آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

مشخصات فنی مهم در انتخاب و خرید دستگاه کپی

 

تعداد کپی متوالی :

 

قابلیت کپی کردن نسخه های متعدد از یک برگ را گویند.

 

حداکثر چاپ ماهیانه :

 

در آموزش تعمیرات ماشینهای اداری شاید چیزی که بیشتر از سرعت باید به آن دقت کنیم حداکثر چاپ ماهیانه است. این عدد معرف نهایت قدرت دستگاه برای کار متوالی و سنگین است.

 

چاپ دورو :

 

اگر دستگاه این قابلیت را نداشته باشد باید صفحات را اول به ترتیب صفحات فرد پرینت کرده، همین دسته صفحه را پشت و رو کرده و صفحات زوج را پرینت کنیم.

حافظه:

 

برای مواردی که دستگاه ما در شبکه است و چند کاربر بصورت هم زمان پرینت ارسال می کنند دستگاه به حافظه ای نیاز دارد که کارها را در آن ذخیره کرده یکی یکی پرینتر بگیرد. همچنین در مواقعی که کاغذ درون دستگاه نیست دستور ارسالی درون حافظه نگهداری می شود تا ما کاغذ را درون کاست بگذاریم و start کنیم.برخی دستگاه ها علاوه بر حافظه ی رم دارای هارد هم می باشند که به ما اجازه می دهد فایل های خود را درون دستگاه فتوکپی نگهداری کنیم مستقیم برای اسکن یا پرینت ارسال کنیم و یا در بایگانی نگه داریم.

 

 تغذیه کننده اتوماتیک کاغذ (فیدر یا ADF) :

 

شاید یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کنیم داشتن فیدر برای دستگاه است. دستگاه ما اگر فیدر نداشته باشد ناچاریم برای گرفتن اسکن و یا کپی برگه های کاغذ را یکی یکی روی شیشه ی دستگاه بگذاریم. ولی فیدر یا همان محفظه نگهدارنده کاغذ به ما اجازه میدهد که کاغذ ها را بصورت دسته ای در دستگاه قرار داده و برای کپی یا اسکن استارت کنیم. برای پرینت گرفتن دستگاه از داخل کاست کاغذ سفید را استفاده میکند .

 

 

RADF:

 

همان فیدر یا ADF است با قابلیت اسکن دوروی کاغذ که در نتیجه کپی و پرینت دورو هم دارد .

 

فینیشر تازن و منگنه زن :

 

معمولا در دستگاه ها و آموزش تعمیرات ماشینهای اداری بصورت آپشن به دستگاه اضافه می شود. فینیشر نسخه های مختلف را که توسط سورتر از هم جدا شدند، تا زده منگنه کرده و دسته بندی می کند.

 

مواد مصرفی:

 

اعدادی که معمولا بصورت استاندارد به عنوان حجم کارتریج و تونر درج می شود تنها برای پوشش رنگ 5% محاسبه شده است (یعنی اگر 5% یا 1/20 کاغذ شما با جوهر پوشیده شود با تعداد استاندارد کارکرد دارد) در نتیجه در عمل تعداد برگی که ما با تونر می توانیم پرینت یا کپی بگیریم برای متون خیلی کمتر از میزان درج شده است و برای چاپ عکس که در آن صفحات تمام رنگی داریم به مراتب کمتر.

 

دولوپر :

 

پودر دولوپر ماده مصرفی دیگری است که کار آن انتقال تونر یا پودر جوهر به درام است. دولوپر ها مصرف نمی شوند ولی پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهند و باید تعویض شوند. این مدت معمولا طولانی است و شاید هر چند سال یک بار نیاز باشد تا  پودر دولوپر خود را تعویض کنیم. بنا بر این قیمت دولوپر در انتخاب ما چندان موثر نیست.

 

 

اصول کار موتور استارت

 

هر موتور الکتریکی به زبان ساده  ماشینی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است موتور استارت  هم از این قائده مستثنی  نیست وقتی جریانی از رسانای واقع در میدان مغناطیسی عبور می کند نیروی بر رسانا وارد می شود

 اندازه این نیرو با شدت میدان طول  رسانای واقع در میدان و شدت جریانی که از رسانا می گذرد متناسب و آموزش تعمیرات ایسیو است

 

در موتورهای   DC  رسانای  ساده  کاربرد  عملی ندارد  و رسانا را  به صورت یک یا چند حلقه شکل

 

می دهند تا ارمیچر تشکیل شود جریان برق از طریق کموتاتور (سوی گردان) تیغه ای و زغال (جاروبک)

 

