آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

سئو و بهینه سازی وب سایت پزشکی

 

سئو و بهینه سازی وب سایت پزشکی :در جامعه پزشکی داشتن یک وب سایت جهت آگاهی بخشیدن به بیمار و مشاوره خصوصا در حوزه جراحی زیبایی امری مهم می باشد .

 

با پیشرفت تکنولوژی بیماران سریعترین راه را جهت انجام کار خود انتخاب می کنند و در همین راستا داشتن یک وب سایت حرفه ای پزشکی برای متخصصان می تواند بیماران را در این زمینه یاری کند .

 

برای شروع سئو و بهینه سازی سایت وب سایت پزشکی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

 

۱- دارای ظاهر گرافیکی زیبای و فضایی متناسب با فضای پزشکی داشته باشد .

۲-زمینه تخصص پزشک به طور کامل معرفی شود به عنوان مثال اگر پزشک جراح در مورد جراحی زیبایی بینی تخصص و مهارت دارد در این خصوص اطلاعات کامل در وب سایت درج شود .

۳-آدرس کلینیک و روزهای کاری پزشک در وب سایت ارائه گردد.

۴-مقالات و محتوای آموزشی در حوزه پزشکی و زیبایی

۵-آخرین اخبارپزشکی

۶-امکان ایجاد قسمتی از سایت جهت مشاورات پزشکی و خدماتی از این قبیل…

پزشکان با داشتن وب سایت پزشکی می توانند به کار خود گسترش بیشتری دهند و خدمات بیشتری را به بیماران ارائه دهند .

 

برای داشتن یک وب سایت بهینه پزشکی , طراحی سایت باید دارای ویژگی های زیر باشد :

به منظور گسترش فعالیت های وب سایت و افزایش تعداد بازدید کننده وب سایت پزشکی بهینه سازی و سئو سایت امری مهم تلقی می شود .

در بهینه سازی سایت به هنگام جستجوی مطالب پزشکی به عنوان مثال جراحی زیبایی بینی به هنگام جستجو , وب سایت شما در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو دیده خواهد شد که همین امر موجب افزایش بازدید از وب سایت شما خواهد شد .

سئو برای برندها و سازمانهای بزرگ

 

پروسه تصمیم گیری برندها برای ورود به مقوله سپردن آن به مجری مناسب عموما به کندی پیش می رود و در اغلب موارد بازخوردهای مثبت برندهای همکار با یکدیگر به این پروسه سرعت می دهد.

 

ایران سئو مشاور برندهای بسیاری بوده است و به خوبی ارزش این بازخوردهای مشتریان به یکدیگر را می داند. تجربیات گذشته اما به ما آموخته است که نکاتی را به برندها یادآور شویم:

 

    سئو، یک استراتژی پرخطر نیست. در این پروسه، قابلیت ها، منابع و توانایی های موجود در سازمان ها، همراستا می شود.

 

    سئو برای سازمان ها و برندها به معنای انجام کارهای پیچیده نیست؛ انتظار سوالات و درخواست های ساده از مجری سئو داشته باشند.

    هر برند و سازمان بزرگی حتما فردی یا افرادی را درون خود دارد که فکر می کنند، بیشتر از مجری سئو می دانند؛

 به جای چالش با مجری همه آنچه که می دانید به وی کمک می کند را در اختیارش بگذارید و افتخار انتخاب مجری درست برای سئو را نصیب خود کنید نه دستاوردهای کار وی را.

    برندها و سازمان ها، محافظه کارند: کمتر ریسک و دیرتر اقدام می کنند. اما مشاور سئو باید ایده های جدیدی داشته باشد، جوانب کار را بسنجد و سریعتر اقدام کند.

 

 از دید سازمانی و شرکتی، کوچکتر از مشتریان خود است اما آنها از ما کمک نمی گیرند که تعداد کارکنان و طبقات شرکت خود را نشان دهند؛ آنها می دانند که متفاوت فکر می کنیم.

رابطه رتبه در گوگل و میزان بازدید از سایت

 

همواره مشتریان سئو اصرار دارند که فقط و فقط رتبه یک را می خواهند؛ دلیل این اصرار چیست؟

 

بازخورد مشتریان همواره یکی از ارزشمندترین منابع ارزیابی نتایج کار در سئو است. آنها شاید داده و دلایل قانع کننده ای برای حرفهای خود ارایه ندهند اما احساس شان را باید جدی گرفت و دلایل آن را یافت. مشتریان به وضوح دریافته اند که بودن در رتبه یک با دو، سه و ... تفاوت دارد. موضوعی که کاملا صحت دارد.

