آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

بهینه سازی سایت ها

 

بهینه سازی سایت فرایندی از ارتقای ‫وب سایت به صورتی است که بیشتر در معرض دید نتایج موتورهای جستجو قرار گیرند. هرچه وب سایت بیشتر در معرض دید نتایج جستجو قرار گیرد بازدید کنندگان بیشتری آن را پیدا کرده و به آن سر میزنند. برای درک بهبودی های انجام گرفته بر نتایج موتورهای جستجو اول از همه باید هدف موتورهای جستجو را درک کنیم.

 به طور کلی، موتورهای جستجو سعی میکنند که محتویات موجود در ‫اینترنت را پیدا و درک کنند ‫و سپس نتایج معتبر و مرتبطی را بر اساس ‫عبارتی که کاربر آن را جستجو کرده است ارایه دهند.

 

‫ابتدا میخواهیم در مورد مرتبط بودن و سئو سایت صحبت کنیم. برای نمونه وقتی کاربری عبارتی همچون بهینه سازی سایت را جستجو میکند، موتورهای جستجو لیستی از نتایج مرتبط با مبحث بهینه سازی سایت رابه او نشان میدهند.

 ‫موتورهای جستجو تمامی صفحات وب که بازدید میشوند را تحلیل کرده و ‫مرتبط ترین صفحات به بهینه سازی وب سایت را انتخاب میکند.

 

 آنها اینکار را با عوامل مختلفی ارزیابی میکنند، از جمله چگونگی نوشتار محتوا، ‫پیاده سازی آن در کدها و همچنین لینک کردن دیگر وبسایتهای  موجود در اینترنت به شما ‫و تمامی اینها در یک الگوریتم الویت بندی شده ی ‫بسیار بزرگ و پیچیده قرار میگیرد ‫و در نهایت در کسری از ثانیه موتور جستجو میتواند ‫صفحات وب را بر اساس ارتباطش با عبارت مورد جستجوی شما- ‫در این نمونه بهینه سازی سایت – رتبه بندی کند درک این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است،

 

چون موتورهای جستجو ‫به شکل دقیقی محتویات در مورد ‫بهینه سازی سایت را ‫با محتویات مرتبط با عبارتهای دیگر همچون ‫بهینه سازی یا عبارتی مثل سئو تفکیک میکند ‫موتورهای جستجو میتوانند درکی معنایی و موضوعی از واژه ها ومفاهیم داشته باشند. ‫بگذارید مثال دیگری بزنم : خانه سگ.

 

موتورهای ‫جستجو میدانند صفحاتی که خانه سگ میفروشند ‫ارتباط خیلی زیادی به کوئری جستجو ‫دارند ولی همچنین میدانند که ‫وب سایتهایی در مورد تجهیزات حیوانات خانگی نیز ارتباط خوبی با آن دارند ‫همچنین میدانند وب سایتی که غذا یا ‫اسباب بازی حیوانات را معرفی میکند نیز ‫به این کوئری جستجو ارتباط دارد، ولی ارتباطش کمتر است.

 

عامل دیگری که بر رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیر دارد اعتبار است.

 

 ‫به عبارت دیگر، در شبکه جهانی ارتباطات که هر کسی میتوا‫ند پستی در مورد هر چیز بگذارد ‫آیا وب سایت شما یک مکان مطمئن در اینترنت است که ‫موتورهای جستجو بخواهند آن را به کاربران نشان دهند؟ ‫

 

یکی از راه های متداولی که موتورهای جستجو اعتبار یک صفحه یا دامین را تعیین میکنند ‫با استفاده از ارزیابی وب سایتهای دیگر از شما میباشد و ‫این کار توسط لینکهایی که به شما اشاره می‌کند سنجیده میشود ‫شما میتوانید به لینک به عنوان رای در اینترنت نگاه کنید ‫وقتی که وب سایتی لینک سایت شما را قرار میدهد ‫به این معناست که من به‫ محتویات سایت شما اطمینان دارم و برای همین آن را در سایت قرار میدهم ‫و افراد را ترقیب به بازدید از سایتتان میکنم. ‫

 

این راه اعتماد است و موتورهای جستجو از آن برای ارزیابی و مرتب سازی تمامی داده های موجود در صفحات اینترنت میتوانند استفاده کنند ‫ولی باید پیش از هرچیزی بدانید که این مسابقه ی محبوبیت نیست که در آن تلاش برای دریافت رای بیشتر در اینترنت کنید موتورهای جستجو نگهبانهایی برای پیشگیری از اینگونه تقلبها دارند و ‫آنها بر ارتقای کیفی یک لینک تاکید میکنند.

