آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

فرمت گزارش خطا در طراحی سایت

 

مهم ابزار نیست، مهم وجود یک فرایند دقیق و مشخص است که تیم به آن پایبند باشد. تیمی که عادت کند چرخه تولید و توسعه نرم افزارش را سرسری گرفته و به طریقه هیئتی کار ها را به پیش ببرد، هیچگاه بیش از حد معین (و البته کمی) پیشرفت نمی کند و خود را برای شرکت در پروژه های بزرگ و سنگین آماده نخواهد کرد.

 

تهیه گزارش باگ ها  در طراحی سایت ، مستقل از ابزاری که استفاده می نماییم، عموما از قالب معینی تبعیت می کند. در زیر بیان می شود که یک گزارش خوب از چه اجزایی تشکیل شده است.

 

    محصول : در این فیلد بیان می شود که این گزارش خطا برای کدام محصول می باشد.

    نسخه : در کدام نسخه از نرم افزار خطا مشاهده شده است.

    تاریخ : در چه تاریخی خطا مشاهده شده است.

    سیستم عامل : در چه سیستم عاملی برنامه اجرا شده است.

 

    نوع و نسخه مرورگر ( برای نرم افراز تحت وب) : در کدام مرورگر نرم افزار اجرا شده است.

  

 اولویت : این فیلد توسط مدیر گروه تست و یا مدیر گروه توسعه مقدار دهی می شود. در این جا مشخص می کنیم که رفع خطا در چه درجه ای از اولویت قرار دارد. این فیلد عموما 5 مقدار می گیرد. مقدار 1 به معنی رفع خطا در کمترین زمان ممکن و مقدار 5 یعنی در صورتی که از لحاظ زمانی معذوریتی نداشتیم، خطا برطرف گردد.

 

    شدت : میزان تاثیرِ وقوع خطا در نرم افزار بیان می شود. این فیلد می تواند دارای مقدار های زیر باشد :

        Blocker : به معنی اینکه بروز خطا مانع ادامه فرایند تست می گردد.

        Critical : نرم افزار داده ها را از بین می برد و یا اینکه برنامه بسته می شود.

        Major : پیاده سازی تابع و یا Usecase بسیار مشکل دار می باشد.

        Minor : پیاده سازی تابع و یا Usecase دارای مشکل کوچکی است.

        Trivial : بهبود ظاهر برنامه

        Enhancement : درخواست اضافه نمودن قابلیت و یا بهبودی در عملکرد یکی از قابلیت های کنونی سیستم

 

    وضیعت خطا : بیان می کند که خطای گزارش شده در چه مرحله ای از حیاتِ خود (bug lifecycle) قرار دارد. به طور مثال مقدارهای ممکن برای این فیلد می تواند "اصلاح شد"، "نامعتبر"، "نیاز به جزییات بیشتر" و یا "محول شده" باشد.

    خلاصه خطا : سعی شود به طور خیلی خلاصه اما واضح و دقیق و حداکثر در 60 کلمه، در مورد خطا توضیحی داده شود.

    توضیحات : در این قسمت به طور دقیق و با جزییات کامل خطا توضیح داده می شود. این فیلد از قسمت های زیر تشکیل شده است :

        گام های باز تولید : در این قسمت گام هایی که برای وقوع خطا بایستی طی شوند، به ترتیب توضیح داده می شوند. کسی که گزارش خطا را می نویسد، بایستی حداقل سه بار این گام ها را طی کرده باشد و مطمئن باشد که برنامه نویس با طی کردن این گام ها، می تواند خطا را بازتولید نماید.

 

        نتیجه : بیان می شود که پس از پیمودن گام های بالا در برنامه و طراحی سایت، چه نتیجه ای حادث شده است. همچنین در صورت لزوم عکسی از لحظه رخداد خطا گرفته می شود و به این بخش اضافه می گردد.

