مسنجر تلگرام ( Telegram ) از قدرتمندترین ، پرسرعت ترین و مطمئن ترین مسنجرهای کنونی در دنیاست که رقیب جدی برای وایبر ، لاین و واتس اپ می باشد . امنیت این مسنجر به اندازه ای بالاست که شرکت سازنده آن به هر کس که تلگرام را هک کند ، جایزه می دهد . در این مسنجر علاوه بر سرعت بالا ، پیام ها به صورت رمزنگاری شده ارسال می شوند تا حریم خصوصی کاربران محفوظ باشد .
ابتدا شما باید آخرین ورژن مسنجر تلگرام را دانلود کنید .
نصب نرم افزار را تا پایان ادامه دهید .
به اینترنت متصل شوید .
سپس وارد نرم افزار شوید و Start Messaging را انتخاب کنید و در مرحله بعد شماره تلفن و کشور خود را وارد کنید و روی تیک بالای صفحه ضربه بزنید .
اکنون کمی صبر کنید تا نرم افزار کد فعال سازی را برای شما ارسال کند و سپس کد موردنظر را وارد و تیک بالای صفحه را بزنید . ( در ۹۹% موارد نرم افزار به صورت خودکار کد را وارد کرده و فعال می شود )
مخفی کردن حالت آنلاین در تلگرام
اکنون وارد صفحه اصلی نرم افزار و حذف تلگرام می شویم و قسمت های سازنده آن را بررسی می کنیم :
۱- علامت ذره بین برای جستجو و یافتن افرادی است که شماره موبایل آن ها را ندارید و از طریق یوزرنیم با آن ها در ارتباط هستید .
۲- قسمت قرمز رنگ مشخص شده برای ایجاد سریع یک پیام ( چه به صورت رمزنگاری و یا معمولی و … ) است :
۳- قسمت بالا گوشه سمت چپ جهت آوردن منو اصلی نرم افزار است .
– New Group : با رفتن به این بخش ، ابتدا اعضای گروه خود را از لیست مخاطبین انتخاب کنید و سپس در مرحله بعدی نام گروه را انتخاب کنید و تنظیمات را تایید کنید . حداکثر ظرفیت یک گروه در نسخه فعلی ، ۲۰۰ کاربر می باشد .
– New Secret Chat : توسط این بخش می توانید با مخاطب موردنظرتان چت خصوصی و رمزنگاری شده کنید . برای تایید این نوع چت ، شما باید از طریق این گزینه مخاطب را انتخاب کنید و هنگامی که او آنلاین شد ، ارتباط میان شما برقرار می شود . چت رمزنگاری شده امنیت پیام شما را بالا می برد و حریم خصوصی شما نیز در آن رعایت می شود .
– New Broadcast List : در این بخش می توانید یک لیست از مخاطبین موردعلاقه خود یا کسانی که با آنان ارتباط بیش تری دارید ، ایجاد کنید .
– Contacts : در این بخش شما می توانید به تمام مخاطبین گوشی خود یعنی کسانی که تلگرام دارند و کسانی که تلگرام را ندارند را به صورت دسته بندی شده براساس حروف الفبا ببینید و حتی به کسانی که تلگرام را نصب نکرده اند پیغام دعوت ارسال کنید .
– هم چنین می توانید از طریق گزینه Invite Friends دوستان خود را برای حضور در تلگرام دعوت کنید .
– Settings : این بخش برای تنظیمات شخصی تلگرام است ؛ بنابراین ما توضیحاتی درباره ی کار با قسمت Settings به شما می دهیم :
— برای انتخاب نام کاربری کافیست از بخش Settings روی گزینه Username بروید و نام کاربری تاکنون ثبت نشده ای را با ترکیب اعداد و حروف انگلیسی بسازید . سپس تیک بالای صفحه گوشیتان را لمس کنید .
— برای تغییر زبان نرم افزار ، از قسمت Settings به بخش Language بروید و زبان موردنظر خود را انتخاب کنید . در ورژن های فعلی Telegram زبان فارسی وجود ندارد .
— برای تغییر زنگ پیام تلگرام از بخش Settings به قسمت Notifications and Sounds بروید و صدای موردنظر خود را که هنگام دریافت اس ام اس بلند می شود ، انتخاب کنید .
