نکات مهم درباره عکاسی
در کتاب ها و در وب سایت های عکاسی همیشه با انبوهی از آموزش ها و نکاتی مواجه می شوید که می خواهند طریقه درست عکاسی کردن را به شما بیاموزند، عکاسی یکی از هنرهای بسیار خاص است که شاید با بقیه هنرها کمی تفاوت داشته باشد، با ورود عکاسی بسیار از افراد و بسیاری از هنر ها شروع به مخالفت با عکاسی کردند و عکاسی را زیر سوال بردند و در هر صورت در این جا ما به بررسی نکاتی می پردازیم که در هیچ مدرسه ای و در هیچ کلاس درسی شاید به آن ها اشاره نشده باشد ولی نکات مهمی در عکاسی هستند و باید به آن ها توجه کرد، شاید در این میان نکاتی نیز وجود داشته باشد که جنبه مثبت زیادی نداشته باشد ولی در هر صورت باید به این نکات نیز اشاره شود، این مقاله برای افرادی بسیار مناسب است که تازه شروع به عکاسی کرده اند و باید با برخی حقایق این زمینه آشنا شوند.
یاد گرفتن عکاسی آسان نیست
اگر در ابتدای راه هستید باید به شما بگوییم که عکاسی اصلا آسان نیست، یعنی هیچ کاری آسان نیست و در هر زمینه ای برای رسیدن به بهترین باید تلاش کرد، بسیاری از افراد بر این باورند چون در عکاسی دوربین عکاسی در حال عکس گرفتن است و فرد نیاز نیست کار خاصی انجام دهد عکاسی کاری بسیار آسان است ولی سخت در اشتباه هستید، شاید عکسی که به نظر شما خوب است و به نظر شما عالی ترین عکستان را گرفته اید از نظر یک استاد یک عکس بسیار بد باشد، به خود مغرور نشوید، عکاسی مانند دریایی بی پایان است و شما به جز با تمرین و تکرار و آموزش نمی توانید این راه طولانی را بپیمایید، هرگاه فکر کردید که دیگر نیازی به یادگیری ندارید در آن لحظه بدانید چیزهای بسیار زیادی است که شما نمی دانید و باید بیاموزید، همیشه باید در حال آموختن باشید، راز یک عکاس خوب و حرفه ای در این است که هیچ گاه از آموزش دیدن ترس و غرور ندارد.
دوربینDSLR شما دارای گزینه های بسیار زیادی است که شما اصلا از وجود آن ها اطلاع نیز ندارید، پس دوربین خود را در دست بگیرید و آموزش را از دم دست ترین ابزار یعنی دوربین خود شروع کنید و عکاسی را با آموزش درگیر کنید.
عکاسی رشته ارزانی نیست
یکی از نکاتی که باید به آن توجه بسیار کرد این است که عکاسی به هبچ وجه رشته ارزانی نیست، این یک حقیقت بدیهی است و نمی توان آن را انکار کرد و نادیده گرفت، برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای شما نیاز به یک دوربین حرفه ای نیز دارید و یک دوربین حرفه ای با کیفیت خوب، قیمت ارزانی ندارد پس باید حتما در ابتدای راه این نکته را مد نظر داشته باشید، شما در عکاسی پول خرج خواهید کرد، پس جدی باشید تا نتیجه پول هایی که خر ج کرده اید مثبت باشد.
هر ژانری از عکاسی دارای لوازم جانبی خاص خود است و شما به عنوان یک عکاس باید به این نکته توجه داشته باشید که باید از خرید هرگونه لوازم جانبی اضافه دوری کنید.
تجهیزات عکاسی سنگین هستند
اگر داریم از سختی های عکاسی سخن می گوییم به این دلیل است که این موضوعات واقعیت های عکاسی هستند و اگر شما عاشق این کار نباشید حتی حمل تجهیزات و سه پایه دوربین عکاسی نیز برای شما سخت و دشوار می شود، پس باید با این نکات حتما آشنایی داشته باشید و روزی را پیش بینی نکنید که از انتخاب خود پشیمان شده اید، عکاسی شغل و کار پرزحمتی است و شما باید عاشق راه خود باشید تا بتوانید از این راه به زیبایی و هدف خود برسید.