 

ویرایش: واحد تحقیق و توسعه شرکت داده پردازی فراتک

 

درطراحی سایت ،چگونه باگ گزارش کنیم ؟

 

یکی از الزامات تولید نرم افزاری با کیفیت، وجود فرایندی مشخص و دقیق برای گزارش نمودن خطا ها و باگ های نرم افزار به "تیم توسعه" می باشد. با تهیه گزارش های دقیق و موثر از باگ ها می توان مطمئن شد خطایی از دید هیچ کس پنهان نمی ماند و به فراموشی سپرده نمی شود. همچنین یک گزارش خوب به تیم توسعه کمک می کند تا بتوانند با بازتولید و مشاهده خطا، درصدد رفع ایراد های موجود در نرم افزار و طراحی سایت برآیند.

 

در صورتی که خطایی با دقتِ کافی گزارش نشود، برنامه نویس ها از آنجایی که نمی توانند خطا را بازتولید نمایند و یا اینکه نرم افزار در سیستم آن ها به درستی اجرا می شود، احتمالا خطا را نادیده خواهند گرفت و ضعف موجود در نرم افزار همچنان باقی خواهد ماند.

 

به طور اساسی، هدف گزارش باگ این است که برنامه‌نویس عملکرد نادرست برنامه را جلوی خود ببیند. می‌توانید شخصاً باگ‌ها را به برنامه‌نویسان نشان دهید، یا دستورالعملی بنویسید که با دنبال کردن آن برنامه دچار اشکال شود. اگر برنامه‌ دچار اشکال شود، برنامه‌نویسان اطلاعات بیشتری جمع آوری می‌کنند تا بفهمند که علت بروز اشکال در کجاست. اگر برنامه برای آن‌ها دچار اشکال نشود، از شما خواهند خواست تا اطلاعات بیشتری برای آن‌ها جمع آوری کنید.

 

در گزارش باگ‌ها سعی کنید حقایق را شفاف بیان کنید «من داشتم با کامپیوتر کار می‌کردم و این باگ اتفاق افتاد» و فرضیه‌هایتان را جدا از آن‌ها مطرح نمایید «من فکر می‌کنم مشکل از اینجا باشد». می‌توانید فرضیه‌ای ارائه نکنید ولی حقایق را از قلم نیاندازید.

 

وقتی باگی را گزارش می‌کنید، می‌خواهید که آن باگ برطرف (fix) شود. دلیلی بر فحش دادن به برنامه‌نویس یا لجبازی کردن نیست: ممکن است اشکال از طرف او باشد و این مشکل شماست، و ممکن است حق داشته باشید که از دست او عصبانی شوید، ولی باگ وقتی برطرف می‌شود که شما اطلاعات کافی و مورد نیاز را در اختیار برنامه‌نویس قرار دهید.

 

اگر پیام خطایی می‌بینید آن را شفاف و دقیق به برنامه‌نویس بگویید. پیام‌های خطا مهم هستند! در این مرحله برنامه‌نویس سعی نمی‌کند مشکل را حل کند، سعی می‌کند که آن را بیابد. او باید بداند که چه اشکالی بوجود آمده و پیام‌های خطا بهترین تلاش کامپیوتر برای بیان این موضوع هستند. اگر راه بهتری برای نگه‌داشتن پیام‌های خطا ندارید، آن‌ها را روی کاغذی یادداشت کنید. گزارش اینکه برنامه پیام خطایی می‌دهد بدون نوشتن آن پیام خطا بی‌ارزش است.

 

شفاف‌ نوشتن در گزارش باگ ضروری است. اگر برنامه‌نویس نفهمد که شما چه می‌گویید، احتمالاً مثل این است که شما اصلا چیزی نگفته‌اید.

 

دقیق باشید. اگر فرآیندی به دو طریق قابل انجام است بیان کنید که از کدام روش آن را انجام دادید. «من بارگذاری کردم» می‌تواند «روی دکمه‌ی بارگذاری کلیک کردم» یا «من کلید‌های ALT+L را زدم» تصور شود. پس بگویید کدامیک را انجام داده‌اید. گاه این موضوع اهمیت دارد.

