آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

مسترینگ

 

به گذر صدا از چند دستگاه مختلف و خارج شدن آن با صدایی بلندتر (یا خیلی بلندتر) مسترینگ گفته نمی شود! مسترینگ در حقیقت پلی است میان صنعت حرفه ایِ صدا (pro audio industry) و صنعتِ های-فی یا های-فای (hi-fi industry).

صدای تولید شده در میکس و مستر که در مونیتور بسیار خوش صدا بنظر می آید، در مسترینگ به صدایی بدل می شود که در یک سیستم پخش بسیار ساده ی خانگی نیز "نسبتا" خوش صدا به گوش می رسد. و در مسترینگِ یک آلبوم، در عین حال آهنگ ها طوری در آلبوم در کنار هم قرار می گیرند که گویی همگی به هم تعلق دارند.

مثلا برای گوش دادن به آهنگ بعدی در آلبوم، شنونده مجبور نخواهد بود صدای سیستم پخش را خیلی کمتر کند. در عین حال موسیقی های آلبوم به لحاظ بافت صوتی و دینامیک به هم نزدیک می شوند.

 

مسترینگ آخرین شانس را به ما برای بهترکردن صدای تولید شده در میکس می دهد و یک میکس خوب ماده یِ اولیه یِ یک مسترینگِ موفق است. میکس بد در مسترینگ شانس چندانی ندارد!

مسترینگ به ندرت تدریس می شود. هدف از تدریس در اغلب موارد، تنها کسب در آمد است. کسی "صرفا" ار طریق آموزش، آن هم در طی شش ماه یا یک سال به یک مسترینگ-مَن یا Mastering Engineer خوب تبدیل نخواهد شد. مسترینگ-مَن های بزرگ،‌ کسانی بودند که موسیقی گوش کردند!! (می دانم که شما هم موسیقی گوش کرده اید و می کنید.

 اما امیدوارم با خواندن ادامه ی مطلب، منظورم را بهتر درک کنید.) با موسیقی کلنجار رفتند. در جریان روند تولید موسیقی روز دنیا قرار دارند. هدف از تولید را درک می کنند.

 

بازار را می شناسند. تفاوت های زیبایی شناسیک ژانرها را می شنوند و موسیقی دهه ها و شاید سده های پیش از خودشان را می شناسند (موسیقی غرب و شرق و آفریقا و اروپا و هند و چین و ژاپن، نه فقط آلبوم جدید سیاوش قمیشی و ابی و … که البته این ها هم در نوع خودشان ارزشمندند.

 اما اینجا منظور تنها گسترش افق دید است). آن ها می توانند موسیقی را تحلیل کنند.

 

 می توانند به خوبی ضبط کنند. سال ها مشغول ضبط موسیقی های مختلف بوده اند (نه فقط ضبط سینتی سایزر و گیتار از طریق اتصال مستقیم کابل به اینترفیس). سال ها میکس کرده اند و بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال تجربه و کار مداوم و جدی، دست به مسترینگ می زنند.

 

آن هم در محیطی که به لحاظ آکوستیک آنقدر استاندارد صدا می دهد که گوششان به پدیده های صوتی مرسوم در موسیقی حساس شود (به قول آلمانی ها : geschulte Ohren : یعنی گوش تعلیم دیده!). که اگر این شرایط مناسب به لحاظ آکوستیک وجود نداشته باشد، هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

 

و تازه اینجا آغاز راه است: این مسترینگ-مَن ها قرار است روز به روز بهتر شوند… بنابراین نباید مسترینگ را کار ساده ای دانست.

 

مسترینگ ماکسی مایز کردن (Maximizing) یا تاکید روی باس و فرکانس های HF نیست!