— برای بلاک کردن شماره مزاحمان در و حذف تلگرام کافیست از بخش Settings به قسمت Privacy and Security و از آنجا به بخش Blocked Users رفته و روی علامت + گوشه صفحه ضربه زده و کاربر موردنظر خود را بلاک کنید . برای Unblock ( خارج کردن از بلاک ) کافیست انگشت خود را روی نام کاربر بلاک شده نگه دارید و سپس گزینه Unblock را که ظاهر می شود انتخاب نمایید .
— برای تغییر پس زمینه چت هایتان کافیست از بخش Settings به قسمت Chat Background بروید و تصویر موردنظرتان را انتخاب کنید . انتخاب تصویر بکگراند از گالری گوشی شما نیز ممکن است .
— در قسمت Automatic Media Download از بخش Settings ، شما می توانید به مسنجر Telegram فرمان دهید تا فقط با اتصال به وای فای ویدئوهای اشتراکی ،عکس ها و صداها را دانلود کند و با اتصال از طریق Mobile Data هیچگونه ویدئو ، صدا و تصویری دانلود نشود که این گزینه در افزایش سرعت دریافت اطلاعات تاثیر فوق العاده ای دارد . پس آن را مطابق میلتان برای اتصال WiFi یا ۳G تنظیم کنید .
— برای این که تصاویر و ویدئو هایتان در گالری موبایلتان ذخیره شود ، از بخش Settings گزینه Save To Gallery را پیدا کنید و آن را فعال کنید .
— برای تغییر اندازه فونت پیام هایی که برایتان نمایش داده می شود کافیست از قسمت Settings به بخش Messages Text Size بروید و اندازه آن را مشخص نمایید .
بی بی سی برای خبرهای آنلاین چارچوبی تعریف کرده که بازگو کردنش خالی از لطف نیست این رسانه می گوید مخاطب وب سایت ها اغلب بخش بالای وب سایت ها و اخبار ورزشی را می خوانند که جلوی چشم است.
برای همان بهتر است که در همان چهار جمله اول کل مطلب روایت شود و جملات ژایینی بماند برای جزئیاتی که ندانستنشان علامت سوال بزرگی در ذهن مخاطبان ایجاد نمی کند.
در همان چهار جمله اول بنویسید ماجرا از چه قرار بوده چه کسی کجا چه موقع چه کار کرده چرا موضوع اهمیت داشته و چطور ماجرا اتفاق افتاده ( عناصر خبر)
اصول خبر نویسی
وبسایت خبری بی بی سی خبرهایش را برای شبکه خبری تله تکست "سی فاکس" هم می فرستد.
فورمت سی فاکس هم به نحوی است که ترجیح می دهد تمام خبر روی صفحه تلویزیون ظاهر شود بی آن که بیننده مجبور شود برای دیدن تمام خبر به صفحه بعدی رجوع کند.
بی بی سی به خبرنگارانش توصیه می کند اگر در چهار جمله اول نظر کسی را منعکس می کنند آن نظر باید عینی و به دور از غرض ورزی باشد.
چون فقط چهار پاراگراف اول خبر روی تله تکس اخبار ورزشی منتشر می شود. با توجه به این که خیلی از مخاطبان هم همان چهار جمله را می خوانند، باز بی راه نیست اگر قرار باشد خبر فقط برای وبسایت منعکس شود باز هم این قانون بی طرفی رعایت شود.
بهترین سایت های خبری در جدیدترین اخبار ورزشی سایت هایی هستند که اخبار را به بهترین شکل برای "همه" خوانندگان توضیح می دهند.
با توجه به این موضوع که دنیای کامپیوتر و اینترنت برای مخاطبان آنلاین اغلب بیشتر از مخاطبان رادیو تلویزیون یا روزنامه ها جذاب است بد نیست روی پوشش این نوع خبرها بیشتر تاکید کنید.
دنبال خبرهایی باشید که یک جورهایی فضای آنلاین برای پوشش آنها مناسب تر است. قبل از این که شروع کنید خبری را تنظیم کنید به این فکر کنید که بهترین راه برای روایت آن چیست.
بهتر است از صدا استفاده کنید یا از تصویر یا گرافیک هایی که می شود روی آن ها کلیک کرد، متن، لینک به سایت های دیگر، ... یا ترکیبی از همه این ها.
مطالعات نشان می دهد خوانندگان آنلاین تیترهای صریح و رک و پوست کنده را به تیترهای طنز یا بامزه ترجیح می دهند.
