BIOS (Basic Input Output System): سیستم اساسی ورودی و خروجی کامپیوتر است.بعضی مواقع عیبیابی مستلزم ایجاد تغییرات در BIOS است.
BIOS چیست؟در واقع BIOS رابطی بین ویندوز و سختافزازهای کامپیوتر شماست.ممکن است فکر کنید.BIOS جزیی از ویندوز میباشد که در قالب پنجره های خاص قابل مشاهده است.اما اینطور نیست بایوس روی چیپی بر روی مادربرد ذخیره میشود هنگامی که کامپیوتر را روشن میکنید.بایوس سختافزارها سیستم شما را تست میکند و سپس ویندوز را از هارد پیدا میکند وآن را روشن می کند.
برای عملکرد صحیح لازم است هر BIOS با کامپیوتر میزبان خودش تنظیم گردد.بایستی زمان تاریخ نوع کارکرد هارد را بشناسید این اطلاعات از طریق برنامه نصب BIOS (که معمولا COMS نامیده میشود)ارایه شدهاند (به طور آماده هنگام خرید مادربرد)برای دسترسی به برنامه BIOS به طریق زیر عمل کنید.
1:کامپیوترتان را روشن کنید.
2:به دقت به صفحه مانیتور نگاه کنید تا پیام و دستور چگونگی ورود به BIOS را متوجه شوید این پیام همیشه حالت فلش دارد و همیشه هم با فشار دادن کلید خاص میباشد اغلب این کلید Delete یا F2 است.یعنی شما همگام با روشن شدن کامپیوتر کلید delete یا F2 را فشار دهید و وارد BIOS شوید.
3:کلید تعریف شده را فشار دهید و وارد صفحه BIOS شوید اگر تعلل کنید صفحه مذکور رد میشود و دوباره باید کامپیوتر را Restart کنید.
4:قسمتی راکه باید تغییر دهید پیدا نموده و تغییر دهید.آموزش تعمیر کامپیوتر و ساختار بایوس از کامپیوتری به کامپیوتری دیگر فرق میکند ولی در کل همه سر راست هستند.
5:کلید save and exite را فشار داده و خارج شوید.این پیام در کامپیوتر های مختلف اندکی فرق می کند شما باید صحیح ترین گزینه را که به معنی ذخیره و خارج شدن است پیدا کرده و فشار دهید.
6:کامپیوترتان را Restart (راه اندازی مجدد) شده و بالا میآید.
هشدار
تغییر اشتباه BIOS ممکن است صدمه جدی به کامپیوتر برساند بنابراین خیلی محتاط عمل کنید.بسیاری از تنظیمات بایوس غیر صریح هستند بنابراین به آنها دست نزنید.و اگر فکر میکنید اشتباها به تنظیمات آن دست رده و تغییر دادهاید با فشردن Exit without saving خارج شوید
مهدی مترجمی
این اصطلاح مخفف Basic input output system به معنای سیستم اصلی ورودی خروجی است و گاهی با عبارات
Basic Integrated Operating System یا Binary Input /Output System اشتباه گرفته میشود.
بایاس در حقیقت به کدهای میان افزار یا سخت افزار (Firmware) رجوع میکند که در لحظه روشن شدن رایانه اجرا میشوند . عملیات اولیه بایاس به منظور شناسایی و راه اندازی سختافزار هایی مانند: کارت گرافیکی / ریز پردازنده / فلاپی دیسک / هارد دیسک و ... میباشد.
این فرآیند اولیه در واقع یک مرحله آماده سازی برای سایر برنامههای ذخیره شده بر روی رسانههای مختلف رایانه است تا این برنامهها قادر به بارگذاری اجرا و در دست گرفتن سیستم و نظارت بر فعالیتها آن باشند به تمامی راحل فوق در اصطلاح Booting یا Booting up گفته میشود که مخفف عبارت Boot Strapping میباشد.
اصطلاح بایاس همچنین میتواند به برنامههای رمزگذاری شدهای اطلاق گرددکه بر روی چیپست اصلی مادربرد جاسازی شدهاند و قادرندتا علاوه بر شناسایی قطعات یک رایانه وظیقه کنترل و نظارت بر این قطعات را نیز بر عهده گیرند.