 

بررسی های مختلفی انجام شده (اینجا و اینجا) و نشان داده است که هر چه رتبه سایت از 1 به سمت 2، 3، ... و بالاخره 10 افت می کند به همان نسبت میزان بازدید از سایت کاهش می یابد.

 

بررسی ما در ایران سئو نیز همین یافته ها را تایید می کند. در تصویر زیر، رتبه، CTR و تعداد کلیک ها را برای یک سایت در حوزه سفر، می بینید. همانطور که تصویر نشان می دهد عبارتهایی که میانگین رتبه نزدیک به 1 داشته اند، تعداد کلیک بیشتری را برای سایت ایجاد کرده اند.

 

 

آیا تنها رتبه یک ارزش دارد؟

 

با دانستن چند موضوع شاید بهتر بتوان به این سوال پاسخ داد:

 

    یک فرایند مستمر و همه جانبه است.

    یک کسب و کار تنها یک راه (یا شانس) برای رسیدن به موفقیت ندارد؛ راههای بسیاری پیش رو دارد.

    یک کسب و کار نمی تواند در همه جنبه های کاری خود، اول باشد و باید بودن در جایگاههای دوم به بعد را بیاموزد.

    آمدن بیننده به سایت به معنای تبدیل نمودن او به مشتری نیست.

 

بسیاری از مواقع دستیابی به رتبه یک ساده، گاه سخت و گاه نشدنی است. نشدنی از آن روی که شاید از دیدگاه یک کسب و کار رقابت برای کسب رتبه یک، مقرون به صرفه نباشد و لذا آن را از برنامه کاری خود خارج کند. همچنین یک کسب و کار تنها یک واژه یا عبارت ندارد که ماهیت کاری وی را توضیح بدهد بلکه صدها واژه وجود دارد که فعالیت یک سازمان، خدمات و محصولات آن را توضیح می دهد.

 

بنابراین، تیم حرفه ای سئو، نیازها و توانایی های شرکتها را تحلیل، رفتار مشتریان آن را ارزیابی و در نهایت مجموعه ای از عبارتها را به مدیران ارایه می کند. بدین ترتیب شرکتها عبارتهای متنوعی در اختیار دارند که به آنها کمک می کند تا از گوگل و سایرین به جذب ترافیک بپردازند.

 

سئو فقط کسب رتبه یک نیست. تحلیل نتایج کار، شناسایی فرصتها (یا انتخاب عبارتهای کلیدی مناسب)، بررسی رقبا، بررسی رفتار کاربران و موارد بسیار دیگری وجود دارد که سطح حرفه ای بودن یک تیم سئو را نشان می دهد.

 

بنابراین آن دسته از شرکتهایی که موفقیت خود را به کسب رتبه یک در گوگل گره می زنند، ریسک بزرگی می کنند. رتبه یک در گوگل خوب است اما همه چیز نیست. دلیل آن هم ساده است: با استناد به نمودار ابتدای این مقاله به سادگی می توان نتیجه گرفت که با کسب رتبه یک به طور میانگین می توان به 35 درصد بازار دست یافت. معنای دیگر این سخن آن است که 65 درصد از مخاطبان را باید به طریق دیگری (با عبارات دیگری)، جذب کرد.

 

هر چند که حتی اگر همه مخاطبان بالقوه را بتوان به سایت جذب کرد، عوامل بسیار دیگری در اینکه آیا آنها مشتری خواهند شد یا نه، نقش بازی می کنند. تمرکز بیش از حد بر رتبه یک، از زیبایی سایت می کاهد، تجربه کاربری در سایت را از سادگی و کارایی دور می کند، محتوای سایت را از حالت طبیعی خود به تصنعی شدن سوق می دهد و به طور کلی سایت را از هم گسسته می نماید؛ مجموعه عواملی که در نهایت دستاورد سخت به دست آمده "رتبه یک" را بی اثر و سایت در فروش کالا و خدمات خود ناموفق عمل می کند.

