آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

ECU چیست ؟

 

مدیرت الکترونیکی خودرو یا ECU به عنوان کامپیوتر کنترل کننده خودرو تعریف می شود.

 

ECU مخفف عبارت  ELECTRINIC CONTROL UNIT یا واحد کنترل الکترونیکی است.

 تقریبا از سال ۱۹۸۲ میلادی بصورت تجاری برای بهبود سیستم های کنترل موتور اتومبیل ها مخصوصا در زمینه سوخت رسانی از واحد کنترل الکترونیکی و آموزش تعمیرات ایسیو استفاده شد.

 ECU  یک کامپیوتر کوچک میکروکنترلر است که یک برنامه نویسی پایه برای این هدف دارد .

برنامه داخل آن مفاهیمی نظیر میزان مخلوط شدن هوا و سوخت، کنترل دما و سیستم خنک کننده موتور، کنترل انتقال قدرت و همچنین کنترل دیگر قسمت های الکترونیکی خودرو را درون خودرو دارد.

این کامپیوتر وظیفه کنترل و مدیرت تمامی قسمت های خودرو خصوصا موتور و سیتم انتقال قدرت را بر عهده دارد.

 

آموزش عیب یابی و تعمیر ECU خودرو

 

AUTO ECU REPAIR

 

بصورت کلی تعمیرات ECU خودرو به دو بخش اصلی تقسیم می شود

 

مانند تمام سیکل های ترکیبی دوره کارکرد موتور های درون سوز نیز که به واسطه ECU عمل می کنند دچار مشکل و خطا می شوند.

ای حالت  خطا شامل دو حالت کلی است که آموزش بر اساس آنها انجام می شود.

حالت اول خراب شدن خود ECU است که برای عیب یابی و تعمیر آن آموزش های لازم داده می شود و حالت دوم خراب شدن سنسورهای وابسطه به ECU است که در عملکرد آن خطا  در آموزش تعمیرات ایسیو ایجاد می کند.

 

آموزش الکترونیک پایه و عمومی

۱- عیب یابی مدار اصلی الکترونیکی ECU

سنسور های الکترونیک خودرو

۲- عیب یابی سنسور های وابسطه به ECU

 

 

سنسور ها اجزای وابسته به ECU خودرو

 

سنسور ها اجزایی هستند که اطلاعات مورد نیاز ECU را برای آنالیز و تصمیم گیری مهیا می سازند. سنسورهای مختلفی از نظر کاربرد و کارایی وجود دارند که تمام آنها اطلاعات خود را از طریق پالس ها و دیتاهای الکترونیک در اختیار واحد کنترل الکترونیکی ECU قرار می دهند.

سنسور فشار، سنسور دما، سنسور اکسیژن، سنسور گشتاور، سنسور فشار روغن از جمله سنسور های پایه ای هستند که اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری ECU را فراهم می آورند.

 

سنسور گشتاور

 

در آموزش تعمیرات ایسیو سنسور گشتاور میزان بار و نیروی N  رو گیربکس اتومبیل را اندازه گیری می کند و این مقدار را در اختیار ECU قرار می دهد تا واحد کنترل الکترونیکی بهترین حالت برای تعویض دنده را تصمیم گیری کند.

همچنین این حالت برای مسیر های لغزنده کاربرد دارد که به موجب عدم هرز گردی چرخ های خودرو  واحد ECU تصمیم گیری می کند.

 ECU با مدیریت نیروی انتقالی به هر چرخ از هرز گردی آنها جلو گیری می کند. در خودرو های با سیستم چهار چرخ متحرک ۴WD این سنسور نقش کلیدی بازی می کند و ارتباط موتور، کلاج، دفرانسیل و سیستم انتقال قدرت موتور توسط این سنسور بهینه می شود.

 

سنسور فشار

 

سنسور فشار اطلاعات فشار اتمسفری که موتور در آن کار می کند را در اختیار ECU قرار می دهد.

