آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

آموزشی

سیستم‌های مدیریت به روز اماکن

اهمیت صفحه اصلی سایت

 

اهمیت صفحه اول سایتیک کاربر وارد شده به سایت شما تنها یک زمان چند ثانیه ای دارد تا تصمیم بگیرد که علاقه دارد در سایت شما بماند یا آن را ترک کند.

 پس در واقع، شما همین چند ثانیه را فرصت دارید تا از طریق طراحی سایت خود بر بازدیدکننده تأثیر بگذارید و آن ها را تشویق به ماندن و گشتن در سایت کنید.

همین بازدیدکنندگان، به تدریج  میتوانند تبدیل به مشتریان بالقوه شوند و روزانه به سایت شما سری بزنند و از طرفداران سایت شما باشند.

با توجه به اهمیت این موضوع به این فکر می افتیم تا چه مواردی را در صفحات وب سایت خود قرار دهید که بتواند نظر بازدیدکنندگان را جلب کند

 

چه مواردی  در صفحه اصلی سایت خود قرار دهیم ؟

 

ویژگی های دیداری و گرافیکی در طراحی سایت می تواند از اهمیت بالایی در جذب رضایت مشتری داشته باشد

توصیف شرکت و کسب و کار خود و محصولات اصلی

از به کار بردن عکس های زیاد و پرحجم در سایت خود داری نماییم

مشخص کردن هدف شرکت و حرفه ی شما و خدمات شرکت تا بازدید کنندگان نگاه اول متوجه فعالیت های سایت شما شوند

درج اخبار و رویداد های جدید مربوط به شما

اهمیت تصاویر در صفحه ی اصلی بسیار بالا می باشد

تعامل با کاربران و در ج نظرات مشتریان در صفحه اول طراحی سایت می تواند نظر بازدید کنندگان را به خدمات شما جلب نماید

نسبت به مخاطبانتان آگاه باشید و سعی کنید با توجه به بازار کار خود و مخاطبان سایت خود را طراحی نمایید

حتما سایت خود را بعد از هر تغییر بررسی کنید تا مشکلی نباشد و از سرعت لود شدن آن آگاه باشید

بودن لوگو در سایت برای اعتبار بیشتر در نظر مشتریان می تواند اعتمادها را جذب نماید

 

آگاه باشید که در طراحی سایت صفحه اول از اهمیت بالایی برخوردار می باشد بنابراین نباید آن را کم اهمیت دانست صفحه اول سایت نباید خیلی شلوغ و گیج کننده باشد بلکه باید کامل و واضح طراحی گردد

نیاز به سرعت بالا در طراحی وب سایت ها

 

مترجم :داریوش ببریان

 

هر مطالعه تست کاربردی بودن وب سایت که از سال 1994 تا کنون اجرا نمودم، یک چیز را به صورت ثابت نشان می دهد: کاربران سایت از ما خواهش می کنند تا بارگیری صفحات وب سایت را پر سرعت تر کنیم. در ابتدا، طرز فکر من به این در خواست ها به این ترتیب بود "اگر بتوانم طراحی سایت فوق العاده جذاب و بهتری بسازم، می توانم این مدت زمان صبر کردن را برای کاربران لذت بخش بسازم". اما سپس در یافتم که این دلیل برای نگه داری کاربران، سال به سال ارزش خود را از دست می دهد.

 

تحقیقات بسیار دیگری روی متن های گسترده و وسیع (ابر متن ها) در وب سایت نشان داده است که کاربران سایت نیاز دارند تا آن ها در کمتر از یک ثانیه بارگیری شوند. در مطالعات دیگر روی مدت زمان پاسخگویی نشان داده شده است که این مدت زمان بارگیری صفحات باید کمتر از یک ثانیه طول بکشد. برای مثال، مطالعات انجام شده در IBM در دهه 1970 و 1980 مشخص ساخته است که کاربران زمانی که اطلاعات وزن و قد خود را در این تابع وارد می کنند، در کمتر از یک ثانیه می خواهند پاسخ خود را ببینند. اگر این امر محقق شود، آن ها بیشتر در سایت به فعالیت می پردازند.

