آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

مزایا و معایب دوربین های مدار بسته بی سیم

  دوربین های مداربسته بیسیم از لحاظ سیم کشی در دو نوع متفاوت وجود دارند ، برخی از انها بدون نیاز به هر نوع سیمی کار کرده و به باطری برای تغذیه نیاز دارند.

 

 مزایا ی دوربین های مدار بسته بی سیم

 

 مزیت این دوربین های مداربسته در سهولت وسرعت بالای نصبشان می باشد به طوری که می توان در هر مکانی حتی بدون امکان سیم کشی ان را نصب کرد البته اگر دوربین با باطری کار کند.

 

برای تغذیه دوربین های مداربسته بدون باطری هم می توان از نزدیکترین پریز برق استفاده کرد هرچند که این کاراستاندارد نیست.

 

 دوربین های مداربسته بیسیم دارای امنیت بیشتری می باشند.

 

از انجایی که دوربین مداربسته بدون سیم است فقط با دسترسی مستقیم به دوربین مداربسته میتوان ان را قطع کرد و امکان قطع کابل دوربین مداربسته از جایی وجود ندارد.

 

از نظر هزینه و آموزش نصب دوربین مدار بسته  نیز دارای هزینه کابل کسی وداکت کسی کمتری می باشند.

 

 

 معایب دوربین های مداربسته بی سیم

 

 به طور کلی کیفیت تصویر دوربین های مداربسته بی سیم کمی پایین است زیرا امکان انتقال حجم زیادی از اطلاعات از طریق سیگنال های رادیویی وجود ندارد.

 

همین طور نویز سیگنال در ول مسیر بر روی تصویر شما تاثیر می گذارد.

 

دوربین های مداربسته بی سیمی که با باطری کار می کنند اگر تعدادشان زیاد باشد هزینه باطریشان افزاش می یابد اما اگر بدون باطری باشند برای تامین برق دوربین مداربسته باید کابل کشی و داکت کشی انجام دهید.

 

سیگنال خروجی دوربین های مداربسته بی سیم خیلی قوی نیست به همین علت موانعی مثل موانع فلزی باعث اهش سیگنال دوربین مداربسته می شود.

 

اگر دوربین ها در محیط های بیرون نصب شده باشند در صورتی که باران ببارد باعث کاهش سیگنال می شود.

 

این دوربین ها دارای بازه محصولات کمی می باشند.

 

امکان تهیه این دوربین ها با انواع لنز ها مشکل بوده و معمولا با لنز های فیس 3.6میلی متر ساخته و آموزش دوربین مدار بسته داده می شوند.

 

سیگنال های دوربین های مداربسته بی سیم در طول موج2.4گیگا هرتز انتقال می یابند البته در صورت انالوگ بودنشان.

این سیگنال ها همپوشانی زیادی با سیگنال های تجهیزات مختلف مخابراتی دارند که باعث تاثیرگذاری روی تصویر دوربین شما می شوند.

 

از سوی دیگر تصاویر انالوگی که از طریق  دوربین های   مداربسته بی سیم فرستاده می شود تقریبا کد گذاری نشده اند .

 

در نتیجه هر کسی با استفاده   ازگیرنده   2.4گیگا هرتز می تواند تصاویر دوربین شما را دریافت کند که بعد امنیتی دوربین مداربسته را زیر سوال می برد.

 

منطق استفاده از bms در ساختمان

دلیل منطقی استفاده از سیستم مدیریت هوشمند در ساختمان چیست ؟

اکثر ساختمان های بزرگ برای تأمین خدماتی مانند تشخیص حریق ، اطفاء حریق ، صرفه جویی در انرژی برق ، صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی ، دوربینهای مدار بسته ، مدیریت تهویه مطبوع و ... با شرکتهای مختلفی وارد مذاکره میگردند

تعدد پیمانکار باعث تحمیل هزینه های سربار بسیاری میگردد که از جمله آن سیم کشی های متعدد برای سیستمهای مختلف و نیاز به افراد با تخصص های برای راهبری  این سیستم هاست .

یکپارچگی در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان بسیاری از معایب ذکر شده را رفع مینماید ، هزینه ها را کاهش میدهد و باز دهی را بیشتر مینماید .