 

مهندس مسترینگ یا Mastering Engineer میکس های مختلف را با هم هماهنگ می کند، طوری که همگی یک دست به گوش برسند. ممکن است این میکس ها در استودیوهای مختلف شکل گرفته باشند، یا در زمان های دور و نزدیک انجام شده باشند، اما پس از مسترینگ موفق همه ی میکس ها با یکدیگر (تا حد امکان) هماهنگ می شوند. درمسترینگ بلندیِ (Level) صداها به دقت تنظیم می شود، و صدای میکس معمولا با توجه ویژه به منحنی Fletcher-Munson شکل می گیرد تا  تمامی فرکانس های موجود در موسیقی، در هر سیستم پخشی (پخش اتوموبیل، پخش کوچک آشپزخانه و غیره) در هر حجمی (Volume) از صدا "نسبت"ا به خوبی به گوش برسد:

 

منحنی Fletcher-Munson

 

در استودیوی میکس و مستر و مسترینگ "برخی" از اشتباهاتی که در میکس بوجود آمده، رفع می شوند (دقت داشته باشید: برخی از اشتباهات. چون فقط برخی از آن ها در مسترینگ قابل حل هستند). اگر میکس و مسترینگ را در یک اتاق ثابت انجام دهید، گاهی این مشکلات به کلی پوشیده باقی می مانند. به همین دلیل معمولا توصیه می شود، که میکس و مسترینگ در دو استودیویِ مختلف یا توسط دو فرد مختلف انجام شود. یعنی کسی که موسیقی را میکس کرده،‌ آن را برای مسترینگ به شخص دیگری بسپرد که مورد اعتماد است.

تفاوت میکس و مسترینگ در چیست ؟

 

میکس و مسترینگ ، در واقع دو قسمت مجزا در پروسه ی ضبط تا انتشار آهنگ هستند ، که مطالب گسترده و پیچیده ی آن ، افراد زیادی را گیج می کند !

 

حال اگر در حال ضبط و تهیه یک آلبوم موسیقی برای فروش هستید ، میکس و مستر و  مسترینگ اصولی ، الزامی است.

 

 میکس:

 

میکس کردن ، ترکیب تمام چیزهایی ست که در پروژه ضبط کرده اید یا به صورت یک فایل Midi نوشته اید .

 همچنین کار هایی چون افکت گذاری ، EQ ، تنظیمات لاین ها و ... از کارهای مهم میکس است .

میکس ، جور کردن تکه های پازل بوده و در عین حال که قطعات را به هم متصل می کنید ، مطمئن شوید که همه چیز به هم به درستی وصل شده اند و در نهایت هم دستی به سر و روی آنچه ساخته اید، می کشید .

 

بعد از اتمام میکس ، آهنگ باید حال و هوای خوبی داشته و باعث خشنود شدن شما از آن شود .

 

مسترینگ:

 

مسترینگ در حقیقت بخشیدن شفافیت و درخشش به صداها می باشد . به طور ساده ، گوش دادن به موزیک بعد از مسترینگ نباید باعث به وجود آمدن حس انفجار در اسپیکر ها شود ، به عبارتی سطح صداها با یکدیگر متعادل و در کل آهنگ حس گیرایی داشته باشد.

 

در نظر داشته باشید ، میکس و مستر و مستریگ بحثی بسیار مبهم و سر بسته بوده و جدا از اصلاح تفاوت سطح صداها ، مستر کردن به طرزی باور نکردنی ، پروسه ای وابسته ای به علم در این زمینه است !

 

هم اکنون برنامه هایی وجود دارند که به شما کمک می کند ، خودتان مسترینگ کنید اما اگر برای پخش آهنگ خود برنامه دارید ، خرج برای حرفه ای تر شدن این کار ، سرمایه گذاری خوبی ست .

 

از ابتدا نیازی به حرفه ای بودن نیست اما باید سعی کنید حتی الامکان با میکس ، موسیقی خود را برجسته تر کنید . پس انجام میکس صحیح امری ست که باید برای آن تلاش کنید .

 برخلاف مسترینگ ، میکس را در خانه نیز می توانید انجام داد . اما نیازمند به تمرین و زمان است ولی با کمی ممارست قابل دستیابی ست.

ANPR چیست؟

 

دوربین مدار بسته ANPR یا (Automatic Number Plate Recognition) سیستم مدیریت پارکینگ هستند که قابلیت نظارت بر تردد خودروها را از طریق تشخیص پلاک امکان پذیر می­کنند.

 این امر شامل نظارت تصویری جهت تطبیق خودروهای ورودی و خروجی از طریق سیستم کنترل و ثبت اطلاعات درب ورود و خروج در دوربین مدار بسته نیز می­باشد.

 

این سیستم که در دوربین های سری RS-5200SNPR شرکت RASTER تعبیه شده است، قابلیت خوانش و شناسایی پلاک خودروها با کیفیت HD را از طریق ثبت عکس و ویدئو به صورت زنده فراهم می­کند.

