آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزش میکس و مسترینگ ، میکس و مستر چیست ؟

 

 

در این پست به آموزش میکس و مستر و مسترینگ در آهنگسازی خواهیم پرداخت و به شما کاملا می آموزیم که میکس و مسترینگ چیست ؟

 

میکس و مسترینگ چیست ؟

 

ابتدا بهتر است با مفهوم کلی میکس و مستر موسیقی و آهنگسازی آشنا شوید .

 

میکس  :

 

به معنای آنست که چند لایه ی مختلف صدا را با یکدیگر ترکیب نموده و به یک تراک واحد و منسجم تبدیل نمایید . بنابراین در مرحله ی میکس همه ی تراکهای سازنده ی موسیقی را جداگانه داریم . در این مرحله علاوه بر اجرای پردازشهای مخصوص میکس میتوانید هر یک از تراک ها را جداگانه تنظیم نموده و یا حتی ملودی اجرا شده در هر تراک را دستکاری نموده و اگر لازم است دوباره محتوای آن تراک را اجرا کرده و یا رکورد نمایید . میتوانید شیوه ی فعلی تنظیم موسیقی را تغییر دهید

 

مسترینگ :

 

فرایند بهینه سازی تراک نهایی موسیقی است که در این فرایند از کمپرسورها و اکولایزرها و ابزارهای بهینه سازی استریو و مانند آنها استفاده میکنیم . در این مرحله به تراکهای سازنده ی موسیقی دسترسی نداریم . همه ی صداها با هم میکس و به یک تراک مونو یا دو تراک استریو ترکیب شده اند . تنها چیزی که در مسترینگ داریم سیگنالها و فرکانسهای سازنده ی موسیقی است . در واقع در فرایند مسترینگ صداهای گم شده در تراک نهایی را دوباره زنده میکنیم .

 

 

میکس آهنگ :

 

شما یک آهنگ دارید که همه ی پارتهای آن را رکورد نموده اید . حتی افکتهایی برای بهبود صدای سازها و صدای خواننده نیز اضافه نموده اید . اکنون چند تراک دارید که در یک نرم افزار ساخت موسیقی قرار دارند و منتظر برداشتن گام و قدمی نهایی میباشند .

 

فرض میکنیم که همه ی تراکها را با کیفیت مناسب و خوب رکورد نموده اید . اما با این حال وقتی تراکها را اجرا میکنید به نظر میرسد ترکیب خوبی ندارید و صداها زیبا و دلنشین نیستند .

 

 فرض میکنیم که رکورد و اجرا و ساخت ملودی ها کاملا درست انجام شده و تنظیم تنظیم آهنگ نیز مطابق مطابق ذوق و سلیقه ی شما انجام گرفته باشد . اما ترکیب این تراکها حاصل دلچسبی ندارند .

 اینجاست که مرحله ی میکس موسیقی شروع میشود .

 

جایی که تنظیم آهنگ پایان میابد نقطه ی شروع مرحله ی میکس میباشد . در این مرحله باید از ابزارهای مخصوص میکس صدا استفاده نمایید . این ابزارها به طور معمول شامل اجرای اکولایزرها ، کمپرسورها و پردازنده های استریو است .

 اما استفاده از این ابزارها باید مبتنی بر تکنیکها و اصول حرفه ای میکس باشد

 در غیر اینصورت اجرای مرحله ی میکس نه تنها به کیفیت موسیقی شما اضافه نمیکند بلکه ممکن است حاصل میکس نسبت به ترکیب میکس نشده از کیفیت پایینتری برخوردار شده و کاری کاملا آماتور ایجاد نمایید .

 ما در سلسله آموزشهایی که در سایت به شما ارائه خواهیم کرد شما را با اصول و تکنیکهای حرفه ای میکس حرفه ای آهنگ آشنا خواهیم کرد  و روش اجرا و پیاده سازی این تکنیکها در نرم افزارهای ساخت موسیقی یا آهنگسازی را به شما خواهیم آموخت .

حاصل میکس و مستر باید صدایی شفاف و تاثیر گذار و صاف و کوبنده و مبتنی بر خلاقیت باشد . رفع مشکلات ترکیب و میکس تراکها و همچنین بهبود ترکیب صداها هدف اصلی در مرحله ی میکس حرفه ای میباشد

توضیح مختصر و به زبان ساده از مسترینگ

 

فرایند مسترینگ به چه معناست؟

 

مسترینگ آخرین مرحله ی تولید موسیقی است. هدف از مسترینگ، بالانس کردن عناصر صوتی استفاده شده در آهنگ و بهینه سازی آن برای پخش در تمام سیستم های صوتی، از گوشی های موبایل گرفته تا سیستم های صوتی بسیار بزرگ در کلاب ها و در فرمت های مختلف رسانه ای است.

