آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

فرز، شکاف و برش در الکترونیک – نکات و راهنمایی ها

 

یکی از بیشترین سوال هایی که ما دریافت می کنیم این است: "چگونه slot ها (شکاف) را در برد مدار چاپی تعریف کنیم؟" اسلات و برش استثناهای زیادی دارند که ممکن است منجر به تاخیر در ارسال شوند. بعضی از این مشکل ها برای این بوجود آمده اند چون تعریف اسلات ها واضح نیست؛ بعضی دیگر برای اینکه اسلات ها و برش ها در دیتا هستند ولی در سفارش نیستند.

 

اصطلاحات

 

"سیم بندی" به معنای بریدن برد پروفیل یا کانتور است. برای این کار از کاتر 2 میلیمتر استفاده می کنیم. هر موردی که با چنین کاتری بتواند بریده شود، بخشی از پروفیل به حساب می آید.

 

"فرز" به هرگونه اسلات یا برشی داخل برد مدار چاپی اشاره می کند، و همچنین هرگونه اسلات داخل پروفیل PCB که با کتر 2 میلیمتر نتواند بریده شود.

 

چگونه اسلات ها را تعریف کنم؟

لایه مکانیکی Gerber

 

بهترین و امن ترین راه برای نشان دادن اسلات ها و برش های درون PCB، در لایه مکانیکی Gerber است. دو راه ممکن بدین صورت است:

 

1- از draw ها یا flash ها برای تعیین سایز صحیح اسلات ها و برش ها استفاده کنید.

 

2- اسلات ها و برش ها را خط 0.5 mm بکشید. مزیت این کار این است که همزمان خط به شما کمک می کند که تا زدودگی لبه برد را از مس مشاهده کنید. مهندسین ما مرکز خط را به عنوان اسلات در نظر می گیرند.

 

منظور خود را از اسلات ها و برش ها با کانتور برد مدار چاپی در یک فایل gerber قرار دهید. این لایه باید با لایه مس تنظیم باشد، اما برای اطمینان، توجه کنید که لایه مس نیز شامل طرح کلی برد مدار چاپی باشد.

 

سیستم های متفاوت نام های متفاوتی برای لایه مکانیکی دارند (مثلا در EAGLE لایه فرز می گویند). اگر شما ترتیب فرزکاری را به درستی آورده باشید مهندسین ما فایل درست را نتخاب می کنند.

 

اگر لایه مکانیکی ندارید، باید لایه دیگری درست کنید. اگر شک دارید که از کدام فایل استفاده کنید، در فایل README به آن اشاره کنید.

 

فقط در لایه های مس و legend اسلات ها را تعریف نکنید، زیرا در آنجا به راحتی پیدا می شوند. شما می توانید برش های بزرگ را در این لایه تعریف کنید، فقط آن ها را بوضوح نشان دهید و متن CUTOUT را در وسط آن بگذارید.

 

فایل دریل (drill)

بعضی از سیستم های CAD به شما اجازه می دهند تا اسلات ها را در فایل دریل بگذارید. این کار نیز راه خوب و ایمنی است، فقط شما باید در ابعاد X و Y مشخص کنید، نه به عنوان حفره هایی که همپوشانی دارند.

آبکاری شده/ غیر آبکاری شده (plated/ non-plated)

 

ما برای آبکاری، اسلات ها را با مس در بالا و پایین قرار می دهیم. ابعاد سایز نهایی اسلات را بدهید. ما تغییرات لازم را برای آبکاری انجام می دهیم.

 

اسلات های بدون مس، در لایه های بالا و پایین، آبکاری شده نیستند. اگر به اسلات های غیر آبکاری توسط پدهای مسی نیاز دارید، به وضوح آن را در لایه مکانیکی یا فایل دیگری مثل دریل بیان کنید.

 

مثال:

 

این تصویر دیتای مشتری را نشان می دهد:

 

فرز، شکاف و برش

 

فایل مشتری

 

- فایل تصویر کلی شامل چند برش (فایل کامتور، با خط 0.6 میلیمتری کشیده شده) - زرد

 

- فایل دریل شامل تمام حفره های دریل و برش های بزرگ گرد به عنوان حفره flashed– آبی

 

- لایه سیم بندی شامل تمام اسلات ها به عنوان track ها با سایز اسلات صحیح – قرمز

 

به تفاوت بین حفره های plated و non-plated توجه کنید.

 

چگونه اسلات ها را سفارش دهم؟

 

در منوی محاسبه گر قیمت به قسمت PCB definition و سپس قسمت Milling بروید. 3 نوع کاتر می توانید انتخاب کنید: 2 mm، 1.2 mm و 0.5 mm. سایزی را انتخاب کنید که اندازه یا کمتر از کوچکترین اسلات شما هست. توجه کنید که شما نمی توانید از کاتر 0.5 میلیمتر برای بردی با ضخامت بیش از 2 میلیمتر استفاده کنید.

 

در آموزش تعمیر بردهای الکترونیکی اگر برد دارای برش یا اسلات هست در قسمت miling بگویید تا مهندسین ما متوجه شوند که برد نیازمند فرزکاری است.

 

کاترهای 0.5 mm و 1.2 mm قیمت کمتری دارند. اگر هیچکدام از اینها انتخاب نشده، ما باید قیمت PCB را افزایش دهیم. ما برای کاتر 2 میلیمتر شارژ اضافه ای نمی کنیم چرا که وقتی پروفیل را می برد همزمان اسلات ها را نیز می برد – با این حال باکس مربوطه را کامل کنید تا بفهمیم به برش/اسلات نیاز دارید.

 

چگونه اسلات هایم را چک کنم؟

 

PCB Visualizer به طور خودکار لایه Gerber را آنالیز می کند.Gerber یک فرمت برداری است پس PCB Visualizer همیشه نمی تواند اسلات ها و برش ها را شناسایی کند. در حال حاضر این امکان وجود دارد:

 

1- اسلات ها و برش های شما با flash یا draw در یک لایه مکانیکی جداگانه تعریف شده اند و این لایه کاملا با لایه های دیگر تنظیم است، در نتیجه، PCB Visualizer هیچ مشکلی برای شناسایی اسلات ها و برش ها ندارد.

 

2- اسلات ها و برش های شما با خط 0.5 میلیمتری کشیده شده اند. PCB Visualizer خط را نشان می دهد ولی مواد درون آن از تصویر پاک نمی شوند. مهندسین ما وقتی که ابزار را برای PCB آماده می کنند، این مورد را شناسایی می کنند. وقتی این کار انجام شد، شما می توانید این اطلاعات را تحت عنوان “Preparation data” یا “Customer data” در PCB Visualizerببینید.

 

شما اگر می خواهید قبل از رفتن برد برای تولید، ببینید که اسلات ها و برش ها صحیح هستند، در قسمت Running order روی "Request pre-production approval box" کلیک کنید. پس از آماده سازی دیتا، کار ربرای بازبینی شما متوقف می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.