 

آنچه نوشته‌اید بخوانید. گزارش باگ در طراحی سایت را برای خودتان بخوانید و ببینید که از نظر خودتان شفاف است. اگر لیست اعمالی که باعث بروز باگ می‌شوند نوشته‌اید، خودتان یکبار آن‌ها را دنبال کنید و ببینید که چیزی را از قلم نیانداخته باشید.

 

خلاصه

 

مقصود از گزارش باگ نشان دادن اشکال برنامه به برنامه‌نویس است. اگر نمی‌توانید اشکال را به برنامه‌نویس نشان دهید، دستورالعملی بنویسید که با پیروی از آن برنامه دچار اشکال می‌شود. در صورتی‌‌که گام اول موفقیت آمیز نبود، و برنامه‌نویس نتوانست اشکال را ببیند، هدف دوم تشریح حالت بروز اشکال است. همه‌ چیز را با جزییات توضیح دهید. بگویید چه چیزی می‌بینید و انتظار دارید چه چیزی ببینید. پیام‌های خطا را یادداشت کنید، بخصوص پیام‌هایی که عدد در آن‌ها وجود دارد.

 

وقتی کامپیوتر رفتاری غیر منتظره نشان می‌دهد، تکان نخورید. به هیچ چیز دست نزنید تا وقتی که آرام شوید. کاری که حدس می‌زنید خطرناک است انجام ندهید.

 

اگر می‌توانید، با هر ابزاری سعی کنید ریشه مشکل را پیدا کنید، ولی اگر ریشه مشکل را یافتید، همچنان باید علایم بروز اشکال را در گزارشتان بنویسید.

 

در صورت درخواست برنامه‌نویس، برای ارائه‌ی اطلاعات بیشتر حاضر باشید. اگر به اطلاعاتی نیاز نداشته باشد آن را از شما نمی‌خواهد. برنامه‌‌نویس سر به هوا نیست. نسخه‌ی برنامه‌ها را در دسترس داشته باشید چون به احتمال زیاد نیاز خواهند شد.

 

شفاف بنویسید. بگویید که منظورتان چیست و مطمئن شوید که از آن برداشت دیگری نمی‌شود.

 

از همه مهمتر، دقیق باشید. برنامه‌نویسان دقت را دوست دارند.

 

شرکت داده پردازی فراتک با طراحی بیش از 500 وب سایت، در سال های فعالیت خود و با به کارگیری این تکنولوژی آماده ارائه خدمات در زمینه طراحی وب سایت با ویژگی های منحصر به فرد است.

 

ویرایش: واحد تحقیق و توسعه شرکت داده پردازی فراتک (طراحی سایت مشهد)

تعداد کلمات مناسب برای مقالات سایت

 

آیا طول پست و تعداد کلمات آن مهم است؟

 

اگر شما هم بلاگ نویس باشید حتما تا کنون توجه کرده اید که پست های طولانی بهتر در نتایج جستجو نمایش داده می شوند و نسبت به پست های دیگر نیز بازخورد بهتری در نتایج جستجو دارند.

 

این نتایج سوالات مختلفی را بوجود می آورد سوالی مثل اینکه آیا واقعا طول مقالات مهم است؟ اگر بله مقاله باید چه تعداد کلمه ای داشته باشد؟

 

آیا موتورهای جستجو طول مقاله و تعداد کلمات آن را محاسبه می کنند؟

 

گوگل اعلام کرده است که طول مقالات و تعداد کلمات یک مقاله در الگوریتم های جستجوی گوگل  منظور نشده است.