 

از جمله امکاناتی که این دوربین ها در اختیار مدیران قرار می­دهند این است که می­توانند ورود و خروج خودروها را بررسی کنند.

در صورتی که ورود خودرویی ثبت نشده باشد اما خودروی مذکور در حال خروج باشد، هشدارها فعال می­شوند.

 

 سیستم ANPR قادر به اجرای اموری از قبیل تشخیص پلاک خودرو (زمان ورود خودرو، پلاک خودرو، مدل خودرو)، مدیریت خودرو، مقایسه خودکار به منظور تعیین جایگاه خودرو، فیلتر نور پس زمینه، فعال سازی هشدار، جستجوی هوشمند، بک آپ گیری هوشمند و ثبت زمان ورود و خروج خودرو می­باشد.

 

از جمله مزایایی که این دوربین ها دارند

کاربرد بسیار بالای آن­ها در نظارت تردد و ترافیک جاده­ای، پارکینگ ساختمان­های عظیم تجاری – تفریحی، پارکینگها طبقاتی، سیستم حفاظتی- امنیتی ارگان­ها، مراکز خرید، فرودگاه­ها و غیره می­باشد.

 

ویژگی­های فنی محصول:

 

    دارای رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰

    دارای ۴ EXIR و ۲ White LED

    فاصله­ی تشخیص: ۵~۱۵ متر

    قابلیت فوکاس از طریق لنز موتورایز

    دارای لنز تا ۳۲mm برای حفاظت جاده­ای

    دارای لنز ۹۲◦ برای ورود و خروج

    پشتیبانی سیستم هشدار در دوربین مدار بسته

    تحت استاندارد IP67

    پشتیبانی خروجی رله برای کنترل موانع

کانتکت KONTAKT چیست ؟ تحت کانتکت به چه معناست ؟

 

به طور قطع اغلب هنرجویانی که تازه میخواهند کار آهنگسازی و تنظیم با کامپیوتر را شروع کنند و با VST وی اس تی ها و سمپلها و پلاگینها میخواهند کار کنند این جمله و کلمه را بارها شنیده و خوانده و یا دیده اند که : این وی اس تی تحت کانتکت است

. این وی اس تی با کانتکت و میکس و مستر اجرا میشود و بارها و بارها کلمه و جمله های مشابهی نظیر تحت kontakt را شنیده اند و احتمالا از خود پرسیده اند که kontakt کانتکت چیه و به چه معنا میباشد .

 در این پست و در ادامه ی مطلب پاسخ تمام سوالات شما هنرجویان را در مورد کانتکت و منظور از kontakt چیست را خواهیم داد .

 

کانتکت یا در لغت انگلیسی kontakt ، و یا در زبان رایج برخی کنتاکت ( توجه کنید که تلفظ کانتکت صحیح میباشد و نه کنتاکت ) یک سمپل پلیر آهنگسازی است . کانتکت به تنهایی خودش یک نرم افزار آهنگسازی و صدابرداری نیست بلکه یک پلاگین و وی اس تی میباشد که بعد از نصب خودش در نرم افزار اهنگسازی باز و اجرا میشود .

 به طور دقیقتر و واضحتر فرض کنید که شما یک نرم افزار آهنگسازی نظیر : اف ال استودیو ، کیوبیس ، سونار ، استودیو وان و … را روی کامپیوتر خود نصب کرده اید .

 حالا اگر سمپل پلیر  kontakt را نصب کنید این سمپل پلیر به عنوان یک پلاگین به نرم افزار آهنگسازی شما اضافه میشود .

 

اکنون شما در نرم افزار آهنگسازی خود میتوانید از قسمت وی اس تی ها و پلاگینها ، سمپل پلیر kontakt را لود نمایید و آنرا در نرم افزار آهنگسازی خود باز کنید . اگر شما اینکار را انجام دهید مشاهده خواهید کرد که kontakt در نرم افزار آهنگسازی شما به عنوان یک پلاگین اضافه و باز میشود اما هیچ صدایی از خود ندارید ؟

سوالی که در اینجا ممکن است برای شما پیش بیایید این است که چرا kontakt صدا ندارد ؟

پاسخ مشخص است . زیرا شما بانک یا لایبرری یا اینسترومنت و به عبارت بهتر وی اس تی تحت kontakt را باید در کانتکت لود نمایید . شما کانتکت را دارید اما بانکهای آنرا که بی نهایت است و هر روز یک وی اس تی تحت کانتکت جدید معرفی و روانه ی بازار میشود را ندارید .

