آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

خبرنگار کیست؟

 

خبرنگار، کسی است که پس از گذراندن دوره آموزش تخصصی، با اتکا به ذوق و استعداد شخصی و استفاده از منابع خبری، وظیفه ی تهیه خبر، مصاحبه، گزارش و سایر متون خبری از رویدادها را به عهده دارد. دامنه فعالیت های خبرنگار به وسعت دنیای پیرامون اوست. خبرنگار در مورد هرآنچه که جنبه خبری داشته باشد، خبر و گزارش تهیه می کند؛ در مورد حوادث، موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و غیره.

 

حرفه ی خبرنگاری و اخبار ورزشی، ابزار و اهرم مؤثر برای پیشبرد اهداف دست اندرکاران رسانه هاست. از این رو تربیت و آموزش خبرنگار ماهر ازاهداف اصلی رسانه های خبری است و اهمیت بسیاری دارد زیرا خبرنگاران مهم ترین منابع تأمین کننده اخبار جذاب و دست اول هستند.دستیابی به خبر، کاری آسان نیست بنابر این خبرنگار که وظیفه گردآوری اطلاعات و تهیه خبر از رویدادها را به عهده دارد باید از سه  ویژگی استعداد و خصوصیات ذاتی، مهارت های حرفه ای و مهارت های اخلاقی برخوردار باشد.

 

استعداد و خصوصیات ذاتی

 

کسی که می خواهد خبرنگاری را به عنوان حرفه ی خود انتخاب کند باید از خصوصیاتی شخصی و ذاتی برخوردار باشد.

 

مهمترین عاملی که موجب گرایش افراد به حرفه پرهیجان خبرنگاری می شود داشتن ذوق و استعداد درفعالیت های رسانه ای است. افراد علاقه مند پس ازگذراندن دوره های آموزش خبرنگاری و آشنایی با سختی ها و واقعیت های این حرفه، می توانند ذوق و استعداد فردی خود را در این عرصه به شکوفایی برسانند. همین ذوق و استعداد می تواند باعث روند رو به رشد و موفقیت افراد در حرفه خبرنگاری شود.

 

برون گرایی و داشتن قدرت برقراری ارتباط با محیط پیرامون از نخستین ویژگی های فردی برای خبرنگاری است.

 

خبرنگار باید فردی کنجکاو و پیگیر با انگیزه ای قوی برای یافتن علل و عوامل وقوع رویدادها باشد. فردی که بسادگی از کنار رویدادها و حوادث بگذرد و علاقه ای به دانستن علت وقوع آن ها نشان ندهد قادر به یافتن سوژه های جالب و نو نخواهد بود.

 

تیزبینی و نکته سنجی از دیگر خصوصیات گزارشگر و خبرنگار خوب محسوب می شود. خبرنگار بسادگی از کنار آنچه می بیند و می شنود عبور نمی کند. چه بسا یک موضوع به ظاهر عادی ، نکات مهمی در پشت خود داشته باشد. گاه یک سخن ساده  یا یک رویداد معمولی سرنخ هایی به دست می دهد که می تواند گزارشی جذاب و خواندنی را تولید کند.

 

سرعت انتقال سریع نیز از دیگر خصوصیات فردی است که داشتن آن برای خبرنگاران  و اخبار ورزشی الزامی است. این خصوصیت به یافتن و درک موضوعات مهم می انجامد و در گردآوری اطلاعات ، طرح سوالات دقیق و عمیق در حین مصاحبه تاثیر گذار است .

 

صبوری هم از دیگر ویژگی هایی است که لازمه کار خبرنگاری بخصوص برای تهیه گزارش های تحقیقی است.    

 

خبر و رویداد

 

خبر تازه‌ترین رویدادی است که برای گروه زیادی از مردم جذابیت داشته باشد.

خبر گزارش از واقعیت‌هاست. اما هر واقعیتی را نمی‌توان خبر نامید.

خبر پیامی است که احتمال صحت و سقم در آن وجود دارد.

اصولاً هر اتفاقی که در اطراف ما رخ می‌دهد می‌تواند یک خبر و اخبار ورزشی  باشد نکته قابل توجه اینجاست که رسانه‌ها اخبار را از میان رویدادها و اتفاقات روزمره انتخاب می‌کنند و این انتخاب، وظیفه خبرنگار است.