 

در سال 2012 جان مولر به نمایندگی از شرکت گوگل اعلام کرد " تعداد کلمات یک متن از نظر الگوریتم های گوگل مهم نیستند.همچنین اعلام کرد که نه تنها تعداد کلمات و طول یک متن مهم نیستند بلکه گاهی مقالات کوتاه می توانند از بسیاری از مقلات بلند مفیدتر باشند.

 

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که خزنده های گوگل محتوای سایتی مانند توییتر را نیز ایندکس می کنند درحالیکه شاخص هر توییت کمترین میزان از طول یک محتوا یعنی 140 کاراکتر است.

 

او بیان کرد اگر شما یک سایت عالی و کاربر پسند داشته باشید به نحوی که کاربر به راحتی با سایت شما  تعامل داشته باشد و بطور منظم به سایت شما سربزند و مقالات مفیدی داشته باشید که مخاطبان آن را با دیگران به اشتراک بگذارند این راه روشی عالی برای سئو و بهینه سازی است حتی اگر طول مقالات شما کوتاه باشند."

 

بنابراین برای نوشتن مقاله ای مفید بجای تمرکز بر روی تعداد کلمه می بایست بر روی محتوای با کیفیت و مفید تمرکز کرد.

 

هرچند گوگل اعلام کرده است که تعداد کلمات یک پست مهم نیست اولی تعداد کلمات بازهم نقش موثری در یک پست دارند

 

اما چگونه؟

 

بیاید به چند نمونه تحقیق انجام شده در رابطه با این موضوع نگاهی بیندازیم:

 

هنگامی بر روی پست های یک سایت تحقیق کردند دیدند که متوسط زمانی که مردم صرف مطالعه پست های یک بلاگ می کنند هفت دقیقه می باشد که هفت دقیقه متوسط زمانی برای خواند مقاله ای با حدود 1600 کلمه می باشد. متوسط نشان می هد که این زمان ممکن است به دلیل کیفیت بالای یک مقاله باشد.

 

مطالعه دیگری که روی متنی با محتوای بیشتر از 1500 کلمه صورت گرفت نشان داد که میزان بازخورد و مطالعه متن های طولانی تر مقدار کمتری است از طرفی می دانید که هر چه میزان بازدید از یک صفحه یا مقاله و میزان اشتراک گذاری آن در صفحات دیگر بالا باشد آن متن در موتورهای جستجو سریعتر ایندکس شده و بدلیل بازدید های بالا در نتایج جستجو بهتر نمایش داده می شود.

 

 بنابراین در نهایت به این نتیجه رسیدند که متن هایی با تعداد کلماتی بین 1200 تا 1600 کلمه، طول مناسبی برای پست های یک بلاگ هستند.

 

طول پست چگونه بر سئو اثر می گذارد؟

 

 اگر گوگل تعداد کلمات را در مقاله محاسبه نمی کند و تعداد کلمات بعنوان یک عامل برای رتبه بندی سایت و مقالات بحساب نمی آید پس چگونه تعداد کلمات روی سئو اثر می گذارند؟

 

این بدلیل فاکتورهای دیگر است:

 

فاکتورهایی نظیر محتوای کاربر پسند و مفید: مقالات طولانی تر مطالب با ارزش تری دارند و می توانند مفید تر و کاربردی تر باشند در نتیجه طرفداران بیشتری دارند.

 

کلمات بیشتر و متن طولانی تر به معنای استفاده از کلمات کلیدی بیشتر است

 

از جمله بالا کاملا مشخص است که وقتی متنی طولانی تر باشد تعداد کلمات کلیدی که در آن استفاده می شود بیشتر است در نتیجه از نظر چگالی و رتبه بندی در میان کلمات کلیدی و مورد جستجو شانس بیشتری دارد که در نتایج رتبه بندی ها نمایش داده شود.