 بطور کلی می توان گفت که میکس و مستر و مسترینگ یعنی استفاده ی بهینه از پردازنده های بجا و مخصوص آن مثل اکولایزرها، کامپرسورها، لیمیترها و... که نتیجه ی نهایی آن یک قطعه موسیقی گوشنواز خواهد بود.

 

 

مسترینگ چکار می کند؟

 

فرایند مسترینگ، قطعه موسیقی ما را با کیفیت تر و گوشنواز تر می کند. فرکانس های آزاردهنده محدود می شوند و فرکانس هایی که در میکس آنها دقت کافی نشده تا حد امکان ترمیم می شوند. هرچند که برای داشتن یک قطعه ی مستر شده ی فوق العاده باید در درجه اول میکس خوبی انجام داده باشیم و لازمه ی داشتن یک میکس خوب، اول از همه تجربه کافی درمورد استفاده ی بجا از پلاگین ها و دوم استفاده از عناصر، صداها و یا همان المنت های خوب و با کیفیت در تنظیم است. بعضی مواقع بخاطر استفاده ی نابجا از پلاگین ها در میکسِ پروژه، مسترینگ ما دچار مشکل می شود؛ برای حل این مشکل لازم است که به پروژه ی میکس بازگردیم و جاهایی از میکس را که می دانیم در هنگام مسترینگ دچار مشکل می شوند را دوباره ترمیم و پلاگین های صحیح را برای میکس آنها استفاده کنیم.

 

 

چرا مستر می کنیم؟

 

هدف از مسترینگ و میکس و مستر این است که قطعه مورد نظر در تمامی سیستم ها و پلتفرم ها به بهترین شکل ممکن صدا دهد. این مرحله بسیار حائز اهمیت است.

چراکه اگر شما با صرف میلیون ها دلار در بهترین استودیوهای جهان هم صدای خود و سازهایتان را ضبط کنید بدون اِعمال یک مسترینگ عالی روی قطعه موسیقی تان نمی توانید از انتشار آن نتیجه ی خوبی بگیرید و پخش کردن آن قطعه بدون مسترینگ می تواند شنوندگان را آزار دهد، یا به اندازه کافی نتوانند از آن قطعه لذت ببرند، یا اینکه حق مطلب بخوبی ادا نشود وشما مخاطبانتان را از دست بدهید. در نتیجه مسترینگِ خوب، مانند یک پل ارتباطیِ بسیار مفید میان هنرمند و مخاطب عمل می کند.

 

 

مهدی میلانی Mehdi Milani

کاتالوگ چیست؟

 

کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود.

 

در واقع چاپ کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می باشند، تهیه می گردد.

 

این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش مثلا فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات

 

 مانند مثلا شرکت های مخابراتی و ...را بازی می کنند. کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می گردند و حاوی اطلاعاتی هستند که تنها به درد آنها می خورد و این اطلاعات لازم نیست برای مصرف کننده معنی و مفهومی داشته باشد.

 

اگر شما تولید کننده یک محصول آرایشی و بهداشتی هستید، کاتالوگ شما برای داروخانه ها، مغازه دارها و یا واسطه های پخش این محصولات تهیه و طراحی می گردد و حاوی اطلاعاتی در مورد محصولات شما به صورت کلی یا جزئی است.

 

مثلا کاتالوگ شما می تواند شامل کلیه تولیداتتان از قبیل صابون، شامپو، کرم و ... باشد که آنها نیز به نوبه خود ریزتر شده و شامل انواع شامپو و انواع کرم باشد، یا می توانید کاتالوگ جداگانه های برای هر کدام از محصولات خود مثلا مجموعه شامپوها یا کرم ها، تهیه کنید.

 

 چیزی که مهم است اطلاعات داخل این کاتالوگ هاست . این اطلاعات شامل قیمت محصول، سایز محصول (احیانا اگر مهم باشد) تعداد محصول در یک کارتن، اندازه کارتن، قیمت کل کارتن (حاوی n عدد محصول)، تعداد رنگ از هر محصول در کارتن (اگر مهم باشد) و ... پر واضح است که این اطلاعات برای فروشنده یا واسطه تهیه شده است و به مصرف کننده مربوط نمی شود.

 

طراحی و چاپ کاتالوگ ها معمولا گرانتر است و به تعداد مورد نیاز چاپ می گردند. چاپ آنها محدود است و برای تعداد خریداران و عرضه کنندگان عمده ای که شرکت شما با آنها کار می کنند، تهیه و چاپ می گردند.

 گرم کاغذ آنها معمولا بالای 200 است و از کاغذهای کلفت در طراحی و چاپ آنها استفاده می شود. اندازه و سایز و تعداد برگ های آن نیز بسته به نیاز شما و سلیقه تان متفاوت می باشد و از الگوی خاصی تبعیت نمی کنند.