مهم‌ترین موضوعی که خبرنگاران را در انتخاب خبر از میان رویدادها یاری می‌کند «ارزش‌های خبری» است.

 

ارزش‌های خبری

 

تصور کنید در طی روز چند اتفاق برای شما افتاده باشد شما وقتی به خانه می‌رسید کدام یک از این اتفاقات را برای خانواده خود تعریف می‌کنیدحال با هم ارزش‌های خبری را مرور می‌کنیم. یادتان باشد هیچ وقت این ارزش‌ها را فراموش نکنید.

 

1ـ دربرگیری (Impact)

 

اولین ارزش جهت انتخاب یک اتفاق به عنوان خبر دربرگیری است یعنی اینکه آن اتفاق برای تعداد فراوانی از افراد جامعه قابل توجه باشد مثل نتیجه انتخابات

 

2ـ شهرت (prominency / Fame)

 

ارزش بعدی «شهرت» است به این ترتیب هر اتفاقی که پیرامون یک فرد مشهور رخ بدهد ارزش خبر شدن دارد

 

3ـ درگیری، کشمکش و برخورد (conflict)

 

هر اتفاقی که در آن درگیری، برخورد، جنگ، سرقت و جنایت وجود داشته باشد ارزش خبر شدن دارد. درگیری به شکل‌های مختلف ممکن است رخ دهد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم

الف ـ برخورد انسان با انسان مثل دعواها و کتک‌کاری‌های بین دو نفر یا دو گروه.

ب ـ برخورد انسان با طبیعت مثل بلاهای طبیعی از قبیل سیل، طوفان و زلزله.

 

4ـ استثنا و شگفتی (oddity)

 

معمولاً اتفاقات نادر و عجیب برای همه جالب توجه است و آن را برای دیگران روایت می‌کنند. به همین دلیل این موضوع یعنی استثنا و شگفتی یکی از ارزش‌های خبری برای انتخاب یک رویداد به عنوان خبر است.به این خبر و اخبار ورزشی در باره اولین تصاویر

 

5ـ بزرگی و فراوانی، تعداد و مقدار (maghitude)

 

با توجه به این ارزش می‌توان استنباط کرد که هرگاه اتفاقی برای گروه و یا تعداد بیشتری از افراد رخ دهد قابلیت خبر شدن را دارد.

 

 6ـ مجاورت (جغرافیایی ـ معنوی) (proximity)

 

هر حادثه برای افرادی که در پیرامون آن رویداد زندگی می‌کنند دارای ارزش بیشتری می‌باشد. از همین روست که خبرنگاران یک رسانه معمولاً اخبار رویدادهایی را مخابره می‌کنند که مربوط به حوزه فعالیت آن رسانه باشد.یادتان باشد مجاورت فقط مادی و جغرافیایی نیست بلکه مجاورت معنوی هم باعث انتخاب خبر می‌شود. به عبارت دیگر برخی رویدادها به لحاظ معنوی برای گروهی از افراد جامعه مهم است. مثلاً هر خبری که مربوط به مسلمانان و یا ایرانیان سایر نقاط جهان باشد برای جامعه اسلامی ما دارای اهمیت است.

 

7ـ تازگی و نوبودن (Timelyness)

برای اینکه به اهمیت این ارزش خبری پی ببرید باید بدانید در دنیای مطبوعات اعتقاد بر این است که روزنامه مثل نوزادی است که در همان روز تولد جان می‌سپارد. پس خبرنگاری موفق است که خیلی زود تازه‌ترین اتفاق را شکار کند و هر چه سریع‌تر آن را به صورت خبر درآورد

 

اخبار ؟

 

1- خبر گزارش واقعیت هاست اما هر واقعیتی را نمی توان خبر نامید .

 

۲- اخبار ورزشی پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد .

 

۳- خبر الزاما گزارش رویداد جاری ( تازه ) نیست .

 

۴- خبر رویدادی است که قرار است اتفاق یبفتد .

 

۵- رویدادی که برای یک نفر یا گروهی ' ارزش خبری ' دارد و برای دیگران ممکن است بی اهمیت باشد .