تجهیزات درست را انتخاب کنید
در سطرهای قبلی به این موضوع اشاره کردیم که تجهیزات مهم است و شاید خرید تجهیزات کمی گران باشد ولی اگر انتخاب درستی داشته باشید می دانید که چه تجهیزاتی را در چه زمانی خریداری کنید، تازه کارها میل بسیار زیادی به خرید تجهیزات اضافی دارند، این کار بسیار اشتباه است و شما باید بدانید که خرید مناسب تجهیزات رمز موفقیت یک عکاس بسیار خوب است. اگر می توانید حتی تجهیزات ساده را درست کنید، امروزه ویدئو های آموزشی بسیاری از در این زمینه وجود دارند که به عکاس این امکان را می دهد تا به راحتی از ابزار ساده تجهیزات عکاسی بسازد، پس دقت کنید که خرج زیاد شما را عکاس حرفه ای نمی کند.
تجهیزات حرف اصلی را نمی زند
بله درست است، تجهیزات در عکاسی مهم است ولی اگر تجهیزات ندارید به این معنی این نیست که نمی توانید عکاس خوبی شوید، شما باید بدانید که مهم تر از تجهیزات دید شما است، دید شما است که به تجهیزات شما معنی می دهد، دید خود را قوی کنید.
حرفه ای شدن زمان می برد
شما در هر رشته نیز فعالیت می کنید باید صبور باشید و تمرین کنید تا حرفه ای شوید، شما یک شبه نمی توانید ره صد ساله را طی کنید و باید سال ها تلاش کنید و با پشتکار به هدف خود برسید، در عکاسی از همه چیز مهم تر پشتکار است، ممکن اس در میان راه دلسرد شوید ولی کسی پیروز است که بر این دلسردی ها غلبه کند و بتواند راه را با ایمان به خود ادامه دهد.
شبکه های اجتماعی دوست نیستند
اگر عکسی از خود رد شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید باید جنبه وتوانایی تحمل هر کامنتی از هر فردی را داشته باشید، افرادی که در شبکه های اجتماعی هستند دوستان شما نیستند وتنها یک مخاطب هستند و برایشان مهم نیست از کار شما تعریف کنند یا خیر، پس باید با روحیه بالا عکس خود را در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید و توانایی تحمل هر گونه کامنتی را داشته باشید
اگر می خواهید از آفتاب عکاسی کنید باید صبح زود بلند شوید.
یکی دیگر از مسائلی که هر عکاسی با آن درگیر است عکاسی از ساعات طلایی است، شما به عنوان یک عکاس باید از ساعات طلایی درست ترین استفاده را بکنید و برای عکاسی از ساعات طلایی باید سحر خیز باشید، این نیز یکی از سختی های راه عکاسی است که باید هر عکاس خوبی این راه را طی کند، اگر عاشق این کار باشید تمام این سختی ها شیرین است.
ویرایش فقط یک ابزار است
امروزه ادیت یا همان ویرایش عکس به یکی از ارکان عکاسی یا به زبانی دیگر به دست راست عکاسان بدل شده است. ویرایش افراطی کار درستی نیست و شما باید بدانید که فقط در شرایط ضروری باید عکس های خود را ویرایش کنید، ویرایش یک ابزار است یک روش نیست.
علاقه مند باشید
یکی از شروط اصلی ورود به حوزه عکاسی عشق است! شما باید عاشق عکاسی باشید و برای یادگیری حریص باشید و در غیر این صورت به نتیجه نخواهید رسید، عکاسی برای یک علاقه مند یک شغل نیست، یک بخشی از زندگی است.