دانگهی چیست؟

 

دانگهی چیست؟

 

لینک ها یکی از فاکتورهای مهم در الگوریتم گوگل اند

یکی از راههای کسب درآمد برای سایتها فروش تبلیغات متنی یا همان لینک است که معمولا در ستون های کناری، فوتر، میان متن و گاه در منوهای سایت قرار داده می شود. تبلیغات و معرفی اگر شکل طبیعی داشته باشد مسئله ای ندارد اما به دلیل سوء استفاده گسترده ای که از این نوع تبلیغات برای تغییر در رتبه ها می شود، گوگل خرید و فروش لینک را نوعی تقلب می داند و با آن مبارزه می کند.

 

در بازار ایران خرید لینک آنقدر شایع است که می توان گفت مدیران کسب و کارها، تخصصی به نام سئو را عملا همین خرید لینک می دانند. پیش از این در مقاله "کسب رتبه در گوگل به چه قیمتی" به رواج خرید و فروش لینک و عواقب آن پرداخته ایم. در آنجا اشاره کرده ام زمانی که بازار خرید و فروش لینکها داغ است و حتی برندهای بزرگ کشور اقدام به خرید لینک می کنند، نمی توانیم از آنها بخواهیم لینک نخرند یا لینک نفروشند اما می توان راهکارهایی را پیشنهاد داد تا این رویه کمی منصفانه تر گردد.

 

آنچه که در میان سایتهای ایرانی رواج دارد، چیزی مانند تصویر زیر است؛ دهها لینک غیرمرتبط با یکدیگر و بی ربط با سایت لینک دهنده که تنها و تنها برای کسب رتبه بالاتر در گوگل، کنار هم قرار گرفته اند:

 

تبلیغات متنی در سایت یک پزشک

 

فرقی نمی کند آن را در بلوکهایی عادی یا ویژه دسته بندی کنیم؛ تمام لینکهایی که به این ترتیب قرار می گیرند از دید گوگل اسپم اند و با آپدیت جدید گوگل در پنگوئن بی ارزش شده اند. به هر حال لینکها در کسب رتبه مهم اند و باید آنها را در سئو در نظر گرفت. با این حساب چه باید کرد که هم مدیران سایتها درآمد لازم برای تولید محتوا را داشته باشند و هم اینکه لینکهای آنان بی ارزش نشود و همچنان خریدار لینک یا سفارش دهنده آگهی متنی داشته باشند.

 

چه لینکهایی در کسب رتبه موثرند؟

 

لینکهایی که از سایتهای مهم و صفحات مرتبط دریافت می گردند، بیشترین تاثیر را در کسب رتبه دارند. اگر صفحات گیرنده و دهنده لینک به طور عمومی و یا خاص به موضوعی مرتبط باشند، ارزش لینکی که رد و بدل می گردد، بالاتر می رود. سایت مهم هم به طور عمومی یعنی سایتی که متناسب با حوزه فعالیتش خوانندگان کافی دارد و خود از سایتهای بسیار دیگری، لینک دریافت کرده است.

 

اما قبل از ارائه راهکار پیشنهادی نکته ای مهم ذکر می شود:

 

لینکهای فله ای و بی ربطی که در فوتر و سایدبار سایتها قرار می گیرند، بدون شک از دید گوگل اسپم هستند. حداقل توصیه ای که به مدیران سایتهای خریدار لینک می شود آن است که این لینکها را مستقیما به سایت اصلی خود ندهند تا سایت آنها دامنگیر عواقب تقلب در رتبه ها نشود. آنها می توانند این گونه لینکها را به سایتهای کمکی خود ارجاع دهند و سپس از آن سایتهای کمکی به سایت اصلی خود لینک کنند. با این روش کمی از بار اسپم کاسته شود که البته هنوز هم پیشنهاد می شود دوز لینک دادن حریصانه نباشد.

 

نمی توانیم از سایتها بخواهیم لینک نخرند و نفروشند اما می توان راهی پیشنهاد داد که از عمق فاجعه بکاهد. راهکار ایران سئو برای این موضوع چیست؟ راهکار ایران سئو چیزی است که "دانگهی" نامیده ام که از دل دو کلمه داستان و آگهی آمده است.

 

دانگهی چیست و چه می کند؟

 

فرایند رایج در لینک دادن و گرفتن، متوقف نمی شود اما با دانگهی تا حدی بهینه می شود که به نفع فروشندگان و خریداران لینک است. گفته شد که لینک باید مرتبط باشد. با دانگهی که داستانی کوتاه درباره آگهی است می توان نوعی ارتباط بین گیرنده و دهنده لینک ایجاد کرد. گوگل در تشخیص ارتباط مبدا و مقصد لینکها، کلمات نزدیک به متن لینک را بررسی می کند. تمرکز دانگهی نیز مرتبط کردن متن دور و بر لینک در سایت گیرنده و دهنده لینک است.