تا پیش از سال 1990 میلادی برنامههای بایاس اغلب در حافظه های ROM و PROM که حافظههای فقظ خواندنی بودند ذخیره میشدند. از آنجایی که در بسیاری موارد نیاز به به روز رسانی نرمافزار بایاس با آموزش تعمیرات کامپیوتر بسیار محسوس بود استفاده از حافظههای EEPROM یا سایر انواع حافظههای فلش که قادر به بازنویسی مجدد اطلاعات بودند رواج یافت . در آغاز سال 1997 با جایگزین شدن گذرگاه ISA با گذرگاه LPC که از استاندارد FWH پیروی مینمود برنامه فلش بایاس تغییر یافت . در سال 2006 میلادی اولین سیستم هایی که از استاندارد SPI حمایت میکردند تولید شدند و برنامه فلش بایاس مجددا دستخوش تغییر شد.
با توجه به سرعت بسیار زیاد تغییر و تحولات سیستم های رایانهای برنامه بایاس مادربرد نیز برای سازگاری با سختافزارهای جدید نیازمند قابلیت به روزرسانی میباشد. چیپستهای EEPROM این مزیت را دارند که قابل به روز رسانی (update) توسط کاربر میباشند. سازندگان سخت افزار دائما برنامههای به روز شده جدیدی رابرای ارتقای کیفی (upgrade) سختافزارهای مختلف منتشر میکنند که استفاده از این برنامهها میتواند علاوه بر بهبود سازگاری قطعات با یکدیگر به برطرف نمودن خطاها (باگها – Bugs) نیز کمک نماید. البته به روز رسانی نرمافزار بایاس این خطر را دارد که اگر برنامه درست اجرا نشود و یا در هنگام اجرا پیغام Abort (صرفنظر کردن از اجرا به علت خرابی برنامه نمایش داده شود سبب گردد تا برنامه قبلی بایس نیز خراب شده و سیستم قابل راهاندازی مجدد نباشد. به منظور جلوگیری از بروز این مشکلات برنامههای جدید بایاس از یک بخش کوچک به نام Boot Block استفاده میکنند که در ابتدای به روز رسانی برنامه بایاس به طور جداگانه اجرا میشود و سبب میگردد تا پیش از نصب برنامه اصلی احتمال وقوع خطا و خراب شدن بایاس . مورد برسی قرار گیرد . اگر در حین اجرای برنامه به روز رسانی فلش بایس مشکلی در مادربرد یا سایر قطعات تشخیص داده شود Boot Block قادر است تا فرآیند بازیابی (Recovery) برنامه اولیه بایاس را اجرا نماید تا بایس قبلی مجددا قابل استفاده باشد.
برخی مادربردها دارای یک سیستم پشتیبانی از بایاس (Bios Dual or Backup Bios) میباشندتا در صورت خرابی بایس عملیات بازیابی بایاس از روز بایاس کمکی انجام شود . در سال 2007 میلادی شرکت گیگابایت اقدام به ساخت مادربردهایی نموده است که از فناوری Quad Bios بهره میبرند و قادرند تا 4 بار خرابی بایس را بازیابی نمایند.
ظرفیت حافظههای مورد استفاده در چیپست بایاسهای امروزی به مرز 8 مگابایت میرسد یعنی حجم برنامه به روز رسانی بایاس میتوادتا 8 مگابایت باشد. یک سیستم کامپیوتر ممکن است شامل چندین تراشه (چیپ) میان افزاری بایاس باشد. این چیپها در برگیرنده کدها و دستور اعملهایی استفاده قرار میگیرند. علاوه بر این کارتهای مبدل جانبی که ممکن است به یک رایانه متصل شوند (SCSI / RAID / کارت اینترفیس شبکه / بردهای ویدئویی و ...) اغلب شامل بایاس خاص خودشان می باشند که این بایاس می تواندمکمل کدهای بایاس سیتسم باشد و یا حتی جایگزین جایگزین آنها گردد. این بایاسها میتوانند به طور جداگانه به روز رسانی شوند.
خرید کیبورد یا موس چیزی نیست که به سادگی از آن بگذریم. اگرچه ممکن است با کامپیوتر یک یا دو سال قبل از آنکه نیاز به ارتقا یا تعویض پیدا کند، بتوانید کار کنید اما احتمالاٌ کار با کیبورد و موس چندین سالها طول می کشد. بنابراین مهم است که قبل از اقدام به خرید مواردی را در نظر بگیرید و سیستمی را تهیه کنید که تمام ویژگی های مورد نظر شما را داشته باشد، بسیار راحت باشد، و سالیان زیادی برای شما کار بدهد. مطالبی که در اینجا آورده شده اند، مواردی هستند که می بایست پیش از چنین خرید مهمی مورد توجه قرار دهید.