 

ما می دانیم که عدم وجود پاسخگویی سریع می تواند برای  طراحی سایت و تجارت مضر باشد و هم چنین به این موضوع واقف هستیم که ما به سختی می توانیم توجه کاربران را در حین صبر کردن، در وب سایت ها متمرکز نگاه داریم.

 

نموداری که در تصویر بالا وجود دارد میزان استفاده از اتصالات ضعیف اینترنتی را در برابر اینترنت پر سرعت و میزان بازدهی آن ها نشان می دهد. دو موضوع مهم از این نمودار بسیار واضح می باشد: کاربران سایت در حالا کاهش استفاده از مودم های اینترنتی کم سرعت می باشند (4/14)، اما میزان کاربرانی که مودم های پر سرعت خود را ارتقاء می دهند تا به سرعت بیشتر و بیشتری دست یابند، بسیار ناچیز است و تقریبا ثابت باقی مانده اند. مورد بسیار بدتری که در این میان وجود دارد این است که اینترنت با پهنای باند وسیع (نمودار T-1) در حال کاهش می باشد، این در حالی است که این گونه اینترنت ها با پهنای باند وسیع و بسیار عالی که دارند، می توانند نتایج شگرفی را به وجود آورند. اینترنت با پهنای باند متوسط افزایش محسوسی دارد.

 

در مطالعات خود دریافتیم که کاربران مدت زمان پاسخگویی بسیار نامتناسبی را از وب سایت ها تجربه می کنند که از ارتباط بسیار ضعیف سرور به مرورگر حاصل شده است. دلایل این امر می تواند به این ترتیب باشد:

 

    وب سایت ها به طور مکرر به ارتقای سیستم هایی که در آن ها اجرا می شوند، نمی پردازند تا سرعت بارگیری صفحات خود را بالا ببرند.

    کاهش سرعت اتصال سرور به اینترنت. گاهی اوقات در این شرایط سرعت اینترنت از T1 به T3 می رسد.

    بهتر است خود اینترنت که منبع بروزرسانی ها می باشد، ارتقاء یابد و سرعت خود را با بسط پهنای باند، افزایش دهد.

    اینترنتی که کاربر به آن متصل است ممکن است جزو T3 و یا حتی T4 باشد.

    عدم تطابق مناسب بین کامپیووتر و مرورگر که معمولا مشکل بزرگی شناخته می شود. اگر این تطابق وجود نداشته باشد، تاثیر بسیار زیادی روی سرعت بارگیری صفحات سایت می گذارد.

 

 

 

تمامی این عوامل باعث می شود تا سرعت بارگیری صفحات از سرور به ابزاری که کاربر استفاده می کند، کاهش یابد. متاسفانه، این گونه تاخیر ها روی هم انباشته می شوند و به سختی می توان مشکلات آن ها را رفع نمود.

 

اگر این واقعیت های بنیادی را که هم انسان ها در آن دخیل هستند و هم کامپیوترها، کنار هم بگذاریم به یک نتیجه واحد می رسیم: صفحات وب سایت تحت هر شرایطی که شده، باید با سرعت بالایی بارگیری شوند. در حقیقت این سرعت است که می تواند کاربران بیشتری را به وب سایت ها جلب نماید. به این منظور باید گرافیک ها و یا عوامل چند رسانه ای را در طراحی سایت ها حذف کنیم. در طراحی سایت ها تنها باید زمانی از این عوامل استفاده کنیم که به درک کاربر از محتوای موجود بسیار کمک کند.

 

به کارگیری رنگ ها و فونت ها متنوع و یا تصاویر سنگین و غیره همگی می توانند باعث کند بارگیری شدن صفحات وب سایت شوند. در این زمینه می توانید به توصیه های زیر عمل کنید:

 

    کاهش و یا حذف تصاویر بزرگ در طراحی وب سایت.

 

اگر تا به حال دقت کرده باشید که چقدر طول می کشد تا یک تصویر در ایمیل آپلود شود، حتما سرعت وب سایت را برای بارگیری تصاویر بزرگ و یا تصاویر متعدد در یک صفحه را درک می کنید. برای کاهش این بی نظمی در تصاویر سایت، می توانید سه روش را به کار ببرید.

 

اول، تصاویر را کوچک کنید: بین 500 تا 800 پیکسل مناسب است. این امر نه تنها برای تصاویر و عکس ها باید به کار رود، بلکه برای گرافیک های پس زمینه سایت نیز باید رعایت شود.