خیلی از سایت ها از این می ترسند اگر به سایت های دیگر لینک بدهند مخاطبان از سایت شان خارج می شوند و دیگر هیچ گاه باز نمی گردند. اما این موضوع صحت ندارد.
مردم دوست دارند به سراغ سایت هایی بروند که لینک های خوب داشته باشد. نمونه موفق آن سایت یاهو است.
اگر مردم به این باور برسند که می توانند به سایت شما اعتماد کنند برای این که بیشتر گیرشان بیاید دوباره برمی گردند.
دیوب می گوید، "البته بهتر است سیاست گذاری های خبری و استانداردهای تحریری و روزنامه نگاری را در مورد لینک هایی که انتخاب می کنید اعمال بکنید.
اگر خبری که پوشش می دهید دو طرف دارد، مثلا درباره دو حزب است که باهم در کشمکش به سر می برند بهتر است به سایت های هر دو حزب لینک بدهید.
یک فکر خوب دیگر هم این است که آخرین تحولات و جدیدترین اخبار ورزشی را با اخبار پیشین که قبلا در سایت تان منتشر کرده اید لینک کنید.
البته راه درست این کار این است که اخبار پیشین با آخرین تحولات مرتبط باشد و کمک کند تا اتفاقات روشن و قابل درک تر بشود نه این که خواننده از خواندن اخبار کهنه حوصله اش سر برود و آخرین تحولات در باتلاقی از خبرهای قدیمی غرق بشود.
اخباری که می شنویم تا چه حد اعتبار دارند و تا چه میزا ن می توان این خبرها و اخبار ورزشی را به عنوان اطلاعاتی موثّق پذیرفت ؟
این پرسش همواره در ذهن مخاطبان اخبار رسانه های جمعی وجود دارد و آنچه را که در مطبوعات و سایت های خبری می خوانند یا از رادیو و تلویزیون می شنوند و می بینند در صورتی می پذیرند که به منبع خبر اعتماد داشته باشند .
مخاطبان خبرها همواره در پی آنند که بدانند منبع خبر کیست، زیرا با پی بردن به منبع خبر و شناخت آن در قبال خبر و صحت آن داوری می کنند.
مخاطبان با اطلاع از منبع خبر یا آن را به عنوان خبری صحیح و بی طرفانه می پذیرند، یا با دیده ی تردید به آن می نگرند و یا اساساً صحت خبر را مردود می شمارند.
منبع خبر بیش از آن که برای مخاطبان اهمیت دارد باید برای خبرنگاران نیز از اهمیت برخوردار باشد.
خبرنگاران اخبار ورزشی باید توجه کنند انتشار خبرهایی با منابع سست و غیرمعتبر، اعتبار آنان و رسانه شا ن را مخدوش می کند .
منبع خبر امکان دارد خبرنگاری باشد که خودش در صحنه رویداد حضور دارد. گاهی منبع خبر افرادی هستند که خبر را در اختیار خبرنگار قرار می دهند، نظیر شاهدان عینی ، روابط عمومی ها، مقامات مسوول و رابطان خبری که با رسانه ها ارتباط دارند .
در موارد بسیاری نیز اخبار خبرگزاری ها و سایر رسانه ها در رسانه ای دیگر بازتاب می یابد و آن رسانه به عنوان منبع ، مورد استفاده قرار می گیرد .
بانک های اطلاعاتی، احزاب، سازمان ها، انجمن ها و مخاطبان رسانه ها نیز از جمله منابع خبری به شمار می روند.
خبر بدون منبع سندیّت ندارد و از اقناع مخاطب باز می ماند. منابع سست و بی پایه نیزبه اعتبار رسانه لطمه می زنند. بویژه در سال های اخیر که گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به افزایش انتشار اخبار و اطلاعات نادرست انجامیده است مخاطبان با وسواس بیشتری در پی کسب خبرهای موثّق برمی آیند و اعتبار رسانه برای آنان اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
در تمامی خبرها باید منبع آن ذکر شود. معمولاً نام منبع را در ابتدای خبرمی نویسند. البته در هر خبرگزاری، روزنامه یا شبکه اطلاع رسانی منبع خبرها را براساس روش و شیوه ای خاص مورد اشاره قرار می دهند.
در خبرگزاری ها معمولا در نخستین سطر خبر و در زیر تیتر ، منبع و مکان رویداد ذکر می شود.