 

فرض کنید صفحه ای که لینک می فروشد مرتبط با موضوع موبایل است (سایت آ) و سایتی که لینک می خرد مرتبط با موضوع سفر (سایت ب) است. در روش اسپم رایج مثلا کلمه رزرو هتل از سایت آ به سایت ب لینک می شود اما دانگهی پیشنهاد می دهد که همین لینک در قالب یک داستان خیلی کوتاه داده شود.

اگر در سایت آ این متن قرار گیرد:

موبایل خوب لازمه سفر است چه برای حضور در اینستاگرام و چه رزرو هتل دلخواه در طول مسافرت.

 

در این حالت اگر کلمه رزرو هتل به سایت ب لینک شود، لینک داده شده نوعی ارتباط محتوایی بین دو سایت دارد زیرا کلمات سفر، مسافرت و رزرو هتل که در جمله فوق و در کنار "متن لینک" قرار گرفته اند، ارتباط موضوعی دارند.

 

دانگهی می تواند همزمان و تنها در دل یک داستان کوتاه، به چند سات با موضوع مختلف لینک کند. این مثال را ببینید:

 

"فرهاد بالا برره ای، عاشق سفر بود و بالاخره به تور اروپا رفت. او رزرو هتل را در کافی نت مرکزی برره انجام داد. در طول سفر با خرید کتاب از کتابخوانی لذت برد و با آیفون 7، سلفی و عکس گرفت و از اینستاگرام برای گلرخ خانم در پایین برره فرستاد و کلی پز داد. او شبها هم البته بی کار نبود و با حضور در بازار کار آنلاین متن هایی را به برره ای باستان ترجمه کرد و در طول سفر بی پول نماند". خوب بود؟

 

دانگهی فوق را در "دنیای سفر" قرار گرفته است. کلمات لینک شده را خوب ببینید و همینطور سایر کلمات به کار رفته در متن این دانگهی را. ارتباط عبارتها:

 

    سفر، ترجمه، تور و هتل

    ترجمه، کتاب و کتابخوانی

    آیفون، سلفی، عکس، اینستاگرام و حتی کتابخوانی

    کار، بازار، پول و حتی ترجمه

 

این کلمات شاید در متنهای عادی سایت لینک دهنده و در پاراگراف هایی دورتر هم وجود داشته باشند اما آنچه در اینجا اهمیت آنها را پررنگ تر می کند، نزدیک بودن آنها به متن لینکهاست. شاید این نوع لینک دادن، در نگاه اول تفاوت چندانی با لینک ساده و بدون داستان ندارد؛ اما تفاوت معنادار است به چند دلیل:

 

یک - فراموش نکنیم که پنگوئن گوگل اخیرا به روزرسانی شده است و لازم است ارزش لینکها همواره مورد توجه سایتهای گیرنده و دهنده لینک باشند. بدین ترتیب مدیر سایت آ موظف است برای هر تبلیغ متنی که ارایه می دهد، داستانی کوتاه بنویسد تا خریداران تبلیغ حاضر به قراردادن لینک خود شوند.  بنابراین می توان انتظار داشت که فضای مورد استفاده هر تبلیغ متنی افزایش یابد و تعداد لینکهایی که از فوتر یک سایت به سایتهای مختلف می شود، کاهش یابد. در نتیجه پراکندگی موضوعات متن لینکها کاهش می یابد که به نفع دهنده و گیرندگان لینک است.

 

دو - اگر داستانهای کوتاه جذاب باشد، تبلیغات متنی واقعا کلیک می خورند که به نفع سفارش دهندگان آگهی است. داستانکهای کوتاه و جذاب حتی اگر بسیار هم باشند، خوانده و کلیک می شوند.

 

سه - دانگهی، فله ای و زشت و زننده نیست و بخش دانگهی ها می تواند جذاب باشد. اگر مدیر سایت کمی خلاقیت داشته باشد می تواند فوتر یا سایدبار سایت خود را از بخشی که کاربران بی خیالش می شوند به بخشی که کاربران در آن مکث می کنند تبدیل کند. این به نفع مدیر سایت است که می تواند به کمک آن پارامتر مدت زمان حضور در سایت از سوی کاربران را افزایش دهد.

