آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

راهنمایی برای خرید مانیتور

 صفحه براق یا مات

 

بطور کلی دو نوع پوسته صفحه نمایش وجود دارد : مات و براق . صفحه های براق ، شفافیت بیشتری را برای دیدگان ما ارائه می دهند در عوض در مکان های پر نور ، به دلیل انعکاس زیاد نور ، نتیجه برعکس می شود و تصاویر را نمی توان به درستی تشخیص داد.

 

در مقابل صفحه نمایش های براق ، صفحه نمایش های مات وجود دارد که این صفحه نمایش ها بر خلاف نوع براق ، در محیط های پر نور نیز حفظ رویه کرده و تصاویر را فارغ از اثرات مخرب انعکاس ، به درستی نشان می دهند ولی در حالت عادی به پای شفافیتی که صفحه نمایش های براق دارند نمی رسند.

از دیگر موارد مهم در این صفحه نمایش ها ، جای اثر انگشت است. اگر در تلفن های همراه هوشمند دقت کرده باشید ، آنهایی که صفحه های براق دارند ، خیلی سریع در اثر رطوبت و چربی سر انگشتان کثیف می شوند ولی صفحه نمایش های مات این گونه نیستند.

 

علی ایها الحال ، اگر چیدمان اتاق شما بگونه ای است که مانیتور رو به پنجره قرار می گیرد و احتمال انعکاس نور در آن وجود دارد ، سراغ مانیتور هایی بروید که صفحه نمایش مات دارند در غیر اینصورت می توانید از صفحه نمایش های براق استفاده کنید.

 

پایه نگه دارنده

 

از دیگر مشخصه های ظاهری می توان به پایه و نگه دارنده مانیتور اشاره کرد. برخی مانیتور ها دارای پایه ثابت بوده و نمی توان پایه را از آنها جدا کرد.

طبیعاً در چنین حالتی امکان چرخاندن مانیتور به جهات دیگر نیز وجود ندارد. ولی در عوض مانیتور هایی هستند که پایه آنها گردان است و می توان آنها را در جهات مختلف گرداند و به سویی دیگر مایل کرد. حتی برخی مدل ها وجود دارند که می توان پایه را از آنها جدا کرد و مانیتور را به دیوار متصل نمود.

 

 پورت ها

 

ویژگی بعدی که در ظاهر نمایان است ، مربوط است به پورت های مانیتور. بسیار پر اهمیت است که مانیتور پورت های متنوعی از جمله HDMI و DVI داشته باشد زیرا می توانید دستگاههای بیشتری را به مانیتور خود متصل کنید ولی اگر استفاده ای از این پورت ها نخواهید داشت همان پورت VGA کافیست.

 

حال کمی از ظاهر مانیتور بگذریم و درباره ویژگی های پخش و ویژگی های تصویر و آموزش تعمیرات مانیتور صحبت کنیم.

 

یکی از اصلی ترین موارد مهم در بیان خصوصیات تصویر ، رزولوشن مانیتور است. در باره ی این مطلب قبلاً صحبت کرده ایم. ولی از معیار دیگری به نام کنتراست هم نباید غافل شد.

 

 کنتراست

 

همانطور که در مطالب پیشین در مورد کنتراست صحبت کردیم کنتراست ، نسبتی است عددی که فاصله ی بین روشن ترین سفید را با تاریک ترین سیاه بیان می کند. در واقع این عدد هرچه بزرگتر باشد توانایی مانیتور در تفکیک رنگ ها و پخش رنگهای زنده بالاتر خواهد بود در نتیجه رنگهای زنده تر و واقعی تری را مشاهده خواهید کرد.

 اما متأسفانه در طول این چند سال اخیر ، این معیار مهم تبدیل به یکی از ابزارهای تبلیغاتی سازندگان مانیتور ها شده است . طبیعی است که در عرصه ی تبلیغات ، از هیچ زیاده گویی و اغراقی دریغ نمی شود. اگر سری به بازار زده باشید و از فروشندگان درباره ی کنتراست سوال کرده باشید ، متوجه شده اید که پاسخ آنها اشاره به کنتراست دینامیک دارد.

 کنتراست دینامیک حداکثر میزان روشنایی و تاریکی است که یک پیکسل می تواند در فریم های متوالی داشته باشد اما متأسفانه کنتراست دینامیک عددی کاربردی برای سنجش و توان تصویری مانیتور و آموزش تعمیر مانیتور نیست زیرا این عدد که دارای دو مولفه سفید و سیاه در مانیتور است ، دقیق و واقعی نیست زیرا این نسبت با زمانی که LED صفحه نمایش خاموش است سنجیده می شود یعنی ملاک آخرین سیاهی را ، خاموشی LED قرار می دهند.

گفتنی است که این اختلاف برای عموم کاربران مانیتور و تلویزیون مشهود و محسوس نیست ولی در جای خود مهم جلوه می کند.

 

 زاویه دید

 

این مشخصه از دیگر مواردی است که لازم است به آن توجه کنید تا در دام تبلیغات قرار نگیرید. برخی فروشندگان در معرفی محصولات خود می گویند که این مانیتور تا زاویه 170 درجه نیز دیده می شود.

البته این ادعای درستی است ولی در زاویه دید 170 درجه ، سطح مانیتور از نظر شما به قدری کوچک می شود که عملاً هیچ چیز قابل درک نیست. پس اگر از جمله افرادی هستید که معمولا از روبرو با مانیتور خود کار می کنید نیازی نیست برای داشتن زاویه دید بیشتر ، هزینه ی اضافی دریافت کنید.

ش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.