 

البته این به این معنا نیست که متن طولانی تر به شما فرصت بیشتری برای استفاده از کلمات کلیدی می دهد چراکه الگوریتم های گوگل بسیار هوشمند هستند و متن های نامربوط با انبوهی از کلمات کلیدی را به راحتی می بابند بلکه به این معنی است که وقتی متنی طولانی می شود فرصت بیشتری برای توضیحات دارد و هرچه توضحیات بیشتر می شود کلمات کلیدی طبیعی که ممکن است در جستجوهای افراد باشد بیشتر در آن استفاده می شود.

 

متن های طولانی با ارزش ترهستند

 

طبیعی است که شما بعنوان یک وبلاگ نویس و یا تولید کننده محتوا زمان بیشتری را صرف یافتن، تحقیق و نوشتن یک متن طولانی می کنید در نتیجه چنین مقاله ای اغلب باارزش تر و مفید تر از مقاله ای با حجم کمتر است پس می تواند مقاله مفیدی باشد و لینک های خروجی بیشتری را روانه سایت شما کند.

 

مقالات طولانی تر نظرات بیشتر

 

مقالات طولانی و مفید باعث می شود که نظرات بیشتری در پست شما درج شود و در نتیجه محتوای مقاله بازهم بیشتر شود و در نتیجه های جستجو بیشتر نمایش داده شود.

 

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که کامنت ها چگونه می تواند  کمک کند؟

 

برای درک این مطلب به مثال زیر توجه کنید:

 

فرض کنید مقاله ای در رابطه با سئو نوشته اید و مقاله ای مفید است و در پایین این پست نظرات بسیاری قرار گرفته در میان این نظرات شخصی آمده و اسم یکی از ابزارهای بررسی سئو را آورده مثلا گفته  Woorank نیز ابزار مفیدی برای بررسی سئو است

 

از طرفی اشخاصی در گوگل به دنبال آموزش سئو و یا اطلاعات بیشتر در مورد woorankهستند وقتی این افراد کلمه woorank را جستجو می کنند همین کامنت به سایت شما شانس بیشتری می دهد تا در نتایج جستجو ها نمایش داده شود.

 

از طرفی این کامنت ها می تواند به پست های دیگر بلاگ کمک کند و به شما ایده بدهد که مطالب بعدی بلاگتان چه باشد که کاربردی تر باشد.

 

مثلا مطلب بعدی را در رابطه با آموزش  woorank بنویسید.

 

در نهایت به یاد داشته باشید:

 

- برای تعداد کلمات یک مقاله رقم مشخصی را نمی توان در نظر گرفت، چیزی که مشخص است اینکه پستی با 400 کلمه نمی تواند خیلی مفید و کاربردی باشد بخصوص برای مقالات آموزشی

 

- مقالات بلند به منزله بمباران کردن صفحه با کلمات کلیدی نیست بلکه به معنی نوشتن مطالب مفید و کاربردی با فرصت بیشتر(نسبت به مقالات 500 کلمه ای) است

 

- مطمئن باشید اگر پست های شما مفید و کاربردی باشند حتما بازدید کنند گان بسیاری را به خود جذب می کنند و در نتیجه باعث می شود موتورهای جستجو به سایت شما توجه ویژه تری داشته باشند.

چرا سایت شما باعث می شود مشتریان جذب رقبایتان شوند؟

 

این روزها ضرورت داشتن سایت برای کسب و کارها بر کسی پوشیده نیست اما صرف داشتن سایت منجر به موفقیت و افزایش مشتریان نمی شود، در بلاگ های مختلف نظیر "استاندارد سازی سایت"  در مورد ویژگی های مختلف سایت ها موفق صحبت کرده ایم اما در برخی موراد ممکن است داشتن سایت نه تنها باعث پیشرفت کار نشود بلکه باعث از دست دادن مشتران بالقوه شود

 

البته منظور ما این نیست که چون  طراحی سایت دارید مشتری خود را از دست می دهدید بلکه این است که چون سایتی غیر اصولی دارید مشتریان از دست می روند که این بستگی به نحوه مدیریت و به روزرسانی وب سایت و میزان اهمیت که به نظرات و رفتار مشتریان دارد.