 

دوم: خالی کردن تصاویر از سایر محتواها— محتواهایی که توسط دوربین ها در هنگام عکس برداری ممکن است روی تصویر حک شود. این اطلاعات بخشی از برنامه نویسی تصویر است که به آن اضافه می شود.

 

سوم: به جای قرار دادن تصاویر بزرگ و فراوان، می توانید یک اسلایدر را بسازید که این تصاویر را در اندازه کوچک نمایان می کند.

 

    کاهش انیمیشن های فلشی.

 

نرم افزار انیمیشن های فلشی در وب سایت ها معمولا متناسب نیستند و انیمیشن های ساخت آن ها، سرعت سایت را کاهش می دهند و این موارد از دید مشتریان وب سایت هم خیلی جالب به نظر نمی آید. به یاد داشته باشید که مشتریان سایت زمان زیادی ندارند تا منتظر بارگیری سایت تان بمانند و زمانی که با وب سایت کم سرعت رو به رو شوند، به سرعت آن جا را ترک می کنند.

 

در طراحی سایت اگر وب سایت تان دارای انیمیشن های فلشی باشد، اعتماد زیادی را برای کاربران نسبت به وب سایت و تجارت شما فراهم نمی کند.

 

    کش کردن وب سایت.

 

طراحی سایت شما شامل موارد بسیاری است که در سرورهای مختلفی قرار گرفته است. مرورگرهای وب سایت باید تمامی این موارد را از سرورهای مختلف جمع آوری کنند تا سایت را بارگیری نمایند. این امر باعث افزایش زمان بارگیری سایت می شود.

 

طراحان سایت پیشنهاد می کنند که وب سایت های تان را به طور مکرر کش کنید. کش کردن می تواند سرعت سایت را افزایش دهد و عوامل گوناگون وب سایت را از سرورهای مختلف جمع آوری می کند تا سایت زودتر برای بازدیدکنندگان نمایان شود.

 

    پلاگین های وب سایت تان را مشاهده کنید

 

آیا دارای پلاگین های بسیاری در وب سایت تان هستید؟ آیا به طور فعال از همه آن ها استفاده می کنید؟ اطمینان حاصل کنید که پلاگین های غیر ضروری تان را برای افزایش بهره وری طراحی سایت تان، خاموش می کنید.

 

    قسمت بالای صفحات وب سایت تان باید حتی بدون وجود تصاویر نیز باز هم مفهومی باشند (بیشتر متن باشد، کمتر عکس وجود داشته باشد).

    سعی کنید طرح بندی و عوامل طراحی وب سایت تان با هر ابزاری مطابق باشد و به خوبی بارگیری شود.

    استفاده از جدول هایی با محتوا های پیچیده و فراوان نیز می تواند سرعت بارگیری وب سایت را بکاهد، از این رو سعی کنید اطلاعات را در جداول متعددی تقسیم بندی کنید تا به افزایش سرعت وب سایت خود کمک شایانی کنید.

 

 

 

یک توصیه عملی:  لینک ها  زمانی که در صفحات وب سایت قرار می گیرند، باید در دایرکتوری دارای یک اسلش نهایی در ادامه URL باشند. زمانی که کاربران می خواهند URL را بنویسند، این اسلش حذف می گردد. برای مثال لینک به لیست های مقاله ALTER BOX باید به این ترتیب در مقاله ها و مجله های چاپی نوشته شود:  Http://Www.Useit.Com/Alertbox، اما مقاله های آنلاین در برنامه نویسی وب سایت باید به این ترتیب باشند:  Http://Www.Useit.Com/Alertbox/. دلیل این اسلش اضافه در لینک های آنلاین این می باشد که زمانی که سرور به مرورگر می گوید که این لینک به دایرکتوری مربوط است نه به یک فایل، به مکان های دیگری هدایت نشود.

 

 

 

توصیه نهایی این می باشد که از سرورهایی استفاده کنید که از HTTP به خوبی پشتیبانی می کند: به کارگیری اتصالات TCP/IP برای هر اتفاقی که در وب سایت می افتد، توسط این پشتیبانی به طور چشمگیری کاهش می یابد. در این مواقع سرعت وب سایت تان دو برابر افزایش می یابد و از این رو می توانید تجربه کاربری بهینه ای را به کاربران خود ارائه دهید.