همچنین هزینه های نگهداری و رفع عیب سیستم های یکپارچه بسیار کمتر است.

 

مزایای اصلی ساختمان هوشمند

 

راحتی : هوشمند سازی ساختمان با استفاده از اتوماسیون و بر عهده گرفتن برخی کارهای تکراری راحتی بیشتر برای ساکنین خود به ارمغان می آورد .

از طرف دیگر ، برای ایجاد فضای دلخواه در ساختمان هوشمند تنها یک اشره کافی است : سناریوها وظیفه تنظیم دقیق محیط را به عهده میگیرند .

استفاده از یک نرم افزار کار آمد باUser Interface ساده و چند زبانه (از جمله فارسی) برای کنترل کلیه تجهیزات مزیت دیگری است که موجب سادگی زندگی در ساختمان هوشمند میگردد .

کار با این نرم افزار نیاز به هیچ اموزش خاصی ندارد.

ایمنی :در شرایط بحرانی از جمله آتش سوزی ، آب گرفتگی و سرقت ، ساختمان هوشمند اخطارهایی اعلام میکند که میتواند سهم بسزایی در پیشگیری از وقوع خرابی یا بسیشتر شدن آن ایفا کند .

ویژگی خاص دزدگیر در منطقه بندی(Zone)  فضاهای تحت پوشش ، استفاده از سنسور دقیق تشخیص حضور شخص ، حسگر اثر انگشت و همچنین کنترل و ظبط تصاویر دوربین های مدار بسته بصورت دیجیتالی ایمنی را برای منازل به شکل چشمگیری بالا میبرد.

انغطاف پذیری : انعطاف پذیری در اجرا و استفاده ، از خصوصیات شاخص تکنواوژی هوشمند است .

 با استفاده از ابزاری که این تکنولوژی د ر اختیار قرار میدهد ، برای اضافه کردن این امکانات به منازل موجود در اکثر موارد نیاز به سیم کشی مجدد و تویض تجهیزات موجود در ساختمان وجود ندارد .

استفاده از کلیدها و صفحات نمایش هوشمند برای برنامه ریزی و اجرا دستورات ، امکان کنترل با استفاده ازRemote Control  از داخل ساختمان و یا با تلفن همراه ، همگی ساکنین را برای دسترسی به امکانات ساختمان یاری میکنند.

صرفه جویی در مصرف انرژی : مدیریت مصرف انرژی در ساختمان هوشمند تأثیر بسزایی در صرفه جویی مصرف انرزی دارد .

واسته کردن نور و سیستم تهویه به حضور شخص برنامه ریزی بهینه دمای اتاقها در ساعات مختلف شبانه روز از مصادیق این مدیرسیت مصرف انرژی هستند .

همجنین جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب به داخل ساختمان در تابستان توسط کنترل اتوماتیک پرده و کرکره ، سبب صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی برای دستگاههای سرمایشی میشود .

بررسی ها نشان میدهند ، با بکارگیری یک منطق کنترلی صحیح ، تا میزا ن چهل درصد از انرژی مصرفی کاسته میشود.

کاهش هزینه : با توجه به آنکه مصرف انرژی کاملاَ در کنترل قرار دارد ، بهای پرداختی تا حد قابل قبولی به میزان انرژی مفید مصرفی نزدیک است .

به این معنا که کاربر تنها هزینه واقعی انرژی مورد نیاز را می پردازد.

کنترل یکپارچه : سیستم هوشمند و آموزش BMS وهوشمند سازی ساختمان  امکان کنترل یکپارچه کل ساختمان را میسر میسازد به نحوی که المانهای کنترلی در دورترین نقاط ساختمان هم به راحتی مانیتور و کنترل میشوند و نیازی به مراجعه نقطه کنترلی نیست.

 

مرور بر سیستم اعلام حریق

مروری بر سیستم‌های متعارف موجود و بررسی علل کاستی‌ها و نارسایی در سیستم‌های منصوبه  فعلی می‌توان چند علت را برای عدم کارایی مناسب یافت:


1-عدم استفاده از تجهیزات یکسان از یک تولیدکننده و ترکیب تولیدات متفاوت بدون در نظر گرفتن تطابق آنها با یکدیگر.