مثال:
تیتر : نخست وزیر لبنان به ایران سفر می کند
بیروت - خبرگزاری جمهوری اسلامی
منبع اولیه خبر که اطلاعات را در اختیار رسانه قرار داده است نیز معمولا در بند اول یا دوم خبر ذکر می شود.
مثال:
وقوع دو انفجار در استانبول
استانبول - خبرگزاری جمهوری اسلامی
شاهدان عینی از وقوع دو انفجار پیاپی در بازار مرکزی استانبول خبر دادند که ده ها مجروح برجا گذاشته است.
رییس پلیس استانبول از دستتگیری دو مظنون به دست داستن در این انفجارها خبر داد.
در این خبر منبع انتشار آن که در ذیل تیترذکر شده خبرگزاری جمهوری اسلامی در استانبول است . منبع دیگری که در خبر ذکر شده شاهدان عینی هستند که وقوع رویداد را به اطلاع خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی رسانده اند.منبع دیگر در این خبر رئیس پلیس استانبول است که از دستگیری دو مظنون خبر داده است .
مثال:
نئونازی ها اردوگاه پناهندگان خارجی را به آتش کشیدند
برلین – خبرگزاری جمهوری اسلامی
یک گروه از نئونازی ها، اردوگاه پناهندگان سوری را درنزدیکی مرزهای آلمان با لهستان به آتش کشیدند و شماری از آنان را مورد ضرب و جرح قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، نئو نازی ها که شمار آنان به سی نفر می رسید .....
در این خبر منبع منتشر کننده آن در داخل ایران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی است که خبر را از منبع اولیه یعنی خبرگزاری آلمان دریافت کرده است .
در یک خبر ممکن است به تناسب موضوع و اطلاعات متنوعی که به مخاطب داده می شود منابع مختلفی مورد استناد قرار بگیرند. هر اندازه منابع خبر دقیق تر، شناخته شده تر و موثق تر باشد اعتبار خبربیشتر می شود.
این روزها تلگرام پای ثابت اپلیکیشنهای موبایلی نصبشده روی گوشیهای هوشمند ایرانیان است. همین محبوبیت باعث شده روزانه حرف و حدیثهای زیادی پیرامون این اپلیکیشن رد و بدل شود و خبرهای زیادی دربارهاش مخابره شود؛ از شایعات مربوط به فیلتر شدن آن گرفته تا شایعاتی چون هک تلگرام و حذف تلگرام و...
در قسمت اول این مطلب ۱۰ ترفند اول را مشاهده کردید و حالا در قسمت دوم و آخر، ۱۰ ترفند باقیمانده را مشاهده میکنید.
۱۱- پیامهای دریافتی را بدون آنکه فرستنده متوجه شود مشاهده کنید
در تلگرام نمایش دو تیک زیر هر پیغام به معنای خوانده شدن آن است. در صورتی که به هر دلیلی تمایل ندارید شخص مقابل از خوانده شدن پیغام مطلع شود چه باید کرد؟ برای این منظور در نسخه موبایل تلگرام ابتدا مسیر Settings > Notification and Sounds را طی کنید و روی Popup Notification تپ کنید.
در پنجره بازشده، بسته به نیاز خود، یکی از گزینه های Only Screen On یا Always show popup را فعال کنید.
حالا بعد از ارسال پیام روی صفحه گوشی پنجره پاپآپی نمایش داده میشود که میتوانید بهراحتی محتوای پیغام را مشاهده کنید و تا زمانی که پاسخی برایش ارسال نکنید تیک دوم خوانده شدن پیغام در تلگرام برای طرف مقابل شما نمایش داده نمیشود!
علاوه بر این راه دیگری نیز وجود دارد.
کافی است پس از دریافت پیام از طرف دوستانتان ابتدا اینترنت را قطع کنید و سپس پیامها را با خیال راحت مشاهده کنید. تا زمانی که مجددا اینترنت را فعال نکنید، دوستان شما متوجه خوانده شدن پیامهای شما نمیشوند.
راه حل سومی هم برای این منظور وجود دارد. میتوانید از اپلیکیشنهای جایگزینی همچون Mobogram استفاده کنید که این امکان را به شما میدهند تا همواره پیامها را مشاهده کنید اما برای مخاطب شما تیک دوم نمیخورد و او اصلا متوجه خوانده شدن پیامش نمیشود.