نویسنده: فاطمه محمدی
عکاسی ماکرو یکی از ژانرهای عکاسی است که در این زمینه علاقهمندان بسیار زیادی وجود دارند، عکاسی ماکرو درواقع عکاسی از زاویه بسیار نزدیک از اشیا است و در عکاسی ماکرو، حشرات و گیاهان موضوعات بسیار مناسبی هستند. برای عکاسی ماکرو. نیازی نیست که حتماً دوربین بسیار حرفهای یا لنزهای بسیار گرانقیمت داشته باشید. با دوربین کامپکت نیز میتوان عکس ماکرو گرفت ولی بیشک عکسی که با دوربین DSLR گرفته میشود با عکس ماکرویی که با دوربین کامپکت گرفته میشود قابلمقایسه نیست. در دوربینهای DSLR نیز برای عکاسی ماکرو حتماً نیاز نیست شما لنزهای بسیار گرانقیمت تهیه کنید.
برای عکاسی ماکرو از اشیای بسیار ریز با تجهیزات ارزان میتوانید از رینگ معکوس استفاده کنید، اکستنشن تیوپها نیز در این زمینه بسیار خوب و مؤثر هستند ولی رینگ و یا حلقه معکوس علاوه بر کیفیت دارای قیمت بسیار ارزانی نیز هستند.
اگر با دوربین کامپکت خود عکاسی میکنید هم حتی میتوانید عکس ماکرو بگیرید، برای عکاسی ماکرو اگر از دوربین کامپکت استفاده میکنید میتوانید از مراحل زیر پیروی کنید، حتی اگر از دوربین DSLR نیز استفاده میکنید میتوانید از مراحل زیر پیروی کنید:
حالت ماکرو را انتخاب کنید: بدیهی است که در مرحله اول شما باید حالت عکاسی ماکرو را انتخاب کنید، در این حالت دوربین بر روی اشیایی که در فاصله نزدیکتر قرار دارند فوکوس میکند؛ یعنی کمترین فاصله را انتخاب کرده و بر روی آن فوکوس میکند. معمولاً حالت ماکرو در دوربینهای دیجیتال با یک گل نشان داده میشوند و معمولاً در همه دوربینها این حالت با این المان نشان داده میشود. اگر از دوربین DSLR استفاده میکنید و بهاندازه کافی بر روی دوربین و تنظیم دستی تسلط دارید میتوانید از حالت دستی یا Manual استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اگر از رینگ معکوس استفاده میکنید باید به این نکته توجه داشته باشید که فوکوس دستی باید در این حالت استفاده کنید چون لنز شما برعکس میشود حالت فوکوس اتوماتیک آن غیرفعال میشود و باید بهصورت دستی فوکوس انجام شود.
از سهپایه استفاده کنید: استفاده از سهپایه در عکاسی ماکرو بسیار کارآمد است. اگر از دوربین کامپکت برای عکاسی ماکرو استفاده میکنید میتوانید از سهپایههای مخصوص دوربینهای کامپکت استفاده کنید. سهپایههای بسیار کوچکی در بازار وجود دارد که هم برای دوربینهای DSLR و هم برای دوربینهای کامپکت مورداستفاده قرار میگیرد. پس اگر قصد دارید عکاسی ماکرو را دنبال کنید حتماً سهپایه تهیه کنید چون این سهپایه در بسیاری از موارد به کمک و کار شما میآید.
دیافراگم: اگر از دوربینهای کامپکت میان رده استفاده میکنید بیشک میتوانید دیافراگم خود را تنظیم کنید، بیشک دیافراگمهای باز برای عکاسی ماکرو مناسب هستند و شما باید از دیافراگمهای بسیار باز برای عکاسی ماکرو استفاده کنید، در دوربین های DSLR هم شما میتوانید از لنزهای بسیار بالا رده استفاده کنید و لنزهای ماکرو نیز مختص این کار هستند و بدون هیچ زحمتی شما میتوانید بهترین دیافراگم را انتخاب کنید، دقت کنید اگر از دوربین کامپکت معمولی استفاده میکنید انتخابی در دیافراگم ندارید پس نمیتوانید در این قسمت دستی ببرید و باید تمام سعی خود را بکنید تا بهترین زاویه دید و بهترین فاصله با سوژه را انتخاب کنید. عدد شما در انتخاب دیافراگم باید کوچکترین عدد باشد تا بازترین دیافراگم را برای شما به ارمغان بیاورد. در انتخاب عدد دیافراگم بسیار دقت کنید تا از بازترین دیافراگم استفاده کنید.
