آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

چگونگی محاسبه حافظه/پهنای باند دوربین مدار بسته

وجود خطای محاسباتی در تخمین میزان حافظه (یا پهنای باند ) نظارتی مورد نیاز امری متداول است ، یکی از مرسوم ترین روش های تخمین حافظه نظارتی ، بکارگیری ابزارهای محاسباتی آنلاین است ، هرچند این ابزارها به طور بنیادین جهت منعکس کردن شرایط های خاص کاربردهای متفاوت در دنیای واقعی ، هنوز ناکافی به نظر می رسند . در این گزارش به تشریح نکات کلیدی پنهان و بهترین روش محاسبه دقیق حافظه نظارتی برای دوربین مداربسته مورد نیاز می پردازیم .

 

علی رغم آنچه که گفته شد ، بیشتر کاربران هنوز از ابزارهای محاسباتی استفاده می کنند . امتیاز بزرگ این ابزارها عملکرد بسیار ساده آنهاست . کافیست کمی از اطلاعات پایه مانند (تعداد دوربین ها ، رزولوشن ، نرخ فریم و...) را واردکرده و نتیجه به سرعت حاصل می شود .

 

تحقیقی که مابین اعضاء IPVM صورت پذیرفته ، حاوی نتایج زیر بوده که درصد کاربرد این روش محبوب را نشان می دهد .

روش ترجیحی کاربران برای محاسبه حافظه نظارتی

 

چگونگی محاسبه حافظه یا پهنای باند دوربین مدار بسته

 

با این وجود ابزارهای محاسباتی فی نفسه قادر نیستند گوناگونی شرایطی که دوربین ها در آنجا نصب می شوند . و تفاوت های مابین مدل های دوربین ها را بیان کنند . در تحقیق دیگری از اعضای IPVM که در ان مقادیر رزولوشن ، نرخ فریم و CODEC از پیش به مقادیر ثابتی تنظیم شده بودند . گستره ی پهنای باند تخمین زده شده این گونه بوده است .

 

با وجود اینکه پاسخ های بالا ممکن است تا 300% متغیر باشند، اما در اصل همه آنها صحیح هستند . تفاوت در مدل دوربین های مورد استفاده و مکان های متفاوتی که دوربین ها در انها نصب می شوند به راحتی می توانند تفاوت های قابل ملاحظه ای در میزان حافظه یا پهنای باند مصرفی ایجاد می کنند که ابزارهای محاسباتی آنها را بازتاب نمی دهند .

 

آزمایش و تحقیق :

 

جهت کشف دلایل پس از این رویدادها ، در طول یکسال گذشته یک سری از آزمایش ها و گزارش های تحقیقاتی در موضوعات زیر به ترتیب داده ایم :

 

    پهنای باند و کیفیت تصویر

    پهنای باند و نرخ فریم

    پروفایل های CODEC

    بهینه سازی آشکار ساز حرکت

    بهره کنترل خودکار

    VBR.CBR

 

و این ها سه نکته کلیدی مهم حاصل شده هستند :

 

میزان پهنای باند مصرفی هر دوربین مدار بسته را که به کار می برید به خاطر بسپارید .

 

برای هر محل دوربین یک جدول پیچیدگی صحنه طراحی کنید .

 

مفاهیم کلیدی تنظیمات دوربین از قبیل فشرده سازی ، AGC ، تشخیص حرکت ،فاکتورهای موثر در مصرف حافظه را به خوبی درک کنید .

 

موارد بالا در یک تخمین خوب بسیار حیاتی هستند . با دانستن این سه اصل شما با خیال راحت می توانید از یک محاسبه گر آنلاین بهره مند شوید . پس از آن قادر خواهید بود مفروضات نادرست محاسبه گرهای انلاین را به سرعت شناسایی کنید . برای مثال محاسبه گر ممکن است سرعت 2 مگابیت بر ثانیه را برای یک رشته خاص در نظر بگیرید اما مبتنی بر دانسته های خود از نحوه  عملکرد دوربین و موقعیتی که دوربین مدار بسته در ان نصب است می توانیم حدس بزنیم این عدد می تواند به 4 مگابیت بر ثانیه نزدیکتر باشد . یا 1 مگابیت بر ثانیه .