۱۲- رنگ اختصاصی چراغ LEDتلفن همراه برای پیامهای تلگرامی
در تلفنهای جدید چراغ LED بسیار کوچکی وجود دارد که معمولا وقتی Notification یا تماس از دست رفته یا پیامک خواندهنشده داشته باشید روشن میشود و چشمک میزند (معمولا به رنگ سبز). علاوه بر آن در صورت ضعیف بودن میزان شارژ باتری دستگاه، این LED با رنگ قرمز به شما هشدار میدهد.
اما در تلگرام اندروید این امکان وجود دارد که برای پیامهای تلگرامی رنگ چراغ LED را اختصاصی کنید. البته این قابلیت صرفا در اندروید فعال است و بر اساس آن تلگرام این اجازه را به شما میدهد تا رنگ چراغ LED اعلان را بر اساس سلیقه خود و رنگ موردعلاقهتان سفارشی کنید. مثلا میتوانید برای اعلانات تلگرام رنگ LED را به آبی تغییر دهید. همچنین میتوانید برای هر یک از دوستان و بستگان خود رنگ LED را نیز سفارشی کنید، مثلا برای همسر خود رنگ قرمز را انتخاب کنید!
(توضیح اینکه ممکن است در برخی تلفنهای همراه قدیمیتر امکام تغییر رنگ LED علیرغم تنظیمی که انجام میدهید میسر نباشد و تلفن شما فاقد این امکان باشد.)
در این صورت از راه دور هم میتوانید متوجه شوید چشمک زدن LED دستگاه به دلیل دریافت پیام تلگرامی اس یا تماس از دست رفته یا پیامک جدید.
برای تغییر رنگ LED تلگرام به صورت کلی مراحل زیر را دنبال کنید.
وارد Settings تلگرام شوید و سپس گزینه Notifications and Sounds را انتخاب کنید. سپس گزینه LED Color را انتخاب کنید و رنگ دلخواه را برگزینید.
همچنین اگر قصد دارید برای یک یا چند نفر از دوستان خود در تلگرام رنگ LED اختصاصی مشخص کنید باید وارد صفحه گفتگو با دوست موردنظر شوید و سپس تصویر پروفایل او را لمس کنید تا وارد صفحه مشخصات کاربر شوید. حالا گزینه Notifications and Sounds را لمس نمایید و صدای دلخواه به همراه ویبره اختصاصی و همچنین رنگ LED موردنظر را تعیین کنید.
۱۳- تجربه استفاده از تلگرام با زبان فارسی
متاسفانه تا لحظه نگارش این مقاله، علیرغم اینکه بیشتر کاربران این اپلیکیشن را ایرانیان تشکیل میدهند، تلگرام برای اضافه کردن زبان فارسی به تلگرام اقدامی رسمی ننموده است.
اما با استفاده از ترفند نسبتا سادهای که در ادامه معرفی میشود میتوانید طی چند مرحله کوتاه به تلگرام خود زبان فارسی را اضافه کنید و از این اپلیکیشن در محیطی کاملا فارسی استفاده کنید. برای فارسی کردن زبان Telegram خود مراحل زیر را انجام دهید.
ابتدا فایلXML زیر را از طریق لینک زیر دریافت کنید و پس از خارج کردن از حالت فشرده آن را در مسیر دلخواه در تلفن همراه خود ذخیره کنید.
سپس وارد مسنجر Telegramخود شوید و از پایین صفحه علامت سنجاقک را انتخاب کنید. سپس گزینه File را انتخاب کنید.
سپس گزینه Internal Storage را انتخاب و مسیری را که فایل دانلودشده در آن است باز کنید. فایل موردنظر را برای یکی از دوستانتان (یا برای خودتان از طریق ترفندی که در مقاله اول ذکر شد) ارسال کنید.
حالا علامت سه نقطه در بالای فایل ارسالشده را لمس کنید و گزینه Apply localization file را انتخاب کنید و از بین زبانهای موجود پارسی را انتخاب کنید.
مشاهده خواهید کرد که به راحتی زبان Telegram شما فارسی شده است.
توضیح اینکه شما به راحتی میتوانید فایل زبان را ویرایش کنید و کلمات به کار رفته را با معادلهای موردنظر خودتان تغییر دهید. برای این منظور کافی است فایل دانلودشده را با Notepad باز کنید و مواردی را که میخواهید، ویرایش کنید و در پایان فایل را ذخیره کنید. سپس مراحل اضافه کردن زبان را طبق توضیحات بالا انجام دهید.
