آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

اندازه گیری ولتاژ باتری ها و عملکرد سیستم

 

در سیستم های خورشیدی دانستن وضعیت سیستم یک امر مهم محسوب می شود . مخصوصاً اینکه باید همیشه میزان شارژ باتری را کنترل کرد . پس نباید اجازه داد که باتری ها بیش از حد خالی که این عمل علاوه بر اینکه عملکرد انها را بهتر می کند باعث طولانی شدن عمر باتری ها نیز می شود .

مشاهده میزان ولتاژ و جریان در پنل خورشیدی به شما این امکان را می دهد که ببینید باتری های شما چقدر شارژ دارند و با چه سرعتی شارژ یا دشارژ می شوند . همه ی این عوامل را می توان با یک یا چند دستگاه اندازه گیری کنترل کرد . من خودم ترجیح می دهم که بجای چند دستگاه اندازه گیری یک دستگاه باشد و همه ی این عوامل در ان قابل مشاهده باشد .

 

• نکته :

برای دانستن توضیحات بیشتر در مورد ولتاژ ، جریان و توان می توان به این صفحه مراجعه کرد .

 

سنجش میزان شارژ باتری :

باتری های لید اسید (Lead acid battery) را می توان به دو صورت اندازه گیری ولتاژ ترمینال یا اندازه گیری وزن مخصوص الکترولیت (اسید باتری ) اندازه گیری کرد .

با توجه به اینکه گرانی ویژه یا وزن مخصوص الکترولیت باتری های لید اسید در سطح شارژهای مختلف با یکدیگر متفاوت است ( جدول زیر را مشاهده کنید ) می توان با اندازه گیری گرانی ویژه میزان شارژ باتری را به صورت خیلی دقیق اندازه گیری کرد . دستگاهی که با ان گرانی ویژه را اندازه گیری می کنند هایدرومتر یا اسید سنج نام دارد . البته این دستگاه برای باتری های لید اسید تر کاربرد دارد و باتری های AGM یا GEL را باید ولتاژ ترمینال انها را اندازه گیری کرد تا میزان شارژ مشخص شود .

حال با توجه به اینکه ما از باتری های AGM یا GEL استفاده می کنیم باید ولتاژ ترمینال اندازه گیری شود و با جدول زیر مقایسه شود تا میزان سطح شارژ باتری مشخص شود .

 

• نکته :

برای باتری های 48 ولت می توان میزان ولتاژ 12 ولت را ضرب در 3 کرد زیرا باتری 48 ولت برابر با 3 عدد باتری 12 ولت است .

 

استفاده از امپر متر :

با استفاده از امپر متر در پنل خورشیدی ما می توانیم سرعت شارژ یا دشارژ باتری ها مشخص کنیم . پس می توانیم یک امپر متر بین باتری ها و اینورتر قرار دهیم برای سنجش سرعت دشارژ و یک امپر متر در ورودی باتری ها قرار دهیم برای سنجش سرعت شارژ باتری ها .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.