آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

عملکرد و معماری سیستم BMS

یک ساختمان هوشمند بنا به تعریف انستیتو ؛ ساختمان هوشمند بنایی است که با استفاده بهینه از چند عنصر پایه : سازه و سیستم و خدمات و مدیریت و روابط درونی آنها، محیطی مناسب و دارای صرفه اقتصادی ایجاد نماید. در ساختمان هوشمند بسیاری از اعمالی که ساکنان از روی عادت و بصورت غیر ارادی انجام می دهند توسط سیستم های هوشمند انجام می گردد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ی نیروی انسانی می گردد. با بکارگیری انواع و اقسام سنسورهای حسی در داخل و خارج ساختمان و با بکارگیری یک شبکه و سیستم واحد می توان بصورتداومی و بدون درنگ اطلاعات دما ، فشار، رطوبت، دمای هوا و میزان اکسیژن و دی اکسید کربن را دراختیار داشت و از آنها در جهت رسیدن به شرایط ایده ال استفاده کرد. در یک ساختمان هوشمند با امکانات نرم افزاری بوجود آمده می توان نمودارهای مختلفی را بر حسب زمان در اختیار داشت و از آنها در جهت بهبود کیفی شرایط زیستی و حداکثر استفاده از هوای طبیعی را بر ساکنین بوجود آورد. در زمان کارکرد سیستم هوشمند ساکنان در جهت صرفه جویی مصرف انرژی حق باز کردن پنجره ها را نخواهند داشت و در ساختمان های اداری قبل از اتمام ساعت کار این سیستم بصورت اتوماتیک و متناوب شروع به خاموش کردن سیستم های تهویه مطبوع می کند. در یک ساختمان هوشمند با امکانات بوجود آمده می توان در هر زمان میزان مصرف انرژی بر پایه مصرف انرژی سوخت و برق را بدست آورد و از آن در جهت کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان (مبحث نوزدهم – مقررات ملی ساختمان) بهره برد. بیشترین مصرف انرژی در ساختمان توسط سیستم روشنایی بوجود آید که با هوشمند سازی این سیستم می توان از اتلاف انرژی تا حد زیادی جلوگیری کرد که این عمل با ترکیب روشنایی روز و روشنایی مصنوعی به بهترین نحو و خاموش کردن چراغ ها در زمان بدون مصرف بوجود می آید. سیستم های مدرن مدیریت ساختمان امروزه بر پایه وب-web – base- نگاشته  می شوند. که بزرگترین حسن آن در بکارگیری امتیارات شبکه جهانی اینترنت و کنترل ساختمان از راه دور توسط سیستم های ارتباطی متداول در دنیا است به اینصورت که با راه اندازی سایت ساختمان مورد نظر و با وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور میتوان از هر مکانی بر ساختمان احاطه داشت.در اینگونه  ساختمان ها می توان با نصب تابلوهای نمایشگر الکترونیکی در مکان های خاص ساختمان و نمایش دادن اطلاعات مختلف از سیستم های کنترلی ساختمان زندگی را برای ساکنین لذت بخش کرد.

  ادامه مطلب ...

هدف از ساخت یک بنای هوشمند

سیستم کنترل هوشمند و مدیریت مصرف انرژی


هدف اصلی استفاده از سیستم کنترل هوشمند در یک ساختمان ذخیره سازی انرژی و مصرف صحیح و بهینه از امکانات می باشد که نتیجه این هدف علاوه بر ذخیره سازی انرژی، بازگشت سرمایه اولیه ای است که صرف اجرای سیستم کنترل هوشمند شده است.



مثال هایی از یکپارچگی در سیستم های BMS


1) در هنگام آتش سوزی آژیر به صدا در می آید ، تلفن کننده بکار می افتد ، درب های خروجی باز می شوند ، دریچه های تنظیم هوا بسته می شوند ، شیر گاز بسته می شود ، برق اصلی ساختمان قطع می شود ، برق اضطراری پله های فرار روشن می شوند .
2) درهنگام سرقت ، آژیر و تلفن کننده فعال می شود ، چراغ ها خاموش و روشن می شوند ، کرکره ها بالا می آیند ، درب های خروج قفل می شود دوربین ها تصاویر را ذخیره می کنند و ...
3) در فصل تابستان که نیاز به سرمایش می باشد در هنگام تابش نور آفتاب به داخل ، کرکره های موتوردار بسته می شوند و در هنگام بارندگی کرکره ها و پرده ها باز می شوند.

خانه هوشمند چیست؟


خانه‌ های هوشمند امروزه به عنوان یکی از بخش‌ های مهم سیستم‌های مدیریت جامع ساختمان یا همان  BMS  مورد توجه واقع شده‌اند . خانه‌ های هوشمند با هدف ایجاد آسایش و امنیت برای کاربران به سرعت در حال توسعه می باشند . امروزه تکنیک‌های مختلفی برای اتوماسیون ساختمان‌ های بزرگ بکار گرفته ‌می‌شود از قبیل کنترل نور ، کنترل دما، کنترل درها و پنجره‌ ها و پرده‌ ها و یا سیستم‌ های امنیتی و مدار بسته و غیره . علاوه بر موارد یاد شده، در خانه‌ های هوشمند، کاربرد‌ های دیگری نیز از قبیل کنترل  Multimedia، آبیاری گیاهان و غذا دادن به حیوانات خانگی نیز قابل تعریف است.

در یک خانه هوشمند صاحبخانه روش های متعددی برای  بهبود سیستم روشنائی خانه دارد . بعضی از این روش ها باعث می شوند که زندگی در خانه  برای ساکنین خانه مناسب تر و راحت تر گردد .


ادامه مطلب ...

استراتژی های مناسب سیستم BMS در کاهش مصرف انرژی:

عمده روشهای به کار گرفته شده توسط طراحان BMS عبارتند از :

  1. خاموش و روشن کردن تجهیزات بر اساس جداول زمانبندی کارکرد.
  2. Lock out یا بهره برداری از تجهیزات در صورت نیاز و ضرورت.
  3. بهره برداری از می نیمم ظرفیت مجاز در بهره برداری از تجهیزات (Resets) .
  4. محدود کردن تقاضا یا Demand Limiting که موجب قطع برق تجهیزات در صورت بارگذاری بیش از حدود تعیین شده، خواهد شد.
  5. مانیتورینگ وضعیت تجهیزات توسط اپراتورهای آموزش دیده و بهره برداری از داده ها در رفع مشکلات تجهیزات و بررسی عمکلرد موثر آنها.

سیستم‌ مدیریت ساختمان (BMS) چیست؟

آموزش "BMS" یا Building Management System که در فارسی آن را مدیریت هوشمند ساختمان ترجمه کرده اند. در اصطلاح به خانه هایی اطلاق می شود که کلیه تجهیزات الکتریکی آنها توسط یک سیستم هوشمند مرکزی کنترل می شود . در واقع  به مجموعه سخت افزارها ونرم افزارهائی که به منظور مانیتورینگ و کنترل یکپارچه قسمت  های مهم و حیاتی درساختمان نصب می شوند بی ام اس  می گویند .


وظیفه این مجموعه، پایش مداوم بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرامین به آنها به نحویست که عملکرد اجزاء مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و درشرایط بهینه و با هدف کاهش مصارف ناخواسته و تخصیص منابع انرژی فقط به فضاهای در حین بهره برداری باشد.



ادامه مطلب ...