در دنیای امروز طراحی سایت امریست لازم و ضروری

 

بسیاری از افراد ، سازمانها ، شرکتها در داخل کشور ضرورت داشتن یک وب سایت را درک کرده اند اما آیا هر وب سایتی جوابگوی نیازهای مخاطبانشان هست و استانداردهای اولیه طراحی وب در آنها رعایت شده است؟

در دنیای امروز داشتن یک وب سایت امریست لازم و ضروری .

 

 بسیاری از افراد ، سازمانها ، شرکتها در داخل کشور ضرورت داشتن یک وب سایت را درک کرده اند اما آیا هر وب سایتی جوابگوی نیازهای مخاطبانشان هست و استانداردهای اولیه طراحی وب در آنها رعایت شده است؟ طراحی اختصاصی و در واقع ساخت و ایجاد یک وب سایت استاندارد و مطابق با نیازها مراحل بسیاری را شامل می شود که هر یک از این مراحل به صورت موازی از اهمیت ویزه ای برخوردارند.

به بیان ساده تر مراحل ایجاد و طراحی یک وب سایت به صورت حلقه های زنجیر به یکدیگر متصلند و ضعف و یا نبود یک حلقه می تواند بر روی کیفیت یک وب سایت تاثیر بسیاری داشته باشد .

 کلیه مراحل ساخت و طراحی سایت باید به صورت برنامه ریزی شده ، هدفمند و گام به گام پیش رود تا در نهایت به نتیجه ای مطلوب برسد.

 از این رو شرکت نگاران سامانه ونداد با ایجاد هسته مرکزی سیستم مدیریت محتوای پارسی (تگاران وب) گامی مهم در جهت تولید و راه اندازی وب سایتهای سفارشی و منطبق بر میل مشتری بر داشته تا با ایجاد انعطاف پذیری و قابلیت به روز شدن، قادر به ایجاد سیستمهای منحصر به فرد و سفارشی باشد.

شاید خواندن مطالب زیر با توجه به ترتیب آنها بتواند در تعیین برنامه و هدف شما در ساخت یک وب سایت تاثیر گذار باشد.

 

گام اول :اهداف و استراتژی وب سایت

 

ابتدایی ترین گام در طراحی یک وب سایت بررسی و تعیین اهداف ، سیاست و استراتژی وب سایت شما در نحوه معرفی و ارائه خدمات ، نوع و نیاز مخاطبان ، امتیازات رقابتی ،نحوه ارتباط با مخاطبان و … می باشد. بررسی و مطالعه دقیق در این مرحله می تواند در بازدهی و بهره وری وب سایت و تبلیغات شما بسیار تعیین کننده باشد . برای تعیین اهداف و استراتژی وب سایت تان موارد زیر را مدنظر قرار دهید :

- هدف شما از داشتن وب سایت

- نوع مخاطبان شما

- نوع خدمات شما

- تحلیل خواسته های مخاطبان شما

- فضای رقابتی و ویژگیهای رقابتی شما

 

گام دوم : محتوا

 

این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا و مطالب درون وب سایت شما مهمترین قسمت وب سایت شما را تشکیل میدهند.با توجه به اهداف ، نوع مخاطبان و … اطلاعات موجود در وب سایت شما باید گویای نوع فعالیت و خدمات شما باشد.ارائه اطلاعات علمی ، ساده ، گویا و همراه با استفاده از نگارش مناسب در ارتباط با نوع فعالیت و محصولات و یا خدمات شما می تواند تمامی نیازهای مخاطبان رابر طرف نماید و انها را در استفاده از خدمات و یا محصولات شما متقاعد کند.

 

گام سوم : طبقه بندی اطلاعات ، چینش ، نوع نگارش و دسترسی وب سایت

 

پس از مرحله انتخاب و تعیین اهداف ، استراتژی و سیاست وب سایت ، نحوه در دسترس قرار دادن و ارائه اطلاعات در اولویت دوم قرار دارد.تصور کنید که شما ارائه دهنده خدمات خاصی هستید و یا شاید مخاطبان شما آشنایی کامل با خدمات و یا محصولات شما ندارند؟

در این حالت وظیفه شما ارائه توضیحات لازم و کافی و همچنین برطرف کردن ابهامات و سوالات احتمالی و متداول است. دو حالت برای ایجاد ابهام و عدم پاسخ به مخاطب وجود دارد.