1- با سیم یا بی سیم!؟
آیا شما کیبورد خود را زیاد جابجا می کنید؟ شاید دوست دارید بعضی اوقات به صندلی خود تکیه دهید و کیبورد را کمی عقب تر ببرید. یا شاید کابل متصل به موس وسط بازی به لبه ی میز گیر کرده و بازیتان را خراب کند. امروزه وسایل بی سیم در حال جایگزینی با وسایل سیم دار هستند. اگر به یاد داشته باشید، دستگاههای قدیمی تر (با حساسیت dpi پایین) سبک و متحرک و دارای تاخیر در کار بودند که برای بازی بسیار بد، و برای مصارف عمومی آزار دهنده است. بطور کلی برای استفاده های روی میزی کیبورد ها و موس های سیم داری مانند Logitech G15 و G9 Laser پیشنهاد می شود، اما اگر کامپیوتری از نوع سینمای خانگی دارید که نیاز به کنترل از راه دور دارد، به یک combo بیسیم مانند Logitech diNovo Edge نیاز خواهید داشت که دارای دکمه های مدیا پلیر باشد.
2- ویژگی های پیشرفته ی بازی و مدیا پلیر
امروزه بازار کیبورد (و موس که کمی جلوتر درباره ی آن توضیح می دهیم) به دو قسمت تقسیم شده است: کیبوردهای بازی و کیبوردهای مدیا پلیر. هر دو گروه تعدادی دکمه ی اضافه جهت ارسال برنامهها، تنظیم صدا و دیگر امکانات جانبی دارند. واضح است شما باید کیبوردی را انتخاب نمایید که ابزار مورد نیازتان را داشته باشد.
3- موس مخصوص بازی یا موس معمولی؟
گفته می شود که کیبوردهای مخصوص بازی بسیار شبیه به کیبوردهای معمولی هستند؛ تنها تفاوت بین آنها در کلیدهای اضافی است. اما در مورد موسهای بازی که دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به موس های قدیمی هستند، نمی توان چنین گفت. مهمترین ویژگی موس های بازی حساسیت آنهاست که دقت عمل موس را تعیین می نماید. بطور کلی هرچه حساسیت بالاتر باشد، دقت موس نیز بیشتر است. یک موس استاندارد ممکن است حساسیت نسبتاٌ کم 800dpi (800 نقطه در هر اینچ) داشته باشد، در حالی که این مقدار در اکثر موس های بازی به 2000dpi می رسد، و اینکه Razer اخیراً صحبت از موسی با حساسیت بی سابقهی 4000dpi کرده است!
شما نمی توانید این ویژگی ها را در موسهای عادی و آموزش تعمیرات کامپیوتر بیابید، یا اگر چنین باشد قدرت آنها کاهش می یابد و همانند مدلهای بازی نمی شوند. اگر خیلی بازی می کنید یا به بالاترین دقت موس نیاز دارید، موسهای مخصوص بازی پیشنهاد می شود و اگر دنبال بازی نیستید، نیازی نیست برای ویژگی های بالایی که به آن نیاز ندارید، هزینه ی زیادی بپردازید.
4- لیزری در برابر نوری!
در گذشته حرکت موس از طریق یک توپ کوچک درون آن (در موسهای غلتکی) ردیابی می شد. و این بد بود زیرا ممکن بود پرز و مواد زائد بطور ناخواسته به این توپی بچسبد و دقت موس را پایین بیاورد. بنابراین موسهای نوری از راه رسیدند که از یک لامپ LED و یک دوربین کوچک برای گرفتن تصاویر از سطحی که موس بر آن حرکت می کند، استفاده می کردند. آنها بسیار بهتر بودند زیرا نیاز به موس پت را کاهش دادند. اما موسهای نوری روی هر سطحی کار نمی کردند، بنابراین در پی آنها موسهای لیزری روی کار آمدند، که بجای LED برای منعکس کردن تصاویر برای دوربین، از لیزر استفاده می کردند. لیزر قادر بود جزئیات بیشتری از میدان حرکت موس بگیرد، و از اینرو با انواع بیشتری از سطوح سازگار بود و بطور کلی نسبت به موسهای نوری دقیق تر است. موسهای نوری برای استفاده های روزمره مناسب اند، ولی همه ی موسهای پیشرفتهی امروزی که برای بازی به فروش می رسند، از تکنولوژی لیزری بهره می برند.