تامین  می شود  نیروی  که بر رسانا وارد  می شود حاصل بر هم کنش میدان  مغناطیسی اصلی و

میدان ایجاد شده حول رساناست در استارت خودروهای سبک میدان اصلی را به وسیله سیم پیچهای

متوالی سنگین کاری  ایجاد می کنند

  که روی هسته هایی  از اهن نرم پیچیده شده اند با پیشرفت تکنولوژی ساخت اهنربا  امروزه بیشتر از اهنرباهای دائمی  برای ایجاد میدان  مغناطیسی استفاده می کنند در این صورت می توان استارت را کوچکتر و سبکتر ساخت شدت میدان مغناطیسی ایجاد شده حول رسانای  ارمیچر  تابع شدت جریان عبوری از سیم پیچهای میدان ساز است

 

بیشتر  استارتها  چهار  قطب وچهار  زغال دارند د صورت استفاده از  چهار قطب میدان مغناطیسی

در چهار ناحیه متمرکز می شود

میدان مغناطیسی به یکی از سه روش زیر ایجاد می شود

با استفاده از  اهنربای  دائمی سیم  پیچهای میدان ساز  متوالی  یا  سیم پیچهای  میدان ساز متوالی

– موازی میدان های  متوالی – موازی  را  میتوان با مقاومت  کمتری ساخت و  بدین ترتیب جریان  و در نتیجه گشتاور خروجی استارت را افزایش داد برای انتقال جریان برق از چهار زغال استفاده می شود

این زغال ها مانند زغالهای مورد استفاده در بیشتر موتورها یا مولدها از مخلوطی از  مس و کربن ساخته می شود زغالهای استارت مس بیشتری دارند تا اتلاف جریان در انها به حداقل برسد

 

در آموزش تعمیرات ایسیو ارمیچر از یک کموتاتور مسی تیغه ای و سیم پیچهای مسی  سنگین تشکیل می شود به طور کلی ارمیچر را به دو روش  می توان  سیم  پیچی کرد این دو روش  را سیم پیچی  موجی  و سیم پیچی همپوش  می نامند

در استارتها بیشتر از روش سیم پیچی موجی استفاده می شود زیرا با استفاده از این روش مناسبترین مشخصه ها از لحاظ گشتاور و سرعت در سیستم چهار قطبی حاصل می شود

در استارت باید مکانیسمی هم برای درگیری و خلاص شدن از دنده  فلایویل  تعبیه شود در استارت خودروهای سبک از یکی از دو روش درگیری لخت یا پیش درگیری استفاده می شود

 

موتور خودرو هنگام راه اندازی

چهار عنصر زیر باید در موتور احتراق داخلی جمع شود تا بتوان ان را راه اندازی و استارتر کرد

 

1- مخلوط هوا – سوخت قابل احتراق

۲- حرکت تراکم

۳- نوعی سیستم اشتغال

۴- حداقل دور راه اندازی لازم (در حدود ۱۰۰ دور بر دقیقه)(استارت)

 

برای  تامین سه عنصر نخست باید عنصر چهارم یعنی حداقل دور راه اندازیلازم را تامین کرد (استارت) توانایی دستیابی به این دور حداقل نیز خود تابع چند عامل در آموزش تعمیر ایسیو است

 

۱- ولتاژ نامی سیستم راه اندازی

 

۲- حداقل  دمای  محتمل که  باید بتوان  موتور را  در ان دما روشن کرد  این دما  را دمای حد راه اندازی می نامند

۳- مقاومت  موتور  گردانی  .  به عبارت  دیگر گشتاور لازم برای موتور  گردانی  در دمای حد راه اندازی

۴- مشخصه های باتری

۵- افت ولتاژ بین باتری و استارت

۶- نسبت دنده استارت به دنده فلایویل

۷- مشخصه های استارت

۸- حداقل دور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی

 

نکته  دیگری  که در  ارتباط با نیازهای  راه اندازی موتو ر شایان  توجه  است  دمای راه  اندازی است

میتوان دریافت که با  کاهش  دما گشتاور  استارت  نیز کاهش  می یابد  اما گشتاور لازم برای موتور گردانی با حداقل دور افزایش می یابد

 

دمای حد راه اندازی برای اتومبیلهای سواری از ۱۸ – تا ۲۵- درجه سانیگراد و برای کامیونها و اتوبوسها از ۱۵- تا ۲۰-  درجه سانتیگراد تغییر می کند  سازندگان استارت غالبا ۲۰+ تا ۲۰- درجه سانتیگراد را ذکر می کنند

ECU و آموزش تعمیر آن

 