 

چهار - برندهایی که اکنون تبلیغ متنی می خرند اما نگران وجهه خود هستند با رغبت بیشتری سفارش تبلیغ متنی خواهند داد. بدین ترتیب سرمایه بیشتری به نفع سایتهای تولید محتوا به وب تزریق می گردد.

 

پنج - شفافیت وب فارسی بیشتر می شود. با وجود دانگهی دلیلی ندارد مدیران سایتها، لینکهای فروخته شده را لابلای متنهای سایت یا در فوتر و سایدبار پنهان کنند.

 

شش - اعتماد به نفس سایتها بیشتر می شود. اگر سایتی تا پیش از این 20 لینک با متن لینکهای بی ربط و مختلف در فوتر سایت خود کارگذاشته بود و علیرغم درآمد مناسب، نگران برداشت مخاطبان سایت از آن لینکها بود؛ اینک 20 داستان کوتاه در فوتر سایت قرار می گیرد. هیچ مدیر سایتی از گذاشتن داستان کوتاه احساس شرمساری نخواهد کرد.

 

هفت - تولید محتوا مهم می شود و افراد خوش ذوق و سلیقه شروع به ساخت جملات کوتاه و جذاب و مرتبط می کنند.

 

نکته پایانی اینکه دانگهی برای سایتهایی که برای خود هویت و ارزشی قایل اند مهم است. سایتهایی که اصولا ماهیت وجودی آنها بر فروش لینک یا تولید فله ای لینک بنا شده، بی فایده است؛ با فراگیر شدن پنگوئن گوگل، کار این سایتها یکسره می شود.

 

تخصص سئو، فقط به لینکها مربوط نیست و منطقا سایتها باید بر تولید محتوا تمرکز کنند و دریافت لینک از روش دانگهی باید بخشی از پروسه سئو باشد و نه همه آن. با پنگوئن جدید گوگل باید به طور روزانه ارزش و اعتبار لینکها را بررسی کرد.

 

تا هر زمان که داستانی برای گفتن دارید، لینک بدهید؛ بی داستان و بدون مقدمه از سایتهای خود به هیچ سایتی نه لینک بدهید و نه لینک بگیرید.

 

آیا یک شرکت سئو می تواند به رتبه های سایت خود حساس نباشد؟

 

آیا یک شرکت سئو می تواند به رتبه های سایت خود حساس نباشد؟

 

این روزها شرکتهایی هستند که در مذاکرات با مشتریان عنوان کنند، حساسیتی روی رتبه های سایت خود ندارند. سالهاست که در این حوزه فعالیت دارم، بارها از من پرسیده اند چرا به عنوان قدیمی ترین ارائه دهنده خدمات سئو در ایران، رتبه های سایت شما، یک نیست؟

 

برای پاسخ دادن به این سوال چند دیدگاه را باید روشن کنم:

 

    برخی مشتریان، مجری سئو را با بررسی رتبه های سایت وی انتخاب می کنند.

    برخی ارائه دهندگان سئو از طریق کسب رتبه بالا در کلمات مرتبط با سئو، به جذب مشتری اقدام می کنند.

    برخی ارائه دهندگان خدمات سئو، با کسب رتبه بالا، تلاش می کنند تبحر خود به سئو را نشان دهند.

 

هر سه دیدگاه فوق قابل نقد است و مبنای درستی برای قضاوت به مشتری و مجری ارائه نمی دهد.

 

مشتریان برای انتخاب مجری سئو، باید چند واژه کلیدی خدمات سئو را در نظر بگیرند و با آن رتبه های سایت مجری را بررسی کنند. اما آیا رتبه های خوب یک مجری سئو دلیلی بر مهارت وی است؟ نه لزوما.

 

برخی مجریان سئو به دلیل تازه کار بودن یا داشتن تعداد کمتری مشتری، بیش از حد نرمال بر روی سایتهای خود کار می کنند. به عبارت دیگر مشتریان باید مطمئن شوند که مجریان سئو به همان میزان که روی رتبه های سایت خود وقت می گذارند بر روی رتبه های سایت مشتریان نیز وقت می گذارند. بنابراین باید مهارت مجری سئو را در حوزه دیگری هم بررسی کرد. باید سراغ نمونه کارها و مشتریان وی رفت.