5- انحنا دار یا استاندارد؟
همهی ما با کیبوردهای "قدیمی" استاندارد آشنا هستیم که روی میز قرار می گیرند و نبستاً غیر جذاب و خسته کننده به نظر می رسند.
ممکن است بعضی ها با کیبوردهای استاندارد احساس راحتی کنند. اما اگر اگر دنبال چیز بهتری برای تناسب حالت طبیعی دستها یا مچهایتان باشید، باید بدانید که دامنه ی وسیعی از کیبوردهای ارگونومیک وجود دارد که در آنها راحتی و کاهش فشار رعایت شده است، شامل کیبوردهای Logitech Wave که کلیدهای پایین تری برای انگشتان میانی و کلیدهای برجسته تری برای انگشتان کوچکتر دارد، تا کیبوردهای Microsoft Entertainment Desktop که صفحه کلید V شکل دارد. به عنوان مثال Microsoft طرح هایی با صفحه کلیدهای دو تکهای پیشنهاد می کند که کلیدها را به دو بخش مجزا تقسیم می کنند تا با انحنای طبیعی دستها به سمت کیبورد متناسب باشد. همچنین تنوع زیادی از انواع کیبوردهای انحنا دار، دو تکه ای و غیره وجود دارد.
تهیه کردن کیبورد و موس مناسب تا حد زیادی به سلیقه ی شخصی بر می گردد. کیبوردی که برای یک فرد مناسب نیست، ممکن است دقیقاً مناسب انگشتان و مچ شما باشد. توصیه می شود برای خرید ابتدا کیبوردی را که پسند کردید از لحاظ راحتی در تایپ آزمایش کنید. و اگر نمی توانید کیبوردی را همانجا تست کنید، قبل از بررسی دقیق و خرید، از سیاست های تعویض یا پس گرفتن شرکت مربوطه اطمینان حاصل نمایید.
کارت های صدا حداقل 4 وظیفه را در کامپیوتر بر عهده دارد. آنها بعنوان synthesizer رابط MIDI و مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D) در حال ضبط کردن و مبدل دیجیتال به آنالوگ (D/A) در حال پخش عمل می کنند. اکنون به توضیح هر کدام می پرداریم:
The Synthesizer:
Synthesizer رساننده صدایی است که کارت صدا تولید کرده است. در اینجا ما سه نوع سیستم داریم:
FM Synthesiz, Ware tables Sampling, Physical Modeling
FM Synthesiz:
ارزانترین کارتهای صدا از تکنولوژی FM برای مدل کردن آلات موسیقی متفاوت استفاده می کنند. این کارتهای صدا واقعاٌ Synthesizer هستند. کارت صدا اصواتی تولید می کند که از ترکیب یک سری صداهای مصنوعی ساخته شده است.
Ware tables Sampling:
Ware table بهترین وگرانترین تکنولوژی در کارتهای صدا است. این بدان معنی است که صدا در کارتهای صدا از دستگاههای واقعی ضبط می شود. بعنوان مثال از روی یک پیانو یک نمونه کوچک ضبط و ذخیره می شود و زمانی که موزیک اجرا می شود در حقیقت شما به این اصواتی که بصورت نمونه ضبط شده است گوش می دهید، لذا زمانی که این نمونه های صوتی دارای کیفیت بالایی باشند کارت صدا اصوات دل انگیزتری تولید می کند. در این حالت صدای پیانو مانند یک پیانو واقعی شنیده می شود. سیستم Ware table در کارت صداهای Blasters AWE بکار رفته است.
Physical Modeling:
در این حالت اصوات تولیدی در نتیجه نرم افزار مدل شده اند. در این حالت به نظر می آید که پروسسور باید کار طاقت فرسایی انجام دهد.کارت صداهای Orginal مارک Gold شامل صدای 14 دستگاه هستند که بدین روش مدل شده اند.
آزمایش صدا:
کیفیت اصلی کارت صدا در آموزش تعمیرات کامپیوتر را بوسیله اجرای یک فایل MIDI می توان امتحان کرد. در این حالت براحتی می توانید تفاوت را احساس کنید. همچنین در تعداد نت هایی که در یک لحظه می تواند اجرا شود هم، تفاوت وجود دارد.