 

- وجود نداشتن و یا مبهم بودن اطلاعات.

- در دسترس نبودن و عدم هدایت صحیح مخاطب برای کسب اطلاعات.

این نکته بسیار مهم است که بدانید اگر مخاطب ابهام و یا سوال بدون جوابی در مورد خدمات و یا محصولات شما داشته باشد ، بدنبال منابع دیگری برای پاسخ دادن به سوالات خود و رفع ابهام می گردد و این یعنی از دست دادن مخاطب.

 

گام چهارم : گرافیک وب سایت

 

یکی از مهمترین و کلیدی ترین نکات در یک وب سایت گرافیک وب سایت است.با توجه به فضای رقابتی و شلوغ دنیای وب جلب توجه مخاطب در مرحله ابتدائی قرار دارد.

 تصور کنید که قصد دیدن یک وب سایت را دارید که از نظر زمان Load شدن و یا بالا آمدن بسیار کند و از نظر نمای ظاهری نکته ای برای جلب توجه شما ندارد هر چند که شاید مطالب بسیار مفید و یا خدمات بسیار خوبی ارائه دهد.

در اکثر موارد شما این وب سایت را خواهید بست و به سراغ وب سایت دیگری خواهید رفت. با توجه به مطالعات و تجربیات ما در زمینه طراحی و توسعه وب ، بر این اعتقادیم که رعایت اصل " خلاقیت همراه با سادگی " می تواند فضایی بسیار زیبا و کارآمد در وب سایت شما ایجاد کند.در این راه انتخاب رنگها و طرح های مناسب با فضای کاری شما بسیار تعیین کننده است.

 ذکر این نکته بسیار مهم است که گرافیک وب شاخه ای جدا از گرافیک چاپ است و طراحی سایت و طراحی در وب اصول و استانداردهای مختص به خود دارد.

 

گام پنجم : رعایت استانداردها در طراحی

 

استانداردها کمک می کنند تا مطمئن شویم که تمام افراد به اطلاعاتی که ما تامین میکنیم دسترسی دارند و همواره توسعه وب را سریعتر و لذت بخشترمی کند.

 استانداردها کمک می کنند که وب سایت شما در تمامی مرورگرها به صورت یکسان نمایش داده شوند ، توسعه آنها راحتتر انجام گیرد ، توسط موتورهای جستجو دقیقتر و سریعتر رتبه بندی و تحلیل شوند و ….

 

گام ششم : مدیریت وب سایت

 

امروزه وب سایتهای داینامیک و پویا سهم عمده ای از دنیای وب را تشکیل میدهند. این وب سایتها با استفاده از زبانهای برنامه نویسی و بانکهای اطلاعاتی به وجود می آیند و حرکت می کنند.

با توجه به گستردگی زبانهای برنامه نویسی تحت وب ، عناصر : علم روز ، تجربه و خلاقیت در استفاده از زبانها و بانکهای اطلاعات نقش تعیین کننده ای در بازدهی و بهره وری وب سایت شما دارد .در وب سایتهای داینامیک بخشی با عنوان مدیریت وب سایت ، برای مدیریت ( بروزرسانی ، ویرایش و … ) اجزاء و مطالب وب سایت در اختیار شما قرار میگیرد.

سادگی در نحوه استفاده ، امکانات و امنیت از نکات مهم در مدیریت وب سایت هستند. این بخش توسط مخاطبان عادی وب سایت شما غیر قابل رویت می باشد و در عین حال قسمت اصلی تشکیل دهنده وب سایت های داینامیک است.

 

گام هفتم : بهینه سازی برای موتورهای جستجو

 

برای کسب رتبه بهتر و کسب مخاطبان بیشتر به صورت هدفمند ( کسب مخاطبانی که واقعا به دنبال خدمات ما هستند ) از موتورهای جستجو ، بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو امری لازم و ضروریست ، بهینه سازی وب سایت یک شاخه جدا از طراحی وب سایت نیست و طراحان وب باید راههای بهینه سازی وب سایتها را برای موتورهای جستجو به خوبی بدانند و در طول طراحی و کد نویسی یک وب سایت رعایت کنند.