 

همچنین می توان به طور دستی ورودی محاسبه گر را تغییر داده یا خروجی های پیش فرض ان را بالا و پایین کرده تا به خوبی منعکس کننده تفاوت ها در شرایط شما باشند .انجام این کارها منجربه یک تخمین به مراتب دقیق تر خواهد شد .

 

اکنون با هم نگاهی به مواردی خواهیم انداخت که بر روی حافظه مصرفی تاثیر گذارند .

 

مسیر آسان :

 

میزان حافظه مصرفی در دوربین مداربسته  تنها تحت شرایط زیر به آسانی  قابل محاسبه است :

 

جریان بیت ریت ثابت CBR به همراه حالت ضبط بدون توقف .

 

در این شرایط محاسبه سادگی انجام می شود ، زیرا دوربین ها در تمامی زمان ها پیوسته  با بیت ریت ثابتی به ضبط اطلاعات می پردازند .

 

به آسانی و تنها با ضرب کردن بیت ریت در تعداد ثانیه های یک روز می توان مجموع پهنای باند مصرفی را محاسبه کرد . به طور مثال :

 

جریان 2 مگابیت بر ثانیه *864000 ثانیه در یک روز =21GB

 

که با هر ماشین حساب یا کامپیوتر ساده ای می توان این مسئله ریاضی را حل کرد .

 

عوامل دشوار کننده :

 

مشکل از جایی آغاز می شود که در عمل ، آنچه در بالا ذکر شد به ندرت به وقوع می پیوندد . در گستره بسیاری از کاربردها ، نه از CBR خبری هست و نه از حالت ضبط بدون توقف . در بیشتر موارد بیت ریت متغیر (VBR) به CBR ترجیح داده می شود زیرا VBR  به طور معمول و با وجود کم کردن از پهنای باند مصرفی ، کیفیت همیشگی ویدئو ضبط شده را هم تضمین می کند .

 

به همین دلیل بسیاری دیگر نیز حالت ضبط میتنی بر حرکت MOTION BASED  را به دلیل این که قادر است حافظه مصرفی را به طرز چشمگیری کاهش دهد . ترجیح می دهند . تخمین زدن بیت ریت VBR و درصد زمانی وجود حرکت در تصویر کار دشواری است ، بدتر از آن که اساسا کسی قادر نیست این دو پارامتر را از یکدیگر تمیز دهد و تنها با نگاه کردن به تصویر ضبط شده و فهمیدن دوربین مورد استفاده این امر ممکن می گردد.

 

اثر مدل دوربین :

 

مدلهای مختلف دوربین مدار بسته  حتی اگر همگی از یک سازنده باشند نیز می توانند بیت ریت های بسیار متفاوتی ایجاد کنند . به عنوان مثال بیشتز دوربین های آرکونت مورد آزمایش ما ، در شرایط کم نور میزان پهنای باند مصرفیشان افزایش چشمگیری پیدا می کند . البته تمام دوربین های آرکونت این گونه نیستند . به عنوان نمونه در دوربین های جدیدتر 20 مگاپیکسلی SURROUND VIEW و نیز دوربین هایی از این سازنده که مجهز به IR داخلی هستند این جهش دیده نمی شود . دلیل آن در مورد دومی وجود IR  و در اولی به نظر می رسد به دلیل وجود محدوده های کوچکتر بهره کنترل خودکار باشد .

 

پس میزان پهنای باند مصرفی دوربین مورد استفاده خود را به خاطر بسپارید . این کار به آسانی و در کمتر از یک ساعت با مطالعه امکان پذیر است

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.