 هر چه قدر فشار اتمسفر در داخل مینفولد بیشتر باشد مقدار ترکیب هوا نیز بیشتر است. با استفاده از اطلاعات فشار اتمسفری دریافتی توسط این سنسور ECU با استفاده از اطلاعات داخلی خود تصمیم می گیرد که میزان سوخت ورودی برای بهترین و بهینه ترین حالت چقدر باشد.

فشار هوا عامل تاثیر گذار همچنین یک فاکتور اصلی برای احتراق سوخت می باشد. این سنسور همراه با سنسور اکسیژن در احتراق و سیستم سوخت رسانی همچنین مصرف سوخت موتور خودرو نقش کلیدی دارد.

 

سنسور دما

 

دمای موتور به سانتی گراد را در اختیار ECU قرار می دهد این دما بسیار مهم است چراکه برای احتراق بهتر موتور همچنین گردش سیال روغن دما باید بین ۷۰ یا ۸۰ درجه سانتی گراد باشد و از آنجا که آب در ۱۰۰ در جه به جوش می آید ECU تصمیم می گیرد که در چه بازه ای موتور را خنک کند  این تایم خنک سازی چقدر باشد که از مقدار تعیین شده پایین تر نباشد.

 ECU به صورت الکترونیکی یک دریچه را برای ورود آب داغ  درون موتور را به درون رادیاتور را باز می کند که پس از رسیدن به دمای پایین مورد نظر این درچه را می بندد. در اتومبیل های قدیمی این عمل توسط ترموستات انجام می گرفت که دقت کافی را نداشت.

 

سنسور اکسیژن

 

سنسور اکسیژن نقش کلیدی در احتراق موتور بازی می کند. این سنسور با در اختیار گذاشتن اطلاعت میزان اکسیژن موجود در هوا همچنین غلضت آن باعث می شود که ECU تصمیم بگیرد که چه میزان سوخت برای ترکیب با این هوا برای بهترین و بهینه ترین حالت ممکن مورد نیاز است و بصورت الکترونیکی به انژکتور ها در میزان پاشش سوخت دستور  و آموزش تعمیرات ایسیو می دهد.

یک فرمول ترکیب هوا و سوخت  برای بهترین حالت احتراق درون ECU برنامه ریزی شده است که ECU بر اساس این فرمول و اطلاعات دریافتی از سنسور اکسیژن میزان پاشش سوخت را تنظیم می کند که بهترین حالت احتراق انجام شود.

 

 

میکس دستتونه بزارید زمین !

 

آرش پاکزاد از هنرمندان موسیقی کشور که در حال حاضر می توان به عنوان نفر اول مسترینگ در ایران از او یاد کرد در جایی از نوشته های شخصی خود به مطلب جالبی اشاره کرده است درباره تونل کارپال ! تعجب نکنید که این مطلب ارتباطی با موسیقی ندارد ولی اهمیت آن برای هنرمندان موسیقی بسیار زیاد  و آموزش میکس و مستر است .

 

همانطور که بیماری های مفصلی گردن برای دندانپزشکان از شایع ترین بیماری هاست عارضه تونل کارپال مچ دست نیز بلای جان تایپست ها و نوازندگان پیانوست . و اکنون موسیقی کارهای الکترونیک که همزمان از دو نوع کیبرد استفاده می کنند ! به شدت در معرض دچار شدن به این مشکل قرار گرفته اند.

 

بد نیست اطلاعاتی درباره این بیماری به نقل از ویکی پدیا برای شما بازگو کنیم تا بلکه راه پیشگیری این بیماری را پیدا کنید …

 

نشانگان مجرای مچ دستی یا سندرم تونل کارپ (به انگلیسی: Carpal tunnel syndrome) شایعترین نوروپاتی به دام افتادن عصب می‌باشد که در نتیجه فشردگی عصب میانی در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود.

 

عصب مدین (عصب میانی Median Nerve ) در ناحیه مچ دست از زیر بافت همبندی مچ دست (لیگامان عرضی مچ یا فلکسور رتیناکولوم )و از روی استخوانهای مچ عبور می‌کنند، اگر به دلیلی این فضا تنگ شده باشد به این عصب فشار وارد شده ما اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان دست داریم که به این بیماری سندرم کارپال تونل می‌گوییم .