 

۶- اطلاعات مربوط به آنچه رخ داده است ، خبر نامیده می شود .

 

۷- خبر مجموعه ای از لغات و عبارات است که وقوع یا انجام کاری را اطلاع دهد .

 

۸- خبر گزارش یک رویداد است ، آنچه یک گزارشگر می نویسد خبر نامیده می شود .

 

۹- خبر شامل هر اندیشه و عمل واقعی است که برای عده کثیری از خوانندگان جالب است .

 

۱۰- خبر گزارش مناسب ، خلاصه و دقیق یک رویداد است نه خود رویداد .

 

۱۱- خبر نخستین گزارش از یک حادثه با معناست که مورد توجه عامه قرار می گیرد .

 

۱۲- خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری است .

 

۱۳- اخبار ورزشی باید فورا پس از حادثه به جریان افتد ، برای عموم جالب باشد ، حاوی اطلاعات تازه باشد ، خنثی نباشد و ادراکات فرهنگی جوامع خاص خود را منعکس کند .

دوربین های موتورایز (Motorized) شرکت Raster

 

دوربین موتورایز Motorized چیست؟

 

دوربین دام و بالت مدل RS-IP4400DAZ و RS-IP4400VHZ دوربین­های هوشمند WDR120dB موتورایز (Motorized) هستند که توسط شرکت RASTER ارائه شده اند و با بیشترین کاربرد در محیط با نور بسیار بالا مثل رستوران­ها و سالن­هایی که پنجره های نورگیر بزرگ دارند مورد استفاده قرار می­گیرند.

 

مهمترین ویژگی این دوربین مدار بسته های هوشمند دارا بودن رزولوشن بالا ۴MP(2688*1520)  و لنز موتورایز ۲٫۸mm تا ۱۲mm است. این دوربین­ها با بهره گیری از قابلیت WDR120dB نور را در محیط به حالت اعتدال رسانده و باعث می­شوند در محیطی با کنتراست نوری بالا هم بتوان جزئیات را دید.

 

02

 

ویژگی­های فنی محصول:

 

    دارای رزولوشن بالا ۴MP

    ویدئو با کیفیت Full HD 1080p

    دارای دو جریان ویدئویی

    لنز۸mm تا ۱۲mm

    WDR120dB

    ۳DDNR

    PoE(802.3af)

    فاصله IR : 30 متر

    پشتیبانی ورود و خروج صدا و آلارم

    پشتیبانی کارت حافظه تا ۱۲۰ گیگابایت

    تحت استاندارد IP66 و IK10

 

03

 

از جمله مزیت­های این دوربین ها هوشمند بودن آن­هاست که باعث می­شود دقت نظارت و کنترل کابران روی محیط تحت نظارت بالاتر برود.

 

ویژگی های هوشمند این محصول عبارتند از:

 

    قابلیت کدگذاری هوشمند Smart Codec

    فوکاس هوشمند Smart Focus

    قابلیت تشخیص کیفیت ویدئو Video Quality Detection

    تشخیص نفوذ Intrusion Detection

    تشخیص چهره Face Detection

    شخیص صدا  Audio Detection

    IR هوشمند در دوربین مدار بسته

مسترینگ

 

به گذر صدا از چند دستگاه مختلف و خارج شدن آن با صدایی بلندتر (یا خیلی بلندتر) مسترینگ گفته نمی شود! مسترینگ در حقیقت پلی است میان صنعت حرفه ایِ صدا (pro audio industry) و صنعتِ های-فی یا های-فای (hi-fi industry).

صدای تولید شده در میکس و مستر که در مونیتور بسیار خوش صدا بنظر می آید، در مسترینگ به صدایی بدل می شود که در یک سیستم پخش بسیار ساده ی خانگی نیز "نسبتا" خوش صدا به گوش می رسد. و در مسترینگِ یک آلبوم، در عین حال آهنگ ها طوری در آلبوم در کنار هم قرار می گیرند که گویی همگی به هم تعلق دارند.

مثلا برای گوش دادن به آهنگ بعدی در آلبوم، شنونده مجبور نخواهد بود صدای سیستم پخش را خیلی کمتر کند. در عین حال موسیقی های آلبوم به لحاظ بافت صوتی و دینامیک به هم نزدیک می شوند.

