شاتر می‌توانید حرکات را به‌صورت کشیده ثبت کنید، معمولاً از سرعت شاتر پایین در عکاسی از آب بسیار استفاده می‌کنند.

 

سرعت شاتر بسیار بالا می‌تواند عکس‌های فریز را برای ما به ارمغان بیاورد، در فریز کردن ما باید سرعت شاتر را با حرکت جسم هماهنگ کنیم.

 

عکاسی با سرعت شاتر بالا برای فریز کردن اشیا در حال حرکت کمی دشوار است و به تمرین زیاد نیاز دارد، اگر در ابتدای این کار باکمی سختی مواجه شدید، دلسرد نشوید.

 

دیافراگم

 

 

شاید یکی از گیج‌کننده‌ترین مفاهیم در عکاسی همین دیافراگم باشد، دیافراگم بر روی جنبه‌های بسیار زیادی در عکاسی اثر می‌گذارد فقط یک زمینه در دیافراگم دخیل نیست. هر چه دیافراگم ما بسته‌تر باشد، یعنی عدد آن بزرگ‌تر باشد، نور کمتری به لنز وارد می‌شود و عمق میدان بسیار زیادی در عکس‌داریم، اگر از دیافراگم بسیار باز استفاده کنیم، عدد کوچک‌تری را انتخاب می‌کنیم و عمق میدان کمی نیز داریم، درازای این موارد نور بسیار زیادی به سنسور ما می‌رسد. به‌عنوان‌مثال دیافراگم 2.8 یک دیافراگم باز است که نور بسیار زیادی را وارد لنز می‌کند ولی برای عکاسی طبیعت مناسب نیست، در عکاسی طبیعت ما باید از دیافراگم بسته استفاده کنیم تا بتوانیم همه‌چیز را واضح ثبت کنیم.

 

همان‌طور که گفتیم دیافراگم فقط بر روی نور تأثیر ندار بلکه بر روی وضوح تصویر ما نیز تأثیر مستقیم دارد، هر چه دیافراگم ما بازتر باشد عمق میدان کم‌تر است، یعنی در محدوده کوچک‌تری اجزای واضح داریم ولی اگر از دیافراگم بسته استفاده کنیم همه‌چیز در تصویر ما واضح ثبت می‌شوند.

 

 

عمق میدان و کاربردهای آن

 

 

عمق میدان کم در عکاسی پرتره و عکاسی هنری بسیار مهم و تأثیرگذار است. هم‌چنین در عکاسی طبیعت، ورزشی، مستند ما نیاز به دیافراگم بسته و تصاویر واضح داریم.

 

وایت بالانس

 

 

وایت بالانس نیز مانند ایزو در رابطه با سنسور است ولی این بار در رابطه بارنگ‌هایی است که در سنسور ایجاد می‌شوند. هر منبع نوری رنگی متفاوت دارد، البته در دوربین عکاسی همه‌چیز در دست شما است، شما می‌توانید از یک روز آفتابی طوری عکس بگیرید که انگار یک روز ابری است و این بازی‌ها مربوط به وایت بالانس است. شما باید سعی کنید که در هر محیطی متناسب با نور همان محیط عکاسی کنید، اگر در نور آفتاب شدید هستید باید با وایت بالانس مناسب با نور روز استفاده کنید و اگر زیر نور فلورسنت هستید باید از وایت بالانس مناسب با آن عکاسی کنید، پس وایت بالانس و کیت نور  نکته و عامل بسیار مهمی است. این دمای هر رنگی است که باعث ایجاد تفاوت‌ها می‌شود و یادگیری انجام دادن تنظیمات دستی وایت بالانس نیز بسیار مهم است.

 

شما باید دوربین خود را بشناسید

 

 

اگر شما به‌عنوان یک عکاس دوربین خود را به‌خوبی نشناسید نمی‌توانید با آن عکس‌های خوبی بگیرید، تسلط داشتن بر روی منوهای دوربین یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر عکاس تازه‌کاری باید بداند. اگر تازه شروع به عکاسی کرده‌اید بهتر است از این زمینه شروع کنید و تنظیمات و منوهای دوربین را به‌خوبی بیاموزید.

 

نتیجه‌گیری

 

 

نکات ذکرشده در این مقاله از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تنظیمات هر دوربین دیجیتال است که راه موفقیت در عکاسی فقط تسلط به این فاکتورها است پس بهتر است به‌خوبی این موارد را بیاموزیم.

 

نویسنده: فاطمه محمدی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.