 

مشتریان باید نمونه کارهای مشاوران و مجریان سئو را بررسی کنند. اگر حوزه کاری مشتری خدمات سفر است از مجری سئو نمونه کاری مشابه درخواست کند و رتبه های آن مشتری را بررسی نماید. اگر رتبه های مشتریان  خوب بود، آیا مجری سئو مهارت دارد؟ نه لزوما. پس چه کار دیگری باید کرد؟

 

اگر مجری سئو، خود رتبه های مناسبی دارد و نمونه کارهایی با رتبه مناسب ارایه می دهد باید در مرحله بعد سراغ بک لینکهای سایت وی و مشتریان رفت. سایتی که رتبه مناسب در گوگل دارد چه مجری سئو و چه مشتری سئو، باید از سایتهای موجه، معتبر و مرتبط لینک دریافت کرده باشد. اگر اغلب لینکهای آنان از سایتها و وبلاگهای بی ربط و پر از لینک و دارای ظاهر ناخوشایند و پر از پاپ آپ می آید، حتما یک جای کار می لنگد. قبلا درباره کسب رتبه در گوگل به هر قیمتی نوشته ام. ما اغلب داستان سایتهایی که با این روش رتبه های گذرا و خوبی گرفته اند را می شنویم، اما داستان غم انگیز سایتهایی که قربانی چنین ماجراجویی هایی شده اند، انعکاس گسترده نمی یابد.

 

حقیقت تلخ آن است که بسیاری از مدعیان سئو در عمل کاری جز دادن لینک نمی کنند اما خدمات خود را در قالب واژه پرطمطراق سئو ارایه می دهند تا ذهنیت منفی موجود درباره فروش لینک را پنهان کنند. کلمه سئو را در گوگل جستجو و بک لینک رتبه های بالا را بررسی کنید؛ اغلب آنها به لینکهای غیرطبیعی وابسته اند. سایتی که خود از راه دادن لینکهای غیرطبیعی رتبه گرفته است دقیقا با همان لینکها به مشتریان خود نیز سرویس خواهد داد.

 

یکی از نشانه های شرکت های لینک فروش که خود را به جای شرکتهای سئو جا زده اند، عدم حساسیت آنها به حوزه کسب و کار مشتری است. برای کسی که لینک می فروشد، متن لینک اصولا مهم نیست. واژه های مورد نظر مشتری مهم نیست. آنها ابزاری دارند که در آن واحد دهها، صدها و هزاران لینک را در اینترنت می پراکنند و برایشان هیچ فرقی نمی کند، متن لینکها چیست.

 

حال آنکه یک شرکت سئو، قبل از دادن تعهد به توانایی های خود می اندیشد:

 

    آیا می تواند درباره هر موضوعی تولید محتوا کنید؟ خیر.

    یا می تواند با خبرنگاران و سایتهای خبری و اطلاعاتی هر حوزه ای در تماس باشد؟ خیر.

    آیا اصولا به هر کسب و کاری علاقه مند است؟ خیر.

    و دهها سوال دیگر.

 

 

بنابراین مشتریان سئو حتما و حتما گستردگی حوزه های کسب و کاری مشتریان یک شرکت سئو را مد نظر قرار دهند. گستردگی عجیب و غریب یعنی احتمالا آن شرکت لینک فروش است.

 

قبلا ایده دانگهی را برای کم رنگ کردن پدیده لینک فروشان و پارتیزان های سئو، مطرح کردم اما با این حال بسیاری از مشتریان سئو بر خرید لینک اصرار دارند و نمی دانند اصولا لینکها چقدر مهم اند.

 

کسب رتبه بالا با عبارتهای سئو، خدمات سئو، بهینه سازی سایت، سئو سایت و ... تنها نشانه های خوبی برای بررسی مجریان سئو است و نه یگانه ملاک برای انتخاب مجری سئو یا نشانه قطعی بر تسلط آن مجری بر مفاهیم سئو.

 

اما سخن من به آن معنا نیست که هر سایتی که رتبه بالا با عبارتهای سئو دارد حتما غیرطبیعی کار کرده است. از دید من که به اقتضای حرفه ام مجریان سئو را بررسی می کنم، همکارانی که خدمات حرفه ای ارائه می دهند، کم نیستند.

