آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

توضیح مختصر و به زبان ساده از مسترینگ

 

فرایند مسترینگ به چه معناست؟

 

مسترینگ آخرین مرحله ی تولید موسیقی است. هدف از مسترینگ، بالانس کردن عناصر صوتی استفاده شده در آهنگ و بهینه سازی آن برای پخش در تمام سیستم های صوتی، از گوشی های موبایل گرفته تا سیستم های صوتی بسیار بزرگ در کلاب ها و در فرمت های مختلف رسانه ای است.

 بطور کلی می توان گفت که میکس و مستر و مسترینگ یعنی استفاده ی بهینه از پردازنده های بجا و مخصوص آن مثل اکولایزرها، کامپرسورها، لیمیترها و... که نتیجه ی نهایی آن یک قطعه موسیقی گوشنواز خواهد بود.

 

 

مسترینگ چکار می کند؟

 

فرایند مسترینگ، قطعه موسیقی ما را با کیفیت تر و گوشنواز تر می کند. فرکانس های آزاردهنده محدود می شوند و فرکانس هایی که در میکس آنها دقت کافی نشده تا حد امکان ترمیم می شوند. هرچند که برای داشتن یک قطعه ی مستر شده ی فوق العاده باید در درجه اول میکس خوبی انجام داده باشیم و لازمه ی داشتن یک میکس خوب، اول از همه تجربه کافی درمورد استفاده ی بجا از پلاگین ها و دوم استفاده از عناصر، صداها و یا همان المنت های خوب و با کیفیت در تنظیم است. بعضی مواقع بخاطر استفاده ی نابجا از پلاگین ها در میکسِ پروژه، مسترینگ ما دچار مشکل می شود؛ برای حل این مشکل لازم است که به پروژه ی میکس بازگردیم و جاهایی از میکس را که می دانیم در هنگام مسترینگ دچار مشکل می شوند را دوباره ترمیم و پلاگین های صحیح را برای میکس آنها استفاده کنیم.

 

 

چرا مستر می کنیم؟

 

هدف از مسترینگ و میکس و مستر این است که قطعه مورد نظر در تمامی سیستم ها و پلتفرم ها به بهترین شکل ممکن صدا دهد. این مرحله بسیار حائز اهمیت است.

چراکه اگر شما با صرف میلیون ها دلار در بهترین استودیوهای جهان هم صدای خود و سازهایتان را ضبط کنید بدون اِعمال یک مسترینگ عالی روی قطعه موسیقی تان نمی توانید از انتشار آن نتیجه ی خوبی بگیرید و پخش کردن آن قطعه بدون مسترینگ می تواند شنوندگان را آزار دهد، یا به اندازه کافی نتوانند از آن قطعه لذت ببرند، یا اینکه حق مطلب بخوبی ادا نشود وشما مخاطبانتان را از دست بدهید. در نتیجه مسترینگِ خوب، مانند یک پل ارتباطیِ بسیار مفید میان هنرمند و مخاطب عمل می کند.

 

 

مهدی میلانی Mehdi Milani

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.