۱۴- حذف فایلهای قدیمی اشغالشده روی تلفن همراه
احتمالا شما هم پس از چند ماه کار کردن با تلگرام متوجه شدهاید که فضای بسیار کمی از حافظه دستگاه هوشمندتان باقی مانده است. این موضوع به این دلیل است که تمام تصاویر و ویدئوهای مشاهدهشده در تلگرام به صورت Cash در حافظه دستگاه شما جاخوش کردهاند.
کافی است به Settings تلگرام مراجعه کنید و در بخش Messages گزینه Cache Settings را برگزینید.
حالا با کلیک روی عبارت Clear Cache بخش اعظمی از فایلهای قدیمی و بلااستفاده ذخیرهشده در کش را پاک کنید. (در جلو این عبارت حجم اشغالشده حافظه کش تلگرام را مشاهده خواهید کرد.) دقت داشته باشید با حذف کردن Cache چیزی از تلگرام و پیامها و فایلهای شما حذف نمیشود، بلکه تنها عکسها و ویدئوهایی که قبلا دریافت کرده بودید از حافظه گوشی پاک میشوند و برای مشاهده آنها تنها کافی است رویشان کلیک کنید تا روند دریافت فایل مجددا آغاز شود.
در بخش ابتدایی همین صفحه هم گزینهای تحت عنوان Keep Media وجود دارد که میتوانید بازه زمانی را تعریف کنید تا هر هفته یا هر ماه حافظه کش به صورت اتوماتیک خالی شود تا حجم قابل توجهی از فضای حافظه تلفن همراهتان اشغال نشود.
۱۵- با غلطهای املایی و ارسال پیامهای اشتباهی به گروهها و افراد خداحافظی کنید!
تقریبا همه ما این تجربه تلخ را داشتهایم که پیامی را به اشتباه برای گروه خاصی یا فرد دیگری ارسال کنیم، یا حداقل بسیار پیش آمده که پس از ارسال پیام متوجه غلطهای املایی در متن پیام شدهایم. یکی از قابلیتهای مفید تلگرام، که در نسخه جدید این اپلیکیشن اضافه شده، امکان ویرایش پیامهای ارسالشده است.
از این پس میتوانید پیامهای خود را تا 2 روز پس از ارسال ویرایش کنید. کافی است انگشت خود را روی پیام نگه دارید و گزینه Edit را انتخاب کنید.
اگر از نسخه دسکتاپ استفاده میکنید، کافی است روی پیام ارسالشده کلیک راست کنید و گزینهEdit را انتخاب نمایید و پیام خود را ویرایش کنید. شایان ذکر است در این صورت لیبل Edited زیر پیامهای ویرایششده نمایان میشود تا طرف مقابل بفهمد که پیام خود را جایگزین کردهاید.
۱۶- اضافه کردن متن به تصویر GIF
اگر دقت کرده باشید در حالت معمول نمیتوان برای تصاویر متحرک GIF همانند تصاویر معمول زیرنویس (Caption) تایپ کرد. اما یک ترفند بسیار ساده برای اضافه کردن توضیح و زیرنویس به تصاویر GIF وجود دارد: کافی است بعد از ارسال تصویر GIF گزینه Edit را انتخاب کنید و متن دلخواه خود را تایپ کنید.
۱۷- اجرای همزمان چند اکانت تلگرام
در حالت معمول میتوانید تنها از یک اکانت تلگرامی استفاده کنید. اما اگر بیش از یک اکانت تلگرام داشته باشید چطور؟
برای استفاده همزمان از دو یا چند اکانت تلگرامی ترفند سادهای وجود دارد که البته با توجه به اینکه از تلگرام در تلفن همراه یا کامپیوتر خانگی و لپتاپ استفاده میکنید روشها متفاوتاند.
استفاده همزمان از دو یا چند اکانت تلگرام در کامپیوتر و لپتاپ (ویندوز)
برای استفاده از دو یا چند اکانت تلگرامی در محیط ویندوز راه حل بسیار سادهای وجود دارد.
در صفحه دریافت نرمافزار تلگرام در سایت رسمی آن علاوه بر نسخه ویندوزی معمول، که باید روی رایانه نصب شود، نسخه Portable و بدون نیاز به نصب تلگرام هم برای دانلود قرار داده شده است.