 

 ‫برای نمونه، موتورهای جستجو اگر لینکی از یک سایت معتبر یا شرکتی دریافت کنید ‫مانند شرکتی که دارای وبلاگ یا آژانس دولتی یا غیرخصوصی بوده و در عرصه ی کاری شما قرار دارد اعتماد بیشتری میکنند.

 

لینکی که از سایتی با قدمت یک ماهه باشد که هیچ ارتباطی به شما یا شرکت شما ندارد و زیر‫ متن ” من هر چیزی که بخواهید را به قیمت ۵ دلار لینک میکنم” به همان اندازه ارزش نخواهد داشت ‫از نقطه نظر موتورهای جستجو لینکها در رای دادن به سایت شما و تعیین اعتبار سایت شما تاثیر بیشتری دارند

 

 ‫بنابراین میتوانید سیستم را به عنوان یک دموکراسی برای سئو سایت در نظر بگیرید که در آن‫ برخی از رای ها ‫ارزششان از رای های دیگر بیشتر است. حال که درکی از اهمیت مرتبط و معتبر بودن سایت برای موتورهای جستجو بدست آوردید ‫میتوانید این عوامل را بهتر ارتقا دهید به این صورت بهتر از پیش در معرض دید نتایج موتورهای جستجو قرار گرفته ‫و بازدید کنندگان بیشتری خواهید داشت.‫

 

سئوی کلاه سیاه

 

تعریف سئوی کلاه سیاه : سئوی بلک هت عملی است که با آن رتبه سایت را در موتورهای جستجو از طریق نقض کردن قوانین بالا می برند. کلمه بلک هت (کلاه سیاه) از یک فیلم غربی برگرفته شده که در آن “افراد خوب” که کلاه سفید بر سر داشتند را از “افراد بد” جدا می کردند. اخیرا از این اصطلاح برای هکرهای کامپیوتر، تولیدکنندگان ویروس و افرادی که کارهای غیراخلاقی کامپیوتری انجام می دهند، استفاده می شود.

 

مواردی که شما در این مبحث می آموزید:

• دقیقا سئوی کلاه سیاه چیست

• فن و روشهای سئوی کلاه سیاه

• چگونه سئوی کلاه سیاه را ریپورت کنیم

• سئوی کلاه سیاه چگونه بر سایت شما تاثیر می گذارد

• چگونه به نتایج سئوی بلک هت دسترسی پیدا کنیم بدون آنکه کاری غیراخلاقی انجام دهیم و تجارت بلند مدت خود را به خطر نیندازیم

اجرای تاکتیکها و استراتژیهای بلک هت می تواند سایت شما را از موتورهای جستجو ممنوع سازد و شما را از منبع شماره یک ترافیک اینترنت بودن و سئو مناسب  محروم سازد. از طرفی دیگر برخی از تاکتیکهای بلک هت می تواند به طور قابل ملاحظه ای مفید باشد. داشتن درک درستی از سئوی بلک هت و عواقب آن بسیار ضروری است.

 

سئوی کلاه سیاه چیست؟

 

سئوی کلاه سیاه معمولا به عنوان یک کاربرد ناپسند تعریف شده است که باعث بهبود رنک و رتبه یک سایت در نتایج موتور جستجوی گوگل می شود. این روشها برخلاف قوانین موتور جستجو هستند و ممکن است سایت شما را از موتور جستجو و سایتهای وابسته به آن محروم سازد. افرادی که در سئوی بلک هت تخصص دارند یک لیستی از روشها و استراتژیهای آن در Google Webmaster’s Guidelines و Bing’s Webmaster Guidelines تهیه کرده اند. ” آیا کاری که من انجام می دهم به ارزش کاربری اضافه خواهد کرد و یا فقط برای دیده شدن سایت من در موتورهای جستجو است؟” این سوالی است که به هنگام امتحان کردن روش سئوی بلک هت در راهنماییهای موتور وب مستر بررسی می شود. اگر در بررسی مشخص شد که هیچ ارزشی به کاربر اضافه نشود اما رتبه سایت شما بهتر شود، به طور حتم انتخاب شما بلک هت خواهد بود.