هلدینگ و کمیته حسابرسی

 

عباس سلیمی*

سازمان بورس اوراق بهادار، شرکت‌های بورسی را ملزم نموده تا کمیته‌های حسابرسی را تشکیل داده و نسبت به برقراری نظام کنترل‌های داخلی و تقویت آن اقدام کنند. اعضای کمیته‌های حسابرسی باید متشکل از اعضای غیر موظف یا مالی هیات‌مدیره و اعضای مستقل که تعاریف آن در شرایط الف تا ز ماده یک منشور نمونه کمیته حسابرسی قید شده است، باشند.

 

در آموزشگاه حسابداری کمیته حسابرسی شرکت هلدینگ (شرکت‌های مادر تخصصی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری) از جمله موضوعاتی است که نیازاست بررسی بیشتر در مورد آن صورت پذیرد.

هلدینگ با توجه به ماموریت ذاتی خود متفاوت نسبت به سایر شرکت‌ها بوده و کمیته حسابرسی هلدینگ نیز نسبت به کمیته حسابرسی سایر شرکت‌ها نقش متفاوتی خواهد داشت. پس با توجه به تفاوت شرکت اصلی و شرکت فرعی و مسوولیت راهبری شرکت اصلی، توجه به ترکیب اعضای کمیته حسابرسی هلدینگ در تعیین آنها بسیار مهم می‌کند. اعضای کمیته حسابرسی شرکت اصلی باید افرادی با تخصص‌های مالی و فنی و استراتژیکی بالایی بوده و از توانایی مدیریتی، علمی و تجزیه وتحلیل و راهبری بالایی برخوردار باشند.

نحوه رفتار با شرکت‌های فرعی موضوعی است که کمیته حسابرسی شرکت اصلی باید به آن توجه کند و نیازمند حمایت هیات مدیره و مدیریت ارشد شرکت اصلی خواهد بود و اگر این حمایت در عمل محقق نگردد کمیته حسابرسی مسلما در انجام وظایف خود موفق نخواهد بود.

حفظ استقلال شرکت‌های فرعی از جمله مواردی است که کمیته حسابرسی هلدینگ در رفتار با شرکت‌های فرعی لازم است به آن توجه کند. کمیته شرکت اصلی باید به گونه‌ای هنرمندانه رفتار کند که شرکت‌های فرعی نیز تمایل به همکاری با کمیته هلدینگ داشته باشند.

در صورت تشکیل کمیته حسابرسی در شرکت فرعی، کمیته حسابرسی شرکت اصلی ضروری‌است نحوه برقراری ارتباط و تعامل با آنان را پیش بینی و تعریف کنند؛ همچنین نحوه ارزیابی کمیته حسابرسی شرکت فرعی و اعضای آن از جمله موضوعاتی است که نیازمند تدوین آیین نامه مختص به خود را دارد.

از سوی دیگر ضرورت یا عدم ضرورت تشکیل واحد حسابرسی داخلی در هلدینگ از جمله موضوعاتی است که کمیته حسابرسی هلدینگ باید به آن توجه کند.

در صورت تشکیل و ایجاد واحد حسابرسی داخلی در هلدینگ وظایف، مسوولیت‌ها و اختیارات حسابرسی داخلی هلدینگ نیز متفاوت از حسابرسی داخلی شرکت فرعی است. داشتن واحد حسابرسی داخلی متمرکز برای شرکت اصلی و شرکت‌های فرعی موثرتر خواهد بود یا اینکه شرکت‌های فرعی خود نسبت به تشکیل واحد حسابرسی داخلی اقدام نمایند، این هم از موضوعاتی است که کمیته حسابرسی هلدینگ لازم است نسبت به آن تصمیم‌گیری کنند.

در صورت تشکیل واحد حسابرسی داخلی در شرکت‌های فرعی، نحوه نظارت حسابرسی داخلی اصلی نیز باید تعیین شود. نکته فوق‌العاده ظریف و مهم در این بین این است که نحوه دریافت گزارشات حسابرسی داخلی از شرکت‌های فرعی باید نظام‌مند شود و ضمانت اجرایی آن حمایت هیات مدیره و مدیرعامل هلدینگ خواهد بود.

با توجه به موارد یادشده بالا ایجاب می‌کند که هلدینگ در خصوص کمیته حسابرسی خود و شرکت‌های فرعی آیین‌نامه‌ای تدوین کند که در هیات مدیره مصوب شده و حمایت شود.

منشور کمیته حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار برای عضو مستقل تعاریفی را داشته است که با توجه به آن آیا شرکت اصلی اختیار داشتن یک نماینده در کمیته حسابرسی شرکت فرعی را دارد؟

*حسابدار رسمی