نسخه Portable نیازی به نصب ندارد و میتوانید آن را روی کول دیسک خود نگه دارید و همیشه و هرجایی که به رایانه ویندوزی دسترسی دارید از آن استفاده کنید. بهعلاوه این امکان نیز وجود دارد که بتوانید تعداد نامحدودی اکانت تلگرامی را همزمان اجرا کنید.
کافی است پس از دریافت نسخه Portable آن را در چند پوشه (Folder) جداگانه کپی کنید. حالا با اجرای هر کدام از آنها یک تلگرام جدید برایتان باز میشود. اطلاعات همگی آنها هم در همان پوشه ساختهشده ذخیره میشود.
استفاده همزمان از چند اکانت تلگرام در اندروید
در دستگاههای اندرویدی برای استفاده همزمان از چند اکانت تلگرامی باید از اپلیکیشنهای کمکی جایگزین همچون Telegram Plus یا Callgram یا Lagatram یا Telegram Talk یا Telegram Farsi استفاده کنید که همگی نسخههای غیررسمی تلگرام هستند. درواقع به تعداد اکانت موردنظر برای اجرای همزمان باید از اپلیکیشنهای فوق در کنار تلگرام استفاده کنید.
۱۸- مخفیسازی آخرین بازدیدها برای مخاطبانتان
توانایی پنهانسازی آخرین فعالیتها در تلگرام بسیار شبیه واتساپ تعریف شده، اما در تلگرام علاوه بر آن ویژگیهای دیگری نیز وجود دارد. مثلا میتوانید این ویژگی را صرفا برای یک مخاطب خاص در نظر نگیرید و به عبارت دیگر آن کاربر خاص استثنا میشود و امکان مشاهده ساعت آنلاین بودن شما را پیدا میکند (یا برعکس، این امکان را پیدا نمیکند. درواقع این بستگی به انتخاب شما دارد). با غیرفعال کردن این بخش کاربران بهصورت تقریبی از وضعیت آخرین فعالیت شما مطلع میشوند و نمیتوانند زمان دقیق آنلاین بودنتان را بفهمند؛ مثلا با عباراتی همچون «اخیرا مشاهدهشده» یا «هفته گذشته دیدهشده» و… از وضعیت آنلاین شدن شما آگاه میشوند.
برای فعال سازی این ویژگی مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Privacy and Security > Last Seen
در این بخش قادرید زمان مشاهدات اخیر خود را برای همه تعیین کنید (Everybody) و سپس از بخش add exceptions کاربرانی را انتخاب کنید که میخواهید امکان مشاهده فعالیت اخیر شما را نداشته باشند. اگر «هیچ کس» یا Nobody را انتخاب کنید هیچ کس اجازه نمییابد آخرین ساعات بازدید شما را ببیند. به طور مشابه، اگر add exceptions یوزری را اضافه کنید، آن فرد توانایی اطلاع از آخرین بازدیدهای شما را خواهد یافت. گزینه Contacts نیز فقط مخاطبان را هدف قرار میدهد و بقیه افراد عادی قادر به دیدن ساعات آنلاین بودن شما در تلگرام نخواهند بود.
۱۹- از کجا بفهمیم از جانب یک نفر خاص بلاک شدهایم یا او اکانتش را حذف کرده؟
این امکان وجود دارد که بنا به دلایل مختلفی کسی مایل نباشد با شما گفتگو کند. در این صورت ممکن است شخص موردنظر شما را بلاک کند. پس از کجا بفهمیم بلاک شدهایم یا کسی اکانتش را حذف کرده است؟
اگر کسی شما را بلاک کرده باشد ۳ اتفاق خواهد افتاد:
۱- کسی که شما را بلاک میکند عکس پروفایلش برای شما حذف میشود و غیرقابل مشاهده خواهد شد.
۲- آخرین بازدید آن شخص از تلگرام به last seen is a long time ago تغییر پیدا خواهد کرد.
۳- در این حالت هر پیامی که به فرد ارسال کنید خوانده نمیشود. (اگر پیام خوانده شود باید ۲ تیک کنار هم قرار بگیرد.)
اما اگر شخصی اکانتش را حذف کرده باشد 4 اتفاق خواهد افتاد:
۱- عکس پروفایل شخص موردنظر حذف و غیر قابل مشاهده خواهد شد.
۲- نام فرد هرچه که باشد به Unknown تغییر پیدا خواهد کرد.
۳- آخرین بازدید شخص از تلگرام به last seen is a long time ago تغییر پیدا خواهد کرد.