 

در این فضا (تونل کارپال) ما هشت تاندون سطحی و عمقی دست و تاندون بلند شست را به همراه عصب مدین داریم . هر عاملی که باعث کاهش اندازه تونل یا افزایش سایز بافتهای داخل تونل شود علائم CTS را ایجاد می‌کند.

 

شیوع این بیماری در خانمهای خانه دار میانسال، کاربران کامپیوتر، نجاران، تصویرگران، کارگران، قصابها و مکانیکهای خودرو و رانندگان ماشینهای سنگین بیشتر است .

 

علل بیماری

 

۱.علل آناتومیک : شکستگی‌ها، در رفتگی‌ها، استئوفیت‌های استخوانهای مچ، تومورها، کیست‌ها، سینوویوم تکثیر یافته، آرتروز و…

 

۲.علل التهابی و یا نوروپاتیک : دیابت و الکلیسم (این دو عروق و یا سلولهای پوششی عصب را درگیر می‌سازند)، بارداری و اختلالات تیروئید (با تغییر تعادل مایعات والکترولیتها و ادم احتمالی)

 

۳.علل مکانیکی : حرکات تکراری مچ و انگشتان، ارتعاش (مانند آب میوه گیری یا دریل کاری ) بویژه در کارگران دستی و کاربران کامپیوتر .

 

تظاهرات بالینی

 

بیمار معمولاً با کرختی (Numbness )، درد، گزگز ( پارستزی ) در محل توزیع عصب مدین (انگشتان شست، اشاره، میانی )مراجعه می‌کند، این علائم اغلب شب‌ها تشدید شده و با حرکات تکراری و قوی دست بدتر می‌شود.در برخی موارد صاف کردن یا تکان دادن دست باعث بهبودی علائم می‌شود.گاه عدم توان انجام حرکات دقیق انگشتان ( مانند سوزن دوزی ) و ضعف حرکتی نیز گزارش می‌شود .

 

آتروفی تنار (عضله پایین شست) از علائم قابل مشاهده(objective) این اختلال می‌باشد.

 

تست‌های تشخیصی

 

۱.تینل : در این مانور ضربات ملایم روی عصب مدین بر سطح مچ زده می‌شود.اگر این مانور علائم درد تیر کشنده و سوزشی ایجاد کرد یعنی تست مثبت است.

 

۲. فالن : بیمار ساعدش را بطور افقی در هوا نگه داشته یا از پشت دو دست را به هم می‌چسباند بگونه‌ای که مچ در فلکسیون کامل قرار گیرد، این وضعیت را ۶۰ ثانیه نگه می‌دارد اگر کرخی و پارستزی ایجاد شد تست مثبت است.

 

تشخیص قطعی با انجام مطالعات الکترودیاگنوستیک (EMG) و مطالعات هدایت عصبی اندام‌های فوقانی می‌باشد که در این بیماران تأخیر هدایتی حسی و حرکتی اعصاب مدین در ناحیه مچ دست را داریم .

 

درمان

 

این سندرم بسته به شدت درگیری عصب شامل ۳ مرحلهٔ اولیه، متوسط و نهایی می‌باشد .

 

۱.مرحله اولیه یا حاد سندرم : ۳ تا ۴ ماه اول که فرد در فاز حاد مراجعه می‌کند. این مرحله بهترین زمان برای درمان نگهدارنده ( کنسرواتیو ) است که شامل :

 

۱. آتل بندی ( Splinting) در وضعیت نوترال ( بدون زاویه مچ) یا اکستانسیون جزئی

 

۲.اغلب داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ( مانند آسپرین، بروفن و…)برای کاهش ادم و التهاب اطراف عصب و درد تجویز می‌شود .اقدام تهاجمی تر تزریق کورتیکواستروئید به درون تونل کارپ است . بعد از تزریق، ۳تا۴ هفته دست در آتل مچی بصورت تمام وقت و سپس به مدت ۳تا۸ هفته دیگر فقط بصورت شبانه می‌ماند.