بوسیله بهینه سازی وب سایت موتورهای جستجو ،راحتتر ، سریعتر و دقیقتر وب سایت ما را بررسی می کنند .برای بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو که امروزه شاخه ای از فعالیتهای تحت وب است و به صورت آکادمیک در دانشگاه های معتبر دنیا آموزش داده می شود روشهای متفاوتی وجود دارد.گاهی عدم آگاهی و یا استفاده نا مناسب از این تکنیکها باعث نتایج معکوس می شود.

به این معنا که موتورهای جستجو وب سایت شما را تحریم می کنند. بنابراین انتخاب روش صحیح و استاندارد بسیار مهم است. این نکته بسیار مهم است که بخش عمده ای از بازدید کنندگان شما به دلیل مطالب مفید ، طراحی مناسب ، و خدمات خوب شما ، به وب سایت شما می آیند و تمامی موارد در مورد یک وب سایت به صورت زنجیره ای به یکدیگر پیوسته اند و شاید ضعف یکی از حلقه های این زنجیر باعث عدم بهره وری وب سایت شما باشد.

 اینکه تکنیکهای بهینه سازی به چه روش و ترتیبی اعمال شود ، در جایگیری و رتبه بندی شما در موتورهای جستجو بسیار تایین کننده است. پروسه منطقی و استاندارد زیر می تواند بسیار مفید باشد :

 

- استاندارد سازی کدهای HTML ، CSS و .. در وب سایت شما

- ایجاد ساختار مناسب در وب سایت برای سهولت دسترسی موتورهای جستجو به وب سایت شما

- بررسی رقبای شما

- بررسی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای وب سایت شما

- بهینه سازی متون وب سایت شما

- ایجاد لینکهای مناسب و مرتبط با وب سایت شما برای افزایش PageRank و رتبه در موتورهای جستجو

- تبلیغات هدفمند

انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری وب – گرافیک

 

ظاهر سایت یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که بازدیدکننده را به خود جذب می کند. اما سلیقه ی بازدیدکنندگان یکی نیست. یک سایت می تواند از نظر گروهی از بازدیدکنندگان بسیار خوب و حرفه ای به نظر رسد و از طرف دیگران بسیار بد و ابتدایی.

طراح سایت خوب، وبسایت را با سلیقه ی خود نمی سازد بلکه بنابر گروه مخاطبین سایت(بازدیدکنندگان) و آنچه مدیر سایت تمایل دارد طراحی می کند. به عنوان مثال برای یک سایت حقوقی نمی توان از طرح های فانتزی استفاده کرد زیرا اینکار بازدیدکننده را کودک تلقی می کند و به سایت جنبه شوخی می دهد.

 

بر اساس تجربیاتی که از گشت و گذار در اینترنت و تحقیق درمورد انواع طراحی سایت کسب شده، متوجه شده ایم اغلب سایت ها در میان یکی از چهار دسته ی زیر قرار می گیرند. اگر این دسته بندی را ندانید و کار را به طراح بسپارید ممکن است در پایان کار اصلا از سایتتان راضی نباشید و حتی حاضر به نشان دادن آن به اعضای خانواده نداشته باشید، چه برسد به بازدیدکننده و رقیبان. در نتجیه با دانستن آنها راحت تر می توانید سایت مورد نیاز خود را تجسم کرده و سفارش دهید.

 

- طراحی سایت سایت های نا منظم که امروزه یکی از پر طرفدارترین طراحی های جدید دنیای گرافیستان هستند، به سایت هایی گفته می شود که از خصوصیات زیر برخوردارند:

رها، کهنه، لبه های نا متقارن، محو شده و کاملا متفاوت. این خصوصیات، سایت را از دیگر وبسایت های براق، ساده و خط کشی شده ی نسل قبل طراحی جدا می کند. اما باید به این مورد توجه داشته که با وجود این خصوصیات نظم و هارمونی خاصی در این سایت ها وجود دارد که باعث اذیت شدن مخاطب نمی گردد. درواقع این سایت ها با وجود بی قانونی در طرح گرافیک چهارچوب خاصی برای پیاده سازی دارند.