 

تاکتیکهای سئوی کلاه سیاه

 

• کنترل خودکار محتوا

• مخفی سازی لینکها و متن

• کارهای مرتبط با کلمات کلیدی

• گزارش دادن تخلف یک رقیب

• صفحات دوروی(Doorway)

• پنهان سازی محتوا یا URL

• دایرکت مجدد بازدیدکننده به Url کاملا متفاوت با موضوع

تکنیکهای سئوی کلاه سیاه

 

• دستکاری لینک- خرید لینک، مجلات تبلیغاتی، و لینکهای افزایش دهنده رنک سایت

• اسپینینگ مقالات

• لینک فارم- link farm- مجموعه ای از وب سایتها که هر سایتی را در پیوندهای خود لینک می کنند

• چرخه لینکها یا لینک ویل ( استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و لینک کردن در چندین شبکه اجتماعی)

• شبکه های لینک

• اسپم ریچ اسنیپت (Rich Snippet )

• پرسشنامه های خودکار برای سئو

• ساختن صفحات یا دامینهایی با استفاده از مطالب در چندین وبلاگ

• صفحاتی با رفتارهای مشکوک مانند ویروسها و تروجانها

 

چگونه سئوی کلاه سیاه را گزارش کنیم؟

 

دو دلیل برای ریپورت کردن سئوی بلک هت وجود دارد؛ یا سایت شما مورد حملات مشکوک ویروس، هک و لینکهای منفی اسپم قرار گرفته باشد و یا پیامدهای وب اسپمی را روی کلمه کلیدی رقابتی سایتتان ببینید. و برای مورد دوم که ذکر شد، شما می توانید از طریق ابزارهای وب مستر گوگل، گزارش اسپم وبسایت را پر کنید. لطفا از این ابزار با احتیاط استفاده نمایید. اسپم به معنی تمامی نتایج جستجوی بالای سایت من نیست!

زمانی که وب سایت شما مورد حمله و هدف کمپین سئوی لینکهای اسپمی قرار گرفت لطفا با وب مسترهایی که این لینکها را در وبسایت شما گذاشته اند تماس بگیرید و درخواست برداشتن آنها را نمایید و لطفا پس از آن از Disavow Links در ابزارهای وب مستر گوگل استفاده کنید.

 

چرا روشهای بلک هت برای شما مهم اند؟

 

تاکتیکهای بلک هت می تواند وبسایت شما را از موتورهای جستجو محروم سازد. شاید از این طریق ترافیک وبسایتتان را برای مدتی کوتاه بالا ببرید اما آن موفقیت دائمی نخواهد بود. با وجود صدها میلیون جستجو در هر روز آیا واقعا می توانید با حذف شدن دامینتان از گوگل -De-indexed- کنار بیایید؟ آیا تکنیکهای بلک هت برای شما مناسب هستند؟ بستگی دارد به پاسخ شما به این سوال دارد: آیا قصد دارید تجارتی بلند مدت داشته باشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، بهتر است از بلک هت اجتناب کنید و به جای آن به دنبال روشهای دیگری برای بهبود رنک گوگل خود باشید. به جای استفاده از روشهای اتوماتیک سازی که برای موتورهای جستجو، کاربرها و یا هر دوی آنها حقه محسوب می شود، چرا از نرم افزارهای مورد تایید گوگل استفاده نکنیم تا رنک بالاتری داشته باشیم؟

کمپانی wordstream “نرم افزار اتوماتیک سازی وایت هت ” را به شما پیشنهاد می کند که اتوماتیک سازی امنی دارد اما عملکردهای کاربردی دارد. این نرم افزار با افزایش امتیاز کیفیت و کلمات کلیدی مرتبط با محتوا از طریق ابزار Keyword Discovery به بهبود بازاریابی جستجو کمک می کند. کمپانی Wordstream با بهینه سازی موتور جستجو از طریق مختلفی همکاری می کند:

• پیشنهاد اتوماتیک کلمات کلیدی مرتبط: با استفاده از جاوااسکریپت در سایتتان، کلمات کلیدی جدیدی که افراد در سایت شما جستجو می کنند به طور خودکار وارد دیتابیس کلمات کلیدی سایت شما می شوند و لیست جدیدی از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا برای شما فراهم می سازد. فواید استفاده از ابزار کلمات کلیدی سئو نه تنها در یافتن کلمات کلیدی صحیح به شما کمک می کند بلکه محتوای سایت شما را نیز معتبر می سازد.

• اولویت بندی جریان کار سئو: Wordstreamبا آنالیز کلمات کلیدی شما و یا دسته ای از کلمات کلیدی پربازدید پیشنهاد می کند که چه جایی باید تغییرات ایجاد شود تا کارآمدتر باشند.

• ساختار اطلاعاتی سازگار با جستجو: Wordstream با طبقه بندی موضوعی کلمات کلیدی شما به شکل درختچه ای که در تصویر زیر می بینید، کار شما را راحتتر می سازد.

ONVIF چیست؟

 

Open Network Video Interface Forum

 

Onvif  برنامه و استانداردی جهانی برای کنترل دوربین‌ مدار بسته و سیستم‌های تحت شبکه است. بر اساس این استاندارد، تمامی‌سیستمها و دوربینهای تحت شبکه بدون توجه به برند و مدل، با یک برنامه یکسان کنترل می‌شوند.

 

برای درک اهمیت این استاندارد کافی ست لحظه ای فکر کنید که تا قبل از ارائه آن و با این همه برند، تنوع مدل و بالطبع تنوع برنامه، تا چه حد راهبری سیستم‌ها و دوربین مداربسته ‌ها پیچیده و متفاوت بوده است.

 

این برنامه در سال 2006 توسط بخش ارتباطات شرکت‌های اکسیس، سونی و بوش تهیه و ارائه شد.

 

همانطور که اشاره شد، مدل و برند در این برنامه بی معنی است. Onvif دوربین را بعنوان یک Network Video Transmitter (فرستنده ویدیویی تحت شبکه) به اختصار NVT و بقیه عناصر سیستم را بعنوان Network Video Analytics (تحلیل کننده تصاویر ویدئویی تحت شبکه) به اختصار NVA میشناسد

 

و خود نیز مدیریت شبکه را بعهده می‌گیرد.

 

 

این استاندارد دارای سه نوع عضویت مختلف می‌باشد: عضو عادی, عضو مشارکتی و عضو کامل.

 

عضو کامل و مشارکتی می‌توانند بر روی این استاندارد تاثیر گذاشته و در تمام فعالیت‌های onvif حضور فعالانه داشته باشند. اما عضو عادی فقط می‌توانند از خصوصیات این استاندارد جهت محصولات تحت شبکه استفاده کند.

 

امتیازات عضو مشارکتی : عضویت در کمیته مدیریتی، شرکت به عنوان یک عضو کمیته راهبردی، حق رای برای انتخاب اعضای کمیته راهبردی

 

امتیازات عضو کامل : حق رای برای انتخاب اعضای کمیته‌ها (بجز کمیته راهبردی)، شرکت در گروه‌های کاری، دسترسی سریع به مشخصات و موارد مرتبط، شرکت در نشست‌ها (مانند نشست سالانه)، استفاده از آرم، استفاده از انجمن توسعه دهندگان دوربین مداربسته ، دسترسی به بستر اصلی نرم افزار هسته اصلی Onvif.

 

بهتر است هنگام خرید دوربین‌های تحت شبکه، به پشتیبانی از Onvif توجه داشته باشید.