 

۳. حرکات فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی Tendon.gliding.exe ( برای درمان کنسرواتیو یا بعد از عمل جراحی و بعد از آموزش میکس و مستر )

 

۴.ارزیابی وضعیتی مربوط به محیط کار و تغییراتی در محیط کار در صورت لزوم

 

اقدامات درمانی فوق در بیش از نیمی از موارد می‌تواند باعث تخفیف علائم شود.

 

    مصرف ویتامین ب ۶ نیز ممکن است مفید باشد .

 

۲.مرحله میانی سندرم: بیماران این گروه اغلب کرخی و پارستزی را گزارش می‌کنند و کاندید عمل جراحی دکامپرشن (برداشتن فشار عصب با برش تاندون فلکسور)هستند. در این مرحله هنوز آسیب عصب دائمی نشده‌است .

 

۳.مرحله نهایی یا شدید سندرم: این گروه اغلب علائم طولانی مدت دارند، به دلیل آسیب دایمی عصب حتی بعد از برداشتن فشار ممکن است برای همیشه آسیب حسی و ضعف عضلات تنار باقی بماند.

    جراحی ( Surgery ) : وقتی اقدامات کنسرواتیو در کاهش علائم سودمند واقع نشدند ( کمتر از نیمی از بیماران ) جراحی برای برداشتن فشار از عصب تجویز می‌شود. هدف جراحی افزایش ابعاد تونل کارپال بوسیله آزاد سازی لیگامان عرضی مچ و فاسیای اکستانسور آن می‌باشد. جراحی تا ۹۰٪ موفقیت آمیز است اما بهبود کامل چند ماه طول می‌کشد. امروزه جراحی به روش آندوسکوپیک نیز صورت می‌گیرد .

 

تمرین هایی برای حجیم کردن صدا

تن صدا به خصوصیات فردی از قبیل بنیه جسمی، حالت جمجمه، بزرگی قفسه سینه، بزرگی حفره های بینی و دهان و… بستگی دارد.

خاطر نشان می شود که بالا رفتن کیفیت صدا، رابطه مستقیم با کیفیت تنفس و آموزش میکس و مستر دارد.

 

تنفس صحیح صدا را دلنشین تر می‌نماید. نکته دیگر اینکه تار‌های صوتی که صدا را تولید می‌کند، در واقع چند عضله ضعیف و کوچک بیشتر نیستند.

 چون عضلات را می‌توان با ورزش قوی‌تر کرد، باید با ورزش دادن عضلات گلو و حنجره، صدا را قوی‌تر نمود تا دیرتر توان خود را از دست بدهند.

دقیقا مثل یک بدن‌ساز که با استفاده از دمبل‌های سبک و سنگین عضلات شانه و بازوی خود را قوی می‌کند تا بعد از مدتی بتواند یک وزنه‌ی سنگین را بلند نماید.

پس تنفس صحیح باعث پر طنین شدن صدا می‌گردد و ورزش دادن عضلات باعث قوی شدن آن خواهد شد.

 

تمرین 1:

آرامش — در محلی ساکت و آرام بنشینید و عضلات را شل کنید سپس نفس عمیقی کشیده و در پایین ترین پرده حرف «آ» را به صورت ممتد و کشیده ادا نمایید و آنقدر ادامه دهید تا بازدم شما تمام گردد.

 

دوباره ریه ها را تا جایی که امکان دارد، از هوا پر کنید و در حالت بازدم به صورت کشیده بگویید «آ». این کار را تا پنج دقیقه به طور مدام تکرار نمایید.

 

در این کار عجله نکنید و از پایین ترین حالت ممکن آغاز نمایید. وقتی که حس کردید که حنجره شما خوب گرم شده است، حرف «آ» را در یک پرده بالاتر، با همان کیفیت اجرا کنید. این کار را همین طور پرده به پرده ادامه داده و بالا روید و این نکته را کسانی که مبتدی هستند باید توجه داشته باشند که به هیچ وجه نباید عجله نمایند.

 باید با حوصله این کار را به انجام رساند چون تمام پختگی صدا و قوت آن بستگی به تمرین در پرده های پایین دارد.