فوکوس کردن: یکی از مهمترین قسمتهای عکاسی ماکرو همان فوکوس کردن است که شما باید در فوکوس کردن بسیار دقت کنید که نقطه موردنظر خود را با دقت انتخاب کنید و بهترین فوکوس را در آن نقطه فوکوس دقیقی انجام دهید. فوکوس شما درواقع به مخاطب نشان میدهد که باید به کدام نقطه دقت کند پس در عکاسی ماکرو فوکوس کردن حتی شاید از انتخاب لنز نیز مهمتر باشد. دقت کنید که در عکاسی ماکرو اگر لنز شما حالت لرزش گیر دارد حتماً از حالت لرزش گیر با سه پایه دوربین عکاسی استفاده کنید چون این حالت به شما بسیار کمک میکند تا عکس بهتری بگیرید.
ترکیببندی: فکر نکنید حالا که دارید عکاسی ماکرو میکنید موضوع و جزئیات بهاندازه کافی جذاب هستند و نیازی نیست بر روی ترکیببندی تمرکز کنیم ولی نباید این اشتباه را کنید و بدانید که در عکاسی ماکرو نیز ترکیببندی بسیار مهم است. در عکاسی ماکرو شما میتوانید بهراحتی از قانون یکسوم و قانون ترکیببندی طلایی استفاده کنید. قانون یکسوم در عکاسی ماکرو میتواند بسیار به ما کمک کند. در قانون یکسوم، میتوانیم از قابلیتهای دوربین خود نیز استفاده کنیم. در دوربینهای کامپکت و DSLR حالتی وجود دارد که در آن خطهایی درزمینهٔ کشیده میشوند و در این حالت بهراحتی بدون هیچ سختی میتوانید از خطهای پسزمینه استفاده کنید و بهترین ترکیببندی را انجام دهید.
فلاش: بسیاری از کاربران با فلاش مشکلدارند، در دوربینهای کامپکت معمولاً فلاشهای خوبی ندارند، پس بهتر است از نور طبیعی استفاده کنید ولی اگر نور طبیعی جواب گوی شما نیست و نمیتوانید از نور طبیعی نتیجه دلخواه را بگیرید، ناچار هستید که به سمت نورهای مصنوعی و فلاشها بروید، فلاشهای پاپ آپ در دوربینهای DSLR گزینههای بسیار مناسبی هستند ولی اگر امکان این موضع برای شما وجود دارد میتوانید از فلاشهای اسپید لایت نیز استفاده کنید ولی اگر علاقهای به استفاده از نورهای مصنوعی ندارید بهتر است از نور روز بهترین استفاده را کنید.
عکاسی کنید: در عکاسی ماکرو می توانید از LCD نیز برای عکاسی استفاده کنید، چون در این ژانر عکاسی فوکوس کردن بسیار مهم است پس حتی استفاده از LCD میتواند از منظره یاب نیز بهتر باشد.
لنزهای ماکرو: همانطور که گفتیم اگر از دوربینهای حرفهای استفاده میکنید بهترین راه استفاده از لنزهای ماکرو حرفهای است، ولی همانطور که گفته شد رینگ معکوس و اکستنشن تیوپ نیز بسیار خوب و کاربردی است.
استفاده از تایمر: استفاده از تایمر بسیار مهم است. سعی کنید حتماً از تایمر استفاده کنید و اگر امکان این کار را دارید از ریموت نیز استفاده کنید، استفاده از ریموت باعث میشود تا هیچ لرزشی در عکس دیده نشود، پس تایمر نیز عنصر بسیار خوب و مهمی است.
درهرصورت بهعنوان کلام آخر باید گفت که در عکاسی ماکرو شما باید لرزش را به حداقل برسانید، پس به این موضع بسیار دقت کنید که لرزشها را به حداقل برسانید.
نویسنده: فاطمه محمدی
تاریخچه دوربین عکاسی
در صده های 11 تا 16 بشر از یک اتاقک به عنوان چیزی شبیه به دوربین عکاسی استفاده می کرد.