 

2-طراحی غیرعلمی و نصب دتکتورها در مکان‌های نامناسب که منجر به عملکرد ضعیف یا ایجاد آلارم کاذب و تشخیص اشتباه می‌شود.


3-رعایت نکردن اصول و مبانی نصب تجهیزات
دزدگیر و اعلام حریق از جمله نوع کابل‌ها، سربندی، محل عبور کابل‌ها در رایزر.


4-نبود آموزش صحیح و کافی به بهره‌بردار


5-سرویس و نگهداری و خدمات پس از فروش ضعیف


برای کاهش معضلات فوق و موارد دیگر و برای حفظ کارایی سیستم‌های اعلام حریق، تکنولوژی به خدمت تجهیزات اعلام حریق آمد و مجموعه تجهیزات اعلام حریق هوشمند را در سیستم‌های 2
wire معرفی نمود.
سیستم‌های 2
wire
به تجهیزاتی گفته می‌شود که کل قطعات اعلام حریق فقط بر روی 2 سیم زون نصب گردند.
چراغ‌های چشمک زن، آژیرها، زنگ، دتکتورها، شستی‌ها، بیم دتکتور و دتکتورهای گاز همگی بر روی دو سیم خروجی از مرکز کنترل که به آن زون اطلاق می‌شود نصب می‌گردد.
کل تجهیزات به صورت موازی نصب و در سیستم‌های هوشمند نیاز به مقاومت در انتهای خط (
EOL
) نمی‌باشد.
در این سیستم‌ها کلیه پیغام‌های خطا (
Fault
) قابل بررسی می‌باشد.
با جدا شدن یک دتکتور از روی پایه، مدار قطع نخواهد شد و تجهیزات روی زون به کار خود ادامه خواهد داد.
در سیستم‌های هوشمند قابلیت برنامه‌ریزی برای آژیر و رله‌های خروجی و ورودی وجود دارد و احتیاج به
آموزش دزدگیر و اعلام حریق دارد.
بعضی تولیدکنندگان قطعات مجهز به پروسسور عرضه می‌نمایند که قابلیت تنظیم حساسیت برای دتکتورها، امکان استفاده از آژیر داخلی در دتکتور و شستی را نیز به همراه خواهد داشت.
از برترین مزایای سیستم‌های جدید، کاهش متراژ سیم‌کشی، لوله‌گذاری و تعداد سیم‌ها می‌باشد، مدار آژیر حذف و کلیه قطعات روی دو رشته سیم زون نصب می‌گردد.

 

کل تجهیزات روی مدار زون نصب و شامل قطعات معمولی یا مجهز به آژیر می‌باشد

 

 

استپ موتور

 


وظیفه اصلی این
قطعه، روشن نگه داشتن خودرو در حالت دور آرام است. این قطعه و همچنین ای سی یو خودرو وظیفه بسیار مهمتری نیز دارد.

هنگامی که کولر را روشن می کنیم، کمپرسور بار خود را روی موتور وارد می کند.

برای جبران آن، استپ موتور ژیگلور مربوطه را کمی به عقب تر می کشد. تا خود به خود گاز کمی زیاد شود.

اگر سنسور ضربه نیز نصب شده بود استپ وظیفه گسترده تری داشت.

در این حالت استپ موتور باید در هر لحظه سوزن ژیگلور مربوطه را طوری عقب و جلو می کرد تا ضربه حس شده توسط سنسور ضربه ، ناشی از احتراق ناقص سوخت، به گونه مناسبی جبران شده و یا بهبود یابد.

 استپ موتور کار ساسات را نیز انجام میدهد.

در هنگامی که خودرو سرد است سوزن آن طوری تنظیم میشود که خودرو با اولین استارت روشن شود.

کار دیگر استپ موتور، تنظیم هوای مورد مصرف سیلندرها در زمان رها کردن گاز است.

در خودروهایی که فاقد این سیستم هستند با رها کردن گاز، تنظیم سوخت و هوا به علت بسته شدن دریچه گاز به هم میخورد و دیده می شود که به هنگام رها کردن گاز، خودرو به طور لحظه ای دود می کند.

اما در این سیستم با وجود استپ موتور دیگر این مشکل وجود ندارد.