 

این کار را که انجام دادید و به پرده آخر صدای خود در حرف «آ» رسیدید، حنجره شما به خوبی گرم شده است و بعد از یک ربع تمرین، حالا می توانید با تمام قدرت یک بیت شعر را با آواز بلند (در اصطلاح شش دانگ) بخوانید بدون این که آسیبی به حنجره شما برسد.

(اگر در بین تمرین، هنگام بالا بردن پرده بعدی احساس خارش یا سوزش و یا سرفه نمودید، بدانید که عجله کرده اید و به توصیه این حقیر گوش نداده اید. در این حالت به پرده قبلی بازگشته و دقایقی آن را ادامه دهید و یا اینکه تمرین را برای مدتی قطع نمایید همچنین در پر کردن ریه ها هم نباید عجله کرد)

 

تمرین 2:

برای زنگ دار شدن صدا به تمرینات زیر و آموزش میکس و مستر توجه نمایید.

 

در حالتی راحت بنشینید و عضلات را رها نموده و کلماتی از قبیل منگ، هنگ، زنگ، … که به نگ ختم می‌شوند را با آهنگی تو دماغی، با مسدود کردن دهان با زبان و کشیدگی، اجرا نمایید.

 

دستانتان را زیر چانه بزنید ( حالتی که انسان چیزی را تماشا می‌کند) و فرض کنید که چیزی را می‌جوید. مکرر دهانتان را باز و بسته نمایید. بعد از مدتی استراحت، دوباره این کار ار انجام دهید.

 این تمرین و تمرین قبل، باعث قوی شدن عضلات چانه، شقیقه و گلو می‌شود و کم کم فک و گلو در اختیار شما در می آید تا حروف را موقع خواندن بهتر ادا کنید زیرا عدم توانایی در تلفظ واضح حروف و خستگی زودرس فک و دهان، ناشی از ضعیف بودن این عضلات است.

اجزای ECU

 

ECU از چه قسمت هایی تشکیل می شود؟

 

حافظه موقت RAM

 

در حافظه موقت اطلاعات دریافتی از سنسور ها به منظور پردازش بصورت موقتی و لحظه ای ذخیره می شوند که بعد از پردازش پاک می شوند.

حافظه موقت در آموزش تعمیرات ایسیو اطلاعات ورودی سنسور ها را درون خود به منظور بهره برداری توسط پردازنده  و پرداش بر روی آنها درون خود در کسری از ثانیه ذخیره می کند.

 

 

حافظه دائم ROM

 

حافظه دائم شامل اطلاعت پایه برنامه ریزی شده توسط کارخانه است که مفاهیم کلی کنترل الکترونیکی در آن است و پاک نمی شود

 این اطلاعات توسط ECU به عنوان مرجع برای تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد.

 تصمیم گیری در  واحد کنترل الکترونیکی  معنایی مدیریتی نیز دارد چرا که بر اساس یک الگوریتم انجام می شود و مفاهیم آن کاملا منطقی است.

 

واحد پردازش ECU

 

در واحد پرداش ECU یا مغز اصلی واحد کنترل الکترونیکی تصمیم گیری می شود

این تصمیم گیری بر اساس اطلاعات ورودی توسط سنسور ها در RAM همچنین اطلاعات پایه ROM صورت می گیرد.

مثلا یک فرمول کلی برای بهترین حالت احتراق وجود دارد که میزان مخلوط سوخت و بنزین را تایین میکند، این فرمول بصورت ۷۸درصد هوا و ۲۲ درصد سوخت است که درون ROM به عنوان اطلاعت پایه ای وجود دارد

در آموزش تعمیرات ایسیو همچنین اطلاعاتی که توسط سنسور اکسیژن دراختیار ECU قرار می گیرد که در RAM ذخیره می شود و

عمل پردازش در اینجا انجام می شود بدین صورت ECU دستور می دهد که با این میزان اکسیژن دریافتی و بر اساس فرمول پایه انژکتور ها چه مقدار سوخت را برای بهینه ترین حالت ممکن احتراق به درون سیلندرها تزریق کنند.