به این صورت که یک اتاقک مکعب مستطیل شکل آماده می کردند که هیچگونه نوری از آن عبور نمی کرد. در قسمت جلویی این اتاقک سوراخی با قطر تقریبی یک میلی متر ایجاد می کردند سپس تصویر سوژه ی مورد نظر از آن سوراخ کوچک بر روی پرده یا دیواره ی داخلی جعبه به صورت معکوس تابیده می شد.
شفافیت یا وضوح این تصویر بستگی به قطر آن سوراخ داشت. هرچه سوراخ ایجاد شده کوچکتر بود، تصویر شفافتری ایجاد می شد.
البته این اتاقک بیشتر برای نمایش و نقاشی کاربرد داشت، نقاشان اوروپایی داخل این دستگاه می نشستند و از تصویر ایجاد شده بر روی دیواره ی این اتاقک نقاشی می کشیدند.
ابداع کننده این اتاقک یک دانشمند مسلمان بود که حسن ابن هیثم نام داشت که به وی لقب پدر علم مدرن اپتیک را داده اند.
پس از مدتی برای بالا بردن شفافیت و وضوح تصویر ایجاد شده در این جعبه، سوراخ کوچک این اتاقک را به عدسی مجهز نمودند که این ابداع را به نیوتون و رابرت ون لی ون هوک نیز نسبت داده اند.
در سال 1826 توماس وج وود و همچنین همفری دیوی با استفاده از کاغذ مخصوص توانستند تصاویر غیر ثابتی به دست آورند.
این کاغذ آغشته به محلولی بود که هر گاه در برابر نور خورشید قرار می گرفت رنگ اصلی خود را از دست می داد و به کلی سیاه می شد.
آن اتاقک توسط جوزف نیپس تبدیل به یک جعبه جواهرات شد که آن را به یک ذره بین میکروسکوپ مجهز نمود. او با این دستگاه فقط می توانست عکسهای نگاتیو بردارد.
در آخر در سال 1835 ویلیام تالبوت نخستین کسی بود که توانست عکسهای پازتیو هم بردارد، عکسهایی که ثابت باقی ماندند.
در سالهای بعد دوربینهای عکاسی به مرور پیشرفته شده و توانستند عکسهایی با کفیت در اختیار ما قرار دهند.
ساختار دوربین عکاسی
دوربین عکاسی از یک محفظه تاریک تشکیل شده است که بر دیواره های آن یک عدسی محدب با فاصله کانونی ثابت قرار دارد.
در دیواره مقابل این عدسی فیلم، و بین فیلم و عدسی، دیافراگم وجود دارد.
علاوه بر این به دستگاه تنظیم فاصله، شاتر، نورسنج و منظره یاب نیز مجهز می باشد.
قسمت های مختلف یک دوربین تک لنز :
1. لنز دوربین
2. نگهدارنده لنز
3. دیافراگم
4. گریپ یا دستگیره دوربین
5. فیلم عکاسی
6. آویز بند دوربین
7. شاتر
8. دکمه کنترل کننده سرعت عکسبرداری
9. صفحه نمایش تنظیمات
10. چشمی
11. جای فلاش دوربین اسپیدلایت
12. حلقه فوکوس
TTL مخفف Through The Lens می باشد که به معنی «از میان لنز» است و تقریبا در همه دوربین های دیجیتال امروزی قرار دارد. کانن تکنولوژی E-TTL خود و نیکون تکنولوژی i-TTL خودش را دارد.
TTL مخفف Through The Lens می باشد که به معنی «از میان لنز» است و تقریبا در همه دوربین های دیجیتال امروزی قرار دارد.
کانن تکنولوژی E-TTL خود و نیکون تکنولوژی i-TTL خودش را دارد.
کاری که کمپانی های دوربین سازی انجام داده اند این است که نورسنج های دستی را به درون دوربین منتقل کرده اند تا دوربین خود بتواند روشنایی، رنگ و … صحنه را «از میان لنز» اندازه بگیرد.
اگر این کار ترسناک به نظر می رسد، تنها یک نفس عمیق بکشید – با هم این مشکل را حل خواهیم کرد.
