آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

کنترل سیستم روشنایی فضای باز

 

به طور معمول سیستم های روشنایی به کار رفته در فضای باز ، مانند سیستم روشنایی باغ ، ویلا ، فضای سبز و … نیازمند یک کنترل کننده هوشمند می باشند که در زمان مشخص آن ها را روشن و یا خاموش نماید .

 همچنین برخی از این سیستم ها انرژی خود را از  پنل خورشیدی دریافت می نمایند که نیاز است فرایند شارژ و نحوه عملکرد آن مورد برسی قرار بگیرد .

 

یک کنترل کننده سیستم روشنایی خورشیدی ابزاری است که به کمک آن می توان علاوه بر لامپ ها و پنل های خورشیدی ، تجهیزات الکتریکی را نیز به کمک آن کنترل نمود . این کنترل کننده ها از راه دور نیز قابل دسترسی می باشند و با استفاده از شبکه اینترنت و شبکه موبایل مانند SMS نیز آن ها را کنترل نمود .

 

به عنوان مثال یک کاربر می خواهد سیستم روشنایی به کار رفته در ویلا را از مسافت دور کنترل نماید . برای همین وارد اینترنت می شود و با رجوع به پنل در نظر گرفته شده از وضعیت روشن یا خاموش بودن آن ها مطلع می گردد . همچنین با استفاده از فرمان های مشخص ، می تواند وضعیت آن را تغییر دهد .

 

از دیگر روش های کنترلی می توان به استفاده از ریموت کنترلر ها اشاره نمود که می توان با استفاده از امواج رادیویی و به صورت بی سیم سیستم روشنایی را کنترل نمود .

 از معایب اصلی این روش برد پایین ریموت کنترل ها می باشد که می توانند حداکثر تا 100 متر و در ریموت کنترلر های برد بالا 1000 متر را پوشش دهند .

 

لازم به ذکر است استفاده از تجهیزات کنترلی محدود به سیستم های روشنایی خورشیدی نبوده و می توان از آن ها در کنترل وسایل الکتریکی و الکترونیکی نیز استفاده نمود .

 برای مثال در صورت استفاده از سیستم برق خورشیدی و نصب یک کنترلر بر روی آن ، تمامی عملیات روشن و خاموش کردن وسایل الکتریکی به صورت بی سیم و از راه دور کنترل می شود .

 

سنسور در سیستم کنترل روشنایی خورشیدی

 

سنسور ها یکی از مهم ترین اجزای یک سیستم کنترل روشنایی خورشیدی می باشند که با حس کردن و اندازه گیری پارامتر های محیطی مانند شدت نور ، صوت ، رطوبت و دما به کنترل کننده فرمان های مشخص می دهند .

برای مثال می توان با نصب یک فوتوسل ( سنسور نور ) بر روی یک سیستم کنترل روشنایی خورشیدی ، با کم شدن نور محیط به صورت خودکار لامپ ها را روشن نمود

 

همچنین ممکن است بخواهیم شدت نور لامپ ها با کاهش روشنایی طبیعی محیط افزایش یابد که در این صورت نیز با یک برنامه ریزی مشخص این کار صورت خواهد گرفت .

 از دیگر سنسور های مهم برای پنل خورشیدی ، سنسور حرکتی می باشد که با دارا بودن چشمی در صورت حرکت یک شخص از جلوی چنین سنسوری ، سیستم روشنایی فعال می گردد .

 از این سنسور برای صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین کنترل خودکار سیستم استفاده می شود .

 

به این صورت که تا زمانی که شخصی در محیط مشخص قرار نگرفته باشد لامپ ها خاموش و در صورت وارد شدن به محیط لامپ ها روشن می گردد و به این صورت با کاهش زمان روشن بودن بی دلیل لامپ ها در مصرف برق صرفه جویی می شود .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.