 

مسترینگ آخرین شانس را به ما برای بهترکردن صدای تولید شده در میکس می دهد و یک میکس خوب ماده یِ اولیه یِ یک مسترینگِ موفق است. میکس بد در مسترینگ شانس چندانی ندارد!

مسترینگ به ندرت تدریس می شود. هدف از تدریس در اغلب موارد، تنها کسب در آمد است. کسی "صرفا" ار طریق آموزش، آن هم در طی شش ماه یا یک سال به یک مسترینگ-مَن یا Mastering Engineer خوب تبدیل نخواهد شد. مسترینگ-مَن های بزرگ،‌ کسانی بودند که موسیقی گوش کردند!! (می دانم که شما هم موسیقی گوش کرده اید و می کنید.

 اما امیدوارم با خواندن ادامه ی مطلب، منظورم را بهتر درک کنید.) با موسیقی کلنجار رفتند. در جریان روند تولید موسیقی روز دنیا قرار دارند. هدف از تولید را درک می کنند.

 

بازار را می شناسند. تفاوت های زیبایی شناسیک ژانرها را می شنوند و موسیقی دهه ها و شاید سده های پیش از خودشان را می شناسند (موسیقی غرب و شرق و آفریقا و اروپا و هند و چین و ژاپن، نه فقط آلبوم جدید سیاوش قمیشی و ابی و … که البته این ها هم در نوع خودشان ارزشمندند.

 اما اینجا منظور تنها گسترش افق دید است). آن ها می توانند موسیقی را تحلیل کنند.

 

 می توانند به خوبی ضبط کنند. سال ها مشغول ضبط موسیقی های مختلف بوده اند (نه فقط ضبط سینتی سایزر و گیتار از طریق اتصال مستقیم کابل به اینترفیس). سال ها میکس کرده اند و بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال تجربه و کار مداوم و جدی، دست به مسترینگ می زنند.

 

آن هم در محیطی که به لحاظ آکوستیک آنقدر استاندارد صدا می دهد که گوششان به پدیده های صوتی مرسوم در موسیقی حساس شود (به قول آلمانی ها : geschulte Ohren : یعنی گوش تعلیم دیده!). که اگر این شرایط مناسب به لحاظ آکوستیک وجود نداشته باشد، هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

 

و تازه اینجا آغاز راه است: این مسترینگ-مَن ها قرار است روز به روز بهتر شوند… بنابراین نباید مسترینگ را کار ساده ای دانست.

 

مسترینگ ماکسی مایز کردن (Maximizing) یا تاکید روی باس و فرکانس های HF نیست!

 

مهندس مسترینگ یا Mastering Engineer میکس های مختلف را با هم هماهنگ می کند، طوری که همگی یک دست به گوش برسند. ممکن است این میکس ها در استودیوهای مختلف شکل گرفته باشند، یا در زمان های دور و نزدیک انجام شده باشند، اما پس از مسترینگ موفق همه ی میکس ها با یکدیگر (تا حد امکان) هماهنگ می شوند. درمسترینگ بلندیِ (Level) صداها به دقت تنظیم می شود، و صدای میکس معمولا با توجه ویژه به منحنی Fletcher-Munson شکل می گیرد تا  تمامی فرکانس های موجود در موسیقی، در هر سیستم پخشی (پخش اتوموبیل، پخش کوچک آشپزخانه و غیره) در هر حجمی (Volume) از صدا "نسبت"ا به خوبی به گوش برسد:

 

منحنی Fletcher-Munson

 

در استودیوی میکس و مستر و مسترینگ "برخی" از اشتباهاتی که در میکس بوجود آمده، رفع می شوند (دقت داشته باشید: برخی از اشتباهات. چون فقط برخی از آن ها در مسترینگ قابل حل هستند). اگر میکس و مسترینگ را در یک اتاق ثابت انجام دهید، گاهی این مشکلات به کلی پوشیده باقی می مانند. به همین دلیل معمولا توصیه می شود، که میکس و مسترینگ در دو استودیویِ مختلف یا توسط دو فرد مختلف انجام شود. یعنی کسی که موسیقی را میکس کرده،‌ آن را برای مسترینگ به شخص دیگری بسپرد که مورد اعتماد است.