خوشبختانه، کنترل فلاش دوربین کاملا ساده است. در مد دستی (بر روی فلاش)، شما میزان قدرتی را که فلاش در آن فایر یا زده می شود انتخاب می کنید.
این میزان به صورت نسبی بیان می شود: ۱/۱ به این معنی است که فلاش در قدرت کامل زده می شود، ¼ یعنی فلاش در یک چهارم از کل قدرت خود زده می شود، و به همین ترتیب.
ساده است، نه؟
بسیار خب، حالا می دانیم که چطور فلاش را کنترل کنیم.
در مورد تنظیمات دوربین چطور؟
این بخش جالب کار است.
شما می توانید اثرات فلاش را با استفاده از ایزو و دیافراگم خود کنترل کنید.
تنظیم این دو مورد میزان حساس بودن سنسور دوربین شما، و اینکه چقدر نور می تواند جمع آوری کند را کنترل می کند
مهمترین مبحث عکاسی، درک نور و نورپردازی است. امروزه تقریباً تمام دوربینهای DSLR (و همچنین دوربینهای کامپکت ) یک فلاش داخلی دارند. اما فلاش داخلی دوربین همیشه بهترین انتخاب نیست و در بسیاری از موارد جوابگوی نیاز عکاس نمیبااشد و از این رو نیاز به انواع فلاشهای داخلی افزایش میابد. در این مقاله کوتاه نگاهی اجمالی به انواع فلاش دوربین و فلاشهای مورد استفاده در عکاسی و کاربرد آنها خواهیم داشت.
فلاش داخلی و پاپ آپ
فلاشهای داخلی و پاپ آپ در درون بدنه اصلی دوربین جاسازی میشوند. این فلاشها بطور معمول در دوربینهای DSLR و بریج در بالای لنز و هم راستای با لنز قرار میگیرندو در دوربینهای رنج فایندر و کامپکت در کنار لنز اما باز هم همراستای با لنز قرار گرفتهاند.نکته مشترک در مورد این فلاشها همراستائی فلاش با لنز و ثابت بودن جهت نورپردازی آن میباشد که این موضوع بعضاً مشکلساز خواهد بود ، زیرا که زمینه را به میزان قابل توجهی تاریکتر از آنچه هست خواهد کرد. همه ما عکسهای فراوانی را که چنین مشکلی را دارند دیدهایم. برای جلوگیری از این مسئله بهترین راه تنظیم قدرت فلاش بر اساس میزان نور محیطی میباشد و در برخی از موارد دیگر استفاده از تکنیک فیل فلاش میباشد.
فلاش اکسترنال
فلاش اکسترنال در کفشک دوربین (جایگاهی که معمولاً در بالای دوربین در قسمت وسط است) نصب میشود. فلاش های خارجی در ابتدا بصورت دستی تنظیم میشدند اما امروزه فلاشهای TTL با استفاده از اطلاعات ثبت شده توسط نورسنج دوربین میزان نور مورد نیاز را محاصبه کرده و در نتیجه نیاز به تنظیم دستی میزان نور فلاش را کم کرده اند. فلاشهای TTL علاوه بر درک میزان نور محیط ، تنظیمات دوربین همانند اندازه دیافراگم ، سرعت شاتر ، ISO و حتی فاصله کانونی لنز را برای تنظیم مورد استفاده قرار میدهند. فلاش های اکسترنال نسبت به فلاشهای داخلی و پاپ آپ ارجح هستند. از دلایل برتری آنها میتوان به کنترل اثر قرمزی چشم در این نوع فلاشها اشاره کرد که با تغییر زاویه فلاش نسبت به سوژه و یا تابش نور قبل از گرفتن عکس میباشد تا مردمک چشمان سوژه را تنگ کرده و از قرمزی چشم جلوگیری کنند. فلاش TTL به دلیل انعطاف پذیری که به شما می دهد در مقایسه با فلاش داخلی دوربین کاربری وسیعتر و بهتری دارد. یکی از مزایای این سری از فلاشها بخصوص در مدلهای جدید ، امکان ارتباط بیسیم فلاش با دوربین میباشد که در برخی از دوربینها نیازمند وسیلهای به نام رادیو تریگر است و در برخی دیگر از مدلهای دوربین این ارتباط بدون نیاز به وسیله خارجی دیگر انجام میشود. این ارتباط بیسیم امکان قرار دادن فلتش در هر نقطهای که دلخواه شماست را فراهم میکند و از این رو آزادی عمل شما در نورپردازی بسیار بالاتر میباشد. یکی دیگر از امکاناتی که این ارتباط بیسیم ایجاد میکند شبکه کردن مجموعهای از فلاشهای TTL میباشد که این امر در نوبه خود نورپردازی در محیطهای خارج از آتلیه را بسیار آسان کرده است.