 

دراین مقاله طراحی سایت، 7 دلیلی که باعث می شود مشتریان سایت خود را از دست بدهید و راه حل های آن را بیان می کنیم:

 

1.وب سایت قدیمی

 

یک سایت به روزرسانی نشده بخصوص اگر واکنشگرا نیز نباشد شرکت شما را در نظر مشتری قدیمی و راکد جلوه می دهد. حتی اگر در کار و صنعت خود از آخرین تکنولوژی ها استفاده کنید اگر این تکنولوژی ها در سایت منعکس نشود، به نظر نمیاید و مشتریان جذب شما نمی شوند.

 

زمان طراحی سایت جدید است در برخی موارد شما مجبورید از اول آغاز کنید درست است اینکار کمی زمان بر و طولانی است اما نتیجه آن شما را متعجب می کند که چرا زودتر اقدام نکرده بودید.

 

2.زمان بارگذاری زیاد

 

آیا میدانید 47 درصد از بازدیدکنندگان یک وب سایت انتظار بارگذاری سایت در زمانی کمتر از 2 ثانیه را دارند اگر سایت شما در دو ثانیه یا کمتر از دو ثانیه باز نشود بازدیدکنندگان به زودی سایت شما را ترک می کنند و به باقی نتایج جستجوها مراجعه می کنند.(رقیبان)

 

راه حل های مختلفی برای کاهش سرعت بارگذاری سایت است،راههایی مثل پاکسازی CSS، بهینه سازی با کاهش حجم تصاویر، کاهش تغییر آدرسهای URL و ...

 

3.برندینگ ضعیف

 

اگر بازدید کننده از سایت نتواند به راحتی تشخیص دهد سایت شما چه کاری انجام می دهد و دلیل وجودی شرکت شما چیست به این معنی است که برندسازی ضعیفی دارید.نام تجاری قوی و مشخص، از استراتژی های قوی بازاریابی است. بدون داشتن نام تجاری مشخص و روشن نمی توانید به موفقیت دست یابید.

 

4.پیام های واضح و روشن

 

مشتریان بالقوه باید با ورود به سایت در عرض چند دقیقه متوجه شوند وب سایت و طراحی سایت شما چه سودی برایشان دارد.یک سایت با پیام مبهم و بی ربط، باعث سردرگمی بازدیدکنندگان می شود. این یکی از رایج ترین مواردی است که در سایتها باعث از دست دادن مشتری می شود.

 

5.عدم وجود اطلاعات کافی

 

در تمام سایتها می بایست حداقل یک بروشور باشد که به بازدید کنندگان و مشتریان بگوید خدمات و محصولات و زمینه کاری شرکت شما چیست. اگر این اطلاعات را به مشتریان ندهید نمی توانند تصمیم بگیرند که با شما کار کنند یا نه اگر شما این اطلاعات را به مشتریان ندهید رقبا  اینکار را انجام می دهند.

 

اگر سایت شما تنها چند صفحه و چند پاراگراف و متن می باشد زمان بارگذاری محتوا در سایت است هر محتوایی مثل تصاویر، ویدیو، متن و ... که کمک می کند محصولات و خدمات شما به نحو بهتری به مشتری معرفی شود مطلوب است.

 

6.در دسترس بودن

 

باید تمام اطلاعات تماسی و ارتباطی که نیاز است در صفحات مناسب سایت و در دید بازدید کننده قرار دهید تا هر زمانی که مایل بودند بتوانند به راحتی با شما ارتباط داشته باشند.

 

7.فرم پیچیده تماس با ما

 

فرم تماس با ما یکی از نکات اصلی در هر وب سایتی است اما اگر این فرم پیچیده و طولانی باشد باعث سردرگمی می شود و کاربر از پر کردن آن خسته می شود.

 

برای ارتباط راحتتر، فرمی ساده و با حداقل فیلدهای ضروری قرار دهید.