 

شرکتی که خدمات سئو ارائه می دهد و نوعا رتبه هایی بیشتر از 30 دارد، مثلا 37 با "سئو"، 45 با "بهینه سازی سایت"، 17 با "افزایش رتبه وب سایت در گوگل" و ... را باید در حال حاضر شرکتی متوسط یا ضعیف در سئو دانست که نتوانسته است برای خود حداقل با یکی از عبارتهای کلیدی، رتبه هایی مناسب کسب کند. به تاکید من روی نوعا و در حال حاضر توجه کنید.

 

نوعا از آن روی که برای ارزیابی کیفیت کار یک ارایه دهنده خدمات سئو، باید مجموعه ای از کلمات کلیدی را جستجو کنید و رتبه های آن شرکت را دید. بنا به دلایلی که گفتم، استناد به رتبه بالا در یک عبارت مثلا سئو، کافی نیست.

 

و "در حال حاضر" از آن جهت که ممکن است شرکتی قوی به دلایلی چون عدم فعالیت، مشکلات فنی در سایت، درگیری در پروژه های کلان تر، جریمه های گوگل، ... دچار افت رتبه شده باشد. چنین شرکتی حتی با داشتن آوازه جهانی، "در حال حاضر" یعنی زمانی که رتبه هایش بررسی می گردد، متوسط و یا ضعیف تلقی می شود.

 

شرکتی که خدمات سئو ارایه می دهد باید روی رتبه های سایت خود حساس باشد. مشتریان سئو، باید گوش به زنگ باشند و از سپردن کار به شرکتهایی که رتبه مناسب ندارند، خودداری کنند. مشتریان باید سایت خود را به شرکتی بسپارند که برای رتبه های خود تلاش می کند. تلاش شرکت سئو در جهت ارتقای رتبه هایش یک کلاس آموزشی برای وی است تا دایم ایده ها و ترفندهای جدید سئو را در رقابت با همتایانش بیازماید.

 

شرکتی که خدمات سئو ارایه می دهد باید روی اعتبار سایت خود حساس باشد. مشتریان سئو، باید گوش به زنگ باشند و از سپردن کار به شرکتهایی که از راههای دور از شان یک کسب و کار، رتبه می گیرند، خودداری کنند. مشتریان باید سایت خود را به شرکتی بسپارند که برای خود شانی قائل است. خرید لینک ساده ترین راه برای کسب رتبه است اما جرم است و بگیر و نگیر دارد. لینکهای فله و کثیف هم می توان با ابزاری مختلفی تولید کرد. اما راهکارهای اصولی سئو نیاز به وقت گذاشتن دارد نیاز به تولید محتوا و قانع کردن دیگران دارد و همین اصرار بر هیمن راهکارهاست که تفاوت مدعی سئو و مجری پاک سئو را نشان می دهد.

 

روشن است که همه آنچه گفتم تنها و تنها در میان کسب و کارهای موجه، ریشه دار و جاافتاده خریدار دارد نه سایتها و کسب و کارهای پارتیزانی. کم نیستند سایتهایی که خدمات پارتیزانی سئو ارایه می دهند و هیچ دغدغه ای بابت سه ماه آینده ندارند. آنها ابایی از قرار گرفتن لینک سئو در کنار لینکهای کود کمپوست، چربی گیر، ثبت شرکت، کلینیک طب سوزنی، تصفیه فاضلاب، درمان بوا***، زگیل تنا***، خرید کان***، درب ضد سرقت و ... ندارند. مشتری فصلی، خدمات فصلی سئو می خواهد که هر دو مخاطب این نوشته نیستند.

 

شرکتی که خدمات سئو ارایه می دهد باید روی رتبه ها و اعتبار کاری خود حساس باشد. یکی از راههایی که می توان به مشتریان سئو پیشنهاد کرد، حضور در سایتهای فریلنسری است. آنجا مجریان سئو، رزومه های موثقی دارند که پروسه انتخاب مجری سئو را راحت تر و سریع تر می کند. آنجا همه نوع ارایه دهنده خدمات سئو وجود دارد و مشتری می تواند با تعریف درست خواسته مورد نیاز انواع خدمات سئو دریافت کند. تعریف پروژه سئو در سایتهایی مانند پونیشا و رواج حضور مجریان و مشتریان در آن در نهایت به شفافیت خدمات سئو در بازار بلبشوی سئو داخل کشور نیز خواهد انجامید.

 

مهدی رودکی

ایران سئو