فلاش دوربین حلقه ای ماکرو
فلاش حلقهای برخلاف فلاشهای اکسترنال بر روی لنز سوار میشود. این فلاش نوری ملایم، توزیع شده و ایدهآل را برای عکاسی ماکرو فراهم می کند. ظرافت عکاسی ماکرو به شما اجازه استفاده از فلاش داخلی را نداده و فلاش اکسترنال نیز جهتگیری مناسب برای چنین عکسهایی را در اختیار ندارد و نمیتواند نوردهی مناسبی انجام دهد. فلاش حلقهای شما را قادر خواهد ساخت که تا حد ممکن به سوژه نزدیک شوید و منبع نوری را که تضاد یا سایه شدیدی ایجاد نمی کند به همراه داشته باشید. با استفاده از فلاش حلقه ای نوری متعادل و ملایمی خواهید داشت که می توانید جزئیات سوژه را به خوبی به تصویر بکشید.
فلاش دوربین سر چکُشی
فلاش سر چکشی (Hammerhead) نوعی از فلاش است که روی کفشک دوربین قرار نمی گیرد و با استفاده جای پیچ سهپایه که در زیر دوربین تعبیه شده است روی دوربین پیچ میشود. این فلاش در کنار دوربین قرار می گیرد، پس زاویه از حالت مستقیم در آمده و چشم سوژه قرمز نمی شود. فلاش سر چکشی به دلیل نور خروجی زیاد و زاویه بهتری که فراهم می کند در میان عکاسان رسانه های خبری و عکاسان مجالس عروسی محبوب بوده است اما امروزه به خاطر پیشرفت چشمگیر در تکنولوژی ساخت فلاشهای اکسترنال ، بسیار کم طرفدارتر شدهاند.
حال که با انواع فلاش دوربین و فلاشهای متداول در عکاسی آشنا شدیم به معرفی دوتا از تکنیکهای پر فایده در عکاسی میپردازیم.
تکنیک فلاش پُرکننده
فلاش پُرکننده ( Fill Flash ) با استفاده از فلاش داخلی خود دوربین انجام میشود و هنگامی به کار میآید که زمینه سوژه شما از خود سوژه بسیار روشنتر است یا میزان قابل توجهی سایه روی سوژه دارید. همانطور که از نامش پیداست، از آن برای افزودن نور اضافی و پر کردن نقاط تاریک استفاده میشود. وقتی که بیرون از خانه عکس می گیرید فلاش را روشن کنید و یکی از نقاط اصلی سوژه ( در عکس بالا صورت) را که در مقایسه با کل صحنه تاریکتر به نظر می رسد نورسنجی کنید. در نتیجه عکس شما متعادلتر خواهد شد. توجه کنید که در صورتی تنظیمات فلاش برای این تکنیک مناسب و صحیح نباشد سوژه شما را به گونهای ثبت میکند که انگار بر روی پس زمینه ادیت شده است.
فلاش بازتابی
تکنیک دیگری که در رابطه با فلاش زدن وجود دارد، فلاش بازتابی (Bounce flash) است. اگر به جای مستقیم فلاش زدن به سمت سوژه آن را به سطح دیگری بتابانید و از این طریق سوژه را روشن کنید، عکسهای ظریف و زیباتری را بخاطر نور دیفیوز شده خواهید داشت. برای این تکنیک به فلاش اکسترنال نیاز خواهید داشت تا نور فلاش را به سقف یا دیوار نزدیک بتابانید.
نویسنده: پوریا غلامی (Poghes)