چگونگی محاسبه حافظه/پهنای باند دوربین مدار بسته

وجود خطای محاسباتی در تخمین میزان حافظه (یا پهنای باند ) نظارتی مورد نیاز امری متداول است ، یکی از مرسوم ترین روش های تخمین حافظه نظارتی ، بکارگیری ابزارهای محاسباتی آنلاین است ، هرچند این ابزارها به طور بنیادین جهت منعکس کردن شرایط های خاص کاربردهای متفاوت در دنیای واقعی ، هنوز ناکافی به نظر می رسند . در این گزارش به تشریح نکات کلیدی پنهان و بهترین روش محاسبه دقیق حافظه نظارتی برای دوربین مداربسته مورد نیاز می پردازیم .

 

علی رغم آنچه که گفته شد ، بیشتر کاربران هنوز از ابزارهای محاسباتی استفاده می کنند . امتیاز بزرگ این ابزارها عملکرد بسیار ساده آنهاست . کافیست کمی از اطلاعات پایه مانند (تعداد دوربین ها ، رزولوشن ، نرخ فریم و...) را واردکرده و نتیجه به سرعت حاصل می شود .

 

تحقیقی که مابین اعضاء IPVM صورت پذیرفته ، حاوی نتایج زیر بوده که درصد کاربرد این روش محبوب را نشان می دهد .

روش ترجیحی کاربران برای محاسبه حافظه نظارتی

 

چگونگی محاسبه حافظه یا پهنای باند دوربین مدار بسته

 

با این وجود ابزارهای محاسباتی فی نفسه قادر نیستند گوناگونی شرایطی که دوربین ها در آنجا نصب می شوند . و تفاوت های مابین مدل های دوربین ها را بیان کنند . در تحقیق دیگری از اعضای IPVM که در ان مقادیر رزولوشن ، نرخ فریم و CODEC از پیش به مقادیر ثابتی تنظیم شده بودند . گستره ی پهنای باند تخمین زده شده این گونه بوده است .

 

با وجود اینکه پاسخ های بالا ممکن است تا 300% متغیر باشند، اما در اصل همه آنها صحیح هستند . تفاوت در مدل دوربین های مورد استفاده و مکان های متفاوتی که دوربین ها در انها نصب می شوند به راحتی می توانند تفاوت های قابل ملاحظه ای در میزان حافظه یا پهنای باند مصرفی ایجاد می کنند که ابزارهای محاسباتی آنها را بازتاب نمی دهند .

 

آزمایش و تحقیق :

 

جهت کشف دلایل پس از این رویدادها ، در طول یکسال گذشته یک سری از آزمایش ها و گزارش های تحقیقاتی در موضوعات زیر به ترتیب داده ایم :

 

    پهنای باند و کیفیت تصویر

    پهنای باند و نرخ فریم

    پروفایل های CODEC

    بهینه سازی آشکار ساز حرکت

    بهره کنترل خودکار

    VBR.CBR

 

و این ها سه نکته کلیدی مهم حاصل شده هستند :

 

میزان پهنای باند مصرفی هر دوربین مدار بسته را که به کار می برید به خاطر بسپارید .

 

برای هر محل دوربین یک جدول پیچیدگی صحنه طراحی کنید .

 

مفاهیم کلیدی تنظیمات دوربین از قبیل فشرده سازی ، AGC ، تشخیص حرکت ،فاکتورهای موثر در مصرف حافظه را به خوبی درک کنید .

 

موارد بالا در یک تخمین خوب بسیار حیاتی هستند . با دانستن این سه اصل شما با خیال راحت می توانید از یک محاسبه گر آنلاین بهره مند شوید . پس از آن قادر خواهید بود مفروضات نادرست محاسبه گرهای انلاین را به سرعت شناسایی کنید . برای مثال محاسبه گر ممکن است سرعت 2 مگابیت بر ثانیه را برای یک رشته خاص در نظر بگیرید اما مبتنی بر دانسته های خود از نحوه  عملکرد دوربین و موقعیتی که دوربین مدار بسته در ان نصب است می توانیم حدس بزنیم این عدد می تواند به 4 مگابیت بر ثانیه نزدیکتر باشد . یا 1 مگابیت بر ثانیه .

 

همچنین می توان به طور دستی ورودی محاسبه گر را تغییر داده یا خروجی های پیش فرض ان را بالا و پایین کرده تا به خوبی منعکس کننده تفاوت ها در شرایط شما باشند .انجام این کارها منجربه یک تخمین به مراتب دقیق تر خواهد شد .