 

کافیست که یک وی اس تی تحت kontakt داشته باشید و آنرا در کانتکت لود و اضافه نمایید . kontakt محصولی از کمپانی و شرکت بزرگ native instruments میباشد .

 

البته kontakt و سمپل پلیر kontakt در خارج از نرم افزار آهنگسازی نیز بر روی کامپیوتر میتواند اجرا شود اما تمام بانکها را نمیتواند اجرا کند و برای اجرای تمام بانکها نیاز دارید که kontakt را به صورت پلاگین در نرم افزار آهنگسازی خود اجرا کنید .

 

اگر پرسش دیگر شما هنرجوی گرامی در مورد میکس و مستر از سایت وی اس تی ساز اینباشد که چگونه یک بانک kontakt یا همان وی اس تی تحت kontakt را به سمپل پلیر کانتکت اضافه کنم پاسخ آنرا در پستهای بعدی خواهیم داد که بسیار ساده و البته مفید خواهد بود

قابلیت “هیت مپ” در دوربین مدار بسته چیست؟

 

قابلیت هیت مپ “Heat Map” بازنمایی دو بعدی از تراکم افراد است و بر اساس رنگ، میزان حجم تراکم را نشان می­دهد که در سری هوشمند برخی دوربین­های مداربسته وجود دارد.

 

نحوه عملکرد این قابلیت به گونه­ ای است که طبق طیف رنگ تعریف شده که شامل قرمز، صورتی، زرد، سبز و آبی می­باشد، میزان تراکم جمعیت را در بخش ­های مد نظر و تحت نظارت دوربین مدار بسته نشان می­دهد.

حداکثر تراکم در بخش قرمز و حداقل آن در بخش آبی رنگ تعریف شده است. علاوه بر نمودار طیف رنگ­ها، نموداری عددی آمار حجم تراکم را در اختیار کاربر قرار می­دهد.

 

آماری که این قابلیت به دست می­دهد به صورت نموداری روزانه، هفتگی و ماهانه  قابل دسترسی است. به این شرح که در نمودار روزانه، میزان تراکم جمعیت در هر ساعت؛ در نمودار هفتگی و ماهانه میزان تراکم در هر روز به صورت عددی قابل رویت است.

 

از مزایایی که این قابلیت به همراه دارد این است که این امکان را به کاربر می­دهد که مثلا به عنوان مدیر یک فروشگاه بزرگ بتواند متوجه شود که مشتری بیشتر به کدام سمت فروشگاه گرایش دارد؟

 تراکم جعیت در کدام بخش فروفشگاه بیشتر بوده است؟

 چه ساعاتی از روز بیشترین حجم جمعیت در فروشگاه قابل مشاهده بوده است؟ کدام محصول خریدار بیشتری داشته است؟ گرایش مشتری به طرف کدام محصول کمتر بوده است؟

آیا محل قرار گرفتن قفسه ها وسایر امکانات فروشگاه با توجه به نیاز ومراجعه مشتری مناسب است یا نه؟ کدام قسمت برای قرار دادن استند های تبلیغاتی بهتر است؟

روزانه چه تعدادی از بازدیدها جهت خرید محصول بوده و چه تعدادی صرفا بازدید از فروشگاه بوده است؟  و سوالاتی از این دست.

 

وقتی کاربر بتواند با استفاده از این قابلیت به پاسخ سوال­های مطرح شده برسد، بهره­وری در فروش محصولاتش افزایش یافته و به سبب آن کسب و کارش بهبود می­یابد.

 

قابلیت هیت مپ که در سری هوشمند برخی دوربین مدار بسته ها یافت می­شود می­تواند در محل­های مختلف با توجه به نیاز کاربر تعریف شود و کاربرد یابد برای مثال در راهور جهت تخمین ساعت شلوغی و ترافیک انسانی و در نتیجه حجم ترافیک، در شهرداری و رسانه جهت تعیین محل مناسب برای تبلیغات، در کتابخانه ­ها، در فروشگاه­های بزرگ، بانک­ها و غیره.