۴- در این حالت هر پیامی که به شخص موردنظر ارسال کنید یک ساعت در کنار پیام نمایش داده خواهد شد.
۲۰- ساخت دکمههای شیشهای!
احتمالا شما هم به تازگی در کانالهای تلگرام با نوع جدیدی از تبلیغ روبرو شدهاید و دیدهاید که دکمههایی شیشهای در انتهای متن یا عکس قرار گرفته است. احتمالا برایتان این سوال پیش آمده که چگونه میتوان چنین دکمهای ساخت و از آن در گروهها و کانالهای تلگرامی یا حتی چت روزانه با دوستان استفاده کرد.
برای این منظور میتوانید از ربات @lemobot کمک بگیرید. کافی است وارد صفحه گفتگو با این ربات شوید و دکمه ساخت لینکهای شیشهای را انتخاب کنید. مراحل بعدی بسیار ساده است! کافی است تصویر، متن، ویدئو یا هر فایل دیگری را که مایلید پس از آن یک لینک شیشهای داشته باشید برای ربات ارسال کنید. سپس عنوان لینک شیشهای را ارسال کنید و در پایان آدرس لینک شیشهای را که کاربر پس از لمس دکمه باید وارد آن شود انتخاب کنید.
در پایان ربات Lemon یک کد اختصاصی به شما نمایش میدهد (مثلا @Lemobot uLuhoWoVoNuOPemomeViDuzuGarufoW) که کافی است آن را کپی کنید و در صفحه گروه یا کانال خود Paste نمایید. دقت داشته باشید پس از Pasteکردن متن نباید آن را در کانال یا گروه یا صفحه دوستتان ارسال کنید، بلکه کافی است چند ثانیه منتظر بمانید تا بالای همین کد عنوان لینک شیشهای شما پدیدار شود. سپس عنوان موردنظر را لمس کنید تا لینک شیشهای ساختهشده ارسال شود.
جالب اینجاست که حتی پس از ارسال دکمه شیشهای در هر لحظه میتوانید عنوان یا لینک دکمه ارسالشده را نیز تغییر دهید تا از همان لحظه عنوان یا لینک دکمه شیشهای شما تغییر یابد. این تغییر برای لینکی که قبلا در گروه یا کانال و حذف تلگرام ارسال کرده بودید نیز اعمال میشود!
ارسال کانال بدون نقل قول:
اگر یک بار از ربات Lemon استفاده کرده باشید و دکمه شیشهای را برای دیگران ارسال کرده باشید، در بالای پیام via @lemobot را مشاهده میکنید. احتمالا مایل نیستید که این متن وجود داشته باشد. برای حذف آن مراحل زیر را دنبال کنید:
۱- ابتدا یک ربات در تلگرام با استفاده از @botFather بسازید.
۲- پس از ساخت ربات توکن اختصاص داده شده را کپی کنید و به @lemobot بروید.
۳- روی دکمه ارسال کانال بدون نقل قول کلیک کنید.
۴- حالا روی ثبت Token ربات کلیک کنید و توکن ربات خود را ارسال کنید تا در لموبات ثبت شود.
۵- اگر توکن ارسالی مشکل نداشته باشد با پیام «ربات شما با آیدی … شناسایی شد.» روبرو میشوید. حالا روی تایید این ربات کلیک کنید.
۶- قبل از ارسال به کانال، به کانال موردنظر خود بروید و ربات را ادمین کنید.
* برای ادمین کردن ربات باید سازنده کانال باشید و دسترسی مدیر به تنهایی کفایت نمیکند. با کلیک روی Administrator در پروفایل کانال و بعد new administrator و در آخر سرچ آیدی ربات و کلیک روی ربات میتوانید ربات خود را ادمین کانال کنید.
۷- حالا به Lemobot برگردید و روی «ارسال به کانال» کلیک کنید.
۸- همان طور که میبینید، ربات راهنمای کوتاهی در رابطه با ارسال به کانال قرار داده است. حالا آیدی کانال خود را برای ربات ارسال کنید.
۹- حالا روی دکمه موردنظر خود کلیک کنید.
* قبل از ارسال باید دکمه ساخته باشید!
۱۰- اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشید، دکمه موردنظر بدون نقل قول در کانال شما ارسال میشود.
همچنین اگر هنوز مشکلی در کارکرد با ربات دارید میتوانید روی دکمه «راهنما» کلیک کنید و از آموزشهای خود ربات هم استفاده کنید.