سرفصل های دوره آموزش تعمیر ایسیو

 

آشنائی با قطعات الکترونیکی

 

آشنائی با ارتباط سنسورها با ایسیو

 

نحوه عملکرد سنسورها با ایسیو

 

آشنائی با عیب های ایسیو

 

آشنائی با سیستم مولتی پکس

 

نحوه پرگرام کردن کیلومترهای دیجیتال

 

ارتباط سنسورهای اصلی با ایسیو

 

ولتاژ مورد نیاز ایسیو

 

آشنائی با محتویات حافظه اصلی

 

آشنائی با کدهای خط

 

آموزش برداشتن رزین

 

آشنائی با انواع دیود

 

کاربرد انواع کریستال و آموزش تعمیر ایسیو

 

آموزش پایه شناسی در ایسیوها

 

آموزش بدست آوردن کد از آی سی

تعمیرات فتوکپی

نحوه کار عملی :

 

بیشترین زمان آموزش مربوط به کار عملی توسط دانشجو بر روی دستگاه و یونیت های آن می باشد. به این صورت که ابتدا با قطعات آن یونیت اشنا شده و مکانیزم عملکرد یونیت مربوطه بررسی میشود و توسط دانشجو باز شده و قطعات آن عیب یابی میشود.

 

توانایی شرکت کنندگان بعد از دوره :

 

بازار کار تعمیرات دستگاه های فتو کپی و آموزش تعمیرات ماشینهای اداری  بسیار گسترده می باشد و به علت تخصصی بودن این حرفه اجرت و دستمزد بالایی دارد. دانشجویان بعد از فراگیری و گذراندن این دوره می توانند به طور کامل برند های مختلف دستگاه های فتوکپی را عیب یابی و تعمیر کنند.

 

بخشی از سر فصل های دوره :

 

     بررسی و عیب یابی یونیت اسکنر  (scanner unit)

    بررسی عیب یابی یونیت لیزر (LSU unit)

    نحوه شارژ کارتریج  ( Cartridge)

    نحوه تعویض دولوپر  ( Developer)

    بررسی و عیب یابی یونیت درام (Drum)

    بررسی و عیب یابی یونیت فیوزینگ ( Fusing unit)

    عیب یابی هیتر، ترموستات و ترمیستور (Heater unit)

    عیب یابی یونیت کاغذ کش  ( Paper feed unit)

    نحوه تعویض پیکاپ  ( Pick up)

    بررسی و عیب یابی یونیت دابلکس  ( Dublex unit)

    بررسی عیب یابی یونیت فیدر ( ADF unit )

    بررسی و عیب یابی یونیت خروجی ( exit unit )

    عیب یابی ورفع کد های خطا ( ERRORE code)

    کار کردن با کد های ریست دستگاه ( Reset code)

    کار با منو دستگاه ( Menu)

 

 

 

همچنین:

 

شناسایی و نحوه کار انواع  دستگاه کپی

تعمیرات و عیب یابی دستگاهها به صورت کاملا عملی

باز و بست دستگاهها توسط خود کارآموزان

توانایی تشخیص و بررسی کلی دستگاه کپی

کار گیری جداول کارکرد دستگاه کپی

اصول کار سنسورها

تحریک سنسورها و عیب یابی خطاهای مربوط به دستگاه کپی

عیب یابی موتور الکتریکی دستگاه کپی

شخیص مکانیزم کار سولونویید 

مکانیزم روش های اسکن دستگاه کپی و عیب یابی خطاهای مربوط به آن

ساختمان درام و عیب یابی خطاهای مربوط به آن

توانایی بکار گیری انواع کاغذ در دستگاه کپی

توانایی نصب و راه اندازی دستگاه کپی

عیب یابی مکانیکی دستگاه و تعویض انواع قطعات مربوط به آن واحد

مکانیزم مسیر حرکت کاغذ  -عیب یابی مکانزیم مسیر ورود و خروج کاغذ

ایجاد تصویر در دستگاه کپی و خطاهای مروبط به آن

عیب یابی و تعمیرات سیستم هیتر دستگاه کپی

عیب یابی و تعمیر مسیر خروج کاغذ در دستگاه کپی

تست و تنظیم دستگاه با استفاده از نقشه و کد های خطا مربوط به هر مدل از کپی

توانایی و نحوه باز و بستن دستگاه کپی

جنرال سرویس دستگاه کپی عیب یابی و تشخیص قطعات معیوب در دستگاه

شارژ پودر سبک و سنگین دستگاه کپی

کار با دولوپر -کار با انواع پودر تونر برای شارژ - عیب یابی لامپ اسکن و موارد دیگر ...