اگر شما می خواهید موزیک خود را در کامپیوتر خود بسازید، الزاماٌ برای ساختن این موزیک از صداهای موجود در کامپیوتر خود استفاده کرده اید و هرچه کار شما بزرگتر باشد نمونه صداهای بیشتری احتیاج دارید.
بعضی کارتهای صدا نمونه های صداهای جدید را می پذیرند و شما می توانید نمونه های جدید خود را ذخیره سازید. در این حالت کارت صدا یک RAM بعنوان حافظه در خود دارد تا بتوانید صداهای مورد نظر را روی آن دانلود کنید.
مبدل آنالوگ به دیجیتال:
زمانیکه در حال ضبط صداهای آنالوگ هستید(مثلاٌ هنگام ضبط صدا از میکروفن) به یک مبدل آنالوگ به دیجیتال احتیاج دارید و مبدل دیجیتال به آنالوگ نیز زمانی استفاده می شود که صدای دیجیتال باید مجدداٌ برای آمپلی فایر اسپیکرهای شما به سیگنال آنالوگ تبدیل شود.
امواج صدا پس از این که از طریق میکروفن به کارت صدا منتقل می شوند، در آنجا به یکسری پالسهای دیجیتال تبدیل می گردند که هر از چند گاهی در یک فایل ذخیره می شوند. بنابراین ضبط یک صوت در کامپیوتر شامل یک فرآیند تبدیل آنالوگ به دیجیتال میباشد. اما در حالت اجرای یک فایل صوتی جریان بیتهای صفر و یک اطلاعاتی تبدیل به سیگنالهای آنالوگی می شوند که در نهایت به بلندگوی اسپیکر شما ختم می گردد.
فرآیند نمونه گیری:
همانطور که ذکر شد ضبط دیجیتالی صدا را بعنوان نمونه گیری شناختیم. شما می توانید هر صدایی را که می خواهید، روی یک فایل ذخیره کنید و برای اینکار کافی است شما کارت صدایی بهمراه میکروفن داشته باشید. عملیات نمونه گیری نیز می تواند با روشها و کیفیتهای متفاوت انجام پذیرد:
نمونه گیری 8 بیتی یا 16 بیتی،11.22 یا 44 کیلو هرتز، استریو یا مونو
عددی که بر حسب کیلو هرتز بیان می شود نشان می دهد که صدا نمونه های صوتی چند هزار بار در ثانیه ضبط می شود.
کیفیت صدای نمونه گیری شده:
یک نمونه صدا مانند صدای ضبط شده روی نوار کاست است که کیفیت آن می تواند خوب یا بد باشد در اینجا بر نحوه تنضیمات برای کیفیت گذری می کنیم.
در هنگام ضبط صدای دیجیتالی در هر ثانیه چندین نمونه از صدا گرفته می شود هر چه تعداد این نمونه ها در واحد زمان بیشتر باشد کیفیت بهتر است. طبیعتاً یک نمونه گیری بدون وقفه از سیگنال صوتی بهترین کیفیت را خواهد داشت ولی در عمل غیر ممکن است.
برای ضبط سی دی های صوتی ( Audio CD ) به تعداد 44100 بار در ثانیه از سیگنال صوتی نمونه گیری می شود.
کیفیت با واحد Hz و رزولوشن با تعداد بیت اندازه گیری می شود. هر چه مقدار KHz بیشتر باشد کیفیت بهتر می شود اما فایل شما هم بزرگتر می شود. نمونه گیری 8 بیت یا 16 بیت به این اشاره دارد که چه مقدار اطلاعات از سیگنال صوتی در هر بار نمونه گیری ذخیره شود. 16 بیت یک کیفیت خوب به ما تحویل می دهد.
فرض کنید فایل صوتی دیجیتال شما استریو 2 کانال 16 بیت در 44.1KHz باشد حجم فایل صوتی به صورت زیر خواهد بود
176400=44100 نمونه در ثانیه*16 بیت* 2 کانال
همانطور که می دانید 8 بیت برابر یک بایت است بنابراین اندازه فایل ها با کیفیت CD در حالت استریو به صورت زیر خواهد بود
زمان اجرا حجم فایل
1 دقیقه 10 مگابایت
1 ساعت 605 مگابایت
74 دقیقه 746 مگابایت
آنچه در اینجا می بینید مربوط به فایل با فرمت Wave است. استریو 16 بیت و 44KHz کیفیت بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهد اما فایلهای با فرمت Wave حجم زیادی اشغال می کنند فایلهای MP3 بسیار فشرده شده اند در مورد این فرمت در آینده صحبت خواهیم کرد.