 

اکنون با هم نگاهی به مواردی خواهیم انداخت که بر روی حافظه مصرفی تاثیر گذارند .

 

مسیر آسان :

 

میزان حافظه مصرفی در دوربین مداربسته  تنها تحت شرایط زیر به آسانی  قابل محاسبه است :

 

جریان بیت ریت ثابت CBR به همراه حالت ضبط بدون توقف .

 

در این شرایط محاسبه سادگی انجام می شود ، زیرا دوربین ها در تمامی زمان ها پیوسته  با بیت ریت ثابتی به ضبط اطلاعات می پردازند .

 

به آسانی و تنها با ضرب کردن بیت ریت در تعداد ثانیه های یک روز می توان مجموع پهنای باند مصرفی را محاسبه کرد . به طور مثال :

 

جریان 2 مگابیت بر ثانیه *864000 ثانیه در یک روز =21GB

 

که با هر ماشین حساب یا کامپیوتر ساده ای می توان این مسئله ریاضی را حل کرد .

 

عوامل دشوار کننده :

 

مشکل از جایی آغاز می شود که در عمل ، آنچه در بالا ذکر شد به ندرت به وقوع می پیوندد . در گستره بسیاری از کاربردها ، نه از CBR خبری هست و نه از حالت ضبط بدون توقف . در بیشتر موارد بیت ریت متغیر (VBR) به CBR ترجیح داده می شود زیرا VBR  به طور معمول و با وجود کم کردن از پهنای باند مصرفی ، کیفیت همیشگی ویدئو ضبط شده را هم تضمین می کند .

 

به همین دلیل بسیاری دیگر نیز حالت ضبط میتنی بر حرکت MOTION BASED  را به دلیل این که قادر است حافظه مصرفی را به طرز چشمگیری کاهش دهد . ترجیح می دهند . تخمین زدن بیت ریت VBR و درصد زمانی وجود حرکت در تصویر کار دشواری است ، بدتر از آن که اساسا کسی قادر نیست این دو پارامتر را از یکدیگر تمیز دهد و تنها با نگاه کردن به تصویر ضبط شده و فهمیدن دوربین مورد استفاده این امر ممکن می گردد.

 

اثر مدل دوربین :

 

مدلهای مختلف دوربین مدار بسته  حتی اگر همگی از یک سازنده باشند نیز می توانند بیت ریت های بسیار متفاوتی ایجاد کنند . به عنوان مثال بیشتز دوربین های آرکونت مورد آزمایش ما ، در شرایط کم نور میزان پهنای باند مصرفیشان افزایش چشمگیری پیدا می کند . البته تمام دوربین های آرکونت این گونه نیستند . به عنوان نمونه در دوربین های جدیدتر 20 مگاپیکسلی SURROUND VIEW و نیز دوربین هایی از این سازنده که مجهز به IR داخلی هستند این جهش دیده نمی شود . دلیل آن در مورد دومی وجود IR  و در اولی به نظر می رسد به دلیل وجود محدوده های کوچکتر بهره کنترل خودکار باشد .

 

پس میزان پهنای باند مصرفی دوربین مورد استفاده خود را به خاطر بسپارید . این کار به آسانی و در کمتر از یک ساعت با مطالعه امکان پذیر است

کدام رنگ عینک آفتابی مضر است؟

  

آن دسته عینک های آفتابی استاندارد به شمار می روند که حداکثر حفاظت از چشم را انجام دهند

 

خیلی‌ها که فکر می‌کنند استفاده از عینک دودی و عینک ورزشی مختص طبقه خاصی از جامعه است یا نشانه سانتی‌مانتالیسم محسوب می‌شود، از آن استقبال نمی‌کردند. اما این سکه روی دیگری هم دارد یعنی با یک عینک آفتابی مناسب می‌توان جلوی بسیاری از آسیب‌های چشم را گرفت. حتی خیلی‌ها به دستور پزشکان، ملزم به استفاده از عینک دودی هستند. هر چند استفاده از عینک آفتابی مختص فصل خاصی از سال نیست اما تجربه نشان داده که با آغاز فصل گرما اشتیاق مردم برای خرید این کالا بیشتر می‌شود. یادمان باشد همانقدر که عینک آفتابی می‌تواند برای محافظت از چشم‌مان مفید باشد، همانقدر هم یک عینک آفتابی غیراستاندارد و نامناسب می‌تواند به چشم ضرر بزند.