این گونه سایت ها برای هنرمندان ، افراد خلاق و دوستداران طراحی های مدرن و متفاوت مناسب است و برخی از پزشکان، مهندسان، مرتبان و کسانی که با خط کش و نظم ساخت انسان، میانه ی خوبی دارند اصلا آن را نمی پسندند.

 

- طراحی سایت خلوت: این نوع طراحی سایت، در ظاهر ساده هستند اما تفکری در پی ساخت آنها نهفته است. استفاده از المان های کم و گرافیکی و دو یا سه رنگ در آنها، ظاهری متفاوتی بهشان داده است و بلعکس دسته قبلی به تمیزی معروفند. متمایز، حرفه ای و مدرن هستند، همچنین پیام "صاحب این سایت مشتاق است" و " صاحب این سایت قابل اعتماد است" را به بازدیدکننده القا می کند.  این گونه سایت ها برای همه مناسب است غیر از کسانی که دوست ندارند تفاوت شایانی با بقیه داشته باشند. این تفاوت آنها را می ترساند و سایت های استاندارد را می پسندند که در ادامه همین مقاله می خوانیم.

 

- طراحی سایت پر المان: این طراحی طرفدارانش در ایران بیشتر از طراحی سایت دسته های دیگر می باشد. موضوع سایت تعیین می کند وبسایت از چه المان ها و رنگ هایی تشکیل شده یاشد. مثلا اگر موضوع سایت شرقی ، سنتی هنری و ایرانی باشد از انواع المان های بوته جقه، فلورال یا انواع گلیم و بافت آن در سایت استفاده می شود. یا اگر موضوع سایت کودک یا فضایی فانتزی باشد، آیکون های مختلف در جای جای بک گراند و هدر بکار می رود. این سایت ها اگر به درستی طراحی شوند فضایی گرم، پر هیجان را ایجاد می کنند و صاحب سایت را فردی با پشتکار، خونگرم و پر مشغله معرفی می نمایند.

 

طراحی سایت ساده و استاندارد: این طراحی را خوب می شناسید. اغلب سایت هایی که می بینید از این نوع طراحی بهره بردند.

هدری مستطیلی در بالای صفحه، منو در زیر هدر یا به صورت عمودی، همه قسمت ها در سایت قاب و محدوده دارند، معمولا از رنگ های رایج خاکستری، سفید برای بک گراند با طرح های خط یا شیار استفاده می شود. هدر ها شامل جند عکس هستند. البته  این طرح ها می توانند در کمال سادگی زیبا هم باشند و با تلفیق درست رنگ و عکس هدر ، حسی حرفه ای ایجاد کنند. اما ظاهر اینگونه سایت ها یاد بازدیدکننده نمی ماند که برای برخی از صاحبان سایت، اصلا مهم نیست و به مسائل دیگری همچون محتوای با ارزش اهمیت می دهند، که درست هم هست. این سایت ها برای شرکت ها، تجار ، وکلا و مشاغل جدی بسیار مناسب هستند .

طراحی سایت موفق در قالب CSS

 

طراحی سایت با CSS به واقع جداسازی محتوا و سبک است. محتوا باید در نسخهء متنی HTML و CSS باید مراقب باشد که HTML در صفحه چگونه متن را به نمایش می گذارد. با این حال، اکثر طراحان وب سایت به صورت مناسب اقدام به جدا کردن محتوا و سبک نمی کنند. HTML و CSS از یکدیگر جدا هستند. اما اگر شما تغییراتی در نسخهء متنی HTML ایجاد نمایید، یک ظاهر طراحی شدهء از هم جدا ایجاد می شود. زیرا CSS برای انجام کار متکی بر عناصر موجود در متن HTML می باشد.

در حال حاضر این موضوع برای کسی مهم نیست که ترکیب مطالب چند صفحهء ثابت کنار هم قرار نیست خیلی تغییری در طراحی سایت ایجاد کند؛ که با استفاده از CSSدر طراحی وب سایت از منافع آن بهره مند شده و از وجود دسترسی های ساده اطمینان حاصل نمایید.