مراحل تولید صوت یا ضبط صدا
1 - کارت صدا از طریق کانکنور میکروفن سیگنال های پیوسته و آنالوگی را دریافت می دارد.
2 - از طریق نرم افزار مربوطه نوع دستگاه ورودی برای ضبط صدا را مشخص می نمائیم .
3 - سیگنال آنالوگ ارسالی توسط میکروفن بلافاصله توسط تراشه مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) تبدیل و یک فایل حاوی صفر و یک تولید می گردد.
4 - خروجی تولید شده توسط ADC در اختیار تراشه DSP برای انجام پردازش های لازم گذاشته می شود. DSP توسط مجموعه دستوراتی که در تراشه دیگر است برنامه ریزی برای انجام عملیات خاص می گردد. یکی از عملیاتی که DSP انجام می دهد فشرده سازی داده های دیجیتال بمنظور ذخیره سازی است .
5 - خروجی DSP با توجه به نوع اتصالات کارت صدا در اختیار گذرگاه داده کامپیوتر قرار می گیرد.
6 - داده های دیجیتال توسط پردازنده اصلی کامپیوتر پردازش و در ادامه برای ذخیره سازی در اختیار کنترل کننده هارد دیسک گذاشته می شوند.. کنترل کننده هارد دیسک اطلاعات را بر روی هارد و بعنوان یک فایل ضبط شده صوتی ذخیره خواهد کرد.
1- با سوخته شدن رم به هیچ وجه کامپیوتر شما روشن نخواهد شد و به هیچ وجه تصویر نمی توانید بگیرید.
2- ریسیت های متوالی و خاموش کردن ناگهانی سیستم در هنگام اجرای برنامه ها سنگین مثل فتوشاپ و انواع نرم افزار های گرافیکی که نیاز زیادی به رم دارند یکی از احتمالاتی هست که می تواند اعلام کند رم شما دچار عیب شده است هر چند که می تواند این عیب ها مر بوط به قطعات دیگر از قبیل پاور کامپیوتر هم باشد که در ادامه پست ها به آن اشاره خواهد شد.
3- استفاده از رم های تقلبی که زیاد در بازار هستند و توسط بازرگانان وارد ایران می شود باعث صدمه زدن به کل سیستم شما در مدت زمان زیاد می شود از جمله عیب های این نوع رم ها که بدون گارانتی و با قیمتی ارزان در بازار هستند و عیب در ساختار چیپ های این نوع رم ها هست که به هیچ وجه قابل تعمیر یا آموزش تعمیرات کامپیوتر نیستند.
4- در بیشتر مواقع که رم ها دچار مشکل ماژول شده اند با گرفتن هیتر بادی و گرم کردن پایه ها مشکل بر طرف می شود که البته این کار نیاز به تجربه لازم را دارد و کار حساسی است زیرا حرارت هیتر نباید زیاد از حد مجاز باشد و بیشترین حرارت باید به پایه های ماژول داده شود نه خود ماژول این کار با فندک تک شعله اتمی هم قابل اجراست.حرارت لازم برای این کار معمولا 180 درجه است
5-اگر رم شما زیاد گرم می شود رم را از اسلات در بیاورد و با الکل سفید و با تکه ای پنبه پین ها را شستشو دهید تا اتصال بین رم و اسلات مادربرد بهتر انجام گیرد.
6-اگر یکی از ماژول های رم شما سوخته باشد در این حالت ظرفیت قابل استفاده در رم کاهش پیدا می کند به همین علت رم های نیم سوز مثلا اگر 512 مگابایت یک رم ظرفیت داشته باشد و در هنگام اجرای برنامه ای که نیاز به 450 مگابایت رم دارد کامپیوتر ریسیت می شود در چنین حالتی یکی از ماژول ها از بین رفته که می توانید همتای این ماژول را از رم های مشابه خودش جا به جا کنید و رم را تعمیر کنید.اما در بیشتر مواقع این کار صرفه اقتصادی ندارد
این کار برای تعمیر کارن حرفه ای توصیه می شود که تجربه ای زیاد دارند.