 

مشخصات عینک استاندارد چیست؟

 

آن دسته عینک‌های آفتابی‌، استاندارد به شمار می‌روند که حداکثر حفاظت از چشم را انجام دهند. عدسی عینک‌هایی استاندارد هستند که بتوانند بیش از ۹۵درصد از اشعه «یو وی» یا‌‌ همان فرابنفش را جذب کنند. میزان تعیین یو وی‌دار بودن عینک تنها از راه دستگاه یو وی‌متر امکان‌پذیر است. اگر دستگاه عدد ۴۰۰ را نشان دهد می‌توانید به استاندارد بودن عینک‌تان مطمئن باشید. پس یادتان باشد از فروشنده بخواهید عینک‌تان را با دستگاه یو وی‌متر آزمایش کند، حتی اگر قیمت عینک بالا و به‌اصطلاح مارک‌دار باشد. بیشتر عینک‌های آفتابی ارزان‌قیمت که معمولاً در فروشگاه‌های غیرمعتبر یا حتی کنار خیابان‌ها فروخته می‌شوند، به‌علت عدم‌جذب اشعه فرابنفش تأثیر بسیار منفی روی چشم‌ها می‌گذراند.

 یعنی نه‌تنها مفید نیست بلکه ضرر هم می‌زند.

 

همیشه می‌توانیم عینک آفتابی بزنیم؟

 

لازم است تا چند نکته باریک‌تر از مو را هم درخصوص تهیه یک  عینک ورزشی استاندارد یادآوری کنیم. اول اینکه حتماً طی روز برای خرید عینک اقدام کنید تا تأثیر عدسی و رنگ را در نور طبیعی آفتاب بسنجید.

هرگز از عینک‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های نامعتبر عینک نخرید. اگر فروشگاهی دستگاه یو وی‌سنج نداشت، بهتر است به جای دیگری مراجعه کنید. هنگام استفاده از یووی‌سنج به عدد ۴۰۰ توجه کنید و اگر همین عدد را نشان داد از فروشنده بخواهید تا عینک دیگری را برایتان تست کند تا از عملکرد درست دستگاه مطمئن شوید. از عینک آفتابی تنها طی روز و در معرض نور آفتاب استفاده کنید چرا که استفاده از آن در شرایط دیگر به چشم آسیب می‌رساند. وقتی عینک به چشمتان نیست، آن را در قوطی مخصوص بگذارید تا شیشه‌های آن خط و خشدار نشود.

 

کدام رنگ عینک آفتابی مضر است؟

 

بعضی‌ها عادت دارند تا رنگ عینک آفتابی‌شان را با تیپ و لباسشان مطابقت بدهند و به‌اصطلاح «ست» کنند اما رنگ عدسی عینک‌های آفتابی در نوع کاری که شما انجام می‌دهید تأثیرگذار است. به‌طور کلی عینک‌هایی با رنگ دودی و قهوه‌ای کمرنگ برای هر نوع مصرفی، به‌ویژه رانندگی ایده‌آل به‌شمار می‌روند. عینک‌های دودی بدون تأثیر گذاشتن روی رنگ اجسام تنها میزان نور آنها را کاهش می‌دهند. عدسی‌های سبز رنگ بخشی از طیف رنگ آبی را کاهش داده و درخشندگی سطوح را کاهش می‌دهد. عدسی‌های زرد یا کهربایی رنگ برای محیط‌هایی که شفافیت بالایی دارند یا فعالیت‌های ورزشی مناسب‌ترند. در مقابل، عدسی عینک‌های آفتابی آبی یا بنفش برای استفاده در هیچ شرایطی استاندارد نیستند و کنتراست رنگ محیط را از بین می‌برند. این رنگ‌ها بیشتر به تبعیت از مد ساخته می‌شوند