آموزش نصب و راه اندازی گالپ (Gulp.js)

 

حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از طراحی کامل یک وب سایت، برای بهینه سازی آن بخواهید حجم تصاویر به کار رفته را کاهش دهید.

فایل های Sass و Less را کامپایل کنید و یا فایل های جاوااسکریپت پروژه را کوچک سازی نمایید.

این موارد و بسیاری موارد دیگر از جمله کارهایی است که انجام مداوم آن گاه باعث هدررفت زمان می شود و شاید عملا احتیاجی به صرف زمان زیاد برای این قبیل کارها نباشد.

 

گالپ چیست؟

 

گالپ یک task runner یا اجرا کننده فرامین است که به وسیله آن می توان به بسیاری از کارها و پروسه های تکراری و زمان بر طراحی و توسعه وب، سرعت ببخشید و از طراحی سایت لذت ببرید!

 

برای شروع باید مراحل زیر در طراحی سایت را قدم به قدم انجام دهید:

 

1-نصب Node.js:

 

به دلیل اینکه Gulp بر پایه NodeJs ساخته شده است، اولین قدم نصب NodeJs می باشد.

 از اینجا NodeJs را دریافت نمایید.

مراحل نصب را تا انتها پیش بروید تا نود جی اس بر روی سیستم شما نصب شود.

 

2-نصب گالپ

 

در این مرحله نوبت به نصب گالپ می رسد. صفحه CMD را باز کنید و دستور زیر را در آن بنویسید:

 

npm install --global gulp

 

به وسیله این دستور، گالپ بر روی سیستم شما نصب می شود.

 

برای استفاده از گالپ در هر پروژه باید از طریقcmd به مکان پروژه دسترسی پیدا کنیم و دستور مورد نظر را اجرا نماییم.  همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، برای دسترسی به مکان پروژه مورد نظر cd را می نویسیم و سپس آدرس دقیق محل پروژه را وارد می کنیم و اینتر می زنیم:

 

 

 

سپس با وارد کردن دستور زیر، پوشه مورد نیاز گالپ برای اجرای دستورات ساخته می شود:

 

npm install --save-dev gulp

 

از این مرحله به بعد، می توانیم به گالپ برای اجرای فرامین خود دستور بدهیم. در این مقاله ابتدا با فرمان بسیار کاربردی Refresh خودکار صفحات پس از هر بار تغییرات شما در پروژه، دستورات را پیش می بریم.

 

برای این منظور یک فایل جاواسکریپت با نام gulpfile.js  در Root پروژه ایجاد کنید و کد زیر را در آن بنویسید:

 

var gulp =require('gulp');

gulp.task('default',function(){

 

//Tasks that we want to run

 

}

 

این کدها اسکلت بندی اصلی فایل gulpfile.js را نشان می دهد. مسلما این خطوط دراین مرحله کار خاصی را انجام نمی دهند. برای ایجاد دستور رفرش خودکار صفحات یا browser-sync ابتدا بسته مورد نظر را به وسیله کد زیر در ترمینال نصب کنید:

 

npm install browser-sync

 

سپس کد  زیر را در gulpfile.js بنویسید:

 

 

var gulp = require('gulp');

 

 var browserSync = require('browser-sync').create();

 

 // Static server

 

 gulp.task('default', function() {

 

     browserSync.init({

 

         server: {

 

             baseDir: "./"

 

         }

 

     });

 

   

 

     gulp.watch("*.html").on('change', browserSync.reload);

 

     gulp.watch("styles/*.css").on('change', browserSync.reload);

});

 

به دو خط انتهای دستور توجه کنید. خط اول همه فایل های html موجود در root پروژه شما را رصد می کند و به محض هر تغییر و طراحی سایت مرورگر را به روز می نماید.

 

خط بعدی نیز همه فایل های css موجود در پوشه styles را  بررسی می کند و هر تغییر را در مرورگر به روز می نماید.