اما اگر با یک سایتی که به درستی مدیریت شده و به طور مرتب مطالب آن به روز می شود و با وجود تعداد زیادی محتوای دینامیک(پویا)، بسیار مهم است که بتوان بدون نیاز به ویرایش HTML در هر صفحه و بدون پخش شدن مطالبی که تا به حال جمع آوری شده، کار انجام داد.پاسخ این کار CSS می باشد. اما تنها در صورتی می توان  در طراحی سایت از CSS بهره مند شد که مطالب و محتوا به طور کامل از سبک جدا شده باشد.

برای داشتن طراحی سایت که به طور کامل قابل تغییر با CSS باشد، بسیار ضروری است که بدانیم که در هر نسخه متنی HTML در واقع 2 عنصر جداگانه وجود دارد. یکی محتوا است – که شامل متن و تصاویری است که افراد در وب سایت آنها را دیده و مطالعه می کنند؛ و دیگری ساختار صفحه است – DIVs ویا Table که عناصر و ویژگی های مختلف در صفحه را تعریف می کند.

برای ایجاد موفقیت در طراحی وب سایت با CSS، عناصر ساختاری صفحات HTML نیاز به برنامه ریزی و اجرا و پذیرش CSS برای ایجاد تغییرات در صفحه صرف نظر از محتوای ان دارد. به عنوان مثال اکثر صفحات در طراحی سایت باید دارای Header و یا عنوان، ستون سمت چپ، فضای اصلی و ستون سمت راست و همچنین پاورقی باشد.

اینها عناصر ساختاری صفحه در طراحی سایت می باشد. در هر یک از این عناصر ساختاری باید محتوای صفحه قرار گیرد. به طور مثال لوگو(آرم تجاری شرکت) در عنوان صفحه، منو در ستون سمت چپ صفحه و متن اصلی در محوطهء اصلی صفحه قرار می گیرد.

در این روش با در نظر گرفتن ساختار در هر صفحه، CSS پس از آن می تواند بدون نگرانی در مورد محتوا و مطالب بخشها و محل های هدفمندی برای هر صفحه ایجاد نماید. اگر فضای متن در ستون سمت چپ صفحه 10 پیکسل باشد و فضای اصلی صفحه 12 باشد، در CSS می توانید مطالب و چیزهایی که تمایل به انجام آن دارید را در این فضا قرار دهید. سمت چپ سایز فونت 10 و فضای اصلی سایز فونت می تواند 12 باشد.

این بدان معنی است که تا زمانی که صفحه با همان پایهء عناصر ساختاری باشد می توان کاملاً با CSS تبدیل کرد – برای مثال ستون سمت چپ را ساخته و تصویر پیش زمینه عنوان و یا صفحهء اصلی را اضافه نموده و ادامه دهید. اما شناخت نسخهء متنی HTML که شامل ساختار و محتوا هستند مرحلهء اول طراحی سایت با CSS در این کار می باشد.

برای تعمیم بیشتر، نیاز به یک ساختار صفحه ای است که تقریباً به اندازهء کافی انعطاف پذیر بوده به طوری که CSS بتواند عملیاتی که لازم و ضروری و موثر است را انجام داده و این عمل بدون هیچ گونه نگرانی در مورد محتوا در هر بخش از طراحی سایت و صفحات برگزار شود.

برای انجام این کار در مرحلهء بعدی ساختار بنیادی باید یک تقسیم بندی دیگر داشته باشید.table عنوان برای مثال باید به سه table داخلی تقسیم شود: table سمت چپ – table سمت راست و table اصلی؛ تقریباً تمام ترکیبات ممکن که شما نیاز دارید تا با CSS هر سبکی که در طراحی سایت می خواهید به نمایش بگذارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوا و مطالب را در منطقهء مربوطه قرار دهید.

بهره گیری از منافع جداسازی این سه بخش که تمامی استاندارد ها مانند تبدیل پس زمینهء محو به رنگهای جامد، تصویر پس زمینه برای اضافه کردن لبه های گرد(rounded corners)، تغییرات در داخل و خارج تصاویر فقط با CSS انجام می شود. Table داخلی می تواند شناور بوده و می تواند یک تصویر را بر روی دیگری قرار دهد.

 

اگر این روش و طراحی سایت در ساختار مناطق دیگر در html استفاده شود، صفحه ای را خواهید داشت که صفحه بندی آن به طور کامل توسط CSS طراحی شده و به طور کامل از محتوای صفحه مستقل و غیر وابسته خواهد بود.