محل قرارگیری استپ موتور ، روی هوزینگ هوای ورودی و نیاز به آموزش تعمیرات ecu  دارد.

 

سنسور فشار هوای ورودی:

این سنسور که محل اصلی آن بر روی سینی فن است با یک شیلنگ به ابتدای دریچه هوای ورودی ارتباط دارد.

 و با هوای ورودی به این دریچه در تماس مستقیم است.

 این سنسور که از نوع پیزوالکتریک است در واقع یک پتانسیومتر ساده است که سر وسط آن با فشار هوا لغزیده، عقب و جلو رفته و کار میکند.

نقش این سنسور از بعضی جهات بسیار مهم است. زیرا در شرایط مختلف فشار هوا(سطح دریا و یا کوهستان) متغیر خواهد بود.

اگر این سنسور درست کار نکند ECU دیگر قادر نخواهد بود که میزان هوای ورودی را به درستی تعیین نماید.

 

گرایش‌ زبان آلمانی

 


دانشجوی‌ گرایش‌ زبان‌ و ادبیات‌ آلمانی‌ پس‌ از آنکه‌ مکالمه‌، نگارش‌ و گرامر زبان‌ آلمانی‌ را در حد فهمیدن‌ زبان‌ و توانایی‌ سخن‌ گفتن‌ و نوشتن‌ آن‌ فراگرفت‌ تا حدودی‌ با تاریخ‌ آلمانی‌، نمایشنامه‌، شعر و رمان‌ آلمانی‌ آشنا می‌شود.

همچنین‌ با ساختار لغوی‌ و صرف‌ و نحو زبان‌ آلمانی‌ آشنا شده‌ و به‌ مطابقت‌ آن‌ با زبان‌ فارسی‌ می‌پردازد که‌ این‌ قیاس‌، خود فنِ پایه‌ای‌ ترجمه‌ است‌.

 در واقع‌ دانشجوی‌ ادبیات و زبان‌ آلمانی‌ طی‌ دروس‌ متعدد با ترجمه‌ نیز آشنا می‌گردد اما تأکید‌ اصلی‌ این‌ گرایش‌ بر روی‌ ادبیات‌ است‌.


دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ زبان‌ آلمانی‌ :


زبان‌شناسی‌ همگانی‌، جمله‌نویسی‌ و مقدمات‌ انشا، ترجمه‌ ساده‌ از آلمانی‌ به‌ فارسی‌، خواندن‌ متون‌ ساده‌ ، خواندن‌ متون‌ پیشرفته‌، انشا، ترجمه‌ پیشرفته‌، خواندن‌ با تفسیر، درآمدی‌ بر ادبیات‌، تلخیص‌ متون‌، بررسی‌ چند نمایشنامه‌ ، گزیده‌ای‌ از ادبیات‌ مردمی‌ جهان‌، بررسی‌ آثار منثور، اصول‌ نامه‌نگاری‌ ، ترجمه‌ متون‌ اسلامی‌، بررسی‌ و نقد شعر، سخنرانی‌ و بحث‌ ، بررسی‌ آثار ترجمه‌ شده‌ از آلمانی‌ به‌ فارسی‌.


توانایی‌های‌ لازم‌ :
زبان‌ آلمانی‌ یکی‌ از زبان‌های‌ مشکل‌ دنیا است‌ و اگر دانشجو با عشق‌ و علاقه‌ آن‌ را مطالعه‌ نکند، نمی‌تواند در این‌ رشته‌ موفق‌ شود؛

یعنی‌ دانشجویی‌ که‌ رشته‌ زبان‌ آلمانی‌ را یک‌ منبع‌ درآمد بداند، در نهایت‌ نمی‌تواند مترجم‌ خوبی‌ شود.

 چون‌ چنین‌ دانشجویی‌ اهل‌ مطالعه‌، تحقیق‌ و تفکر نیست‌ و درس‌ها را به‌ صورت‌ طوطی‌وار یاد می‌گیرد و در نهایت‌ نیز فقط‌ یک‌ مدرک‌ تحصیلی‌ به‌ دست‌ می‌آورد.


موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
فرصت‌های‌ شغلی‌ زبان‌ آلمانی و آموزش زبان آلمانی‌ مانند رشته‌ زبان‌ فرانسه‌ است